Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD-løbeværk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har anskaffet mig en DAC og pønser nu på at udskifte min udmærkede Marantz CD17MK2KI med et regulært løbeværk, både for at Marantz'en kan gøre tjeneste hos en anden (det er synd kun at bruge den som løbeværk), og for at få et bedre løbeværk.

Men der er jo også mellemvejen, nemlig en lidt ældre afspiller med et rigtig godt løbeværk. Det kunne f.eks. være Sony, det løbeværk der sidder i XA-serien skulle være temmelig godt.

Spørgsmålet er så om der er forskel på de enkelte modellers løbeværk? Modellerne jeg tænker på er XA5, XA7, XA20, XA30 og XA50. Er den billigste maskines løbeværk det samme som den dyreste?

Hvilke andre kunne komme på tale, også deciderede løbeværker? Prisrammen ligger på omkring 8.000 kr.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg har forstået, så er løbeværker i XA50, XA5 og XA7 vist næsten identiske, og forskellene skulle vist ikke være til at høre.

XA20 og XA30 er derimod et skridt under de andre.

Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Det bedste løbeværk du kan få, er TEAC P700. Du kan sikkert finde det hos audioconcult.
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Det er jo nok en smagssag Hurtig.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Det er jo nok en smagssag Hurtig.

Tror du det??? Tja.. det kan der være noget om, men jeg kender nogle stykker... (blandt andet mig selv) der har haft dette drev og diverse fra SONY. Og ingen tvivl om, at SONY har nogle fremragende drev i sine ES modeller. Men de når altså ikke op i nærheden af dette drev fra TEAC. Men OK: til 20.000,- for et seperat drev, så skulle det vel også være bedre end drevet i en SONY CD-afspiller til 6-10.000,-.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Men OK: til 20.000,- for et seperat drev, så skulle det vel også være bedre end drevet i en SONY CD-afspiller til 6-10.000,-.

Dvs. Teac P700 koster 20.000 kr. af ny? Kan det så fås til 8.000 brugt?

Jan P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke den har kostet så meget... Så har jeg i hvert fald gjort et kup!

Men det er et rigtigt godt drev!

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Hej alle

Jeg har anskaffet mig en DAC og pønser nu på at udskifte min udmærkede Marantz CD17MK2KI med et regulært løbeværk, både for at Marantz'en kan gøre tjeneste hos en anden (det er synd kun at bruge den som løbeværk), og for at få et bedre løbeværk.

Men der er jo også mellemvejen, nemlig en lidt ældre afspiller med et rigtig godt løbeværk. Det kunne f.eks. være Sony, det løbeværk der sidder i XA-serien skulle være temmelig godt.

Spørgsmålet er så om der er forskel på de enkelte modellers løbeværk? Modellerne jeg tænker på er XA5, XA7, XA20, XA30 og XA50. Er den billigste maskines løbeværk det samme som den dyreste?

Hvilke andre kunne komme på tale, også deciderede løbeværker? Prisrammen ligger på omkring 8.000 kr.

Her tror jeg fakitsk godt du kan få et problem, for drevet i din Marantz er altså ikke ligefrem dårligt samt at levetiden på laseren i den er lang. Teac drevene lyder da godt, men nogen af dem anvender en lasertype (KSS151A) og den har ikke ligefrem ry for en lang levetid. Jeg tror ikke på at diverse Sony drev kan slå din Marantz og jeg kan da heller ikke se fidusen i at anvende en Sony cd maskine som drev fremfor din Marantz, de er jo alle integreret fine cd-afspillere, så hvis du vil skifte så køb et rigtig løst drev, men det koster altså gryn.

Jeg ville beholde Marantzsen og spare de penge.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Her tror jeg fakitsk godt du kan få et problem, for drevet i din Marantz er altså ikke ligefrem dårligt samt at levetiden på laseren i den er lang. Teac drevene lyder da godt, men nogen af dem anvender en lasertype (KSS151A) og den har ikke ligefrem ryg for en lang levetid. Jeg tror ikke på at diverse Sony drev kan slå din Marantz og jeg kan da heller ikke se fidusen i at anvende en Sony cd maskine som drev fremfor din Marantz, de er jo alle integreret fine cd-afspillere, så hvis du vil skifte så køb et rigtig løst drev, men det koster altså gryn.

Meningen med det hele er at kunne sælge Marantz'en for måske 6.000 kr. eller deromkring, og så enten købe en cd-afspiller med et godt drev som f.eks. XA5 for en noget lavere pris, dvs. få penge ud af det og et tilsvarende drev, eller købe et rigtig godt løbeværk, dvs. de 8.000 skulle være brugtprisen for noget der har kostet mindst dobbelt så meget fra ny.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Kim Petersen skrev:

Hej alle

Men der er jo også mellemvejen, nemlig en lidt ældre afspiller med et rigtig godt løbeværk. Det kunne f.eks. være Sony, det løbeværk der sidder i XA-serien skulle være temmelig godt. Her vil jeg sige drop det. De løbeværker fra XA serien lyder ikke godt, de laver perspektivet som op på en række, og det er noget trættende i længden.

Spørgsmålet er så om der er forskel på de enkelte modellers løbeværk? Modellerne jeg tænker på er XA5, XA7, XA20, XA30 og XA50. Er den billigste maskines løbeværk det samme som den dyreste? Nej de er ikke ens. XA20+30 er med magnetiske pladepucks. 5,7 og 50éren er ens.

Her tror jeg fakitsk godt du kan få et problem, for drevet i din Marantz er altså ikke ligefrem dårligt samt at levetiden på laseren i den er lang. Teac drevene lyder da godt, men nogen af dem anvender en lasertype (KSS151A) og den har ikke ligefrem ryg for en lang levetid. Jeg tror ikke på at diverse Sony drev kan slå din Marantz og jeg kan da heller ikke se fidusen i at anvende en Sony cd maskine som drev fremfor din Marantz, de er jo alle integreret fine cd-afspillere, så hvis du vil skifte så køb et rigtig løst drev, men det koster altså gryn.

Hej Slips!
KSS151A har kun i visse sammenhænge problemer.
I rigtig mange maskiner kører den bare år ud og år ind.
Det er altså lige så meget styringen der gør en forskel.
Slid vil jo altid have noget at gøre med, hvor stor en spænding dioden skal hakke i stykker og hvilken impedans den ser ind i.
Jeg kender adskillige eksempler på MEGET brugte CD spillere med KSS151A, som bare stadig kører og kører, tilmed er de blevet målt til at besidde 95% af effekten endnu. Så det er helt umuligt, at beskylde KSS151A for unoder.
Den sidder i øvrigt i meget få maskiner. Der annvendes stort set altid billigere varianter.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Jan P skrev:

Jeg mener ikke den har kostet så meget... Så har jeg i hvert fald gjort et kup!

Men det er et rigtigt godt drev!

Det kan godt være du har gjort et kup... Men jeg har også lavet en lille fejl i min research. TEAC P700 koster faktisk kun 18.000,-. Det kan dog købes på tilbud hos audioconsult til 10.000,-. Jeg købte selv et brugt til 1.500,- en gang. Det havde problemer med at læse CD'erne, derfor den lave pris. Jeg pillede låget af, og rensede laseren med IsoPropyl Alkohol (sikkert stavet forkert). Og derefter kørte den perfekt.

Det med at laseren kan gå sig en tur på TEAC kender jeg godt til. Men det er ikke på P700. Det er primært på VRDS10, 20 og de andre i denne serie. Men P700 er fra den prof serie, og her har jeg ikke hørt om noget bøvl.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Meningen med det hele er at kunne sælge Marantz'en for måske 6.000 kr. eller deromkring, og så enten købe en cd-afspiller med et godt drev som f.eks. XA5 for en noget lavere pris, dvs. få penge ud af det og et tilsvarende drev, eller købe et rigtig godt løbeværk, dvs. de 8.000 skulle være brugtprisen for noget der har kostet mindst dobbelt så meget fra ny.

Hej.

Jeg ville overveje at købe et billigere drev og så bruge nogle penge på et jitterreducerende mellemled.

Hvis jitterreduceringen er lavet godt, er det næsten ligegyldigt hvilket drev du slutter til.

Er der nogen med erfaringer med det ?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Hej alle

Hej, jeg vil gerne vide hvordan din dac lydder ift. Marantzen ? - hvilken dac er det ?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Hej, jeg vil gerne vide hvordan din dac lydder ift. Marantzen ? - hvilken dac er det ?

DAC'en er fra www.1tech.dk. Jeg er ikke klar over hvilken model det er, da jeg har fået et godt tilbud på en måske lidt anden model, men den svarer vel til den billige.

Der er en tand mere hul igennem, og en lidt strammere lydkarakter, ikke så fyldig som Marantz'en, hvilket er godt i mit anlæg da det hælder lidt til den fyldige side. Lydkarakteren fornemmer jeg er den samme, men DAC'en er lidt mindre "fuzzy" i det.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Jeg ville overveje at købe et billigere drev og så bruge nogle penge på et jitterreducerende mellemled.

Hvis jitterreduceringen er lavet godt, er det næsten ligegyldigt hvilket drev du slutter til.

Det var måske ikke nogen dum idé. High Fidelity havde netop en test af noget JISCO hulla-ballulah noget for et par numre siden. Og ham jeg har købt DAC'en af anvender et Cambridge løbeværk som ikke koster alverden, og som han mener gør et godt arbejde.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

kramer71 skrev:

DAC'en er fra www.1tech.dk. Jeg er ikke klar over hvilken model det er, da jeg har fået et godt tilbud på en måske lidt anden model, men den svarer vel til den billige.

Der er en tand mere hul igennem, og en lidt strammere lydkarakter, ikke så fyldig som Marantz'en, hvilket er godt i mit anlæg da det hælder lidt til den fyldige side. Lydkarakteren fornemmer jeg er den samme, men DAC'en er lidt mindre "fuzzy" i det.

Ser ud til at være en god DAC.

Der er intet nævnt om jitterreducering så jeg tror at et jitterfrit signal vil kunne gøre underværker.

Har du brugt din Marantz til at sammenligne med ?

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
LGrau skrev:

Det var måske ikke nogen dum idé. High Fidelity havde netop en test af noget JISCO hulla-ballulah noget for et par numre siden. Og ham jeg har købt DAC'en af anvender et Cambridge løbeværk som ikke koster alverden, og som han mener gør et godt arbejde.

Jeg har ikke læst High fidelity. Men jeg tror UPCI, JISCO producterne er udmærkede. Jeg ved ikke om man kan finde noget bedre til rimelige penge.

Der er vist også fuld returet i 14 dage hvis man køber ved Altmann(JISCO).

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Kim Petersen skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Hej.

Er der nogen med erfaringer med det ?

Har ikke den store erfaring med jitter-reducerende foranstaltninger mellem drev og DAC. Men det lyder det til du har... fortæl fortæl!

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Har du brugt din Marantz til at sammenligne med ?

Ja, jeg connect'ede bare DAC'en til den ene indgang på forstærkeren og Marantz'ens coax til DAC og dens stereo output til en anden indgang. Der var en lille niveau-forskel, men det var DAC'en der spillede lavest.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Jeg har ikke læst High fidelity. Men jeg tror UPCI, JISCO producterne er udmærkede. Jeg ved ikke om man kan finde noget bedre til rimelige penge.

Der er vist også fuld returet i 14 dage hvis man køber ved Altmann(JISCO).

Så vidt jeg kunne læse er det UPCI'en der laver jitter-reduktion, så det er vel den man skal have. JISCO'en vil så være prikken over i'et. Men det er jo ikke helt billige, vist noget med 500 Euro stykket. Kan sådan noget virkelig ikke laves billigere. L C Audio gør jo i clock'er o.l., men...

Altmann - hvad er det for noget? Har du en web-adresse?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes