Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 18:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: For lidt bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 17 April 2013 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt dali Zensor 1 sammen med et sæt Audioqest FLX SLiP 14/4 og denon's billige mini reciver DRA-
F109, som gir mig masser af power.

Lyden er god, meget behalig top og en åben og klar mellemtone, men til alt andet end moderne elektronisk musik
med masser af bas som trentemøller, mikael simpson,timbaland og b.la dj tiesto og armin van buren er bassen
lidt for svag, har ikke mulighed for at hænge dem på væggen (høre også pink floyd, u2,direstraits, pt tina dickow
imens jeg skriver denne tråd/indlæg)

Har haft i ca 1 uge et sæt system saxo 1 som trods en kun 4" bas har en dejlig dyb og kraftig bas (før jeg fik
dalierne), men de blev returneret, pga de kunne ikke klare mere end 30 ud af 60 på volumen uden at nå sin
grænse for bassen (moderne elektronisk musik) forstærkeren er ikke engang på nogen måder i nærheden af de
80 watt som højtalerne kan tåle og som sikkert er forstærkerens maximale udgangseffekt i 4 ohm, desuden var
de for lyse og påtrængende i toppen (helt anderledes end dalierne)

Saxoernes bas kombineret med dalierens mellemtone,diskant og power handling ville gi den perfekte lille billige
højtaler.

Jeg har søgt lidt på nettet og spurgt et andet sted og fundet frem til at den på Whathifi meget andmelder roste
Q Acoustics
2020i
til kun 799kr pr stk incl fragt (de er meget dybe i størrelsen) eller en anden også meget anmelder
rost højtaler Boston Acoustic A26
kunne være løsning på at jeg nogen gange mangler lidt bas

Monitor Audio BX2 er for dyr (Boston Acoustic A26 koster normalt det samme men er på tilbud), Wharfedale er
ikke muligt at lytte på, der er kun recoon der sælger lidt Wharfedale i dk, Boston & Q Acoustic højtalerne kan jeg
heller ikke høre da jeg ikke bor i nærheden af hififreaks og hififstore (bor på fyn)

Jeg kunne skrue lidt op for bassen på recviveren, men en på whathifi gjorde mig opmærksom på at bruge bass og
diskant eqen på en denon D-M39DAB gjorde at lyden blev farvede, så det måtte jeg prøve med min denon DRA-
F109 og bassen, lyden blev faktisk lidt farvede og jeg synes ikke bassen lød bedre (de står på et set Isoacoustics
stander så den del er der styr på).

Jeg har ikke brug for så meget ekstra bas at jeg vil ofre en subwoofer som skal justeres rigtig for at man ikke kan
ligger mærke til der er en subwoofer, men med det samme kan høre at der mangler noget når der bliver slukket
for subwooferen, har før haft en subwoofer jeg ikke kunne få optimalt justeret, desuden burde det jeg kan få for
højtalerne (forudsat at der er nogen der vil købe dem) være nok til at jeg kan få et sæt Boston eller Q Acoustics
for under 500kr ekstra, begge steder er der fri fragt (dalierne er meget nye, under 2 måneder og sælger dem med
2x1.5 meter Qed kabel).

Review Q Acoustic 2020i

Review Boston Acoustic A26

Hvad for små højtaler vil i anbefale mig som har lidt mere bas end mine dali zensor 1 og som har rigtig god lyd.
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 April 2013 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte Q acoustic på Hifi-messen sidste efterår, og var meget imponeret over hvor meget god lyd de giver for pengene. I den prisklasse har jeg ikke hørt
det bedre.

Jeg har ikke hørt zensor1 og kan derfor ikke sammenligne. 2010'erne går pænt dybt, men til det meget baskrævende musik du hører, vil alle
kompakthøjttalere i den størrelse mangle det sidste punch.

Jeg har heller ikke hørt de Boston du nævner, og kan derfor ikke udtale mig om dem. Men skulle jeg købe højttalere i den priklasse, ville Q- acoustic afgjort
være på min shortlist.

Har du mulighed for en tur til Sønderjylland og lytte, er det naturligvis det bedste. Alternativt kan du jo købe dem på nettet og lytte hjemme, med dine 14
dages returret in mente.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2013 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Nu er det så Q Acoustic 2020i jeg har tænkt på(ofre gerne de 2x100kr ekstra for at få lidt mere bas og lidt højere
følsomhed).

Er godt nok et problem at komme frem og tilbage til jylland da jeg skal bruge de de offentlige transportmidler,
hifistore/Now In Stereo.dk aner jeg ikke hvor ligger, det jeg så skal ofre på transport gør jo groft sagt at højtalerne
bilver det meget dyrere ;-)

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 April 2013 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Må lige korrigere mig selv: Det var også 2020'erne jeg hørte på Hifi-messen. Og anbefalingen står absolut ved magt.

Nowinstereo ligger i Kolding: now in stereo

Og transport frem og tilbage koster penge, men det gør returfragt også, hvis du køber og fortryder Ikke meget her i livet er gratis desværre.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2013 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Må lige korrigere mig selv: Det var også 2020'erne jeg hørte på Hifi-messen. Og anbefalingen
står absolut ved magt.

Nowinstereo ligger i Kolding: now in stereo

Og transport frem og tilbage koster penge, men det gør returfragt også, hvis du køber og fortryder Ikke
meget her i livet er gratis desværre.

Havde jeg ikke lige set det var i kolding, men heller bruge tid på at spørge, finde et alternativ til dalierne og så
betale for fragten hvis det ikke er noget for mig, end at tage til kolding (Q-Acoustics) eller Esbjerg
(hififreaks,Boston), som koster og tager tid,de 2 butikker kan jo risikere at ligge ude på lars t's mark som man
ikke bare lige går hen til. Der er dog heldigvis fri fragt på Q acoustics og køber man for over 1000kr hos hififreaks
er der også fri fragt, så ud over det højtalerne koster skal der ikke betales ekstra med med mindre de skal
returneres.

Vil jeg gerne have noget som ikke købes i Odense bruger jeg også den tid der skal til for at kunne få det jeg tror
passer bedst til mig

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 April 2013 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hej Gasolin

Hvis jeg var dig så ville jeg nyde det anlæg du har nu. Hvad jeg lige løst kan regne ud så ligger din forstærker og højtalere til omkring 4000,- . Hvis det er i det område du vil bruge eller har budget til, så uden at have hørt nogen af delene, så vil jeg mene at du ikke kan få noget der spiller meget bedre end det.

Du kan selvfølgelig få noget som måske har mere bas eller bedre top, men ud fra en helhed vil jeg mere at hvis du skifter noget ud med noget andet i det pris lag, så bliver du ikke mere tilfreds end med det du er nu. Så vil det bare være noget andet du savner eller irritere dig.

Jeg ville som sagt hellere være glad for det du har nu, og hvis du gerne vil have noget der spiller bedre end det du har nu så vent og spar nogen penge sammen. Når du er i det prislag, så vil en fordobling til f.eks. 10.000,- give dig et større udvalg og et betydelig løft i hvad du kan opnå af bedre lyd.

Og ja så kan man blive ved, 20.000 er bedre end 10.000, så hvor skal man stoppe. Hvilket noget jeg selv har haft lidt svært ved

Min pointe er bare at i stede for at være lidt utilfreds og tænke hvis bare jeg havde den eller den højtaler så bliver det bedre. Det tror jeg ikke så længe du ikke også bevæger dig lidt op i pris og kvalitet.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2013 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Det som sagt kun i bassen jeg gerne vil have lidt mere power, de der dali zensor 1 lyder rigtig godt men der mangler
bare lidt ekstra i bassen.

mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 April 2013 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Så smid dog en lille sub på??

En kompakt højtaler i deb prisklasse kommer aldrig til at præsterede med elektronisk musik.. Det er ikk fysisk muligt

Mit DIY projekt

hilsen mmunk
Til top Vis mmunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mmunk

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 18 April 2013 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

mmunk skrev:

Det var også mit bud med mindre man er villig til at gå op i højttalerstørrelse
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2013 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

mmunk skrev:

En kompakt højtaler i deb prisklasse kommer aldrig til at præsterede med elektronisk musik.. Det er ikk fysisk
muligt

Du har vidst ikke hørt dali zensor 1 og f.eks system audio's saxo 1 selv om saxoerne er fysisk mindre, også
bassen (4"), har den en dybere og fyldigere bas, men mellemtonen og diskanten er ikke lige så god som dalierne,
er sikker på der findes andre højtaler til max 1000kr pr stk der har kraftigere bas end zensor 1.(lige så stor
som forskel er på bassen på sa og dalierne, er der på mellemtonen og diskanten)

Dalierne præstere faktisk helt fint med det meste elektronisk musik (niveauet) men bassen er bare ikke som std
så kraftig, derfor bliver alm pop,rock musikmed normalt niveau i bassen, nogen gange for svagt, for slankt, der
skulle højtaler som Monitor audio bx2,Q Acoustic 2020i, diverse wharfedale og hvad der nu findes af alternativer,
være mindst lige så gode eller måske end en del bedre (niveauet).

Men det er lige med at spørge dem der har nogen af de højtaler jeg har tænkt på som alternativ til min dali
zensor 1, hvordan de synes bassen er, om de ellers lyder godt og om de kunne være et godt alternativ til dali
zensor 1, hvis de kender dalierne, for der er sikkert mange der har lyttet til dalierne og så købt nogen andre
højtaler pga for lidt bas.

Derfor læser jeg også meget andre folks meninger om forskellige højtaler og dalierne, for at danne mig et indtryk
af om jeg skal købe andre højtaler, når jeg ikke lige pt kender nogen på fyn eller steder på fyn, der har Monitor
audio,Wharfedale,Q Acoustic, Tannoy med mere.

Jeg kan sagtens forstå når nogen skriver at mellemtonen og diskanten er gode fra dalierne, men at der mangler
lidt bas, men ligefrem en subwoofer det har jeg ikke tænkt mig at købe, som heller ikke er helt billigt når den skal
passe til dalierne.

mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2013 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

..
.

Mit DIY projekt

hilsen mmunk

mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2013 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Jo jeg HAR hørt zensor og jeg syntes på ingen måde den præstere nok bas til elektronisk musik, og andet moderne pop.. Så syntes jeg man skal op i
zensor5 hvis man ik vil ha en sub..

Og du skriver den skal "passe" til dalierne hvis du køber sub??
Hvad er det for noget?? Du kan da smide hvilken som helst sub på.. Du kan tage en xtz til 16-1700kr eller en argon til 999, eller en dali til ca 3500?
Det har ingen betydning hvad mærke subben er..
Det ikk nødvendigvis dyere end at købe mye højtalere, og ka være det klogeste hvis du kan li zensors mellemtone/diskant

Og jeg har tilfældigvis også hørt saxo-men jeg vil ikk bytte zensor ud med den.. Kan personligt bedre li zensors øvre område..

Jeg holder fast i du ska købe en sub da så små enheder bare fysisk har begrænsninger! Evt en FLOT, BILLIG XTZ..

Mit DIY projekt

hilsen mmunk

CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 April 2013 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Køb dig en højtaler med en 15W/4531G00 Scan-speak bas/mellemtone (fx SA 2K).
Eller endnu bedre, en med 18W/8531G00 :)
Med de enheder, så får du fuld bas for pengene, de er suveræne :)

Ekta Grande
Mit Anlæg

Til top Vis CpChilli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CpChilli

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes