Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 23:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dyrt kabel uden virkning! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Hvorfor gider man betale for syg dyre strømkabler mellem anlægget og stikkontakten?

Jeg kan godt forstå, at man køber dyre signal/højtalerkabel, hvor der vitterligt løber signal i. Disse kabler skal jo transportere ret fine signaler.

At man bruger dyre netkabler ser jeg som et mode-fænomen. Jeg nægter at tro på, at der er nogen forskel!

Når man ser på de signaler der løber, så giver det heller ikke mening. Der løber 230VAC @ 50Hz. Og der er tale om en ganske støjfyldt affære... hvem har ikke set et scope-billede af vores kære lysnet?

Skulle det vitterligt gøre nogen forskel med bedre netkabler, så har vi hifi nørder et stort (langt problem). Der ligger kilometervis af kabel mellem os og elværket, og jeg er ret siker på, at det ikke r af nogen speciel woodoo type. Med andre ord.... man har et måske 10km langt skrammel-kabel, og så påstår man, at man kan gøre lyden meget bedre, ved at lade den sidse meter være af en speciel woodoo type. Sikke noget ævl!

Skulle et dyrt/skærmet netkabel være bedre, fordi det ikke udsender støj der kan påvirke anlægget, så har vi endnu et problem. Samtlige kabler i hele huset skal således skiftes til en woodoo type. Også det til lampen henne ved sofaen, for det udsender nemlig mindst lige så meget støj. Og så skal vi slukke alle vores halogenlamper, for de udsender MEGET mere støj.

Og hvad med kvaliteten af strømmen fra elværket?? Skal vi bede benytte en super præcis jitterfri clockgenerator, til at synkronisere deres generatorer med???

Snakken er lidt langt ude ikke...????

Mit bud er, at lettere snoppede hifi nørder mener, at når nu anlægget er så og så dyrt, og man har købt lækre signal/højtaler-kabler. Så skal man også lige smide de sidste 1500,- for et netkabel, for det ser jo godt ud. Og det er også fair nok, men man skal bare ikke bilde sig selv ind at man kan høre det. Men det er sikkert godt for producenterne.... gad vide om ike man skulle begynde at sælge noget tykt NKT kabel til hifi folket. Hvis man skriver et eller andet woodoo på det, så kan folk helt sikkert høre forskellen.

Hvis der er nogen der er uenige, så er jeg meget velkommen til at lave en blindtest... Kan du 10/10 gange udpege om jeg det er dit 1500 kroners kabel, eller mit 10 kroners kabel, så skal jeg nok æde min hat (let saltet).

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Jeg tror heller ikke meget på det, jeg anvender de netkalber der er fuldt med mit madrigal udstyr, de er tykke og godt afskærmet.Kun en enkelt ganghar jeg haft lånt et 4000 kroners netkabel af en forhandler og lyden blev faktisk dårligere. Siden har jeg ikke forsøgt mig med det pjat..

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Er der ikke flere der har erfaringer med dyre netkabler???

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

jeg har ingen erfaringer med netkabler, ud over de standard der sidder på. Men jeg tror ikke på at en anden ledning kan gøre det bedre, når det stadig er det arveste l**t der sidder i væggen. Var det derimod det fineste man kan opdrive der sad i væggen, og hele vejen til vindmøllen eller hvor du får din strøm fra, så kan jeg godt tro på at der skulle være en mærkbar forskel.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Godt skærmet 1,5 mm. net kabel ( NKT) muligvis med nogle RF. stoppers og fornuftige stik... så er den hjemme og der er ikke meget mere at hente der!!..

Det giver store & klare hørbare forbedringer over medfølgende net kabler!!

Men så kommer man heller ikke vidre!.. ( med mindre du skifter kabel fra el værket og hele vejen ud til din stikkontakt!!!)

Andet er indbildning og psykoakustik!!... ( salgs gimmik og penge ud af lommerne på god troende og indbilske hifi freaks!! )

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har, som mange andre, haft svært ved at acceptere den med netkablet.
Nu må jeg nok erkende, at netkablet er anlæggets vigtigste kabel.
Prøv f.eks. Duelund, Jorma eller AR og du vil aldrig være i tvivl, hvis du har high-end udstyr.

Man må erkende, at man er nødt til at lytte, før man kan udtale sig om noget.

Det ville pynte på dette forum, hvis nogle flere indså logikken i dette.

Til de der ikke kan høre forskel: I er heldige, I kan spare masser af penge.

MVH

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

LAAN
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Hej Gæst

Rigtig flot indlæg.

" MAN ER NØDT AT LYTTE, FØR MAN KAN UDTALE SIG OM NOGET " 

Lars

Til top Vis LAAN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAAN

Skybums
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja, jeg syntes også at det er gået over gevind .

Der findes nogle meget fine teoretiske argumenter for det (støj, induktiv resonsans osv.), men hallo jeg tror stadig ikke på det. Er dog villig til og lade det komme an på en prøve.

Og hvad skal vi med et 1500 kr. kabel når det første "vi" starter med er og sende strømmen videre igennem en sikring til 0.50 øre inde i apparatet . Har dog set man kan få en lækker "sølv-sikring"  .

Men hvis folk har givet 1500 kr. for et kabel og kan høre forskel og er tilfreds med det, så lad dem dog gøre det. Jeg bruger hellere min penge på noget andet.

Allan R.

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig giver netkabler en stor forbedring, de sidste par meter betyder meget f.eks. har jeg hørt om et kabel med de fineste sølv/guld/platin/diamant-ledere med vibrationsdæmpende kaffegrums fra andalusisk bjergmokka, 7 skærme flettet af det fineste silkemongolabesilke der kommer fra Det Mørkeste Peru for derefter at blive opdrættet på 10000000m2 græsmarker i USA. Det hele er så indkapslet i en speciel havskilpaddekappe, produceret af spåkoner og troldmænd i Atlantis... Og som en ekstra bonus følger der en 12000V strømforsyning med for at lægge at felt uden om kablet som så også fungerer som ekstra skærm...

Ja, så selvfølgelig har Netkabler en betydning.

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

hehe dyrt kabel prisen er jo ikke en faktor i sig selv som har noget med lyden at gøre, men en godt skærmet kabel og helst helstøbte er dem jeg har bedst erfaringer med.

Tro mig der er MEGET forskel på netkabler og kan du ikke høre det er det måske fordi dit anlæg farver og tilsmudser musikken så meget at forskellen bliver udglattet af smuds. Ved kabel skift kan man nogle gange blive helt i tvivl om det er sammen nummer der spiller, så store forskelle er der altså nogle gange.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Gæst skrev:

Jeg har, som mange andre, haft svært ved at acceptere den med netkablet.
Nu må jeg nok erkende, at netkablet er anlæggets vigtigste kabel.
Prøv f.eks. Duelund, Jorma eller AR og du vil aldrig være i tvivl, hvis du har high-end udstyr.

Man må erkende, at man er nødt til at lytte, før man kan udtale sig om noget.

Det ville pynte på dette forum, hvis nogle flere indså logikken i dette.

Til de der ikke kan høre forskel: I er heldige, I kan spare masser af penge.

MVH

Har du husket at få elværket til at lægge nye woodoo kabler ind til dit hus??

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er slet ikke imod, at man benytter fine kabler i sit anlæg.. signal og højtalerkabel. For der kan man jo køre med det dyre kabel hele vejen.

Men hvad gør man på netkablet...??? Hvordan retter man op på de kilometervis af dårlig netkabel man har til sit anlæg??

Noget man i øvrigt lige skal huske er, at selv standard NKT netkabel er ganske fint... i den forstand at det er lige så iltfrit som alt muligt woodoo-kabel. Jeg kan ikke huske helt præcis, men jeg mener NKT-standard-kabel er 99.99999% rent kobber. Så er det meget fint, når woodoo mærkerne reklamerer med, at deres kabel til 200,- pr. meter er 99.99999. De glemmer bare at sige, at alt andet kobberkabel er præcis lige så rent. Og mange kabler fra eksotiske producenter er da også forklædte standardkabler... en ny farve på isoleringen og nogle smarte pile om hvilken vej AC-strømmene s.kal løbe (yeah right... de løber jo frem og tilbage)... og starks kan folk høre kæmpe forskel.

Og hvorfor skal det så koste så meget??? Det koster ikke mange kroner at lægge en skærm udenom et kraftigt NKT-kabel.

Når man nu går og leger med forskellige kabler, så skal man lige være lidt opmærksom. Der er ingen tvivl om, at signal/højtaler kabel giver forskellig lyd. Men bare fordi man prøver et dyrere kabel, som selvfølgelig lyder anderledes, så behøver det ikke at være bedre. Det kan lige så godt være til den anden side.

Mit forslag er derfor, at man får en til at hjælpe sig, så man kan lave blindtest, hvor man ikke ved hvilket kabel der spilles på. Man kan så prøve det ene, det andet, det ene, det ene, det, ene, det andet og det andet i total tilfældig rækkefølge.

Man kan eks. gøre det 10-20 gange... og kan man samtlige gange udpege hvilket der er bedst, så vælger man det (også selvom det er det billigste). Kan man ikke samtlige gange udpege hvilket man bedst kan lide, så er forskellen den samme, og så kan man jo lige så godt tage det billigste.

Men de fleste kommer hjem med et nyt kabel... de starter med at lytte til det gamle. Så skifter de med det nye, og hører forskellen og tænker straks: "Wauw, det lyder anderledes = Wauw det lyder meget bedre". Og det er jo ikke en objektiv vurdering. Den er 100% præget af, at man ved det andet kabel er dyrere eller lign.

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Dette måtte jo ske en dag - Jeg er enig med Jonas!
Prisen har absolut ikke noget med kvaliteten at gøre.

Jeg mener ikke, at de kabler jeg nævnte koster over 1000 kr.
Prøv dog og lån et et sted, det er gratis. Lyt selv.

Det er absolut ikke nødvendigt at lave blindtest. Forskellene kan være enorme. Jeg behøver heller ikke at holde mig for ørerne, for at se forskel på et farveTV og ditto sort/hvid

Til hurtig:
"Har du husket at få elværket til at lægge nye woodoo kabler ind til dit hus??"

Ærgerligt at du ikke kan være seriøs, fordi du ikke kan høre forskel, eller dit udstyr ikke formår at afsløre de store forskelle. For du udtaler dig vel ikke, uden at have gennemprøvet tingene?

Jeg har rodet med hi-fi i over 25 år. Det er først de sidste 2 år, jeg er blevet opmærksom på netkablers betydning. Hvis ikke man kan høre de forskelle, ja -så har man måske valgt en forkert hobby.

MVH

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er der ikke flere der vil fortælle om deres erfaringer med et godt strømkabel? Se selv de kommentarer der falder i denne tråd, jeg tør i hvert fald ikke sige noget, for jeg bliver jo bare kaldt idiot alligevel, efterfulgt af krav om dokumentation, white papers, blindtest osv.

Men ja, kablet fra elværket er langt, det er dog i noget bedre kvalitet end det standardkabel der følger med de fleste apparater. Men når nu signal- og højttalerkabler skulle have stor betydning, så tænk lige også på at signalet har været igennem spoler og andet tyndt kabel inden de når ud af apparatet og videre til højttalerne, så hvordan kan disse kabler så have betydning? Andre vil hævde at det musiksignal du hører jo i bund og grund er bygget op af strøm, så hvorfor skal den ikke også have et godt kabel?

Det er desværre et emne der ikke kan diskuteres uden at folks udtalelser går over gevind

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Gæst skrev:

Dette måtte jo ske en dag - Jeg er enig med Jonas!
Prisen har absolut ikke noget med kvaliteten at gøre.

Jeg mener ikke, at de kabler jeg nævnte koster over 1000 kr.
Prøv dog og lån et et sted, det er gratis. Lyt selv.

Det er absolut ikke nødvendigt at lave blindtest. Forskellene kan være enorme. Jeg behøver heller ikke at holde mig for ørerne, for at se forskel på et farveTV og ditto sort/hvid

Til hurtig:
"Har du husket at få elværket til at lægge nye woodoo kabler ind til dit hus??"

Ærgerligt at du ikke kan være seriøs, fordi du ikke kan høre forskel, eller dit udstyr ikke formår at afsløre de store forskelle. For du udtaler dig vel ikke, uden at have gennemprøvet tingene?

Jeg har rodet med hi-fi i over 25 år. Det er først de sidste 2 år, jeg er blevet opmærksom på netkablers betydning. Hvis ikke man kan høre de forskelle, ja -så har man måske valgt en forkert hobby.

MVH

Ja, selvfølglig kan du høre forskel. Ellers ville du jo være blevet snydt, når du har købt et dyrt kabel... Ellers har man måske bare svært ved at indrømme dette.

Men vil du dermed påstå, at du kan udpege dit eget dyre netkabel 10 gange i træk i en blindtest, imod mit 10kr kabel?? Evt med et par RF stoppers.

Kan lige tilføje, at man ikke behøver at købe specielle woodoo Audio RF-stoppers til 249,. pr. stk. Det er præcis det samme man bruger andre steder i elektronikbranchen. Her har de som regel bare en anonym hvis farve, og koster 10-20,. afhængig af størrelse. Dette er bare endnu et eksempel på, at tilbehørsproducenter tager folks røv... ligesom det ofte er tilfældet med kabler.

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Mit andet indlæg var bare for at lave lidt spas med al den her kabelsnak, tror også på at kabler har indflydelse på lyden, har bare ikke eksperimenteret endnu...

Men det må sgu have indflydelse (det er jeg overbevist om), eller ville man jo ikke købe et kabel til flere tusinde kroner, det kan ikke være indbildning, for så er det dyrt. Man har da selverkendelse. Det er jo ikke amerika vi lever i...

Har en sjov historie fra et hifi-show i USA... Et dansk firma (har glemt hvad det hedder ) udstillede en af deres modeller, det første år kostede den omk.  3000$, men der var ingen der var interesserede og kom og kiggede. Året efter satte man prisen op på 7000$ og da var standen fyldt.

Kim Petersen***

Ja det kan der sgu være noget om...

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Så kan alle vist være med:

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/annonce.asp?ad_id=9937

Køb det - lyt til det - sælg det for samme pris, hvis de ikke virker i dit anlæg eller ører.

MVH

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Jonas: Ved kabel skift kan man nogle gange blive helt i tvivl om det er sammen nummer der spiller, så store forskelle er der altså nogle gange.

Du kom nok til at slå til CD-spillen da du skiftede netkabel på forstærkeren....

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal tro debatten om at lade anlægget stå tændt i mindst 48 timer inden lyden er "ikke defekt", tager det jo rum tid at teste netkabler seriøst .....
Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

chriller4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke skifte strømkablerne på mine enheder, så jeg kan af gode grunde ikke teste

Mit anlæg, klik her

Min hjemmeside: www.christerholte.dk
Til top Vis chriller4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chriller4 Besøg chriller4's Websted

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes