Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 09:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Rørforforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 27 September 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen, hvad er status på Pre'en?
jeg følger spændt med her, det virker som et rigtigt spændene projekt...



__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 28 September 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Den står på fremskaffelse af stumper lige nu... og så bliver det enten stereo fuglerede eller også i kabinet ved edge, hvis det er klar. Så mon ikke snart jeg har en prototype oppe at køre
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 28 September 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

uha, det lyder virkeligt spændene!

__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 28 September 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Jeg glæder mig også ti lat se om det er til at finde ud af.

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 28 September 2009 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

@mikkel: Får 1. trin sin anode-forsyning fra 2.trin katode? Kan ik rigtig forstå hvordan det virker.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 28 September 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Undre mig over at der ikke ikke er benyttet SRPP kobling såvel i RIAA fortrinet som i Liniedelen 

Prøv lige at se her:

Det er unægteligt en bedre RIAA ved at 1st. trin har meget lav udgangsimpedans



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 28 September 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Joe, men idéen var bare at starte så simpelt som muligt, for derfra at kunne lave eksperimenter, udvide og hvad ved jeg. Men et spændende indspark, det lige dét jeg elsker ved forum, så hvis der er flere gode idéer der ude?

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 28 September 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Har set en 6N1P SRPP linie del ..., RK = 500 Ohm

såre simpel og kan trække alle power-amps

En sidebemærkning vedr. do. diagrams linie trin og det er faktisk ret smart

nemlig ved at konstruktøren benytter udgangs-trafoen, så kan liniedelens udgang forbindes med korrekt fase og ydermere hvis det ønskes ..., så kan der nemt implantere en fasevender ved at der tilføjes en vippe-switch med 4poler/2stillinger



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 28 September 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

@mikkel: Får 1. trin sin anode-forsyning fra 2.trin katode? Kan ik rigtig forstå hvordan det virker.

mvh

Undskyld offtropic. Men Din indbakke er fuld Tube



__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 28 September 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Det ser spænende ud

Hilsen



__________________
Hilsen Cesse ;)

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 28 September 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
@mikkel: Får 1. trin sin anode-forsyning fra 2.trin katode? Kan ik rigtig forstå hvordan det virker.

Det er et kaskodetrin (men ikke et helt normalt). Det er desuden også tegnet lidt sært pga. printprogrammet.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 28 September 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:
Undre mig over at der ikke ikke er benyttet SRPP kobling såvel i RIAA fortrinet som i Liniedelen 

Hvorfor skulle jeg det? Kaskode er glimrende til formålet. Høj forstærkning, meget lav støj og lav indgangskapacitet. Audio Note bruger f.eks. også kaskoder i flere af deres RIAA-trin, selvom de ofte bruger SRPP til andre ting - det er vel ikke helt uden grund?

Citér:
Det er unægteligt en bedre RIAA ved at 1st. trin har meget lav udgangsimpedans

Næh, det er bare vigtigt at det har en konstant udgangsimpedans der ikke ændrer sig med forskellige rør, eller når røret ældes. RIAA-filteret består bl.a. af en stor seriemodstand, så udgangsimpedansen på 1. trin er ikke så vigtig (bare den er forudsigelig).

Citér:
Har set en 6N1P SRPP linie del ..., RK = 500 Ohm
såre simpel og kan trække alle power-amps

Jeg går ud fra du mener en udgangsimpedans på 500 ohm? Det kan mit linietrin også klare med den halve mængde rør

Hvis du vil have en lavere udgangsimpedans, så brug f.eks. 6N6P eller 6S19P. Jeg er ikke tilhænger af SRPP overalt religionen...

Citér:
En sidebemærkning vedr. do. diagrams linie trin og det er faktisk ret smart

nemlig ved at konstruktøren benytter udgangs-trafoen, så kan liniedelens udgang forbindes med korrekt fase og ydermere hvis det ønskes ..., så kan der nemt implantere en fasevender ved at der tilføjes en vippe-switch med 4poler/2stillinger

Ja. Men det usmarte er at trafoer forvrænger, og at gode trafoer koster en formue...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 28 September 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Og her er endelig det længe lovede billede af mono-prototypen...



Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 28 September 2009 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

kan den så også spille?

mvh.
Søren


__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 29 September 2009 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
kan den så også spille?

Ja, ifølge Leif og mig kan den

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 29 September 2009 kl. 04:28 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
ML_CLS skrev:
Undre mig over at der ikke ikke er benyttet SRPP kobling såvel i RIAA fortrinet som i Liniedelen 

Hvorfor skulle jeg det? Kaskode er glimrende til formålet. Høj forstærkning, meget lav støj og lav indgangskapacitet. Audio Note bruger f.eks. også kaskoder i flere af deres RIAA-trin, selvom de ofte bruger SRPP til andre ting - det er vel ikke helt uden grund?

Jeg vil sige at det ikke lige hænger sådan sammen..., eks. AN M10 benytter ganske rigtigt et kaskode trin i indgangen, MEN! efter dette trin sidder der altså en par. koblet dobbelt triode pr. kanal som katodefølger som benyttes til at trække selve RIAA netværket fra en lav udgangsimpedans, næste trin er SRPP, Linie trinet er med trafo i udgangen

Citér:
Det er unægteligt en bedre RIAA ved at 1st. trin har meget lav udgangsimpedans

Næh, det er bare vigtigt at det har en konstant udgangsimpedans der ikke ændrer sig med forskellige rør, eller når røret ældes. RIAA-filteret består bl.a. af en stor seriemodstand, så udgangsimpedansen på 1. trin er ikke så vigtig (bare den er forudsigelig).

Citér:
Har set en 6N1P SRPP linie del ..., RK = 500 Ohm
såre simpel og kan trække alle power-amps

Jeg går ud fra du mener en udgangsimpedans på 500 ohm? Det kan mit linietrin også klare med den halve mængde rør

Hvis du vil have en lavere udgangsimpedans, så brug f.eks. 6N6P eller 6S19P. Jeg er ikke tilhænger af SRPP overalt religionen...

Det har jeg aldrig påstået at et sådan trin har 500Ohms udgangsimpedans ..., den er lavere

Citér:
En sidebemærkning vedr. do. diagrams linie trin og det er faktisk ret smart

nemlig ved at konstruktøren benytter udgangs-trafoen, så kan liniedelens udgang forbindes med korrekt fase og ydermere hvis det ønskes ..., så kan der nemt implantere en fasevender ved at der tilføjes en vippe-switch med 4poler/2stillinger

Ja. Men det usmarte er at trafoer forvrænger, og at gode trafoer koster en formue...

Et linie trin bør ikke vender fasen

derfor er trofo løsningen ikke så dum enda ...,

men jeg ville selv hellere benytte en Loftin/White udgang i stedet for.

hyg dig med konstruktionen.


 

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


__________________
Fort Lauderdale, Florida

Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 29 September 2009 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
santashooter skrev:
kan den så også spille?

Ja, ifølge Leif og mig kan den

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Jeps og Flemming!
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 29 September 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:
Jeg vil sige at det ikke lige hænger sådan sammen..., eks. AN M10 benytter ganske rigtigt et kaskode trin i indgangen, MEN! efter dette trin sidder der altså en par. koblet dobbelt triode pr. kanal som katodefølger som benyttes til at trække selve RIAA netværket fra en lav udgangsimpedans

Men det er jo pga. det RIAA-netværk der bruges i M10. Når du begynder at blande spoler ind i filtrene skal du bruge den lavere udgangsimpedans. Andre AN konstruktioner som M7 (mindst en af de mange versioner) og L3 kobler RIAA-filteret direkte på kaskoden.

Citér:
Det har jeg aldrig påstået at et sådan trin har 500Ohms udgangsimpedans ..., den er lavere

Beklager, jeg forstod så ikke helt hvad du mente. Men under alle omstændigheder mener jeg udgangsimpedansen er rigeligt lav.

Citér:
Et linie trin bør ikke vender fasen

Hvorfor ikke? Er det for svært at bytte om på + og - ved højttalerne? Når signalet er fasevendt fra både linie og RIAA indgangen, er der da ingen problemer. Der er da ingen grund til at ofre et ekstra trin på at "rette" et ikke eksisterende problem (efter min mening).

Citér:
derfor er trofo løsningen ikke så dum enda ...,

Nej, trafoer er ikke dumme. Sowter laver f.eks. glimrende trafoer. De koster fra 400 til 1000 kr. pr. stk. Eller med andre ord koster to af den billigste dobbelt så meget som alle delene tilsammen. Derfor synes jeg ikke en trafo er en god idé i et projekt der gerne skulle være godt og billigt.

Citér:
hyg dig med konstruktionen.

Det gør jeg også!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Med Mikkels hjælp er der samlet en stribe komponenter sammen nu, der er lige noget med en trafo og måske noget ensretterrør i "restordre". Forhåbentligt betyder det at jeg snart kan komme i gang



Prisen tør jeg ikke spå om, der er en blandet landhandel hvad oprindelse angår og jeg ved at meget af det er noget Mikkel har fundet i kasser og på hylder. Til rørtræffet havde han også flere kasser rør med. Men stumperne er naturligvis specifikt udvalgt til den rolle de er tiltænkt. Jeg har bestemt ikke overblikket lige nu, så det må vi vende tilbage til
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Her er et par strømforsyningsforslag også. Det første er med en almindelig diodebro til højspændingsensretning, og det andet er med rørensretning og LC filter.



Strømforsyningen skal bruge 230-250V AC og ca. 8-9V AC. De "230V" betyder IKKE at man kan tage strømmen direkte fra stikkontakten! Der skal en skilletrafo til. Man kan evt. bruge to stk. 230V:9V trafoer, og bruge den anden "baglæns".

Glødespændingen er reguleret med en 3A LDO regulator, for at sikre minimal brumindstråling fra glødetrådene. I teorien skulle brum på glødetråden ikke give problemer, men teori og praksis passer ikke altid helt sammen... Det afhænger bl.a. af glødetrådenes opbygning.



Læse-let version her: http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/TPhono/TPh4PSU2.gif

Her skal der bruges en højspændingsvikling med midterudtag. Spændingen skal være ca. 600-650V som der skrevet står. Det skrives nogen gange som f.eks. 315-0-315V. På diagrammet er katoden på ensretterrøret forbundet til den ene ende af glødetråden. Det belaster røret mindre, og er en god idé hvis nettrafoen har en separat glødevikling til ensretteren. Hvis trafoen kun har en glødevikling, skal katoden ikke forbindes med glødetråden. Hvis man har en trafo med en 5V ensrettervikling, kan man bruge et GZ34 istedet for EZ81. På dette diagram er glødespændingen ikke reguleret, men kun ensrettet og udglattet - begge dele fungerer fint. Spolen er en Hammond-type, men andre med lignende data kan bruges (8-10H og ca. 300R).

På begge diagrammer er glødespændingen hævet ca. 70V op over stel. Spændingen mellem katode og glødetråd må højest være omkring 100V, og da katodespændingen i det "øverste" rør i indgangstrinnet svæver et godt stykke over 0V, skal glødetrådens niveau også hæves. Det gør samtidig også at linietrinnet kan konverteres til en katodefølger (uden forstærkning) uden problemer.

Modstandene der fastsætter spændingerne (3k3 og 0,5R) afhænger af nettrafoerne, så det er kun cirkaværdier. Jeg kan jo skrive nogle passende værdier til forskellige trafoer på senere...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes