Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 05:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: MIT højttalerkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1380
Sendt: 03 September 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hej alle i kloge HiFi-freaks.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad der er indeni boxene på MIT-kabler, og hvordan det virker?

Jeg har købt et sæt MIT-højttalerkabler, og kan vældigt godt lide lyden. Kablerne var ikke monteret med stik i enderne, og da jeg ville montere stik, kom jeg i tvivl om, de tynde sølvglinsende tråde, der løber udenpå isoleringen til de egentlige ledere skal forbindes eller ej. Kun i den ene ende, eller i begge?

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52
 
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 03 September 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hej Finn,¨

Har selv MIT og ved heller ikke hvad der er i boksene ... prøv deres site, der kan du læse en række ting vedr. deres lydfilosofi. Tror ikke du bliver meget klogere af det mht. til indholdet i boxene.

Vil tro der er mange bud ... MIT er jo blevet et hademærke på godt og ondt. Jeg er selv godt tilfreds ... men MIT er da ikke det bedste jeg har hørt - så religiøs er jeg ikke .

Spørgsmålet er om ikke prisen på de billige modeller (brugt) er nede i en pris, hvor der er nogle der er parate til en rituel slagtning for at finde ud af hvad der foregår inde i boxene!!

Hvad angår termineringen så ville jeg sende en mail til MIT ... de svarer på spørgsmål (har selv fået svar) ellers prøv Steensen den danske importør, Audioart i Kbh eller Audiovison i Jylland ... de kan sikkert hjælpe dig.

SATMIT

 

 

 



__________________
"My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT
 
flex195
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 568
Sendt: 03 September 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hej!

og undskyld jeg blander mig, i denne tråd! men jeg er ret så nysgerrig efter at høre om MIT kabler, hvordan lyder de osv fordele/ulemper? fremhæver de diskanten eller bassen osv?

Mvh Brian

Til top Vis flex195's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flex195
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 03 September 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret sikker på at det er et lille Zobel netværk/filter der sidder i boksen. Så mit bud er en modstand og en kondensator.

Personligt har jeg svært ved at se behovet for mystiske kasser på kabler.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 03 September 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Flex195,

Lyt selv

Ud over det kan man sige, at i nogen setup fungerer de bedre end andre. Der er i øvrigt stor forskel på de dyre og de billige modeller.

Det nærmeste jeg kan komme en beskrivelse af deres lydmæssige egenskaber er en kraftig bund (ikke oppustet eller slap .. der er bare fuldt niveau) en åben mellemtone, og diskant, uden aggresivitet. Meget hamonisk og sammenhængende synes jeg ... uden unaturlig forkus på detaljer.

Se det var min holdning til MIT.

Kritikerne vil sige at bunden er stor og slap rigtig amerikanerlyd, og de vil sige at diskanten er kønsløs og alle detaljer er filtreret fra!

Tror det er yderpunkterne ...

Derfor er der ingen vej uden om at lytte selv .. ( det er der aldrig ), og huske at der altid er alternativer. Personligt har jeg Nivana højt på listen ligesom det jeg har hørt til de danske Bertram er positivt (dem giver jeg gerne et ekstra lyt). De sidste sælges med pæn rabat i en butik i øjeblikket!

SATMIT  



__________________
"My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT
 
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5619
Sendt: 03 September 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

interessant spørgsmål, jeg har undret mig over det samme. Der sidder også bokse på mine Transparent. Hvad den gør ville jeg egentlig godt vide, men selvom det bare er en tom kasse spændt på et kabel, så gør det mig intet. Jeg er godt tilfreds. Det var jeg også med MIT T2, og mere tilfreds med det nye Transparent.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 03 September 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Hej alle i kloge HiFi-freaks.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad der er indeni boxene på MIT-kabler, og hvordan det virker?

Jeg har købt et sæt MIT-højttalerkabler, og kan vældigt godt lide lyden. Kablerne var ikke monteret med stik i enderne, og da jeg ville montere stik, kom jeg i tvivl om, de tynde sølvglinsende tråde, der løber udenpå isoleringen til de egentlige ledere skal forbindes eller ej. Kun i den ene ende, eller i begge?

Der er vidt ikke andre end MIT selv der rigtig hvad der er i de bokse, det er patenteret materiale og derfor kan firmaet sagsøge folk der prøver at skille dem ad og oplyse andre om hvad der sidder i dem, derfor har ingen sikkert gjort det.

Men noget er der i dem, jeg har sat SD fødder under mine bokse og fik mere hul igennem og flere detaljer.

Jeg kan ikke hjælpe dig med terminering,jeg troede slet ikke man kunne købe MIT uden,det virker mærkeligt, men jeg ved at Audio art på frederiksberg selv reperere dem hvis der går en lodning i termineringen,så de må kunne hjælpe dig, det er vidst meget besværligt, så du bør søge råd før du selv begynder. 



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 03 September 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Studiosound ...

Ja kønne er de kasse ikke (siger min kone)!

Det er i sidste ende et spørgsmål og lyd kontra pris. Kunne sagtens finde bedre alternativer ... men har bare ikke lige fundet nogen til samme pris som jeg i sin tid gav for mine MIT! Da jeg købte dem skulle jeg bruge 2x4,5 m. og de hænger ikke i træerne brugt .. de fleste er kortere!

Hvis jeg skulle ud idag ville jeg give Jorma, Mictor og Bertram et lyt for at se hvordan de lyder op imod min reference Nirvana. Der er sikkert flere men de ser sjove ud!

SATMIT 

 



__________________
"My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT
 
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1380
Sendt: 03 September 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, indtil videre.

Min vurdering af lyden: Velkontrolleret bas, klar (måske en anelse fremhævet) mellemtone og udstrakt (lettere neddæmpet) diskant. KONTROL er kodeordet for mit vedkommende.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52
 
flex195
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 568
Sendt: 03 September 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Uha det lyder da som et kabel for mig, hvad med det ældre MIT terminator 2 kabel, holder det stadigvæk, hvis man nu fandt det brugt til en overkommelig pris? tror i der er stor forskel på det og så mit Dali Silverwave, det er jo godt nok i en anden prisklasse, men mit Dali er jo en del nyere...

Mvh Brian

Til top Vis flex195's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flex195
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 03 September 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
finn52 skrev:

Hej alle i kloge HiFi-freaks.


Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad der er indeni boxene på MIT-kabler, og hvordan det virker?


Jeg har købt et sæt MIT-højttalerkabler, og kan vældigt godt lide lyden. Kablerne var ikke monteret med stik i enderne, og da jeg ville montere stik, kom jeg i tvivl om, de tynde sølvglinsende tråde, der løber udenpå isoleringen til de egentlige ledere skal forbindes eller ej. Kun i den ene ende, eller i begge?



Der er vidt ikke andre end MIT selv der rigtig hvad der er i de bokse, det er patenteret materiale og derfor kan firmaet sagsøge folk der prøver at skille dem ad og oplyse andre om hvad der sidder i dem, derfor har ingen sikkert gjort det.


Men noget er der i dem, jeg har sat SD fødder under mine bokse og fik mere hul igennem og flere detaljer.


Jeg kan ikke hjælpe dig med terminering,jeg troede slet ikke man kunne købe MIT uden,det virker mærkeligt, men jeg ved at Audio art på frederiksberg selv reperere dem hvis der går en lodning i termineringen,så de må kunne hjælpe dig, det er vidst meget besværligt, så du bør søge råd før du selv begynder. 




wilson bruger dem uden , har haft et sæt 750 uden .




Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 03 September 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

flex195 skrev:

Uha det lyder da som et kabel for mig, hvad med det ældre MIT terminator 2 kabel, holder det stadigvæk, hvis man nu fandt det brugt til en overkommelig pris? tror i der er stor forskel på det og så mit Dali Silverwave, det er jo godt nok i en anden prisklasse, men mit Dali er jo en del nyere...

Mvh Brian

Uden at kende dit Dali kabel, så vil jeg umiddbart tro du vil få et chock med et MIT kabel, det kan så være af dårlig karakter eller omvendt  , jeg vælger at tro det sidste, har selv haft det nævte kabel i tidernes morgen og det spiller "næsten" ligeså godt som mit nuværende MIT Mh- 750 Bi wirw til 13.000 kroner.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 03 September 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
finn52 skrev:

Hej alle i kloge HiFi-freaks.


Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad der er indeni boxene på MIT-kabler, og hvordan det virker?


Jeg har købt et sæt MIT-højttalerkabler, og kan vældigt godt lide lyden. Kablerne var ikke monteret med stik i enderne, og da jeg ville montere stik, kom jeg i tvivl om, de tynde sølvglinsende tråde, der løber udenpå isoleringen til de egentlige ledere skal forbindes eller ej. Kun i den ene ende, eller i begge?



Der er vidt ikke andre end MIT selv der rigtig hvad der er i de bokse, det er patenteret materiale og derfor kan firmaet sagsøge folk der prøver at skille dem ad og oplyse andre om hvad der sidder i dem, derfor har ingen sikkert gjort det.


Men noget er der i dem, jeg har sat SD fødder under mine bokse og fik mere hul igennem og flere detaljer.


Jeg kan ikke hjælpe dig med terminering,jeg troede slet ikke man kunne købe MIT uden,det virker mærkeligt, men jeg ved at Audio art på frederiksberg selv reperere dem hvis der går en lodning i termineringen,så de må kunne hjælpe dig, det er vidst meget besværligt, så du bør søge råd før du selv begynder. 




wilson bruger dem uden , har haft et sæt 750 uden .




Ok, var jeg ikke klar over.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 03 September 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Jep ... det er den oprindelige version eller første version af shotgun eller Mh750 var uden box - kan ikke lige huske om det var den ene eller den anden. Var ved at købe et sæt men ak, der manglede 50-70cm i længden! Der er flere kendere der mener at kablet uden box er noget af det bedste MIT har lavet (næsten uanset pris).

Jeg kan ikke genkende det med den nedtonede eller dæmpede diskant! I en sammenligning med Nordos Red Dawn f.eks. er det korrekt at diskanten virker mindre fremtrædende ... med en mindre fokus på detaljer ... men om det er fordi den er dæmpet ... ikke min opfattelse.

Men som sagt, der er da kabler som måske vinder over MIT på opløsning ... har selv nævnt nogle personlige favoritter ...

SATMIT 



__________________
"My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT
 
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 03 September 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Jensen,

Bruger Wilson dem ikke primært som tail mellem bund og top på Watt-Puppy?

HAr checket det er faktisk 750 shotgun som er lavet uden box ... så vidt jeg kan se udfra dem jeg fik tilbudt.

SATMIT



__________________
"My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT
 
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1380
Sendt: 03 September 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Lad mig sparke et nyt spørsmål ind i debatten:

Er MIT´s signalkabler af samme kaliber, rent lydmæssigt, som deres højttalerkabler? OG hvilken model er det bedste kompromis mellem pris og kvalitet?

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 03 September 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Lad mig sparke et nyt spørsmål ind i debatten:

Er MIT´s signalkabler af samme kaliber, rent lydmæssigt, som deres højttalerkabler? OG hvilken model er det bedste kompromis mellem pris og kvalitet?

Tja, kan kun snakke for mig selv og mine oplevelser, men da jeg startede ned mit kalber startede faktisk med et prisrimelig signalkabe til sølle 1400 kr, det skiftede jeg ud med et van der hul "the first" som gik for at være et rigtig godt kabel den gang. Lad mig sige uden at gå i detaljer, at van der hul fik strygen i mine øre.

Jeg har sidenhen prøvet flere forskelige signalkabler fra MIT og her syntes jeg forskellen mellem dem er større end forskellen på deres højtalerkabler kontra pris.

I dag bruger jeg MIT 330 Proline XLR fra cd til kontroltrin og fra kontroltrin til effektrin. Kalblet koster 6000 kr for 1 meter og er alle pengene værd.

Kablet fås også med rca til samme penge.

Der findes en biligere variant der kun hedder 330, den fås kun med Rca stik.

Jeg ville holde mig til deres high-end serie, her er opløsenigen en tand højere end deres terminator serie. Men man får meget lyd for pegene i terminator serien og som ny kan man sagtens starte der. 

  

 

 

 



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
flex195
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 568
Sendt: 03 September 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Det lyder spændende med det kabel, jeg må ud og lede på brugt markedet! men det er godt nok en forfærdelig masse penge for kabler, 6000 kr for 1 meter signalkabel, har jeg godt nok ikke til at stå, desværre 

 

Hvad må terminator 2 koste brugt i dag?

Mvh Brian

Til top Vis flex195's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flex195
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 03 September 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

flex195 skrev:

Det lyder spændende med det kabel, jeg må ud og lede på brugt markedet! men det er godt nok en forfærdelig masse penge for kabler, 6000 kr for 1 meter signalkabel, har jeg godt nok ikke til at stå, desværre 

 

Hvad må terminator 2 koste brugt i dag?

Mvh Brian

Nååå, de laver som også et kabel til 14.000 kroner  og et til 32.000 kr for en meter og skal det være helt vildt så kan du vidst også få et til en 100.000 kroner for en meter. 

Jeg ved faktisk ikke helt hvad brugtpriserne ligger på, men der da klart penge at spare.

Term 2 kostede for 6-7 år siden 1400 kr fra nyt.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2003
Status: Offline
Indlæg: 269
Sendt: 03 September 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes