Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2024 | 22:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærkeren slår fra…Hvorfor??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har dette lille underlige problem jeg ikke selv er i stand til at finde forklaringen på og derfor har svært ved at løse. ”Historien bag” er lidt mystisk men skal prøve at fatte mig i korthed.

Jeg bor i en toværelses lejlighed, som efter min bedste overbevisning har lidt problemer med el-installationerne. Når min forstærker står og spiller ved normal eller lav volumen (i den fjerne ende af rummet grænsende op til badeværelset) og jeg slukker lyset på badeværelset slår min forstærker fra (stopper med at spille). Dette sker omgående men uden grimme mislyde eller lignende. Hvis man lytter godt efter kan man høre at der stadig kommer lyd ud af højttalerne, men lyden forstærkes ikke. For at få lyden forstærket skifter jeg bare kanal og tilbage igen (f.eks. CD til Tuner til CD) og så spiller det hele som det skal. Ud over forstærkeren slår fra observerer jeg også at mine spot i loftet lyser kort op (altså når jeg slukker lyset på badeværelset). Dette sker ikke hver gang, men nok nærmere hver tredje eller fjerde. (hvilket bare gør det mere underligt).

Jeg har kort snakket med en elektriker jeg kender men han kan kun gøre sig klog på el-installationerne og ikke på hvorfor min forstærker slår fra.

Da jeg ikke ønsker at skade min forstærker ville jeg høre om der er nogle herinde, der vil give et bud på hvorfor min forstærker slår fra og om jeg kan løse det (findes der måske en ”dims” der skal mellem el-nettet og forstærkeren eller kan jeg selv lave en?).

 

VH Søren

Til top Vis SørenD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SørenD
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

SørenD skrev:

Jeg har dette lille underlige problem........

Nu fortæller du utroligt lidt om hvilke forstærker det er -  kan det tænkes den skifter indgang ?

 

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Den skifter ikke indgang (har jeg undersøgt).

(resterende slettet af skribenten grundet manglende relevans)


Til top Vis SørenD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SørenD
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

SørenD skrev:

Jeg har dette lille underlige problem jeg ikke selv er i stand til at finde forklaringen på og derfor har svært ved at løse. ”Historien bag” er lidt mystisk men skal prøve at fatte mig i korthed.

Jeg bor i en toværelses lejlighed, som efter min bedste overbevisning har lidt problemer med el-installationerne. Når min forstærker står og spiller ved normal eller lav volumen (i den fjerne ende af rummet grænsende op til badeværelset) og jeg slukker lyset på badeværelset slår min forstærker fra (stopper med at spille). Dette sker omgående men uden grimme mislyde eller lignende. Hvis man lytter godt efter kan man høre at der stadig kommer lyd ud af højttalerne, men lyden forstærkes ikke. For at få lyden forstærket skifter jeg bare kanal og tilbage igen (f.eks. CD til Tuner til CD) og så spiller det hele som det skal. Ud over forstærkeren slår fra observerer jeg også at mine spot i loftet lyser kort op (altså når jeg slukker lyset på badeværelset). Dette sker ikke hver gang, men nok nærmere hver tredje eller fjerde. (hvilket bare gør det mere underligt).

Jeg har kort snakket med en elektriker jeg kender men han kan kun gøre sig klog på el-installationerne og ikke på hvorfor min forstærker slår fra.

Da jeg ikke ønsker at skade min forstærker ville jeg høre om der er nogle herinde, der vil give et bud på hvorfor min forstærker slår fra og om jeg kan løse det (findes der måske en ”dims” der skal mellem el-nettet og forstærkeren eller kan jeg selv lave en?).

 

VH Søren

I første omgang skulle du nok få en elektriker til at lave dine elinstallationer lovlige ! Så vil jeg gætte på at problemet blir løst !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Helt sikkert nemmere hvis jeg kunne få en elektriker til at se på problemet, men da det er en lejer-lejlighed skal jeg først mælde det til viceværten som så kommer og kigger og så tager stilling til om han vil bestille en elektriker (og det holder hårdt at få dem til at gøre det; citat: "lyset virker jo..."!!!). Det tager derfor en krig før der bliver gjort noget ved det og da jeg flytter indenfor de næste tre år vil jeg bare beskytte min forstærker indtil da
For en god ordens skyld vil jeg tilføje at det ikke var en generalisering af lejer-lejligheder eller vicevært som erhverv men KUN hvordan det fungerer hvor jeg pt. bor.
Til top Vis SørenD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SørenD
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Det er bare om at få det meldt til viceværten eller højere enhed hvis elektriciteten ikke er lavet ordentligt.

Tænk hvis det klamp der er lavet (som tydeligvis ikke er lavet ordentligt) ikke er samlet ordentligt - Så er der rimelig chance
for at at der en dag går ild i samlingen. Så er der ingen forsikring der dækker (qua klamp) og værre endnu så kan der være
menneskeliv på spil!

Du skal IMHO IKKE tøve med at få nogle til at lave det.

Fuskeløsninger med elektricitet er ikke at spøge med!
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Det er bare om at få det meldt til viceværten eller højere enhed hvis elektriciteten ikke er lavet ordentligt.

Tænk hvis det klamp der er lavet (som tydeligvis ikke er lavet ordentligt) ikke er samlet ordentligt - Så er der rimelig chance
for at at der en dag går ild i samlingen. Så er der ingen forsikring der dækker (qua klamp) og værre endnu så kan der være
menneskeliv på spil!

Du skal IMHO IKKE tøve med at få nogle til at lave det.

Fuskeløsninger med elektricitet er ikke at spøge med!

HØRT !!  Jeg boede engang i en lejlighed hvor lyset i entre´en blinkede i takt med lysstofrøret i køkkenet når man tændte det !   man skal IKKE spøge med 230v ...... se hellere at få det fikset !  

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Ud fra de seneste svar fornemmer jeg at jeg i mit indlæg har formuleret mig forkert i forhold til hvad min hensigt var. Det beklager jeg og vil nu forsøge at formulere mig mere tydeligt.
Jeg har meldt det til viseværten, men fra det er gjort til der gøres noget ved det kan der gå temmelig nogen tid (var det min egen bolig havde jeg skam fået det lavet). Mit spørgsmål gik oprindeligt ud på; hvorfor min forstærker slår fra (er det en indbygget sikkerhed, eller....) og kan jeg gøre noget for at "beskytte" min forstærker indtil det bliver fikset (f.eks. noget der sættes mellem forstærkeren og el-nettet)????

VH Søren
Til top Vis SørenD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SørenD
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  


Det er ind LYSENDE at din VICEVÆRT ikke er særligt vis ! Særdeles klart der er noget galt . Måske han er god til viser ? En sang fra de varme lande ?
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 582
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Det er ind LYSENDE at din VICEVÆRT ikke er særligt vis ! Særdeles klart der er noget galt . Måske han er god til
viser ? En sang fra de varme lande ?


SørenD, hvis du ser bort fra Diamagnetics helt ubruelige indlæg, så vil jeg mene at din forstærker slår fra fordi den får en
fejlstrøm.
Noget tyder på at der kortvarigt kommer ekstra spænding, eller at spændingen falder meget i det øjeblik du tænder for den
kontakt, da dine spots også kortvarigt lige lyser lidt op.

Jeg havde engang en effektforstærker der krævede så meget strøm når den blev tændt, at min forforstærker slog over på
tunerindgangen hver gang jeg tændte effekten.

Jeg er sikker på at der ikke sker din forstærker noget, men få endelig kigget på din strøm
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

SørenD skrev:
Ud fra de seneste svar fornemmer jeg at jeg i mit indlæg har formuleret mig forkert i forhold til hvad min hensigt var. Det beklager jeg og vil nu forsøge at formulere mig mere tydeligt.
Jeg har meldt det til viseværten, men fra det er gjort til der gøres noget ved det kan der gå temmelig nogen tid (var det min egen bolig havde jeg skam fået det lavet). Mit spørgsmål gik oprindeligt ud på; hvorfor min forstærker slår fra (er det en indbygget sikkerhed, eller....) og kan jeg gøre noget for at "beskytte" min forstærker indtil det bliver fikset (f.eks. noget der sættes mellem forstærkeren og el-nettet)????

VH Søren

Skal prøve at hjælpe dig, det er bare ikke nemt hvis du ikke ved så meget om elinstallationer !

Du KAN prøve at gi din forstærker strøm fra en anden fase ... måske ved hjælp fra en forlængerledning ! Hvor mange sikringsgrupper har du i din eltavle ?

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Du siger at dine spots lyser ekstra op nogle af gangene når du slukker lyset på badeværelset. Dette tyder på at der opstår en 'spike' - altså en kortvarig overspænding - på dit lysnet.

Hvis din forstærker er konstrueret en lille smule sløset i kredsløbet der styrer indgangsvalg (manglende afkobling eller svag udglatning i strømforsyningen til dette kredsløb), så kan en kraftig spike sagtens trigge f.eks. en indgangsvælger-chip til at gå i NULL/Default/Inihibit-mode.

Det er ikke sikkert at din forstærker fejler noget, altså at den praktiske udførsel afviger fra det som konstruktøren har designet den til, men det kan altså være en svaghed ved modellen. Dette er ikke det samme som at klandre din forstærkers mærke eller noget ( lige præcis denne fejl havde f.eks. B&O Beomaster 1900 også på tænd/sluk funktionen), men at du simpelthen er offer for en mindre god implemention af teknik OG et dårligt lysnet.

Jeg vil støtte de andres argument om at du skal tvinge viceværten til at få dit el-system fixet, men også at du skal bede din forhandler af forstærkeren om at gøre noget ved denne svaghed. (Måske har andre meldt ind med samme fejl, og måske fabrikken har issuet en modifikation der fjerner eller reducerer fejlen.)
Du vil nemlig kunne risikere at opleve det samme hvis f.eks. din nabos el-net er lige så ringe.

 

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Du siger at dine spots lyser ekstra op nogle af gangene når du slukker lyset på badeværelset. Dette tyder
på at der opstår en 'spike' - altså en kortvarig overspænding - på dit lysnet.Hvis din forstærker er konstrueret en lille smule
sløset i kredsløbet der styrer indgangsvalg (manglende afkobling eller svag udglatning i strømforsyningen til dette kredsløb),
kan en kraftig spike sagtens trigge f.eks. en indgangsvælger-chip til at gå i NULL/Default/Inihibit-mode.


Det er ikke sikkert at din forstærker fejler noget, altså at den praktiske udførsel afviger fra det som konstruktøren har
designet den til, men det kan altså være en svaghed ved modellen. Dette er ikke det samme som at klandre din forstærkers
mærke eller noget ( lige præcis denne fejl havde f.eks. B&O Beomaster 1900 også på tænd/sluk funktionen), men at du
simpelthen er offer for en mindre god implemention af teknik OG et dårligt lysnet.


Jeg vil støtte de andres argument om at du skal tvinge viceværten til at få dit el-system fixet, men også at du skal bede
din forhandler af forstærkeren om at gøre noget ved denne svaghed. (Måske har andre meldt ind med samme fejl, og måske
fabrikken har issuet en modifikation der fjerner eller reducerer fejlen.) Du vil nemlig kunne risikere at opleve det samme
hvis f.eks. din nabos el-net er lige så ringe.


 



Så er det vist forklaret så ALLE kan forstå det
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 20 Maj 2011 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Du siger at dine spots lyser ekstra op nogle af gangene når du slukker lyset på badeværelset. Dette tyder
på at der opstår en 'spike' - altså en kortvarig overspænding - på dit lysnet.Hvis din forstærker er konstrueret en lille smule
sløset i kredsløbet der styrer indgangsvalg (manglende afkobling eller svag udglatning i strømforsyningen til dette kredsløb),
kan en kraftig spike sagtens trigge f.eks. en indgangsvælger-chip til at gå i NULL/Default/Inihibit-mode.


Det er ikke sikkert at din forstærker fejler noget, altså at den praktiske udførsel afviger fra det som konstruktøren har
designet den til, men det kan altså være en svaghed ved modellen. Dette er ikke det samme som at klandre din forstærkers
mærke eller noget ( lige præcis denne fejl havde f.eks. B&O Beomaster 1900 også på tænd/sluk funktionen), men at du
simpelthen er offer for en mindre god implemention af teknik OG et dårligt lysnet.


Jeg vil støtte de andres argument om at du skal tvinge viceværten til at få dit el-system fixet, men også at du skal bede
din forhandler af forstærkeren om at gøre noget ved denne svaghed. (Måske har andre meldt ind med samme fejl, og måske
fabrikken har issuet en modifikation der fjerner eller reducerer fejlen.) Du vil nemlig kunne risikere at opleve det samme
hvis f.eks. din nabos el-net er lige så ringe.


 



Spot-on! Nemli', og den "spike" er meget højfrekvent og kan bl.a. "smutter" udenom den sædvanlige afkobling (noget så
enkelt som via den kapacitive kobling i trafoen) og prikker til din indgangsvælger kredsløb!

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Tak til alle jer der er kommet med fornuftige/brugbare indlæg.
Som "løsning" har jeg rykket min vicevært for at få kigget på el-installationerne og har trukket en forlængerledning til en stikkontakt (tilknyttet en anden fase) som en midlertidig løsning.
Til top Vis SørenD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SørenD
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes