Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 22:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Mener du at kunne høre forskel på kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Spørgsmålet: Mener du at kunne høre forskel på højttalerkabler?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
235 [79,12%]
62 [20,88%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 12 August 2010 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

HIFI IS FUN skrev:
men et anlæg hvor hvert apparat koster ca 25000kr pr stk har jeg erfaret en forbedring.alt efter hvad man ønsker.


"alt efter hvad man ønsker.", så er vi på bølgelængde..


__________________
Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 12 August 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:
TruthSpinner skrev:

Hvilken siddeplads du vælger i din sofa betyder mere for din lydoplevelse end et hvilket som helst kabel - men det har dine "gyldne" ører selvfølgelig fortalt dig forlængst. Dette kan i øvrigt NEMT verificeres med målinger i langt de fleste lytterum.

Ja, jeg har trimmet vinkling m.v. af højtalerne inden den fysiske rammer jeg har tilrådighed. Jeg kan simpelthen ikke se relevansen iforhold til emnet. Men det gælder stort set alle dine indlæg


Hvor konstruktivt

Jeg har set selv meget velfungerende lytterum udmålt med professionelt kallibreret vinklet stereomikrofon, hvor lyden målt i de to kanaler tydeligvis ikke var den samme. Eller med andre ord, du hører ikke det samme hvis blot du flytter dit hoved 10 cm.

Konsekvensen er at din sammenligning af kabler, f.eks., bliver langt mere relevant hvis du har en partner til at skifte og ikke flytter dit hoved i mellemtiden.

Det er desuden et faktum at evt. vinkling ikke har nogen indflydelse på f.eks. basgengivelsen i din lytteposition.

mbull skrev:
TruthSpinner skrev:

Men for lnagt de fleste kompnenter er det dog NEMT at foretage målinger der viser markante forskelle på parametre som må anses for relevante - også selv om den præcise relevans er uaflaret.

Mht. kabler går uenigheden sådan set bare på om der er målbar forskel på nogen som helst relevante parametre for to kabler af tilstrækkelig dimension og samlekvalitet OVERHOVEDET.


Hmm, jeg havde nu den opfattelse af uenigheden gik på om der var lyttemæssige forskelle på kabler.


Deraf ordet "relevante", kender du det?

mbull skrev:
TruthSpinner skrev:


Du taler her om at måle ting som er mange størrelsesordener mere komplicerede end de kabelaspekter der må anses for relevante. Dit argument har næppe relevans for diskussionen.


Helt uening. Faktisk kommer du med meget få reelle argumenter. Kabler er komplicerede, og der er store forskelle i konstruktionerne.


Jeg vil gerne have at du udpeger relevante parametre ved at kabel som jeg kan forholde mig til og som ikke allerede er afdækkede?

mbull skrev:
TruthSpinner skrev:

Ingen har i denne tråd bedt om entydig matamatisk bevisførelse, dette krav findes kun i dit hoved. Det JEG har efterspurgt er en rimelig forståelig og acceptabel forklaringsmodel som giver mig bare anelsen af et holdepunkt når jeg skal vurdere effekten af et kabel.


Jeg saksede lige dit første indlæg ovenfor,  hvor du selv lancerer dit behov for "matematisk" bevisførselse. Kan dog ikke se hvordan det kan gøre din hørelse bedre, med mindre du har en s�rlig blokeringsfunktion inde i hovedet...


Se ovenfor.

mbull skrev:
TruthSpinner skrev:

Jeg vil gerne have at du sagligt og i tilstrækkelig detaljeringsgrad til at jeg ikke misforstår forklarer mig hvori det morsomme består?


Det morsomme er, at dine konklusioner er aldeles udokumenterede og sammenhængen ikke eksisterende i dit indlæg. Det kan jeg ikke hjælpe dig med   


Jeg brugte CERN eksemplet til at anskueliggøre at der findes anvendelser af kabler som er langt mere kritiske end dem vi her diskuterer og at man må formode at dem der i denne forbindelse er interesserede i at bruge kabler har en vis interesse i at elliminere evt. fejlkilder. Hvorfor er det du tror at din anvendelse er mere sensitiv og kræver større indsigter end deres?


Du skuffer mig. Indtil nu har dit eneste reelle bidrag været hånlige udsagn og hångrinende smileys, det må du kunne gøre lidt bedre.

Hvis du virkelig er så meget klogere som din hånende tone antyder vil jeg meget gerne lære af dig. Og jeg mener faktisk at det er din pligt at oplyse os andre om dine indsigter - i tråd med mit tidligere udsagn om saglig og tilbundsgående kritisk debat.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 12 August 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Men selv om du argumenterer hårdt imod kablers indflydelse, så fornemmer jeg at du alligevel lader en dør stå åben, hvis bare vi ikke er ovre i kabler-bestemmer-lyden lejren?



Det er korrekt. Jeg er i denne diskussion for at udfordre synspunkter, blive udfordret på mine og for at lære.

Jeg ville elske hvis nogen kunne give mig det jeg så mange gange har efterspurgt i denne tråd - egentlige indsigter omkring kabler.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 12 August 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:


Jeg tror på dig når du siger at dette ikke foregår real time. Hvis du glemmer korrektionen et øjeblik, så tror jeg nu nok at de tidsmæssige aspekter af selv kollisionshændelsens forløb er vigtige for eksperimentets succes. Det er det jeg jeg har forsøgt at sige i de sidste par indlæg om dette.



Ikke umiddelbart, som jeg forstår det. Selvom de partikler man forsøger at genskabe, har en vanvittig kort levetid, burde detektoren ikke have problemer med at registrere hverken eksistensen eller det spor den efterlader. Lidt på samme måde som en fotografisk (eller en CCD) film registrerer en foton.



__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 12 August 2010 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Men det betyder så også at en kollisionsprocess med et efterforløb i trin, altså en henfaldsprocess, hvor nogle af de indgående produkter måske kræver særskilt sensor, ikke kan undersøges?

Kernen i lydgengivelse er måske netop at den til syvende og sidst har til formål at femstille en underliggende skabelsesprocess så fint som muligt.

Er det så en (den) fundamental(e) forskel på de to situationer?
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 12 August 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

truthspinner skrev:

Det er desuden et faktum at evt. vinkling ikke har nogen indflydelse på f.eks. basgengivelsen i din lytteposition.

 

Nu har jeg ellers med et par andre, der har været i tråden, besluttet, at ligegyldig, hvad vi siger og skriver, så er det som om der alligevel ikke tages notits heraf, hvorefter det kan synes helt nytteløs at være i tråden.

 

Men med udsagnet om, at vinkling ikke skulle have nogen indflydelse på f.eks. basgengivelsen i vores lytteposition, der endda postuleres til at være et faktum, så er vi nu godt nok ved at afspore det hele.

For det er jo ganske enkelt ikke korrekt.

Er det noget, man har læst sig til. For det kan da umuligt være erfaret.

Altså...jeg kan fortsat ikke rigtig bruge gold teori og mere eller mindre (pseudo)videnskabelige inputs, der flankeres af begrebet faktum, når al erfaring, jeg har gjort i over 30 år siger det modsatte.

Jeg kan til hver en tid høre en forskel på adskillige parametre, når højttalerne vinkles mere eller mindre ind imod lytteposition. Det kan jo være som nat og dag - også i basområdet.

Nu er det sådan, at når soundstagen ændres og det gør den vitterlig ved en vinkling af højttalerne, så er denne ændring jo også influeret af alle 3 toneområder. Hvordan skulle det ellers fremkomme?

Derudover helt kontant :

Når du vinkler mange high end højttalere, så øger du energiniveauet i øvre bas og vice versa ved en afvinkling af samme. Ergo påvirkes basområdet da i allerhøjeste gra d heraf.

Det at lytte opmærksomt og trænet er jo at være i stand til med det samme at detektere den slags ændringer. Det kan man altså ikke læse sig til.

Jeg skal prøve at blive ude af tråden, da jeg ikke kan se noget formål med populærvidenskabelige vandringer ind i Cern og andet ligegyldigt.

Det, der betyder noget, er alene at vi hver især bliver hjulpet af f.eks. sådan en tråd her, bliver ansporet til måske at afsøge et territorium, man ellers ikke bryder sig om og ellers være til bistand for hinanden og øse af erfaringer, der får musiklytningen til at blomstre derhjemme. Det er det, det handler om og ikke Cern.

Men I er da velkomne til jeres Cern diskurs. Jeg vil blot ikke deltage i det. God fornøjelse.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 12 August 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

hvis du har et peak eller et dyk i din basgengivelse, hænger denne sammen med de såkaldte room modes. En afstand mellem to vægge som falder sammen med en hel eller halv bølgelængde af en given frekvens vil, hvis anslået, give anledning til stående bølger mellem disse to vægge. Disse bølgers spatielle placering afhænger ikke af dine højttaleres placering, fordi bølgens knuder fikseres af de faste vægge som dikterer eksistensen af hastighedsminmaer på brudfladen.

Hvis din højttaler er placeret således at den direkte udstråling ved den pågældende frekvens er i modfase med den stående bølge vil din lyd ved den pågældende frekvens "forsvinde". Vinklingen af dine højtalere har ikke nævneværdig indflydelse på dette problem fordi bastoner spreder sig i stort set koncentriske cirkler fra din enhed.

Du kan i nogen grad justere ved at flytte lyttposition eller højttalere, men så flytter du bare problemet til et andet sted i rummet. Hvis dit rum er rigtigt grelt (som mit åbenbart er), f.eks. ved stående bølger på flere leder af rummet i næsten samme frekvens, så er antallet og også rumfanget af de positioner i rummet hvor gengivelsen faktisk er rigtigt homogen særdeles lille, og samtidig så varierende at forskellen ved at dreje hovedet 10cm eller tilsvarende små forflytninger af ørerne kan ændre lyden markant og i hvert fald mere end et kabel der fatisk har rimelig forbindelse.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 12 August 2010 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
L.B. skrev:
Teoretisk korrekt eller ej, så er jeg overrasket over at ca 1/4 mener ikke at kunne høre forskel på højttalerkabler


Mit lytterum hører nok til de lidt mere udfordrende, men lad mig alligevel prøve at sætte tingene lidt i perspektiv:

Uden at komme ind på flere detaljer end jeg allerede har gjort tidligere i tråden kan jeg sige at jeg har puttet nok penge i mit stereoanlæg til at eliminere enhver tvivl om at det ikke lyder fornuftigt over hele frekvensspektret.

Derudover har jeg lagt et betydeligt arbejde i tilpasning af mit lytterum. Jeg har flydende gulv med 5cm rockwool dæmpet hulrum underneden. Jeg har fire SLAM absorbenter til de dybe frekvenser. Jeg har betydelige mængder af dæmpemateriale i hjørnerne bag højttalerne. Jeg har rockfon plader på alle primære reflektionspunkter og mellem højttalerne. Jeg har betydelige mængder af diffusion bag lyttepositionen med bl.a. bølgeplader af fibercement bag fyldte bogreoler. Alle større hulrum er fyldt med rockwool.

Ikke desto mindre oplevel jeg og min kammerat igår at basanslag på et bestemt nummer ganske enkelt ikke kunne høres i lyttepositionen, men derimod fint kunne høres hvis man rejste sig op og gik lidt tættere på højttalerne. Dette gjaldt over det meste af rummet. Alene ved at rejse sig, og derved flytte sit hoved 40cm ændrede lyden sig som nat og dag.

Nu har min kammerat og jeg de samme højttalere, og hos ham er dise problemer der ikke i samme grad. Vi ved derfor ca. hvordan det skal lyde og kan måske genfinde den helt rigtigte klang i 10 diskrete (punktformede) positioner i rummet. Alle andre steder er lyden i basområdet forkert på den ene eller anden måde. Dette er målbart med dyk ved nogle frekvenser på 15dB eller mere.

Selv om jeg ikke kategorisk kan afvise at kabler kan have en hørbar effekt (selvom jeg er kritisk - det skal man være) så provokerer det mig usigelig meget når personer med denne type af udfordringer bliver rådet til at købe et mere mørkt klingende kabel for at løse dem.

Det er ganske enkelt bullsh*t.

Der er langt større muligheder for ændringer/forbedringer ved at flytte rundt på højttalere, lytteposition osv., det er der ingen tvivl om, men det er jo ikke det afstemningen går på.

Efter min mening skal man ikke forsøge at dække over en fejl eller udbedre den med et kabel med en given lyd-karakter. Det er ikke vejen frem IMO.

Jeg er blot rystet over at så mange ikke kan høre forskel på højttalerkabler

 

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 12 August 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Man mangler ord.

Der tages på ingen måde stilling til det, jeg siger. Derimod fyres lidt gold viden af, der mangler enhver erfaring.

En erfaringsdannelse på mit niveau over 30 år indeholder flere hundrede lytterum. I alle tilfælde - også hvor der ingen vægge er nærmere end den kinesiske mur, gælder, at mange high end højttalere øger energiniveauet i øvre bas, når højttalerne vinkles som en del af en ændringen indenfor soundstagen.

Denne ændring befordrer for de, der ønsker et øget energiniveau i rytmeområdet, at de med fordel kan benytte sig heraf.

Man skal ikke altid blot læse og forstå altid.

Man skal erfare og blive reelt mere indsigtsfuld.

 I denne her kontekst...lytte for at høre, hvad forskellige former for indgriben rent faktisk gør -fordomsfrit - sidstnævnte er altid nemmest for den, der ikke er tynget af en lidenskabelig omgang med teori, synes jeg.

Nuvel...ha en fortsat god dag.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll
 
Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2084
Sendt: 12 August 2010 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
hvis du har et peak eller et dyk i din basgengivelse, hænger denne sammen med de såkaldte room modes. En afstand mellem to vægge som falder sammen med en hel eller halv bølgelængde af en given frekvens vil, hvis anslået, give anledning til stående bølger mellem disse to vægge. Disse bølgers spatielle placering afhænger ikke af dine højttaleres placering, fordi bølgens knuder fikseres af de faste vægge som dikterer eksistensen af hastighedsminmaer på brudfladen.

Hvis din højttaler er placeret således at den direkte udstråling ved den pågældende frekvens er i modfase med den stående bølge vil din lyd ved den pågældende frekvens "forsvinde". Vinklingen af dine højtalere har ikke nævneværdig indflydelse på dette problem fordi bastoner spreder sig i stort set koncentriske cirkler fra din enhed.

Du kan i nogen grad justere ved at flytte lyttposition eller højttalere, men så flytter du bare problemet til et andet sted i rummet. Hvis dit rum er rigtigt grelt (som mit åbenbart er), f.eks. ved stående bølger på flere leder af rummet i næsten samme frekvens, så er antallet og også rumfanget af de positioner i rummet hvor gengivelsen faktisk er rigtigt homogen særdeles lille, og samtidig så varierende at forskellen ved at dreje hovedet 10cm eller tilsvarende små forflytninger af ørerne kan ændre lyden markant og i hvert fald mere end et kabel der fatisk har rimelig forbindelse.

Ha ha ha , det er sikkert rigtigt nok, men hold da k.... hvor må du have svært ved at nyde musikken - korrekt  Kan vi ikke lige få et billede, hvor du er fikseret i det optimale, for dit rum, lytteområde

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 12 August 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Spørgsmålet fra trådstarteren er efter min mening slet ikke til diskussion. "Mener du, at kunne høre forskel på højttalerkablerkabler" Nogen mener de kan, andre mener ikke de kan, så er den vel ikke længere. Hvordan man kan man argumentere imod, at folk mener, at kunne høre forskel er mig en gåde Confused

Hvis spørgsmålet derimod havde været "Er der forskel på højttalerkabler" så kan jeg forstå diskussionen, men at mene, at folk ikke kan høre det de mener, at kunne høre er da en smule arrogant eller hva`

Efter min ydmyge mening er det også træls, at man, hvis man ikke kan høre forskel skal forstå, at det kræver 30 års erfaring og specielintensiveret og fokuseret træning, før man indtræder i Nirvana. Der polariseres istedet for at man lytter til hinanden. Her er man enten er man døv eller også er man dum. SuuukOuch

Jeg tror, at man med fordel kunne dreje debatten hen på det jeg finder er ødelæggende ved Hi Fi kabler, nemlig de sindsygt opskruede priser. Mange af de eksotiske kabler vi kan købe for astronomiske priser er konstrueret af mennesker der ikke aner hvad de laver, hvilket desværre betyder, at de firmaer der laver seriøse, gennemtænkte produkter (hardware) til fair priser, bliver fristet til, at opgive det arbejde for så, at slå sig på et produkt, der ikke kræver viden eller investering i egenproduktion, men til gengæld har uhyre avancer. Det er hverken godt for Hi Fi`ns overlevelse eller kundernes glæde ved, at investere i god lyd.

Venligst

Bent



__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 12 August 2010 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Strandvaskeren skrev:
Jeg skiftede fra lysnetledning til http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hojttalerkabel/qed _qontour_ultra_flat_kabel.htm idag - jeg kan ikke høre nogen forskel, men jeg kan mærke forskel for det nye kabel ligger klart bedre under gulvtæppet.. 

Så er de vel uden tvivl pengene værd



Idag kom jeg forbi hifiklubben så jeg gik ind og snakkede kabler med dem og fik lov at låne 2 x 3 meter af http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hojttalerkabel/van _den_hul_the_cs-122_hybrid_kabel_creme.htm med hjem..

Nu har jeg lyttet et par timer og sammenlignet med både crappy 220V ledning, det der flade kabel jeg har og så det lånte og jeg kan bare ikke få øje (øre?) på forskellen. Jeg har prøvet med lidt forskellig musik, skifte kabel og høre samme nummer igen, høre hele pladen, høre ved lavt lydniveau og også ved et lydniveau jeg ikke vil byde mine naboer i længere tid af gangen. Jeg har lyttet efter spredning af instrumenterne, om hi-hats og tamburinger lød anderledes og hvad jeg nu ellers kunne finde på, men nada!

Jeg vil ikke konkludere noget om hvad I andre kan høre, men det lader til at kabler er spildt på mig..


__________________
Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 12 August 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:

Man mangler ord.


Der tages på ingen måde stilling til det, jeg siger. Derimod fyres lidt gold viden af, der mangler enhver erfaring.


En erfaringsdannelse på mit niveau over 30 år indeholder flere hundrede lytterum. I alle tilfælde - også hvor der ingen
vægge er nærmere end den kinesiske mur, gælder, at mange high end højttalere øger energiniveauet i øvre bas, når
højttalerne vinkles som en del af en ændringen indenfor soundstagen.


Denne ændring befordrer for de, der ønsker et øget energiniveau i rytmeområdet, at de med fordel kan benytte sig
heraf.


Man skal ikke altid blot læse og forstå altid.


Man skal erfare og blive reelt mere indsigtsfuld.


 I denne her kontekst...lytte for at høre, hvad forskellige former for indgriben rent faktisk gør -fordomsfrit - sidstnævnte
er altid nemmest for den, der ikke er tynget af en lidenskabelig omgang med teori, synes jeg.


Nuvel...ha en fortsat god dag.



Mogens,

Dine ideer her er interessante.

Jeg vil gerne tilbyde at betale dig en togbillet til Taastrup, imod at du kommer og viser mig hvordan mine problemer løses.

Dette mener jeg seriøst.

Du er også meget velkommen til at tage et par kabler med så du kan åbne mine øjne.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 12 August 2010 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

TruthSpinner skrev:
hvis du har et peak eller et dyk i din basgengivelse, hænger denne sammen
med de såkaldte room modes. En afstand mellem to vægge som falder sammen med en hel eller halv bølgelængde af en
given frekvens vil, hvis anslået, give anledning til stående bølger mellem disse to vægge. Disse bølgers spatielle placering
afhænger ikke af dine højttaleres placering, fordi bølgens knuder fikseres af de faste vægge som dikterer eksistensen af
hastighedsminmaer på brudfladen.Hvis din højttaler er placeret således at den direkte udstråling ved den pågældende
frekvens er i modfase med den stående bølge vil din lyd ved den pågældende frekvens "forsvinde". Vinklingen af dine
højtalere har ikke nævneværdig indflydelse på dette problem fordi bastoner spreder sig i stort set koncentriske cirkler fra din
enhed.Du kan i nogen grad justere ved at flytte lyttposition eller højttalere, men så flytter du bare problemet til et andet sted
i rummet. Hvis dit rum er rigtigt grelt (som mit åbenbart er), f.eks. ved stående bølger på flere leder af rummet i næsten
samme frekvens, så er antallet og også rumfanget af de positioner i rummet hvor gengivelsen faktisk er rigtigt homogen
særdeles lille, og samtidig så varierende at forskellen ved at dreje hovedet 10cm eller tilsvarende små forflytninger af
ørerne kan ændre lyden markant og i hvert fald mere end et kabel der fatisk har rimelig forbindelse.


Ha ha ha , det er sikkert rigtigt nok, men hold da k.... hvor må du have svært ved at nyde musikken -
korrekt  Kan vi ikke lige få et billede, hvor du er fikseret i det optimale, for dit rum, lytteområde



Det er korrekt at jeg føler mig udfordret på dette område. Jeg har været tvunget til at sætte mig ind i mange ting for at nå
bare dertil hvor jeg er idag. Jeg tror IKKE jeg kunne have nået samme resultater uden denne indsamling af viden.

Som min ven sagde igår. Det lyder godt og deter rigtigt behageligt, men hold kæft hvor er det mærkeligt med bastoner.

Nu har jeg inviteret Mogens til at komme og dele sin erfaring med mig, og jeg håbr han tager imod - måske har jeg seriøst
brug for en mand med hans erfaring.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 12 August 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Medlem skrev:

TruthSpinner skrev:
hvis du har et peak eller et dyk i din basgengivelse, hænger denne sammen
med de såkaldte room modes. En afstand mellem to vægge som falder sammen med en hel eller halv bølgelængde af en
given frekvens vil, hvis anslået, give anledning til stående bølger mellem disse to vægge. Disse bølgers spatielle placering
afhænger ikke af dine højttaleres placering, fordi bølgens knuder fikseres af de faste vægge som dikterer eksistensen af
hastighedsminmaer på brudfladen.Hvis din højttaler er placeret således at den direkte udstråling ved den pågældende
frekvens er i modfase med den stående bølge vil din lyd ved den pågældende frekvens "forsvinde". Vinklingen af dine
højtalere har ikke nævneværdig indflydelse på dette problem fordi bastoner spreder sig i stort set koncentriske cirkler fra din
enhed.Du kan i nogen grad justere ved at flytte lyttposition eller højttalere, men så flytter du bare problemet til et andet sted
i rummet. Hvis dit rum er rigtigt grelt (som mit åbenbart er), f.eks. ved stående bølger på flere leder af rummet i næsten
samme frekvens, så er antallet og også rumfanget af de positioner i rummet hvor gengivelsen faktisk er rigtigt homogen
særdeles lille, og samtidig så varierende at forskellen ved at dreje hovedet 10cm eller tilsvarende små forflytninger af
ørerne kan ændre lyden markant og i hvert fald mere end et kabel der fatisk har rimelig forbindelse.


Ha ha ha , det er sikkert rigtigt nok, men hold da k.... hvor må du have svært ved at nyde musikken -
korrekt  Kan vi ikke lige få et billede, hvor du er fikseret i det optimale, for dit rum, lytteområde



Det er korrekt at jeg føler mig udfordret på dette område. Jeg har været tvunget til at sætte mig ind i mange ting for at nå
bare dertil hvor jeg er idag. Jeg tror IKKE jeg kunne have nået samme resultater uden denne indsamling af viden.

Som min ven sagde igår. Det lyder godt og deter rigtigt behageligt, men hold kæft hvor er det mærkeligt med bastoner.

Nu har jeg inviteret Mogens til at komme og dele sin erfaring med mig, og jeg håbr han tager imod - måske har jeg seriøst
brug for en mand med hans erfaring.

 

Nuvel...det kan da meget vel være jeg kan komme forbi dig en dag. Det vil jeg da intet ha' imod- Uenigheder har da aldrig hindret mig i fornuftig samvær.

Så lad os se om det kan lade sig gøre. Jeg skal til Glostrup på et tidspunkt(muligvis september), hvor jeg skal til noget kontrol på Glsotrup sygehus en time en eftermiddag.

Hvis det kunne passe dig der, kunne det da være interessant.

 

Men jeg mangler bare helt at forstå dit problem.

Kan du ikke i meget korte vendinger fortælle hvad det går ud på (udover at lyden ændrer sig hvis du flytter hovedet lidt)

På forhånd tak

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll
 
mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 12 August 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Hej

Spørgsmålet fra trådstarteren er efter min mening slet ikke til diskussion. "Mener du, at kunne høre forskel på højttalerkablerkabler" Nogen mener de kan, andre mener ikke de kan, så er den vel ikke længere. Hvordan man kan man argumentere imod, at folk mener, at kunne høre forskel er mig en gåde Confused

Hvis spørgsmålet derimod havde været "Er der forskel på højttalerkabler" så kan jeg forstå diskussionen, men at mene, at folk ikke kan høre det de mener, at kunne høre er da en smule arrogant eller hva`

Efter min ydmyge mening er det også træls, at man, hvis man ikke kan høre forskel skal forstå, at det kræver 30 års erfaring og specielintensiveret og fokuseret træning, før man indtræder i Nirvana. Der polariseres istedet for at man lytter til hinanden. Her er man enten er man døv eller også er man dum. SuuukOuch

Jeg tror, at man med fordel kunne dreje debatten hen på det jeg finder er ødelæggende ved Hi Fi kabler, nemlig de sindsygt opskruede priser. Mange af de eksotiske kabler vi kan købe for astronomiske priser er konstrueret af mennesker der ikke aner hvad de laver, hvilket desværre betyder, at de firmaer der laver seriøse, gennemtænkte produkter (hardware) til fair priser, bliver fristet til, at opgive det arbejde for så, at slå sig på et produkt, der ikke kræver viden eller investering i egenproduktion, men til gengæld har uhyre avancer. Det er hverken godt for Hi Fi`ns overlevelse eller kundernes glæde ved, at investere i god lyd.

Venligst

Bent

Nu angriber du indirekte mig, da jeg har fremført, at 30 års erfaring med hifi kan være til nytte i forhold til at lytte. Det synes jeg er lidt urimelig, da jeg da på ingen måde har fremført, at man er døv fordi man ikke lige hører det samme som jeg. Ej heller mener jeg, at jeg ikke respekter, at der er folk, der rent faktisk skriver det som de sanser det og i nogle tilfælde sanses det som om der ikke kan opleves forskelle på kabler.

Jeg føler mig da fuldstændig overbevist om, at folk er sandruelige og jeg tror da på deres måde at opleve på.

Men noget andet er så, at det altid er svært helt at sætte sig ind i, at noget, man selv tager fuldstændig for givet som f.eks. ens måde at høre og lytte på ikke også deles af alle mulige andre. Det kræver jo stor abstraktionskraft at overskride egen måde at sanse på. Men det er da muligt. Særligt hvis man fuldt og fast tiltror de moddebattører, der fremfører andre synspunkter og oplevelser, at de jo på deres side vil opleve os, der kan høre disse forskelle lige så vanskelige at forstå.

Spørgsmålet gik i og for sig ikke på det og ej heller Bent Sejbæks tolkning af det skulle kræve 30 års lytteerfaring at nå nirvana. Nirvana findes ikke i mit univers; det er en sproglig konstruktion, nogle har gjort sig om en bestemt tilstand. Så hvorfor jeg skal tages til indtægt for at have underforstået noget sådan, må jeg tage afstand fra.

Derimod var pointen en ganske anden.

Nemlig at ægte udvikling i min lærebog primært går via egne erfaringer snarere end gold viden. Jeg tror ikke på viden uden erfaringer og erfaringer uden viden, men viden og særligt den naturvidenskabelige tiltror sig selv en helt forfejlet rolle nu om dage i mit univers, men det er enanden snak.

Den mere jordnære mening var egentlig blot at fremføre, at man da for pokker ikke kan læse sig til, hvordan god lyd faktisk reproduceres; det kræver derimod hårdt arbejde, utallige erfaringer og oplevelser ikke mindst, der så krydres med den mest nødvendige viden.

Det er jo ikke raketvidenskab for pokker.

Jeg opgiver denne tråd fordi jeg synes denne polarisering ikke er hensigtsmæssig.

Man skal da for pokker bruges sådan et forum her konstruktivt, bl.a ved at gøre brug af de, der har erfaret at det og det i reglen virker og ikke virker og undlade at tale om Cern og hvad ved jeg.

Jeg vender gerne tilbage til tråden, hvis erfaringer anerkendes og hvis det anerkendes fra alle positioner, at andre måske ikke har andet valg end at sige det, de hører og de , der hører, det andre ikke hører, de er naturligvis hverken døve eller svagp***ere eller hvad ved jeg. De har en anden sanseoplevelse.

Kunne det ske, at det faktisk forholdte sig sådan, at flertallet reelt sagten kan høre forskellen og et mindretal på 25% ikke kan eller næsten ikke fordi oplevelsen indenfor sanseapparatet faktisk er sådan for de forskellige positioner?

Det tror jeg efterhånden mest på.

Og dermed kan og bør sådan en tråd ikke handle om at få ret, men om at forstå hinandens oplevelser og erfaringer.

 

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll
 
Fache
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny

Bruger siden: 12 Juli 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 12 August 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Hej


Spørgsmålet fra trådstarteren er efter min mening slet ikke til diskussion. "Mener du, at kunne høre forskel på
højttalerkablerkabler" Nogen mener de kan, andre mener ikke de kan, så er den vel ikke længere. Hvordan man kan man
argumentere imod, at folk mener, at kunne høre forskel er mig en gåde onclick="AddSmileyIcon'smileys/smiley5.gif'" border=0 alt=Confused
http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley5.gif">


Hvis spørgsmålet derimod havde været "Er der forskel på højttalerkabler" så kan jeg forstå diskussionen, men at mene,
at folk ikke kan høre det de mener, at kunne høre er da en smule arrogant eller hva`


Efter min ydmyge mening er det også træls, at man, hvis man ikke kan høre forskel skal forstå, at det kræver 30 års
erfaring og specielintensiveret og fokuseret træning, før man indtræder i Nirvana. Der polariseres istedet for at man lytter til
hinanden. Her er man enten er man døv eller også er man dum. Suuukonclick="AddSmileyIcon'smileys/smiley18.gif'" border=0 alt=Ouch
http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley18.gif">


Jeg tror, at man med fordel kunne dreje debatten hen på det jeg finder er ødelæggende ved Hi Fi kabler, nemlig de
sindsygt opskruede priser. Mange af de eksotiske kabler vi kan købe for astronomiske priser er konstrueret af mennesker
der ikke aner hvad de laver, hvilket desværre betyder, at de firmaer der laver seriøse, gennemtænkte produkter
(hardware) til fair priser, bliver fristet til, at opgive det arbejde for så, at slå sig på et produkt, der ikke kræver viden eller
investering i egenproduktion, men til gengæld har uhyre avancer. Det er hverken godt for Hi Fi`ns overlevelse eller
kundernes glæde ved, at investere i god lyd.


Venligst


Bent


Ifølge Nerds.dk lytter manden med 30 års erfaring også til musik 16 timer dagligt
Kigger man trådene igennem på Nerds.dk går det du siger faktisk igen og igen fra denne person; Enten er man dum eller
mangler erfaring
Til top Vis Fache's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fache
 
mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 12 August 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Fache skrev:
Medlyd skrev:

Hej


Spørgsmålet fra trådstarteren er efter min mening slet ikke til diskussion. "Mener du, at kunne høre forskel på
højttalerkablerkabler" Nogen mener de kan, andre mener ikke de kan, så er den vel ikke længere. Hvordan man kan man
argumentere imod, at folk mener, at kunne høre forskel er mig en gåde onclick="AddSmileyIcon'smileys/smiley5.gif'" border=0 alt=Confused
http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley5.gif">


Hvis spørgsmålet derimod havde været "Er der forskel på højttalerkabler" så kan jeg forstå diskussionen, men at mene,
at folk ikke kan høre det de mener, at kunne høre er da en smule arrogant eller hva`


Efter min ydmyge mening er det også træls, at man, hvis man ikke kan høre forskel skal forstå, at det kræver 30 års
erfaring og specielintensiveret og fokuseret træning, før man indtræder i Nirvana. Der polariseres istedet for at man lytter til
hinanden. Her er man enten er man døv eller også er man dum. Suuukonclick="AddSmileyIcon'smileys/smiley18.gif'" border=0 alt=Ouch
http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley18.gif">


Jeg tror, at man med fordel kunne dreje debatten hen på det jeg finder er ødelæggende ved Hi Fi kabler, nemlig de
sindsygt opskruede priser. Mange af de eksotiske kabler vi kan købe for astronomiske priser er konstrueret af mennesker
der ikke aner hvad de laver, hvilket desværre betyder, at de firmaer der laver seriøse, gennemtænkte produkter
(hardware) til fair priser, bliver fristet til, at opgive det arbejde for så, at slå sig på et produkt, der ikke kræver viden eller
investering i egenproduktion, men til gengæld har uhyre avancer. Det er hverken godt for Hi Fi`ns overlevelse eller
kundernes glæde ved, at investere i god lyd.


Venligst


Bent


Ifølge Nerds.dk lytter manden med 30 års erfaring også til musik 16 timer dagligt
Kigger man trådene igennem på Nerds.dk går det du siger faktisk igen og igen fra denne person; Enten er man dum eller
mangler erfaring

Ja musikken kører hos mig i 16 timer i døgnet, hvis jeg er på matriklen.

Jeg er tilfældigvis førtidpensionist og har mulighed for at lytte til musik, hvilket er en enorm passion, jeg har. Lydkvalitet er blot et middel til at få gjort musiknydelsen bedst mulig.

Og nej. Der er absolut ingen, der er dumme. Men erfaringer kan være yderst forskellige. Ligesom viden kan det.

Men kan vi nu ikke lige holde op med at angribe personer. Det synes jeg ikke er rimelig. Muligt at jeg har formuleret mig dårlig over tid, men jeg har dybest set aldrig ment, at andre mennesker er dumme. Så er det fastslået.

Dette var sidste kommentar fra mig i den tråd. Jeg har lovet mig selv at trække mig fra en tråd, når det bliver personrelateret.

Vi ses i en anden tråd og god fornøjelse med debatten her i tråden.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll
 
mbull
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 512
Sendt: 12 August 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
mbull skrev:
TruthSpinner skrev:

Hvilken siddeplads du vælger i din sofa betyder mere for din lydoplevelse end et hvilket som helst kabel - men det har dine "gyldne" ører selvfølgelig fortalt dig forlængst. Dette kan i øvrigt NEMT verificeres med målinger i langt de fleste lytterum.

Ja, jeg har trimmet vinkling m.v. af højtalerne inden den fysiske rammer jeg har tilrådighed. Jeg kan simpelthen ikke se relevansen iforhold til emnet. Men det gælder stort set alle dine indlæg


Hvor konstruktivt

Jeg har set selv meget velfungerende lytterum udmålt med professionelt kallibreret vinklet stereomikrofon, hvor lyden målt i de to kanaler tydeligvis ikke var den samme. Eller med andre ord, du hører ikke det samme hvis blot du flytter dit hoved 10 cm.

Konsekvensen er at din sammenligning af kabler, f. eks., bliver langt mere relevant hvis du har en partner til at skifte og ikke flytter dit hoved i mellemtiden.

Det er desuden et faktum at evt. vinkling ikke har nogen indflydelse på f.eks. basgengivelsen i din lytteposition.

mbull skrev:
TruthSpinner skrev:

Men for lnagt de fleste kompnenter er det dog NEMT at foretage målinger der viser markante forskelle på parametre som må anses for relevante - også selv om den præcise relevans er uaflaret.

Mht. kabler går uenigheden sådan set bare på om der er målbar forskel på nogen som helst relevante parametre for to kabler af tilstrækkelig dimension og samlekvalitet OVERHOVEDET.


Hmm, jeg havde nu den opfattelse af uenigheden gik på om der var lyttemæssige forskelle på kabler.


Deraf ordet "relevante", kender du det?

mbull skrev:
TruthSpinner skrev:


Du taler her om at måle ting som er mange størrelsesordener mere komplicerede end de kabelaspekter der må anses for relevante. Dit argument har næppe relevans for diskussionen.


Helt uening. Faktisk kommer du med meget få reelle argumenter. Kabler er komplicerede, og der er store forskelle i konstruktionerne.


Jeg vil gerne have at du udpeger relevante parametre ved at kabel som jeg kan forholde mig til og som ikke allerede er afdækkede?

mbull skrev:
TruthSpinner skrev:

Ingen har i denne tråd bedt om entydig matamatisk bevisførelse, dette krav findes kun i dit hoved. Det JEG har efterspurgt er en rimelig forståelig og acceptabel forklaringsmodel som giver mig bare anelsen af et holdepunkt når jeg skal vurdere effekten af et kabel.


Jeg saksede lige dit første indlæg ovenfor,  hvor du selv lancerer dit behov for "matematisk" bevisførselse. Kan dog ikke se hvordan det kan gøre din hørelse bedre, med mindre du har en s�rlig blokeringsfunktion inde i hovedet...


Se ovenfor.

mbull skrev:
TruthSpinner skrev:

Jeg vil gerne have at du sagligt og i tilstrækkelig detaljeringsgrad til at jeg ikke misforstår forklarer mig hvori det morsomme består?


Det morsomme er, at dine konklusioner er aldeles udokumenterede og sammenhængen ikke eksisterende i dit indlæg. Det kan jeg ikke hjælpe dig med   


Jeg brugte CERN eksemplet til at anskueliggøre at der findes anvendelser af kabler som er langt mere kritiske end dem vi her diskuterer og at man må formode at dem der i denne forbindelse er interesserede i at bruge kabler har en vis interesse i at elliminere evt. fejlkilder. Hvorfor er det du tror at din anvendelse er mere sensitiv og kræver større indsigter end deres?


Du skuffer mig. Indtil nu har dit eneste reelle bidrag været hånlige udsagn og hångrinende smileys, det må du kunne gøre lidt bedre.

Hvis du virkelig er så meget klogere som din hånende tone antyder vil jeg meget gerne lære af dig. Og jeg mener faktisk at det er din pligt at oplyse os andre om dine indsigter - i tråd med mit tidligere udsagn om saglig og tilbundsgående kritisk debat.

Med hensyn til det "hånende" så har du intet at lade mig høre for i forhold til flere at dine egne tidligere indlæg, så nap en tudekiks. Du har jo allerede vist, at du ikke styr på dine egne indlæg!

Jeg har absolut ikke speciel hørelse, tværimod, da ca. 80% svarede at de kunne høre forskel på kabler og heriblandt undertegnede, så jeg er bare en del at det store flertal.

Jeg er fløjtende ligeglad med om du er skuffet. Din evige inddragelse af irrelevanter emner og dine endeløse spørgsmål uden reelt indhold i forhold til emnet er trættende.

Der er flere, der har nævnt målbare parametre her på siden, induktans, kapacitans og modstand og, som for alt andet udstyr, er det ikke muligt entydigt at konkludere på lydmæssige forskelle alene ud fra målinger. Om kabler er "enklere" end forstærkere og CD'er har ingen betydning i den sammehæng! Hifi News lavede detaljeredere målinger på kabler tilbage i 1999 og på trods af flere hundrede % afvigelser mellem de forskellige kabler, kunne der ikke konkluderes entydigt ud fra måleresultataterne, og det på trods at man havde udvidet målingerne til også at omfatte pulstest med oscilloskop. Der var kabler som målte godt og lyd godt, kabler som målte godt og lyd dårligt, kabler som målte dårligt og lød godt

Nok om det emne, jeg har fået et nyt digital kabel jeg skal have tilsluttet



__________________
Mvh
Steen

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 13 August 2010 kl. 03:02 | IP-adresse registreret  

Den måling med de flere hundrede procents afvigelse vil jeg meget gerne have et specifict link til. Eller en litteraturhenvisning,
hvis der ikke kan linkes.

Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes