Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 18:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mislyd fra anlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2013
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har det problem at hver gang jeg tænder for mit anlæg så kommer der en grim lyd i den ene højtaler. Det lyder som en lille eksplosion i diskanten. Dog højt nok til at jeg hver gang er bange for at mine højtaler tager skade af det. Derefter spiller den slet ikke. Der kommer kun lyd ud af den anden. Hvad kan det skyldes?
Skal lige siges at mine effektforstærkere er meget kraftige (250 watt hver). Jeg ved ikke om det har noget med det at gøre, det var bare min første indskydelse.

Håber i kan hjælpe! Jeg savner at lytte til musik i to højtalere

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Hmm... Jeg ved ikke hvad det kan være, men din frygt for diskanten er velbegrundet, da det som regel er dem der brænder af først... Måske noget
fejlspænding på udgangen... Men som sagt, jeg ved det ikke... Desværre

Der skal vi nok have eksperterne på banen, dem med elektricitet i årerne... eller andre med kendskab til sådan et problem...
Men en god ting er nok at skrive om hvilken forstærker og hvilke højttalere...

Med vanlig venlig hilsen
Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2014 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er også begyndt at blive lidt nervøs.. Jeg bruger to monoeffektforstærkere der indeholder nogle
ICEpower 125asx2 moduler. De kører i BTL mode så de hver kan yde 250 watt. Mine højtalere er
nogle Amadeus fra Dansk audio teknik. Den præcise model ved jeg ikke, men de er også ca.10 år
gamle

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2014 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Jeg håber der er nogen der kan give et bud på hvad det kan være.

mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hvordan præcis er lyden?? Jeg ved at det er muligt at der kommer en AC spænding ud til højtalerne og de derfor siger et BLOB men om det er denne lyd i oplever ved jeg ikke? Eller også er det en DC spænding, kan sq ikke lige helt huske det

Mit DIY projekt

hilsen mmunk
Til top Vis mmunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mmunk

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2014 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hvis du har prøvet at rive et minijack ud af en computer før du har slukket for anlægget. Den lyd,
bare lidt lavere.

mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Ahh, det ved jeg sq ik noget om.. Held og lykke

Mit DIY projekt

hilsen mmunk
Til top Vis mmunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mmunk

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Og du husker at tænde effekterne til sidst ikke? Altså efter kilde -> forforstærker -> effektforstærker...
Og hvis der er rør i forforstærker, give den et par minutter?

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2014 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at bytte om på forstærkerne. Nu kom eksplosionlyden i den anden højtaler. Det vil
sige at det har noget med min ene forstærker at gøre    

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2014 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Morgenstjerne skrev:
Og du husker at tænde effekterne til sidst ikke? Altså efter kilde -> forforstærker -> effektforstærker...
Og hvis der er rør i forforstærker, give den et par minutter?

Jeg bruger et eksternt lydkort som forforstærker. Processen hedder: Computer -> Lydkort -> Effektforstærkere -> Højtalere.

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2014 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Så ja jeg tænder mn kilde først. Så effektforstærkere bagefter.

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Først gælder det om at bestemme, præcis hvor fejlen ligger, hvilket du er godt i gang med: Du har fundet ud af, at det ikke har
noget med højttalerne at gøre. Hvad sker der, hvis du bytter rundt på input til de to monoblokke? Skifter lyden så til den anden
højttaler igen?

Det gør den sikkert ikke. Mit umiddelbare gæt er, at der er en lille overgang i den ene af effektmodulerne. Nu har jeg
tilfældigvis været med til at samle dem, så jeg ved, at skruerne inde bag terminalerne godt kunne sidde bedre; måske er alle
lodningerne heller ikke helt professionelle ;)

Hvis du finder ud af, at det er et effektmodul, den er gal med, så kan du åbne kabinettet og se efter, om der skulle komme en
gnist, når du tænder – MEN PAS PÅ, DER ER 230 V INDE I KABINETTET. Nok en god idé med gummihandsker for en sikkerheds
skyld. Hvis du ser en dårlig lodning eller noget, der sidder løst, har du sikkert fundet fejlen. Måske skal der efterloddes lidt eller
sættes en klat lim et sted :)
Til top Vis dalgard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalgard

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2014 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

dalgard skrev:
Først gælder det om at bestemme, præcis hvor fejlen ligger, hvilket du er godt i gang med: Du har fundet ud af, at det ikke har
noget med højttalerne at gøre. Hvad sker der, hvis du bytter rundt på input til de to monoblokke? Skifter lyden så til den anden
højttaler igen?

Det gør den sikkert ikke. Mit umiddelbare gæt er, at der er en lille overgang i den ene af effektmodulerne. Nu har jeg
tilfældigvis været med til at samle dem, så jeg ved, at skruerne inde bag terminalerne godt kunne sidde bedre; måske er alle

Hvis du finder ud af, at det er et effektmodul, den er gal med, så kan du åbne kabinettet og se efter, om der skulle komme en
gnist, når du tænder – MEN PAS PÅ, DER ER 230 V INDE I KABINETTET. Nok en god idé med gummihandsker for en sikkerheds
skyld. Hvis du ser en dårlig lodning eller noget, der sidder løst, har du sikkert fundet fejlen. Måske skal der efterloddes lidt eller

Jep den skfter til den anden højtaler hvis jeg bytter om på effekterne. Må lige prøve at kigge efter inden i. Tak for hjælpen

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Noget jeg i mange år har undret mig meget over er når nogen søger et råd at se skriver minimum 4 til 5 stykker det ved de ikke noget om. Hvorfor så
skrive det. Lad da vær med at skrive.

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2014 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

dalgard skrev:
højttaler igen?

Har prøvet det du sagde. Der kom ikke nogen gnist da jeg tændte det. Og der var ikke (så vidt jeg kunne se) nogen løse ledninger eller dårlige lodninger.

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

ICEpower-modulerne har en vist sådan en "soft start" funktion, så de ikke giver en lyd, når man tænder dem. Måske er der et
problem med den ene af de komponenter.

Men læs lige igen, hvad jeg skriver – prøv at bytte rundt på input til modulerne. Altså de to stik fra lydkortet. Eller nok
nærmere ... kommer lyden stadig, hvis du fjerner inputkablerne helt?
Til top Vis dalgard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalgard

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2014 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Det skal jeg prøve

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2014 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jeg vil faktisk mere beskrive lyden som en blanding mellem et knæk og en gnist.

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg håber at jeg kan hjælpe i retning mod en løsning.

For nogle år siden, da jeg stadig var på "rigtigt" radio-tv værksted, fik vi et sæt forstærkere ind til rep baseret på B&0-ICE-power moduler, desværre dog af en lidt anden type end dem der sidder i dit set. Fejlen var dog at den ene kom med et kraftigt "PLIP-Skrzz.." når man tændte, for derefter at være tavs. Lyder meget i retning af det du også oplever. Løsningen var med dette modul at der manglede en intern driftspænding, der i dette tilfælde blev forsynet gennem en modstand på 5 Ohm. Det snød lidt i første omgang da den ved første øjekast lignede en diode mont. på køleplade. Har kikket på foto af dit modul, og det er desværre ikke samme lay-out, men jeg ser to rødbrune komponenter, det ved første øjekast ligner et par kond. men godt kunne være et par print-sikringer... Foto ses bedst på CAD audio's hj.side. Og selvfølgelig kan CAD-audio måske være behjælpelig med evt. reparation eller nyt modul eller ombytning.. Hvem ved...? Det er et forsøg værd.

Håbet at det er en hjælp.

exrumpyt

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hej Sonic

Jep, jeg skrev at den viden om hvorfor det knalder i diskanten, ved jeg ikke noget om... Men jeg ved, at hvis man fortsætter med at tænde og slukke,
kan man stærkt riskere at diskanten ryger... Så du har nok ret, jeg skulle nok have ladet være med at respondere... Men på den anden side, ved at
holde tråden i live, er sandsynligheden for at der netop er en der besidder disse kompetencer der kan afhjælpe problemet, læser med... Større...
Så beklager hvis du føler dig stødt... Det er ikke min mening
Med venlig hilsen
Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum