| Forfatter |
|
p.elkjaer Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu i en uges tid været den lykkelige ejer af et Samsung LE-32R51B samt en Selector (Sagem 60). Billedet er fedt og alt det der, men der er et par småting der irriterer mig.
1) Jeg har altid læst meget text-tv, men har desværre måttet konstatere at det i mit nye setup ikke fungerer optimalt. Jeg skifter kanaler via Selectorens fjernbetjening (og ser så TV via en scart indgang), men selectorens text-tv har sjovt nok ingen side hukommelse hvilket er ret belastende. I kontrast til det, har mit Samsung 1000 siders hukommelse, og text-tv delen på TV'et er rigtig cool synes jeg. Jeg har så fundet ud af at selvom jeg er på fx. DR1 via selectoren, så kan jeg åbne DR1's text-tv via TV'ets fjernbetjening hvor jeg så får det som jeg vil ha' det; hukommelse, twinbillede (tv/text-tv) etc. Problemet er så bare at jeg kun kan komme ud af text-tv igen ved at trykke "TV" på Samsungs fjernbetjening, og så ser jeg ikke længere TV via selector... og er derfor nødt til at trykke "Source" på Samsungs fjernbetjening 3 gange (alt efter hvor mange scart/hdmi indgange der er benyttet) for at komme tilbage til billedet fra Selectoren. Summa summarum - det er et irritationsmoment. Enten må jeg leve med selectorens skod text-tv, eller også skal jeg igennem et helvede af knapper for at komme tilbage til Selector efter endt text-tv kiggeri via TV'et.
2) Mit andet problem har med 16:9 formattet at gøre. Som tidligere nævnt er mit selector sluttet til TV via et scart kabel (eneste mulighed?). Nogle gange sender fx. TV1000 eller Canalplus så en film i 16:9 hvor selve logo'et (tv1000 etc) IKKE er vist i de sorte bjælker, men hvor undertekstningen er... så hvis jeg bruger ZOOM funktionen forsvinder de sorte bjælker godt nok, men det gør undertekstningen også! Andre gange finder "Auto-Bred" funktionen selv ud af at tilpasse billedet - og for det meste har jeg ikke dette problem, men særligt når jeg ser film på TV1000/Canal+ har jeg problematikken. Jeg kan så begynde at justere på billedet "ZOOM" så jeg ingen bjælke har foroven, med bibeholder den forneden for stadig at kunne se undertekster, men det er da ikke optimalt? Et eller andet sted siger min "logik" mig, at skulle sidde og se på sorte bjælker på et iforvejen bredformats-tv, er ude i hampen. Så er mine 32" pludselig ikke så store mere?
Jeg har ikke fået testet om jeg har samme problem via DVD da jeg kun har set en enkelt film via DVD endnu.
Jeg håber at det er mig egen manglende erfaring der gør at jeg ikke kan løse det bedre. Gode råd er yderst velkomne 
|
| Til top |
|
| |
Rasmus30 Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er billedekvaliteten bedre via selector?
|
| Til top |
|
| |
p.elkjaer Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus30 skrev:
| Er billedekvaliteten bedre via selector? |
|
|
MEGET -jeg købte en selector dagen efter jeg købte TV'et.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus30 skrev:
| Er billedekvaliteten bedre via selector? |
|
|
Selector giver KLART bedre billedkvalitet end standard tdc kabeltv.
|
| Til top |
|
| |
p.elkjaer Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
..... og hvis vi så ellers kunne komme tilbage til MINE spørgsmål  Tak
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.elkjaer skrev:
|
..... og hvis vi så ellers kunne komme tilbage til MINE spørgsmål  Tak
|
|
|
Tja jeg har selv samme seloctor boks og et Sony Lcd tv. Tekstvet er rigtig nok ikke så godt på selctorten , så her bruger jeg da bare tekst tv i mit tv, hvad hindre dig i at gøre dette? jeg trykker bare på tekst tv knappen på fjerbetjningen til tvet, så skifter det selv over og tilbage til selcetoren igen uden problemer.
Du skal stille dit tv i formatet WIDE og din selctor boks i 16:9, så visses der ægte 16:9 hvis signalet fra den pågældene tv station ellers tilbyder det, lad væ'r at bruge zoom fukntion, det forringer blot billedet. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
p.elkjaer Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
| Jeg trykker bare på tekst tv knappen på fjerbetjningen til tvet, så skifter det selv over og tilbage til selcetoren igen uden problemer. |
|
|
Well mit TV skifter ikke tilbage til Selectoren, men tilbage til "sig selv".. dvs kanan 1, 2, 3 eller whatever den nu har stået på, istedet for til eksternal 1 som er min scart indgang hvor selector er tilsluttet.
Ikke Slipsefyr skrev:
| Du skal stille dit tv i formatet WIDE og din selctor boks i 16:9, så visses der ægte 16:9 hvis signalet fra den pågældene tv station ellers tilbyder det, lad væ'r at bruge zoom fukntion, det forringer blot billedet. |
|
|
Ja okay har også læst nærmere via SØG, mange andre har det problem med underteksterne, og det har vist kun at gøre med udbyderne, ikke tv'et.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.elkjaer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
| Jeg trykker bare på tekst tv knappen på fjerbetjningen til tvet, så skifter det selv over og tilbage til selcetoren igen uden problemer. |
|
|
Well mit TV skifter ikke tilbage til Selectoren, men tilbage til "sig selv".. dvs kanan 1, 2, 3 eller whatever den nu har stået på, istedet for til eksternal 1 som er min scart indgang hvor selector er tilsluttet.
Ikke Slipsefyr skrev:
| Du skal stille dit tv i formatet WIDE og din selctor boks i 16:9, så visses der ægte 16:9 hvis signalet fra den pågældene tv station ellers tilbyder det, lad væ'r at bruge zoom fukntion, det forringer blot billedet. |
|
|
Ja okay har også læst nærmere via SØG, mange andre har det problem med underteksterne, og det har vist kun at gøre med udbyderne, ikke tv'et.
|
|
|
Du burde have en knap på din fjerbetjening der skifter mellem tilslutnings mulighederne bag på dit tv, på mit sony trykker man eks antal gange til jeg når til scartstik 3 for eks.. , så det burde ikke være noget problem, jeg kan god forstå du ikke er tilfreds med tekstv på selctoren.
Med hensyn til undertekster og formater så må jeg sige at her på fortet er der ingen problemer af nogen art faktisk, så det kan ikke kun være udbyderene den er gal med i så fald efter som jeg går ud fra at du også har TDC kabeltv som udbyder og vi dermed har samme signal. . Nu har jeg ikke selv tv1000, men hvis de ikke sender ægte 16:9 signal men bare sammenpresser billedet i en slags 4:3 letterboks så er det klart at hvis du begynder at zoome et 4:3 signal ind for at fjerne de sorte bjælker, ja så forsvinder underteskterne jo også, det er logisk, det kan ikke være anderledes. Der vil dog aldrig være problemer af den art fra kanaler (DR1-DR2 feks.) når de sender ægte 16:9. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
p.elkjaer Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
1: Ja jeg kan som sagt skifte tilbage til selector med "source" (3 tryk imit tilfælde for at komme "tilbage" til scart1), så det virker, men er blot besværligt synes jeg 
2: Ja i ægte 16:9 som kun findes på DR er der ingen problemer, og efter nogen læsning har jeg også forstået problematikken. Summa summarum kan man vel sige at tv kiggeri på 16:9 ikke er helt "modent" endnu, selvom man har kunnet købe bredformats tv længe.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.elkjaer skrev:
|
1: Ja jeg kan som sagt skifte tilbage til selector med "source" (3 tryk imit tilfælde for at komme "tilbage" til scart1), så det virker, men er blot besværligt synes jeg 
2: Ja i ægte 16:9 som kun findes på DR er der ingen problemer, og efter nogen læsning har jeg også forstået problematikken. Summa summarum kan man vel sige at tv kiggeri på 16:9 ikke er helt "modent" endnu, selvom man har kunnet købe bredformats tv længe.
|
|
|
Det sidste er jeg helt enig i, jeg har faktisk af samme grund først i år købt et 16:9 tv da det meste stadig sendes i 4:3 på de fleste tv stationer. Jeg ser aldrig film på tv,jeg gider nemlig ikke sidde med sådan et smalt billede som et 4:3 letteboks billede giver på et 16:9 tv. . Vi må bare håbe at andre snart følger trop og sender ægte 16:9. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |