Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 22:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: FM eller DAB (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: Vil du have FM eller DAB
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
64 [77,11%]
19 [22,89%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 13 November 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Lad os se hvad folket vil have.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 765
Sendt: 13 November 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

FM, så klart.

Skrottede DAB transistoren og DABén i stuen, for det lød simpelthen for ringe.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 13 November 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Indtil DAB+, så FM...

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
skovboel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 13 November 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

kører min dab gennem en DA converter og det spiller super
Til top Vis skovboel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skovboel
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 13 November 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

FM forever - gennem en MR71 så bliver det ikke meget bedre.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
degofedal
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 266
Sendt: 13 November 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Internet radio via "Dansk radio" plugin til SqueezeCenter
Til top Vis degofedal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af degofedal
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 02 December 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Efter jeg fik en god DAB radio, er min FM tuner blevet brugt meget lidt. De genre specifikke kanaler er behagelige og brugervenlige. Og teknologisk må FM tuneren snart være forældet, TV signalet er på vej til at blive digitaliseret helt og vinylen blev udkonkurreret af CDen i slut firserne.

Om det så skal være DAB eller et nyere system som DAB+ ved jeg ikke, men det må være helt OK at lukke fm båndet inden 2020. Så må vi bare investere i nyt og det er da helt iorden.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 02 December 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Giver DAB+ meget bedre lyd end DAB og hvornår får vi det? 

__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 02 December 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Ja...hvis man ikke misbruger det til flere analer..øhhh kanaler.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 02 December 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Giver DAB+ meget bedre lyd end DAB og hvornår får vi det? 

Det nuværende system kører nok minimum 5 - 7 år mere, men det er planen også at sende i DAB+ indenfor få år. Men stort set ingen kan modtage det endnu.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 02 December 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 02 December 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Om DAB+; http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=16136

spændende :)    Der skal nok være nogen der bliver lidt lange i spyttet når de læser dette :

citat:

I den nye medieaftale er det aftalt, at Danmark skal skifte fra DAB til DAB+-standarden. Det betyder at stort set alle de 1.3 mio. DAB-radioer, der findes i de danske hjem, skal udskiftes. DR begynder allerede i 2010 med de første kanaler i DAB+.

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 02 December 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

tube mania skrev:
Om DAB+; http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=16136

spændende :)    Der skal nok være nogen der bliver lidt lange i spyttet når de læser dette :

citat:

I den nye medieaftale er det aftalt, at Danmark skal skifte fra DAB til DAB+-standarden. Det betyder at stort set alle de 1.3 mio. DAB-radioer, der findes i de danske hjem, skal udskiftes. DR begynder allerede i 2010 med de første kanaler i DAB+.

Det er vel egentlig OK, for vi skal videre og hvis det er dette system der skal satses på er det vel iorden at det erstatter både det nuværende DAB system samt FM. Det afgørende må være at der kommer et system der satses på så, man kun skal have en tuner, og FM må snart være moden til skrotning. Det nuværende DAB fortsætter så nogle år ligesom FM må gøre det. Det må også gerne koordineres med nabolandene så vi alle kan skifte til nyt system, for som det er nu er FM klart det ringeste system.

Vi har haft flere DAB radioer i flere år, og jeg har da bestemt ikke fortrudt den investering, forleden købte jeg ny bilradio også med DAB og det gjorde jeg da selv om jeg vidste det udfases i løbet af ca. 5 år, for så har jeg da forhåbentlig haft glæde af den i den tid.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 02 December 2009 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

tube mania skrev:
Om DAB+; http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=16136

spændende :)    Der skal nok være nogen der bliver lidt lange i spyttet når de læser dette :

citat:

I den nye medieaftale er det aftalt, at Danmark skal skifte fra DAB til DAB+-standarden. Det betyder at stort set alle de 1.3 mio. DAB-radioer, der findes i de danske hjem, skal udskiftes. DR begynder allerede i 2010 med de første kanaler i DAB+.

 



Tja, og når man kan skifte TV signalet ud fra analogt til digitalt, og herefter igen inden for en 2 års horisont skifter format på dette, så er der jo nok ikke mange skrupler ved at nedlægge FM eller skifte til DAB+ hurtigt.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 02 December 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

FM har kørt i 50 år og nu er DAB allerede ved at gå på pension før det er kommet rigtig igang. Hvorfor er det lige men beholder sin fine FM tuner.

 

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 02 December 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
jan_stevns skrev:

tube mania skrev:
Om DAB+; http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=16136

spændende :)    Der skal nok være nogen der bliver lidt lange i spyttet når de læser dette :

citat:

I den nye medieaftale er det aftalt, at Danmark skal skifte fra DAB til DAB+-standarden. Det betyder at stort set alle de 1.3 mio. DAB-radioer, der findes i de danske hjem, skal udskiftes. DR begynder allerede i 2010 med de første kanaler i DAB+.

 



Tja, og når man kan skifte TV signalet ud fra analogt til digitalt, og herefter igen inden for en 2 års horisont skifter format på dette, så er der jo nok ikke mange skrupler ved at nedlægge FM eller skifte til DAB+ hurtigt.

Det vil hele tiden være sådan at man bliver nødt til at investere i nyt når man går over til en ny teknologi. Og overgangen til digitalt tv var længe undervejs, og der er ikke nogen der seriøst kan hævde at det gik for stærkt, ligesom det er rent brok at en nedlæggelse af FM båndet i ex. 2018 kan være et problem. Selv om vi har 5 DAB radioer i husstanden (heraf 2 bilradioer, den ene under en måned gammel) er det naturligvis iorden at gå over til en bedre teknologi, så må vi bare håbe det nuværende system fortsætter i nogle år. Det er ihvertfald ikke noget jeg på nogen måde vil ærgre mig over.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 02 December 2009 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke jeg med ord kan beskrive hvor latterligt det er at man skrotter et system som ikke 'fænger' til fordel for et lignende...jeg bliver nok banned hvis jeg brugte de gloser som passer.  MEN hvor mange penge skal der brændes af inden de (magthaverne) fatter det. Det minder om så meget andet som SKAL indføres selv om det ikke virker.

Digital...det er bare godt

http://www.beredskabsinfo.dk/content/view/2201/86/

http://ing.dk/artikel/99782-politi-vrager-hjertet-i-ny-noedr adio

http://www.version2.dk/artikel/10927-nyt-csc-system-til-poli tiet-forsinket--igen

http://www.computerworld.dk/art/40388/1-plads-amanda

http://ing.dk/artikel/103935-italienerne-skal-alligevel-lapp e-ic4-togets-fejlramte-computer

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 02 December 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg tror ikke jeg med ord kan beskrive hvor latterligt det er at man skrotter et system som ikke 'fænger' til fordel for et lignende...jeg bliver nok banned hvis jeg brugte de gloser som passer.  MEN hvor mange penge skal der brændes af inden de (magthaverne) fatter det. Det minder om så meget andet som SKAL indføres selv om det ikke virker.

Digital...det er bare godt

http://www.beredskabsinfo.dk/content/view/2201/86/

http://ing.dk/artikel/99782-politi-vrager-hjertet-i-ny-noedr adio

http://www.version2.dk/artikel/10927-nyt-csc-system-til-poli tiet-forsinket--igen

http://www.computerworld.dk/art/40388/1-plads-amanda

mvh

Hvad har du egentlig tænkt dig. ????

Mener du virkelig ikke det har været en fordel at gå over fra LP til CD, mener du virkelig ikke at det har været en fordel at gå over fra analogt tv til digitalt tv, og mener du ikke man med fordel kan overveje et bedre radiosystem til afløsning for det noget antikverede FM.

Hvis jeg forstår dit indlæg rigtigt må du også gå ind for vi stadig kører med damplokomotiver og handler ind ved disken hos købmanden. Dybt godnat og intet andet end useriøst brok for brokkens skyld !!!!



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 02 December 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Så har du intet forstået Det kan siges ganske enkelt...hvis ambitionerne ikke kan indfries...ja hvad skal man så med det. Vi skal vel fremad...ikke tilbage.

Jeg kan forresten godt lide damp-lokomotiver...godt der stadig findes nogle...og de kan jo køre...det må da være en fordel.

Jeg er ikke imod fremskridt...hvis det er fremskridt.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 02 December 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Så har du intet forstået Det kan siges ganske enkelt...hvis ambitionerne ikke kan indfries...ja hvad skal man så med det. Vi skal vel fremad...ikke tilbage.

Jeg kan forresten godt lide damp-lokomotiver...godt der stadig findes nogle.

mvh

Jamen ambitionerne blev da indfriet med CDen, den sejrede ikke kun på musik fronten men også som datamedie og fotolager. Idag står CDen stadig for mere end 99 % af musik salget på fast medie, Hvis det ikke er en opfyldelse af målet ved jeg ikke hvad er. Den trues nu af digital download, og det er muligvis fremtiden for nogen, men jeg køber nok CDer i årtier endnu.

Med hensyn til overgangen til digitalt tv, har det betydet bedre billede og lyd og det er vel også en opfyldelse af ambitionerne, fuldstændig.

Hvorfor kan vi så ikke også slippe af med FM, og få noget der giver god lyd overalt. Jeg bor det eneste sted i DK hvor FM kun kan tages med fællesantenne (Grenaa) og her har DAB nok en markedsandel på over 50 % af radiolytningen. Nogen vil måske mene der bør opstilles en FM mast mere, men hvorfor ikke et bedre system.

Så kan vi stille FM tuneren hen i gruppen af forældede apparater der er blevet erstattet af noget bedre eller ikke har slået an. VHS videoen, Betamax, System 2000, DCC, Minidisc, Riaa'er, Pladespillere, Dat optagere, Spolebånd, Kassettebåndopt, DVD uden optagemulighed. + muligvis flere andre. Men vi har alligevel flere af apparaterne, jeg har en super pladespiller og en FM tuner, men jeg interesserer mig også meget for området. Men jeg tror ikke jeg har nogen af delene om 10 år.

Når de eksempler du fremhæver ovenfor ikke virker efter hensigten er det nok snarere fordi de er rodet ind i offentligt beureaukrati eller meget dårligt styret. Det frie marked kan løse problemerne, og det der ikke er reelle løsninger går ned. Det er sådan det skal være.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes