Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 12:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Strømkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Spørgsmålet: Kan du høre forskel på strømkabler
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
148 [50,51%]
145 [49,49%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 08 December 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Cabal skrev:

Som Bigmaac skriver: 10.000 korrekt udførte blind-tests (bestem selv metoden) - vil aldrig kunne bevise at der er ikke er forskel.. 

Det er korrekt, men det er heller ikke det der er formålet. Formålet er at bevise at der er forskel, og det burde være muligt. Især hvis forskellen er så tydelig som nogle brugere mener.

 



jamen hvordan beviser man igrunden at noget lyder bedere en noget andet?.. hvordan beviser man en forstærker lyder bedere end en anden forstærker ?
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 08 December 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Cabal skrev:

Som Bigmaac skriver: 10.000 korrekt udførte blind-tests (bestem selv metoden) - vil aldrig kunne bevise at der er ikke er forskel..  Er alle svaner hvide?

For at citere en overlæge fra Rigshospitalet på et spørgsmål om hvorvidt "detox-kure" gav mening: "søg nu meningen med livet andetsteds.."

Det er sku da kun musik.... ;o)



Han skrev også: "Den (altså blindtesten) vil kun kunne påvise at der kan høres forskel og det kræver helt beskedent kun en enkel testperson der i en dobbeltblindtest kan udpege kabel A fra Kabel B."

Når så en person i et panel på 10 personer så identificerer korrekt i 70% af forsøgene, hvor resten så scorer 50%, kan man så konkludere (uden at udføre flere tests), at der ikke er forskel, fordi de 70% var indenfor den statistiske variation hvis alle 10 personer gættede?

Personen som scorede højest i testen, påpegede som et ankepunkt, at skiftet mellem kabler tog for lang tid. Kunne han have scoret bedre, havde tiden været kortere?
Der findes faktisk en græsk video på youtube hvor der udføres en blindtest, hvor de anvender et hjemmelavet y-formet stik, som muliggør kabelskift uden at apparatet slukker. Desværre er mit græske ikke helt godt, så jeg har ikke konklusionen.


Et engelsk ordsprog siger: There are lies, damned lies and statistics.
En dårlig statistiker vil f.eks. drage konklusionen, at to personer er mørkhårede, hvis han får at vide, at ud af 4 personer, er 2 af dem lyshårede.....



__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 08 December 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Bigmaac skrev:

Golfdane. Du gør det unødvendigt komliceret. En blindtest kan ikke påvise at der ikke kan høres forskel, ligemeget hvor mange krumspring der gøres. Den vil kun kunne påvise at der kan høres forskel og det kræver helt beskedent kun en enkel testperson der i en dobbeltblindtest kan udpege kabel A fra Kabel B.

Netop det faktum gør den manglende evidens så påfaldende.

Jeg vil tillade mig at læse dit link senere.



Der har tidligere været linket til en ret omfattende test. Panelet bestod vistnok af 10-12 personer, hvoraf flere påstod at kunne høre forskel på netkabler. Der var et par personer som scorede bedre end 50%, som burde være det statistiske gennemsnit for rent gætværk. Set over gruppen, synes jeg at kunne huske, at de scorede en smule over 50%. Nu er det så min påstand, at hvis man deraf konkluderer at der IKKE er forskel, begår man en stor fejl. Bare fordi at en deltager i panelet PÅSTÅR han kan høre det, er det ikke ensbetydende med at han virkelig hører forskelle, eller bilder sig ind at han hører forskelle. Hans "gætværk" vil sandsynligvis trække et gennemsnit ned, såfremt de andre vitterlig scorer bedre end gennemsnittet.

Så nej, det er ikke gjort mere kompliceret. Der skal screenes for faktiske evner til at høre forskellene. I den aktuelle test, kunne man have fortsat med de personer som scorede bedre end det statistiske gennemsnit, for og se om de bare var heldige.

Hvis du gennemfører testen med en person som sværger på han kan høre forskellen, og han så scorer 50%, kan du så konkludere at der ikke er forskel, eller kan du konkludere at den pågældende person ikke kan høre forskel?
Hvis personen scorer 70-100%, hvad så? Var han bare heldig? Skal han køre testen igen?
Kun hvis den pågældende person i flere tests scorer bedre end 50% kan du FORMODE at personen hører et eller andet, men det er altså ikke et bevis (der er folk der har scoret 7 rigtige i lotto mere end 1 gang). Hvad hvis personen konsekvent scorer 0-30%, hvad så? Hører han et eller andet, men foretager en forkert identifikation?

Jeg gætter på at det er denne test du hentyder til:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html

Her er der et panel bestående at audiofile der mener at kunne høre forskel på strømkabler. De ender med at have mellem 20% og 70% rigtig, altså rent gætværk. 

Men stadig kan der ikke konkluderes at der ikke kan høres forskel, også selvom man havde screenet testdeltagerne på forhånd. Der er for mange faktorer der spiller ind, og man kan stadig ikke udelukke at der sidder en mand et eller andet sted i verden der vitterlig kunne. Altså kan en blindtest ikke udelukke at der kan være forskel på strømkabler.

Havde derimod blot en enkelt af deltagerne bevæget sig ud over rent gætværk og ramt rigtigt indenfor statistisk sandsynelighed måtte al fremtidig kabel kritik forstumme, og det ville være op til den enkelte at reagerer derefter. Altså kræver det blot en enkelt testperson at påvise at der er forskel på netkabler.

Bare her på vores beskedne forum mener mere end 100 at kunne høre forskel på netkabler. Der er i andre tråde beskrevet alt fra små subtile forskelle over store til kæmpe forskelle. Jeg husker sågar en der fik "smadret" lyden ved kabelskift. Hvis noget direkte bliver smadret og det ikke er guacamole eller smoothie der er er til test burde det for pokker kunne lade sig gøre at udpege en forskel blot ved et enkelt forsøg.

Men stadig er den rygende pistol ikke fundet hverken her på forum eller andre steder. Man må forholde sig til udsagn fra producenter og forhandlere som har økonomiske interesser og audiofile som historisk har en selektiv tilgang til naturvidenskab.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 08 December 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 08 December 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:


jamen hvordan beviser man igrunden at noget lyder bedere en noget andet?.. hvordan beviser man en forstærker lyder bedere end en anden forstærker ?

Det kan man ikke da det afhænger af personlige preferencer, men det er heller ikke formålet. Man skal kun bevise at man kan høre forskel.

 

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 08 December 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
hugoheinninja skrev:


jamen hvordan beviser man igrunden at noget lyder bedere en noget andet?.. hvordan beviser man en forstærker lyder bedere end en anden forstærker ?

Det kan man ikke da det afhænger af personlige preferencer, men det er heller ikke formålet. Man skal kun bevise at man kan høre forskel.

 

 



jamen så er beviset lige pt. ja-112 nej-105 jeg glæder mig til selv at teste net kabler engang der må da være noget om sagen. men eh hvordan beviser man at man kan høre forskel på et højtaler kabel.. det er vel også bare et ja-nej spørgsmål så.
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 08 December 2009 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:

Jeg gætter på at det er denne test du hentyder til:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html

Her er der et panel bestående at audiofile der mener at kunne høre forskel på strømkabler. De ender med at have mellem 20% og 70% rigtig, altså rent gætværk. 

Du kan ikke konkludere at der er tale om rent gætværk. Man kan argumentere, at Mr. 20% MULIGVIS kan høre forskel, men åbenbart identificerer dem helt forkert. Mr. 70% kan muligvis høre en forskel, men forskellen er åbenbart ikke så stor at han scorer 100%. Havde Mr. 70% fået sit ønske om kortere skiftetid opfyldt, kunne han så score mere end 70% (der er jo stor enighed om at den auditive hukommelse er ganske kort)? Men at konkludere at alle gætter, er dårlig statistik.

Men stadig kan der ikke konkluderes at der ikke kan høres forskel, også selvom man havde screenet testdeltagerne på forhånd. Der er for mange faktorer der spiller ind, og man kan stadig ikke udelukke at der sidder en mand et eller andet sted i verden der vitterlig kunne. Altså kan en blindtest ikke udelukke at der kan være forskel på strømkabler.

Enig.

Havde derimod blot en enkelt af deltagerne bevæget sig ud over rent gætværk og ramt rigtigt indenfor statistisk sandsynelighed måtte al fremtidig kabel kritik forstumme, og det ville være op til den enkelte at reagerer derefter. Altså kræver det blot en enkelt testperson at påvise at der er forskel på netkabler.

Ikke nødvendigvis. Hvis 1 person havde scoret 100% i denne test, kunne man ikke konkludere at der er forskel, hvis testen står alene. Chancen for at score 100% er jo mange gange større end at få 7 rigtige i lotto (og jeg mener at have læst om en person her i Danmark som har haft 7 rigtige mere end 1 gang). Med andre ord, skal testen gentages, og det er nærliggende at udtage dem der konsekvent ligger over grænsen for gætteri.

Bare her på vores beskedne forum mener mere end 100 at kunne høre forskel på netkabler. Der er i andre tråde beskrevet alt fra små subtile forskelle over store til kæmpe forskelle. Jeg husker sågar en der fik "smadret" lyden ved kabelskift. Hvis noget direkte bliver smadret og det ikke er guacamole eller smoothie der er er til test burde det for pokker kunne lade sig gøre at udpege en forskel blot ved et enkelt forsøg.

Enig. Mit eneste gæt må være, at der ændres radikalt på et eller andet (et kabel uden jord erstattes med et hvor jord er ført igennem, eller omvendt), når så store forskelle beskrives ved et kabelskift.

Men stadig er den rygende pistol ikke fundet hverken her på forum eller andre steder. Man må forholde sig til udsagn fra producenter, forhandlere som har økonomiske interesser og audiofile som historisk har en selektiv tilgang til naturvidenskab.

Jep, vi venter stadig på en objektiv målemetode.



__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
jroken
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 09 December 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

*KLIP!*

Fordi du indirekte kalder os som mener der ER forskel for ignoranter, når du skriver som om det er den endelige sandhed! På den måde
underkender du at ALT andet er muligt, og det mener jeg da ikke er særlig smart når man som dig bære et vist troværdighedsansvar som
anmelder...



Først og fremmest vil jeg gerne nævne at jeg mener at man skal have lov til at have den mening om lyd man nu har. Vi er alle forskellige og
ytring af disse forskelligheder gør blot dette emne det mere spændene.

Men Mikkel Mikkel Mikkel..... Syntes godt nok du er ude på alt for dybt vand her og jeg må give Friman ret i denne sag.

For det første: Hvis vi tager udgangspunkt i en mulig situation hvor der faktisk sidder nogle mennesker der ikke har "vores" erfaring indenfor
denne fantastiske verden. Forestil dig nu at vedkommende sidder og læser denne tråd og dermed læser det møg du taster på dit keybord. Denne
nystartede og intetvidende person, vil helt sandsynligt tage dit ord for gode varer, idet du jo er en anmelder på hifi4all. Det mener jeg vil være
katastrofalt idet dine indlæg ikke besidder noget bedre viden, end at hvis man skal bruge sine penge på hi-fi, kan det ihvertfald ikke betale sig at
bruge dem på hverken antenne/strøm eller digitale kabler.... HMMMM!

For det andet: Hvis din forbeholdne mening er som jeg forstår, altså at der netop INGEN lydmæssig forbedring kan hentes (andet end hvis vores
produkter er fejlkonstrueret) på disse kabeltyper, ja så kan der umuligt være nogle producenter overhovedet, der vil have testet nogen form for
kabeltyper af dig i fremtiden.
Med det i tankerne stopper lavinen naturligvis ikke her, det gør den sjældent. Men derimod også fra en masse producenter/forhandlere af andre
typer Hi-Fi udstyr. For hvis din mening er som nævnt tidligere, vil jeg kun forstå hvis dette bliver tilfældet (hvis de vel at mærke læser denne tråd
og forstår at du ikke bruger kabler i dit setup til over Fona "bulk" priser), at disse proffesionelle branchefolk ikke vil have en endelig dom/test fra
dig baseret på et udgangspunkt som det du så gladeligt fremviser på denne tråd.

For det tredje: At der ikke skulle være forskel på antenne kabler og digital kabler, er meget nemt at afvise rent teknisk.
Når man tager en elektronik tekniker / ingeniør uddannelse, så er der et fag det hedder transmissionslinjer.
Dette er et stort, og komplekst område, som omfatter hvordan højfrekvente signaler overføres i kabler.
Hvis et kabel ikke har samme karaktiske impedans som ud og indgangsimpedansen på sender og modtager, så opstår der det som hedder et
skævt standbølge forhold (på engelsk SWR: Standing Wave Ratio).

Dette betyder at signalstyrken variere gennem kablet, der kan være fuldt signal på et punkt, og få centimeter efter er signalet stort sæt væk,
hvorefter det opstår igen få cm efter osv. Dette er frekvens afhængigt, så hvis man har et skævt SWR i sit antenne kabel, så kan billedet være
fint på DR1, og dårligt på TV2, men klipper man 3 cm af kablet, så kan der være byttet om, så TV2 er godt, og der er sne på DR1 (her tænker jeg
på de gamle analoge dage).

Samme gør sig gældende ved digital kabler, ved CD har vi 16 bit og 44.1 KHz clock frekvens, dette giver 1.4 Mega! Hertz firkant signal som skal
overføres. At transmittere et firkantsignal korrekt kræver en båndbredde på 100 gange frekvensen det skal overføres, hvis flankerne skal
overføres korrekt. Det vil sige, at kablet skal kunne overføre 140.000.000 Hertz korrekt, hvis vi ikke vil påvirke signalet!

Dette kræver et kabel med meget lav kapacitet, og en korrekt karaktaristisk impedans.
At påstå, at hvis apparaterne er konstrueret korrekt, så har kablet ingen indflydelse, er så forkert som det kan blive.
Fakisk er det som ofte fejl korrektionen det overhovedet gør det muligt, at det kommer lyd gennem billige (skod) digital kabler, eller endnu
værre, et normalt RCA signal kabel man anvender som digitalkabel. Og ja, disse tekniske forskelle kan både måles og høres!

Hvis man ikke er 100 % sikker på tekniske emner, så bør man nok ikke udtale sig så skråsikker, slet ikke hvis man er redaktionel medlem, og
anmelder på danmarks største Hi-Fi site.  

Mikkel: Jeg syntes jo du kan starte med at svare på Frimans spørgsmål, om du vil kommentere på mit indlæg er en helt anden sag.

Til sidst vil jeg blot nævne at jeg er glad for at have MIN EGEN "lytte" erfaring på dette område og at jeg håber at folk selv vil tage initiativ til at
danne deres helt egen mening om hvad de selv får ud af at investere i kabler. (husk at alt er system-afhængigt)
Til top Vis jroken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jroken
 
eggers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 414
Sendt: 09 December 2009 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

jroken – tak, hørt.

__________________
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Shelter 501 Mk. II, Supra Sword.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 09 December 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Hold lige øje med indlægget, når I citerer. Det endte med at blive en ulæselig tråd, så jeg har været inde og slette unødvendige citeringer af citeringer af citeringer osv.
Der hvor der står *klip!*, har jeg været på spil.

Fortsat god debat.


__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 09 December 2009 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Jeg skal gøre dette så kort som muligt, da jeg ikke ønsker at skabe for meget støj med mine indlæg.

Til jroken: Tak for dit saglige indlæg. Jeg har ingen uddannelse inden for elektronik, så jeg hverken kan eller vil argumentere for eller imod dit indlæg. Men hvis der bare der var flere indlæg som dit, så ville debatten på denne side køre meget nemmere. Saglighed frem for fnidder!

Jeg står derimod stadig ved mit argument, for jeg har endnu til gode at høre denne forskel på digitale kabler. Om jeg så har været heldig/uheldig kun at lytte til korrekt konstruerede kabler/udstyr, vil jeg så lade stå i det uvisse, for det kan jeg simpelt hen ikke svare på, med min mangel på teoretisk uddannelse inden for dette område.

Det er ikke fordi jeg er fanatisk, og ikke vil høre forskel, for jeg har hørt både store og små forskelle på højtalerkabler og signalkabler. Og ikke mindst forskel på 230V kabler som denne debat handler om. Det er altså ikke fordi hørelsen fejler noget (i al ydmyghed).

Jeg bukker mig i støvet, for det første indlæg som sagligt argumenterer for, at der kan være forskel på digitale kabler. Men det understøtter i den grad også mit argument om korrekt konstruktion af udstyr. Samtidig må jeg stå fast på mine egne observationer af digitale kabler. Alt andet ville være fuldkommen uærligt.

At nogen vælger at tolke mine indlæg eller anmeldelser som den højere sandhed, kan jeg ikke stilles til ansvar for. Jeg skriver om mine subjektive oplevelser, med det udstyr jeg tester. Og det er disse oplevelser, jeg giver videre.

I al venlighed, og uden ønske om yderligere fnidder.

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 09 December 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:

jamen så er beviset lige pt. ja-112 nej-105 jeg glæder mig til selv at teste net kabler engang der må da være noget om sagen.

Nu er fakta normalvis ikke noget man kan stemme om. I den aktuelle tråd er der 2 scenarier. Enten er der forskel på netkabler og knap halvdelen kan eller vil ikke høre forskel, eller også er der ikke forskel på netkabler og godt halvdelen er ofre for et selvbedrag hjulpet på vej af nogle underlødige producenter.

Men kan så mange tage fejl og være ofre for et selvbedrag? Ja bestemt. Langt størsteparten af jordens befolkninkning er religiøse og ofrer sig i mere eller mindre grad for deres tro. De fordeler sig på tusindvis af forskellige trosretninger, alene kristendommen rummer 20.000 retninger ifølge Wikipedia. Sandsynligvis er alle religiøse ofre for selvbedrag, i bedste fald ender en enkel beskeden gruppe med af få ret. 

Det er hele mekanikken ved bedrag, jo flere der tror jo flere kommer der til at tro. For 20 år siden var man modig hvis man påstod at der var forskel på nekabler, idag er man del af et flertal i et hifi forum. Nok også derfor branchen virker så uinteresseret i fakta, for nu går det lige så godt. På det punkt er vi endnu dårligere stillet end kosttilskud branchen og helt på niveau med kosmetik og rynkecreme branchen. Massiv brug af videnskabelige termer - nul videnskabelige test.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 09 December 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:


... Sandsyneligvis er alle religiøse ofre for selvbedrag, i bedste fald ender en enkel beskeden gruppe med af få ret. 



Nu er det vist efterhånden ved at være slået helt fast at religion er en menneskelig opfindelse, og kun er noget der forefindes i hjernen på tilhængerene. Så mon ikke det samme er gældende for opfattelsen af kablers indflydelse på lyden.

Når man med fuld overbevisning kan tro på jomfrufødsel, så kan det jo ikke det store problem at tro på virkningen af 1 m kabel.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 09 December 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:

hugoheinninja skrev:
jamen så er beviset lige pt. ja-112 nej-105 jeg glæder mig til selv at teste net kabler engang
der må da være noget om sagen.



Nu er fakta normalvis ikke noget man kan stemme om. I den aktuelle tråd er der 2 scenarier. Enten er der forskel på netkabler og knap
halvdelen kan eller vil ikke høre forskel, eller også er der ikke forskel på netkabler og godt halvdelen er ofre for et selvbedrag hjulpet på vej af
nogle underlødige producenter.


Men kan så mange tage fejl og være ofre for et selvbedrag? Ja bestemt. Langt størsteparten af jordens befolkninkning er religiøse og ofrer sig
i mere eller mindre grad for deres tro. De fordeler sig på tusindvis af forskellige trosretninger, alene kristendommen rummer 20.000 retninger
ifølge Wikipedia. Sandsyneligvis er alle religiøse ofre for selvbedrag, i bedste fald ender en enkel beskeden gruppe med af få ret. 


Det er hele mekanikken ved bedrag, jo flere der tror jo flere kommer der til at tro. For 20 år siden var man modig hvis man påstod at der var
forskel på nekabler, idag er man del af et flertal i et hifi forum. Nok også derfor branchen virker så uinteresseret i fakta, for nu går det lige så
godt. På det punkt er vi endnu dårligere stillet end kosttilskud branchen og helt på niveau med kosmetik og rynkecreme branchen. Massiv brug af
videnskabelige termer - nul videnskabelige test.



hvor mange videnskabelige tests af højttalerkabler har du set? betvivler du også forskellene på disse?
har du faktisk selv prøvet at sammenligne to forskellige netkabler? eller er du bare kontra for sportens skyld?
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis
 
Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 10 December 2009 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:

hvor mange videnskabelige tests af højttalerkabler har du set?

Ja mærkværdigvis findes der mig bekendt heller ikke reel evidens for forskelle på forskellige velkonstrueret højtalerkabler. Underligt for lur mig om en kabelproducent ikke kunne få solgt nogle varer hvis de kunne dokumenterer at uvildige testpersoner fortrak deres kabler.

betvivler du også forskellene på disse?

Både ja og nej. Har fornæmmet en forskel, men aldrig i blindtest, som jeg ellers altid involverer en ven eller min kæreste i når jeg forelsker mig i noget hardware. Der ligger mange overraskelser og sparet penge gemt her. Jeg har nemlig så stor respekt for den menneskelige hjerne og dens evne til at behage eller bedrage os og andre gange igen skåne os for store skuffelser. For noget tid siden var jeg så heldig at låne et for mig hundedyrt Marantz for- og effektforstærkersæt. Jeg husker tydeligt at jeg var helt oppe at køre og kunne straks lide det , også inden jeg havde sat strøm til. Her nytter det for mig ikke bare at koble til og bedømme.

Mht forskelle er der mig bekendt ovenikøbet et stående væddemål på 1 million til den der kan udpege kabel A fra kabel B i en blindtest. Det er mig en gåde at ingen har samlet den op endnu når det er så let som det ofte bliver udgivet for at være.

har du faktisk selv prøvet at sammenligne to forskellige netkabler?

Ærlig talt nej. Emnet er interessant, men min logik og min respekt for producenter af elektriske apparater som ikke tillægger netkabler nogen videre betydning samt og mit kenskab til naturvidenskab, som er ret klar på området, forhidrer mig på forhånd i at kunne høre forskel. Det nytter simpelthen ikke, det falder for mig ind under ting som astrologi, healing og tarokkort som andre igen tror på. Jeg vil ikke kunne holde masken. Her må nogle af dem der mener at kunne høre forskel komme ud af busken og synliggøre at der findes en ubekendt (den rygende pistol). Først derefter vil jeg være i stand til at gå i dybden med emnet. Det sker bare ikke, ærgeligt nok for her er vi som forbrugere svigtet.

 eller er du bare kontra for sportens skyld?

I et debat forum i en tråd om et kontroversielt emne der snart løber på 10 side må man forvente at støde på ....... en debat! Aktuelt et forsøg på at finde konsensus for hvad der er værd at bruge midler og tid på, altså skille skidt fra kanel.

 

 

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 10 December 2009 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Vi mangler i denne tråd en person som kan høre forskel på NETSIKRINGER!

vedkommende "Guru" kan så beskrive hvordan "special" netkabler lyder og dermed anskuelig gøre også over for teknikere og ingeniøre, hvorfor de kabler er så forbandet vigtige for den samlede ydelse  



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 10 December 2009 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:


Mht forskelle er der mig bekendt ovenikøbet et stående væddemål på 1 million til den der kan udpege
kabel A fra kabel B i en blindtest. Det er mig en gåde at ingen har samlet den op endnu når det er så let som det ofte bliver
udgivet for at være.




Det er der faktisk også. Michael Fremer fra Stereophile gjorde det, men kunne ikke blive enig med James Randi om
betingelserne. Du kan læse MF's redegørelse her: http://www.stereophile.com/thinkpieces/021708swiftboat/index .html
James Randi har selvfølgelig en anden version af sagen ... Jeg bryder mig ikke om Fremers sprog, men jeg er enig med ham
i at Randi formentlig aldrig vil slippe den million lige meget hvad der sker. Ligesom for mange af skeptikerne herinde, så har
han svært ved at forlige sig med at der skulle kunne være noget om snakken. Og så vil han sikkert også gerne beholde sin
million ...

Henvisningen til naturvidenskab er naturligvis ok, og det er også helt ok med den i hånden at være skeptisk, men man må
bare også være åben over for at naturvidenskabens udvikler og dens metoder bliver forbedret og forfinet. Senest tyder det
jo på at der snart kommer resultater fra NordOst i samarbejde med et uafhængigt målefirma der viser at når man bruger
musik som målesignal, og ikke bare en sinustone, så kan man måle forskelle mellem forskellige strømkabler.

Din henvisning til din oplevelse med Marantz er helt valid - placebo kan absolut være en faktor i hifi. Men jeg savner stadig
et bud på en forklaring på hvordan jeg så kan opleve det MODSATTE af hvad jeg forventer - in casu at jeg flere gange har
oplevet dårligere lyd på et dyrere strømkabel. Det kan per definition ikke være placebo.

Og endelig synes jeg også at den procentdel der i denne poll mener at kunne forskel maner, til eftertanke. Jeg tror de fleste
kun modstræbende har brugt penge på kabler - man vil da meget hellere købe bedre højttalere, forstærkere etc.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 10 December 2009 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Bigmaac skrev:


Mht forskelle er der mig bekendt ovenikøbet et stående væddemål på 1 million til den der kan udpege
kabel A fra kabel B i en blindtest. Det er mig en gåde at ingen har samlet den op endnu når det er så let som det ofte bliver
udgivet for at være.




Det er der faktisk også. Michael Fremer fra Stereophile gjorde det, men kunne ikke blive enig med James Randi om
betingelserne. Du kan læse MF's redegørelse her: http://www.stereophile.com/thinkpieces/021708swiftboat/index .html
James Randi har selvfølgelig en anden version af sagen ... Jeg bryder mig ikke om Fremers sprog, men jeg er enig med ham
i at Randi formentlig aldrig vil slippe den million lige meget hvad der sker. Ligesom for mange af skeptikerne herinde, så har
han svært ved at forlige sig med at der skulle kunne være noget om snakken. Og så vil han sikkert også gerne beholde sin
million ...

Henvisningen til naturvidenskab er naturligvis ok, og det er også helt ok med den i hånden at være skeptisk, men man må
bare også være åben over for at naturvidenskabens udvikler og dens metoder bliver forbedret og forfinet. Senest tyder det
jo på at der snart kommer resultater fra NordOst i samarbejde med et uafhængigt målefirma der viser at når man bruger
musik som målesignal, og ikke bare en sinustone, så kan man måle forskelle mellem forskellige strømkabler.

Din henvisning til din oplevelse med Marantz er helt valid - placebo kan absolut være en faktor i hifi. Men jeg savner stadig
et bud på en forklaring på hvordan jeg så kan opleve det MODSATTE af hvad jeg forventer - in casu at jeg flere gange har
oplevet dårligere lyd på et dyrere strømkabel. Det kan per definition ikke være placebo.

Og endelig synes jeg også at den procentdel der i denne poll mener at kunne forskel maner, til eftertanke. Jeg tror de fleste
kun modstræbende har brugt penge på kabler - man vil da meget hellere købe bedre højttalere, forstærkere etc.


jeg har præcis samme oplevelse...har nedgraderet mine netkabler fra nogle dyrere slags til standardkabler.
derudover lånte jeg på et tidspunkt netkabler hjem for 8000 kr. - en "blæksprutte" af netkabler, der var samlet
i en boks (i stedet for en strømskinne) og plugget i væggen derfra. til at starte på var jeg vildt begejstret...
mange irriterende faktorer i mit set-up forsvandt, der kom bedre perskektiv og mange flere detaljer. efter nogle få timer
fandt jeg dog også ud af at noget var væk....musikken var ikke længere engagerende og umiddelbar...fokus var flyttet
over på kvaliteten af den enkelte optagelse og væk fra den umiddelbare oplevelse af musik - jeg kedede mig, og min
fod bevægede sig ikke ud ad stedet. ingen fodtramp.
jeg har prøvet vincent kabler...på mit setup virker de lidt "stive" i det... jeg har i øvrigt for ca. 5000 kr vincent
kabler liggende i skabet. hvem sagde omvendt placebo? har desuden hørt phonosophie kabler. spiller med MEGET bas,
men virker ufrie, dikterende og lidt tunge. sikkert godt i nogle set up's, men meget i modstrid med den lyd mit
anlæg er bygget op omkring.
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis
 
Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 10 December 2009 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

jroken skrev:


Samme gør sig gældende ved digital kabler, ved CD har vi 16 bit og 44.1 KHz clock frekvens, dette giver 1.4 Mega! Hertz firkant signal som skal
overføres. At transmittere et firkantsignal korrekt kræver en båndbredde på 100 gange frekvensen det skal overføres, hvis flankerne skal
overføres korrekt. Det vil sige, at kablet skal kunne overføre 140.000.000 Hertz korrekt, hvis vi ikke vil påvirke signalet!

Dette kræver et kabel med meget lav kapacitet, og en korrekt karaktaristisk impedans.
At påstå, at hvis apparaterne er konstrueret korrekt, så har kablet ingen indflydelse, er så forkert som det kan blive.
Fakisk er det som ofte fejl korrektionen det overhovedet gør det muligt, at det kommer lyd gennem billige (skod) digital kabler, eller endnu
værre, et normalt RCA signal kabel man anvender som digitalkabel. Og ja, disse tekniske forskelle kan både måles og høres!

Til sidst vil jeg blot nævne at jeg er glad for at have MIN EGEN "lytte" erfaring på dette område og at jeg håber at folk selv vil tage initiativ til at
danne deres helt egen mening om hvad de selv får ud af at investere i kabler. (husk at alt er system-afhængigt)


Fint indlæg - der er nok mange, inkl mig selv, der fik noget ud af det. :)

Med det sagt, så er jeg stadig tilbøjelig til også at give Mikkel lidt ret. Såfremt et digitalkabel overholder spec'en. har jeg svært ved at forestille mig hvordan der kan være forskel, med mindre det er dårligt crimpede stik e.l.

Et 75 ohm's kabel kan jo i min erfaring overføre fra 2 Mb/s  og op til 155 Mb/s uden bitfejl... og det er altså hyldevare kabel fra store ruller som jeg selv har crimpet. Det sætter krav til udstyret i begge ender - korrekt. Og der er nok en grund til at transmissions-udstyr koster en jetjager!

Hilsen Søren
Til top Vis Cabal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cabal
 
jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2357
Sendt: 10 December 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Cabal skrev:

Med det sagt, så er jeg stadig tilbøjelig til også at give Mikkel lidt ret. Såfremt et digitalkabel overholder spec'en. har jeg svært ved at forestille mig hvordan der kan være forskel, med mindre det er dårligt crimpede stik e.l.

Hvad angår digitalkabler er det jo heldigvis også bare at prøve sig frem.
Jeg mener OGSÅ HER at der er forskel. Hos mig sidder der nu et Argento Silver mellem transport og DAC. Der var flere kabler på inden, men Argentoen trak det længste strå.

Hvad angår strømkabler så er jeg ikke i tvivl om at der er klar lydmæssig forskel. Jeg har ikke selv fundet de vise sten, men Supras strømkabler lagde en dyne over lyden i mit (daværende) setup. Det kunne selv min kone høre.

Hvor ville jeg da ønske at flere satte sig ned og lyttede!


__________________
Venlig hilsen Jesper

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers
 

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes