Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2024 | 00:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Om *klipning* i forstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Man udnytter en given forstærker bedre ved aktiv drift. Selvfølgelig er den ikke fri for klipning af den grund, men det opstår meget senere, da man jo omsætter en større % del af effekten til lyd og ikke varme. Nåhe ja, det er jo også effekt, varmen altså.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
gæst
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 529
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Misforstå mig ikke, der kan være fordele ved aktive højttalere, man slipper for lange højttaler kabler og man kan skræddersy
forstærkeren til højttalerne, og derved få dem til at spille ekstra godt sammen.
Men der kommer ikke automatisk mindre klipning eller forvrængning blot ved at flytte rundt på forstærkeren.


Du bør nok sætte dig ind i hvordan en aktiv højtaler fungerer, og hvad hele filosofien bag denne er.

Der er ikke bare tale om "at flytte rundt på forstærkeren", og "slippe for lange højtalerkabler".




__________________
Udstyr: lidt af hvert
Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 20 Maj 2011 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

@allanowich, medmindre at kablerne er urealistisk tynde, er der kun nogle få promille tab i kablerne, langtfra nok til at kunne
forklare at der skulle være mindre klipning i aktive end i passive systemer.

@gæst, hvis du tror at der er andre forskelle på aktive og passive højtalere, må du gerne oplyse den undrende skare.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1928
Sendt: 20 Maj 2011 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Alle højttalerenheder er af princip født passive. At proppe en Amp i måsen på dem gør dem ikke aktive, men aktiverer dem
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1266
Sendt: 20 Maj 2011 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

En forstærker brugt henholdsvis som passiv vs. aktiv, klipper nøjagtig på det samme sted. Nemlig ved en givent power output.
Hvad der derimod er forskel på er den omsatte effekt i højttalersystemet.

Den aktive version vil, med samme højttaler, aflevere et højere SPL før det går galt set i forhold til den passive. Der kan være,
afh. af filter orden flere dB's tab i filteret og det "napper" på effektforstærkeren. Før jeg gik aktivt havde jeg et beregnet tab på
1.7dB i et 4. ordens filter. Efter aktiv er der kommet mere skub på, og ikke uvæsentligt, din dæmpningsfaktor udnyttes bedst
muligt!

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 20 Maj 2011 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

@Flemming, som jeg forstår dig, bruger du aktiv delefilter og mere end én forstærker? Derved kan man minimere tabet og
opnå lidt mindre klipning. Men at en højtaler er aktiv betyder langtfra altid at den har aktive delefiltre, og har den ikke det, er
der (stort set) ingen forskel på klipning i de to udgaver.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 20 Maj 2011 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Det lyder rigtig...der skal aktive filtre til for at forstærkerne bliver aflastet. Tænk hvis diskant forstærkeren får tilført det fulde signal, men det er kun diskanten man bruger af det. Det spiller, men forstærkeren går i klipnings mode alligevel pga bassen.

__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Entry
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2010
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 20 Maj 2011 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Ros til trådstarter og alle deltagere. En meget lærerig tråd, der faktisk bekræfter min egen personlige opfattelse af, hvordan jeg har opfattet lyden af forskellige konstruktioner jeg har hørt gennem tiden. Og det bekræfter min egen tese om, at vi har forskellige præferencer indenfor lyd og derfor findes de forskellige principer på markedet. Derfor behøver en tråd som denne heller ikke ende med en krig om hvad der er bedst, men derimod forblive en klog tråd der indtil nu netop har fortalt om forskelle samt fordele og ulemper ved de forskellige principer. Godt gået folks - bliv ved med det!

 

Til top Vis Entry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Entry
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1266
Sendt: 20 Maj 2011 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
@Flemming, som jeg forstår dig, bruger du aktiv delefilter og mere end én forstærker? Derved kan man
minimere tabet og
opnå lidt mindre klipning. Men at en højtaler er aktiv betyder langtfra altid at den har aktive delefiltre, og har den ikke det, er
der (stort set) ingen forskel på klipning i de to udgaver.


Ahh, nu er jeg med. Yep, der kan sagtens i højttalere kaldet aktive, sidde passivt deling efter forstærkerne. Forstærkerne er
"bare" flyttet ud i højttaler kassen. Der er jeg enig, der er ingen forskel.

Sker der derimod en signalbehandling før et givent antal forstærker (afh. hvor fler-vejs den er), vil de her "on-board"
forstærkere spille direkte ud i svingspolen med den fordel det giver

P.S Bertel, du ka' jo bare kikke forbi till en opdatering, der er sket noget siden sidst

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 20 Maj 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
@allanowich, medmindre at kablerne er urealistisk tynde, er der kun nogle få promille tab i kablerne, langtfra nok til at kunne
forklare at der skulle være mindre klipning i aktive end i passive systemer. Jeg skriver blot, at ved at køre aktivt med el filter, udnytter man forstærkeren bedre + dæmpnings faktoren også er bedre. Man kan få forstærkeren til at klippe alligevel.

@gæst, hvis du tror at der er andre forskelle på aktive og passive højtalere, må du gerne oplyse den undrende skare.


__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
gæst
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 529
Sendt: 20 Maj 2011 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
@Flemming, som jeg forstår dig, bruger du aktiv delefilter og mere end én forstærker? Derved kan man minimere tabet og
opnå lidt mindre klipning. Men at en højtaler er aktiv betyder langtfra altid at den har aktive delefiltre, og har den ikke det, er
der (stort set) ingen forskel på klipning i de to udgaver.


Når man bruger begrebet "aktiv højtaler", så mener man normalt også at højtaleren har et aktivt delefilter - ellers er den jo ikke rigtig "aktiv", vel

Alene at højtaleren har en forstærker indbygget i chassis/kabinettet, gør den ikke aktiv. Det hele afhænger af delefilteret. 

Selv sidder der et aktivt/elektronisk 4.ordens Linkwitz Riley i mine.

Så for at fluekneppe: En aktiv højtaler med aktivt x-over, forvrænger langt mindre og har langt større head-room end en passiv ditto.

Nogle individer synes forvrængning lyder godt. Jeg gør ikke. Derfor er passive-systemer ikke noget jeg kigger tilbage til. At der tilmed bliver sparet plads på hylden er bare et plus.


__________________
Udstyr: lidt af hvert
Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 20 Maj 2011 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:
Når man bruger begrebet "aktiv højtaler", så mener man normalt også at højtaleren har et aktivt delefilter - ellers er den jo ikke rigtig "aktiv", vel

Alene at højtaleren har en forstærker indbygget i chassis/kabinettet, gør den ikke aktiv. Det hele afhænger af delefilteret. 

 - Det er jeg sgu' ked af og sige - der taler du sgu' om en selvopfundet definition.

Forskellen på en aktiv og en passiv højttaler er... - TaDaaaaa... - Der er bygget forstærker ind i den ene. Du kan ikke på nogen som helst måde forlange at der derudover er elektronisk deling!!!

Hvad vil du så kalde en aktiv højttaler uden elektronisk delefilter??? - AkSiv??  PasTiv??? - Semi-Aktiv ???
http://en.wikipedia.org/wiki/Powered_speakers  ( Powered Speakers )

/ JBLfan

 



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
alterego
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 20 Maj 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Da jeg for 40+ år siden afskaffede filtrene mellem forstærkere og højttalerspoler, var resultatet den eneste daværende definition på en 'aktiv højttaler' - absolut ingen traditionelle  spoler/kondensatorer/modstande efter forstærkeren.


Det hed sig også, at den samlede forstærkereffekt, kun behøvede at være det halve af, hvad der krævedes af en traditionel stereoforstærker, som trak passive højttalere (med filtre).

At det i dag er ok, at en højttaler kan kaldes aktiv, bare fordi forstærkeren er flyttet fra hylden ved siden af, og ind i kabinettet, er et misfoster - det burde hedde forstærkerhøjttalere.

Så her gik jeg og troede at mit højttalersystem var aktivt - det passer så ikke, for kasserne indeholder ingen elektronik (udover svingspolerne), altså er de passive.
At der ved siden af står 5 effekttrin, og før dem, et 24db/oktav faselineært Linkwitz/Riley filter, har så ingen synderlig indflydelse på betegnelsen 

Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 20 Maj 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Det lader til at der er nogen forvirring med hensyn til begreberne. Der er to faktorer: Sidder forstærkeren i højtaleren og
bruges der elektroniske delefiltre (dvs, sidder delefilteret inden forstærkerne). Det giver 4 kombinationer, jeg opfatter aktive
højtalere som højtalere hvor forstærkeren sidder i højtaleren, uanset om der bruges elektroniske delefiltre.

Jeg tror at der er enighed om at der ikke er (nogen videre) forskel på klipning afhængig af om forstærkeren i højttaleren eller
ved siden af. Og at der er en vis effektivtsgevinst ved at bruge elektroniske delefiltre, der medfører mindre klipning.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 21 Maj 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Måske skulle man lave det om til, at når en højttaler bruges med el filter til, at den så er "direkte drevet". Kan man ikke det?

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 21 Maj 2011 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

I min tid i 70'erne, hvor det hele gik "opad" og vi lærte Hifi rigtigt at kende osv.....synes jeg at huske, at man anvendte sproget omkring dette emne på en noget anden måde.

jeg husker, at man ikke brugte begrebet "aktive højttalere", men derimod brugte begrebet "aktiv deling" (= brugen af et aktivt delefilter).

I mit senhalvfjerdsersystem brugte jeg det i en konfiguration, som kaldtes 2-vejs aktiv deling - fordi mit system uden videre tillod det.

Altså én forforstærker - et aktivt delefilter (stereo forstås), som blev sat til 230V - to slutforstærkere, som sendte henholdsvis højfrekvens ud  - og lavfrevens ud til deres respektive direkte tilkoblede enheder i højttalerne.

Jeg kaldte dette princip for et stereoanlæg med "aktiv deling" eller "aktivt delefilter"

Begrebet "aktive højttalere"nutildags er noget værre noget, da en højttaler med en indbygget forstærker med et passivt delefilter fuldstændig er at sidestille med en go´ gammeldaws radio med indbyggede højttalere (eller skulle man vende det om??). Man kan i hvert fald sige, at højttaler og forstærker sidder i samme kasse. Skulle det hermed blive "aktivt" af denne grund? næppe.

Hvis man skal kunne forsvare ordet "aktiv", som kan det vel kun komme på tale i forbindelse med aktivt delefilter, hvor effektabet reduceres ganske betydeligt og man kan lokke mere af forstærkerens juice frem til højttalerenhederne, før forstærkeren begynder at klippe, for det vil den gøre, hvis man presser den op over grænsen for rene sinuskurver..

Så en forstærker vil altid klippe, hvis man presser den over det punkt, hvor den kan gengive uforvrængede sinuskurver. Det punkt vil blot indtræde senere (sat i forhold til SPL), når man benytter ægte aktiv deling.

Ifølge nogle af indlæggene i denen tråd, kan man vel ligefrem udlede, at en transistorradio er en aktiv højttaler?  nej vel? Eller hva' med en "boombox fra 80'erne" - aktiv? Man kan da i hvert fald ikke klandre højttalerkablerne for at være for lange i disse heller.

Vh

Freddy

  

 

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Det er muligvis ikke noget vrøvl, men spørger du et bredt udvalg af Danskere og butikker om hvad en aktiv højttaler er, så vil de sige at det er en højttaler med indbygget forstærker, uanset om der anvendes aktive delefiltre eller ikke. Man betragter heller ikke en højttaler som aktiv, hvis den har aktivt filter og forstærker, uden for højttalerne. En transistorradio er ikke en aktiv højttaler, det er en transistorradio. "PC-højttalere" betragtes som aktive, forstærkeren sidder i højttalerne, men der bruges oftest passive delefiltre.

Man kan sikkert godt kalde systemer uden passive delefiltre for "direkte drevne", men den slags begreber giver først rigtigt mening når alle bruger begrebet.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Holder man sig til definitionen at en højttaler er pakket ind i samme kasse som forstærkeren - eller omvendt - og undladt radioforsatsen, så har jeg svært ved at forstå, at dette ikke kan sidestilles med en go gammeldaws radio/boombox/transistorradio - medmindre der er tale om et aktivt elektronisk delefilter sat imellem de to ting inde i kassen. Hvis enheden er en fuldtone, så er der vel heller ikke grund til et delefilter?

En transistorradio er, med undtagelse, at radioforsatsen - en aktiv højttaler, hvis man skal følge din definition (som jeg hermed erklærer mig ude af stand til at forstå logikken i).

Desuden vil jeg stille mig undrende overfor, hvorfor dette begreb florerer så meget for tiden - er det en ny opfindelse? - eller er det bare branchen, som er ved at sælge gammel vin på nye flasker - og give det et nyt navn for at ramme et nyt segment?

vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Begrebet "aktiv højttaler" er bestemt ikke nyt, det har eksisteret i al den tid jeg har beskæftiget mig med hi-fi, siden starten af 80'erne. Jeg ved ikke om det er mere udbredt nu end tidligere, udover inden for pc-højttalere.

Din snak om transistorradioer synes ikke at have andet formål end at forplumre debatten.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

Mit egentlige bidrag til emnet om klipning begrænsede sig til at jeg ville mene, at alle forstærkere (jeg kender ikke til klasse D) klippede, når de nåede deres grænse. Denne grænse kunne så meget passende findes der, hvor forstærkeren forlader sin evne til at kunne gengive en sinuskurve med rund og regelmæssig top i hhv den positive og den negative halvperiode.
Dette foregår forskelligt hos transistorerede forstærkere og rørbaserede, ganske som TubeMania oprindeligt i trådens indledning redegør vældig godt for.
Ved brugen af et aktivt delefilter reduceres det tab, som ofte afsættes som varme i et passivt delefilter ganske betragteligt -. Derfor kan forstærkerens effekt relativt uhindret afsættes i højttalerenhederne med efterfølgende øget lydtryk, alt andet lige, til følge. Dette vil så samtidigt betyde, at en given forstærker vil have længere afstand til sin klippegrænse ved samme lydtryk som ved passiv deling.
Dette er egentlig ikke noget, som andre ikke forlængst har budt ind med - og der optræder almindelig enighed om at hvis man skal kunne kalde en højttaler for aktiv, så må den nødvendigvis følge princippet om "aktiv deling" eller "aktivt system" - altså med et aktivt delefilter.

Det lader til, at du synes, at en højttaler kan kaldes aktiv, lige så snart forstærkeren er bygget med ind i kassen - uanset om delefiltre er passive eller aktive, hvilket udvander princippet om en "aktiv højttaler".

Det, som du tilsyneladende plæderer for, vil jeg mene kan kaldes en "kombo", hvor en forstærker blot er "flyttet sammen" med en højttaler og det kunne i princippet være ligegyldigt, hvem der flyttede ind hos hvem. Højttaleren kunne være flyttet over til forstærkeren eller forstærkeren kunne være flyttet over til højttaleren.

Min "snak om transistorradioen" eller dampradioen var blot en slags sund anskuelighedslære, hvor en højttaler er flyttet sammen med en forstærker og sandelig også en FM/AM-forsats - så fx du kunne se, hvorfor der skal mere til, end at de to var flyttet sammen i samme kasse, for at man kan kalde det en "aktiv højttaler". Ordet "aktiv" menes selvfølgelig som modpol for "passiv" - og det er udelukkende delefiltrets elektriske princip, som bestemmer dette.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes