| Forfatter |
|
jbdk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 185
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min CD-afspiller og forstærker står tændt det meste af tiden, også om natten - mest fordi jeg er for doven til at slukke dem 
Men tager de skade af at være tændt hele tiden? Går de nemmere i stykker?
What's your point of view?
|
| Til top |
|
| |
webcow Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er hvertfald bedre, end du går slukker og tænder hele tiden... :D
Jeg har gerne mine tændt om natten, mest fordi jeg hører musik på det tidspunkt 
|
| Til top |
|
| |
All4HIFI Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
El koster ca.
1,7559 kr/kWh alt incl.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden jeg fik klasse A-forstærker, stod grejet tændt hele tiden. Nu koster det for meget, så jeg ofrer mig og slukker når der ikke skal spilles! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det er vel klart, at elektronik ikke har godt af at blive koldt/varmt/koldt hele tiden..
For slet ikke at tale om fordelen ved et gennemvarmt setup. Jeg har ikke betalt en mindre formue for at lytte til en kold forstærker. Så det står tændt 24-7! __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har mit stående tændt hele tiden, på nær lige da jeg var væk i 14 dage, og det resulterede i at den ene effektforstærker brændte af da den blev tændt igen . Det koster noget i strøm, specielt den forstærker jeg havde før (Musical Fidelity P-270) var slem, selvom min nuværende forstærker også bruger en del strøm, så faldt mit samlede strømforbrug med 15-20% da jeg skiftede 
Til gengæld skulle det være meget koldt uden for før det var nødvendigt at have varme på i stuen da jeg havde MF'eren, den sammen med fjernsynet kunne fint varme stuen op  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan kun anbefale at lade grejet stå tændt.
De elektriske kredsløb har ikke godt af induktionsstrømme dagligt. Dit grej vil holde længere hvis du skåner dem for disse. Ved meget strømtunge (ren kl. A) forstærkere kan det dog være en (økonomisk) nødvendighed at slukke.
Endvidere er det en stor lydmæssig fordel. Personligt ser jeg fordelen størst på CD afspilleren, men på andre apparater opleves også mærkbare positive forskelle.
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gudske tak og lov! power down funktion.. på mine klA. trin..
Denne gør at de ikke bruger mere end en alm. A/B forstærker i samme størelse..
Har altid mit tændt lige så.. det tager mange timer for at lyde godt igen efter det har været koldt, og skal der nydes musik i en stille stund, er der ikke lige tid og tålmodighed til at vente på det! så får jeg aldrig hørt musik..
Ligeledes kan effekttrinene godt spille med powerdown on.. og her af i klA/B. dette gør de når de om aftenen blot spiller hvad der kommer fra TV..
Her ved spares nok en hel del?.
Vi bruger ca. 600 kwh. pr. måned.. hvor meget stammer fra udstyret ved jeg dog ikke??
Men som sagt det lyder bedst varmt og tager en rum tid at opnå den rette temp. og så skulle det jo efter sigende "slide" når der tændes og slukkes hele tiden?..
Så jeg lader mit tændt altid.. ( koste hvad det vil!!)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Grønlund Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne egentligt godt tænke mig at vide hvor meget min Densen Beat 100 bruger når den bare står uden at spille. Kan jeg ikke bare tage mit amperemeter over netledningen også sige volt * amp. = watt?
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grønlund skrev:
| Kunne egentligt godt tænke mig at vide hvor meget min Densen Beat 100 bruger når den bare står uden at spille. Kan jeg ikke bare tage mit amperemeter over netledningen også sige volt * amp. = watt? |
|
|
Kig i din manual ;)
__________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg slukker alt, inden jeg går i seng, og det bliver først tændt når jeg skal bruge det.
Dels er der det med strømmens pris, og så er der jo lige det med det
ville pokkerme være træls at noget kortsluttede men man sover.
Tit går jeg endda så vidt, at ligefrem tager stikket ud af kontakten,
da det ville være træls at være i den modsatte ende af landet, og der
så pludselig er tordenvejr.
Det er muligt at der er slid ved at tænde og slukke, men det er vist så
minimalt at det ikke er værd at nævne, og jeg er ret sikker på, at
apperaterne er tændt og slukket et utal af gange iforbm. udviklingen af
apperatet, netop for at se hvor langt tid eller hvor mange gange der
skal til.
Derudover kan jeg ikke se at det skulle give mere slid at tænde og
slukke, komponenterne slides vel lige så meget ved at stå med konstant
strøm.
Men ok - det er jo bare hvad jeg tror, jeg har intet belæg eller bevis for det  troen kan som sagt flytte bjerge
|
| Til top |
|
| |
Grønlund Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackhawk skrev:
Grønlund skrev:
| Kunne egentligt godt tænke mig at vide hvor meget min Densen Beat 100 bruger når den bare står uden at spille. Kan jeg ikke bare tage mit amperemeter over netledningen også sige volt * amp. = watt? |
|
|
Kig i din manual ;)
|
|
|
Har desværre ikke sådan en
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Grønlund Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linket men jeg kan men jeg kan ikke se noget om hvad den bruger...
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grønlund skrev:
blackhawk skrev:
Grønlund skrev:
|
|
Kig i din manual ;)
|
|
|
Har desværre ikke sådan en
|
|
|
Det er ikke altid at manualen er lige ærlig. :/
Skal du måle, så mål i øvrigt strømmen igennem ledningen. Ikke over!
Spænding måles over, strøm igennem. Kom selv til at banke en sikring for et halvt års tid siden ved at forsøge at måle spænding på strømområdet på multimereret... *ups*
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læste det ikke igennem, men faldt bare over manualen som ikke havde.
Du kan evt. sende en mail hertil
mail@densen.dk
og spørge om energiforbruget.
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
Grønlund Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til KimHRasmussen: jeps min fejl Til jkjaers: jeg prøver lige at smide dem en mail.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldkysten skrev:
Jeg slukker alt, inden jeg går i seng, og det bliver først tændt når jeg skal bruge det.
Dels er der det med strømmens pris, og så er der jo lige det med det ville pokkerme være træls at noget kortsluttede men man sover. Tit går jeg endda så vidt, at ligefrem tager stikket ud af kontakten, da det ville være træls at være i den modsatte ende af landet, og der så pludselig er tordenvejr.
Det er muligt at der er slid ved at tænde og slukke, men det er vist så minimalt at det ikke er værd at nævne, og jeg er ret sikker på, at apperaterne er tændt og slukket et utal af gange iforbm. udviklingen af apperatet, netop for at se hvor langt tid eller hvor mange gange der skal til.
Derudover kan jeg ikke se at det skulle give mere slid at tænde og slukke, komponenterne slides vel lige så meget ved at stå med konstant strøm.
Men ok - det er jo bare hvad jeg tror, jeg har intet belæg eller bevis for det troen kan som sagt flytte bjerge 
|
|
|
Slid er een ting, men så er der lige det med lyden doo. Forstærkere bliver genrelt hurtigere kampklare end feks cd maskiner, jeg har ikke min fortærker stående tændt om natten , kun om dagen, men min cd maskine slukker jeg aldrig.
Prøv at lade din cd maskine står tændt i 48 timer og sæt så noget musik på du kender til hudløshed, hvis du ikke kan høre forskel på en 48 timer varm cd maskine kontra en kold, så er en tur til ørelægen en god ide.  __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Guldkysten skrev:
Dels
er der det med strømmens pris, og så er der jo lige det med det ville
pokkerme være træls at noget kortsluttede men man sover. Tit går jeg
endda så vidt, at ligefrem tager stikket ud af kontakten, da det ville
være træls at være i den modsatte ende af landet, og der så pludselig
er tordenvejr.
Det er muligt at der er slid ved at tænde og
slukke, men det er vist så minimalt at det ikke er værd at nævne, og
jeg er ret sikker på, at apperaterne er tændt og slukket et utal af
gange iforbm. udviklingen af apperatet, netop for at se hvor langt tid
eller hvor mange gange der skal til.
Derudover kan jeg ikke se
at det skulle give mere slid at tænde og slukke, komponenterne slides
vel lige så meget ved at stå med konstant strøm.
Men ok - det er jo bare hvad jeg tror, jeg har intet belæg eller bevis for det troen kan som sagt flytte bjerge 
|
|
|
Slid er een ting, men så er der lige det med lyden doo. Forstærkere
bliver genrelt hurtigere kampklare end feks cd maskiner, jeg har ikke
min fortærker stående tændt om natten , kun om dagen, men min cd
maskine slukker jeg aldrig.
Prøv at lade din cd maskine står tændt i 48 timer og sæt så noget
musik på du kender til hudløshed, hvis du ikke kan høre forskel
på en 48 timer varm cd maskine kontra en kold, så er en tur
til ørelægen en god ide.  |
|
|
Hmm - er 48 timer ikke lidt af en overdrivelse, eller er det den med at
overdrivelse fremmer forståelsen - men det kan da godt være at ørelægen
skal konsulteres, for jeg tror ikke jeg vil kunne skelne mellem om en
cd har stået tændt i 48 timer, eller bare 1-2 timer 
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldkysten skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Guldkysten skrev:
Dels er der det med strømmens pris, og så er der jo lige det med det ville pokkerme være træls at noget kortsluttede men man sover. Tit går jeg endda så vidt, at ligefrem tager stikket ud af kontakten, da det ville være træls at være i den modsatte ende af landet, og der så pludselig er tordenvejr.
Det er muligt at der er slid ved at tænde og slukke, men det er vist så minimalt at det ikke er værd at nævne, og jeg er ret sikker på, at apperaterne er tændt og slukket et utal af gange iforbm. udviklingen af apperatet, netop for at se hvor langt tid eller hvor mange gange der skal til.
Derudover kan jeg ikke se at det skulle give mere slid at tænde og slukke, komponenterne slides vel lige så meget ved at stå med konstant strøm.
|
|
|
Slid er een ting, men så er der lige det med lyden doo. Forstærkere bliver genrelt hurtigere kampklare end feks cd maskiner, jeg har ikke min fortærker stående tændt om natten , kun om dagen, men min cd maskine slukker jeg aldrig.
Prøv at lade din cd maskine står tændt i 48 timer og sæt så noget musik på du kender til hudløshed, hvis du ikke kan høre forskel på en 48 timer varm cd maskine kontra en kold, så er en tur til ørelægen en god ide. 
|
|
|
Hmm - er 48 timer ikke lidt af en overdrivelse, eller er det den med at overdrivelse fremmer forståelsen - men det kan da godt være at ørelægen skal konsulteres, for jeg tror ikke jeg vil kunne skelne mellem om en cd har stået tændt i 48 timer, eller bare 1-2 timer  
|
|
|
Der er stor forskel på en cd der har stået tændt 2 timer kontra 48 timmer, eller bare 24 timer for den sags skyld, der er nogen cd maskiner der når den rigtige drifttemperatur hurtigere end andre, sony er de værste jeg har kendt til, der var 48 timer minimum. Prøv det for gudskyld,du får et meget større lydbillede på alle planer og flere detaljer, du ved slet ikke hvordan din cd amskine egentlig kan lyde hvis du du bare tænder og spilelr med det samme.en cd maskine bruger heller ikke ret meget strøm og brandfare ville jeg ikke være bange for,al mit grej har altid stået tændt hver dag i snart 25 år sååå..., elelrs gør som jeg, en røgalarm i loftet lige over anlægget, som iøvrigt er lovpligitg. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |