Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tændt hele tiden? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Min CD-afspiller og forstærker står tændt det meste af tiden, også om natten - mest fordi jeg er for doven til at slukke dem

Men tager de skade af at være tændt hele tiden? Går de nemmere i stykker?

What's your point of view?

Til top Vis jbdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbdk

webcow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Det er hvertfald bedre, end du går slukker og tænder hele tiden... :D

Jeg har gerne mine tændt om natten, mest fordi jeg hører musik på det tidspunkt

Til top Vis webcow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af webcow

All4HIFI
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

El koster ca.

1,7559 kr/kWh alt incl.

Til top Vis All4HIFI's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af All4HIFI

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Inden jeg fik klasse A-forstærker, stod grejet tændt hele tiden. Nu koster det for meget, så jeg ofrer mig og slukker når der ikke skal spilles!

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Men det er vel klart, at elektronik ikke har godt af at blive koldt/varmt/koldt hele tiden..

For slet ikke at tale om fordelen ved et gennemvarmt setup. Jeg har ikke betalt en mindre formue for at lytte til en kold forstærker. Så det står tændt 24-7! 

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har mit stående tændt hele tiden, på nær lige da jeg var væk i 14 dage, og det resulterede i at den ene effektforstærker brændte af da den blev tændt igen . Det koster noget i strøm, specielt den forstærker jeg havde før (Musical Fidelity P-270) var slem, selvom min nuværende forstærker også bruger en del strøm, så faldt mit samlede strømforbrug med 15-20% da jeg skiftede

Til gengæld skulle det være meget koldt uden for før det var nødvendigt at have varme på i stuen da jeg havde MF'eren, den sammen med fjernsynet kunne fint varme stuen op

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Kan kun anbefale at lade grejet stå tændt.

De elektriske kredsløb har ikke godt af induktionsstrømme dagligt. Dit grej vil holde længere hvis du skåner dem for disse. Ved meget strømtunge (ren kl. A) forstærkere kan det dog være en (økonomisk) nødvendighed at slukke.

Endvidere er det en stor lydmæssig fordel. Personligt ser jeg fordelen størst på CD afspilleren, men på andre apparater opleves også mærkbare positive forskelle.

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har gudske tak og lov! power down funktion.. på mine klA. trin..

Denne gør at de ikke bruger mere end en alm. A/B forstærker i samme størelse..

Har altid mit tændt lige så..  det tager mange timer for at lyde godt igen efter det har været koldt, og skal der nydes musik i en stille stund, er der ikke lige tid og tålmodighed til at vente på det! så får jeg aldrig hørt musik..

Ligeledes kan effekttrinene godt spille med powerdown on.. og her af i klA/B. dette gør de når de om aftenen blot spiller hvad der kommer fra TV..

Her ved spares nok en hel del?.

Vi bruger ca. 600 kwh. pr. måned..  hvor meget stammer fra udstyret ved jeg dog ikke??

Men som sagt det lyder bedst varmt og tager en rum tid at opnå den rette temp. og så skulle det jo efter sigende "slide" når der tændes og slukkes hele tiden?..

Så jeg lader mit tændt altid.. ( koste hvad det vil!!)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Grønlund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Kunne egentligt godt tænke mig at vide hvor meget min Densen Beat 100 bruger når den bare står uden at spille. Kan jeg ikke bare tage mit amperemeter over netledningen også sige volt * amp. = watt?
Til top Vis Grønlund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grønlund Besøg Grønlund's Websted

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Grønlund skrev:
Kunne egentligt godt tænke mig at vide hvor meget min Densen Beat 100 bruger når den bare står uden at spille. Kan jeg ikke bare tage mit amperemeter over netledningen også sige volt * amp. = watt?

Kig i din manual ;)

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg slukker alt, inden jeg går i seng, og det bliver først tændt når jeg skal bruge det.

Dels er der det med strømmens pris, og så er der jo lige det med det ville pokkerme være træls at noget kortsluttede men man sover.
Tit går jeg endda så vidt, at ligefrem tager stikket ud af kontakten, da det ville være træls at være i den modsatte ende af landet, og der så pludselig er tordenvejr.

Det er muligt at der er slid ved at tænde og slukke, men det er vist så minimalt at det ikke er værd at nævne, og jeg er ret sikker på, at apperaterne er tændt og slukket et utal af gange iforbm. udviklingen af apperatet, netop for at se hvor langt tid eller hvor mange gange der skal til.

Derudover kan jeg ikke se at det skulle give mere slid at tænde og slukke, komponenterne slides vel lige så meget ved at stå med konstant strøm.

Men ok - det er jo bare hvad jeg tror, jeg har intet belæg eller bevis for det troen kan som sagt flytte bjerge
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

Grønlund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:

Grønlund skrev:

Kig i din manual ;)

Har desværre ikke sådan en

Til top Vis Grønlund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grønlund Besøg Grønlund's Websted

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

http://www.densen.dk/Reviews/manual%20dk.pdf

Ved ikke om dette kan bruges?

Grønlund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
http://www.densen.dk/Reviews/manual%20dk.pdf

Ved ikke om dette kan bruges?

Tak for linket men jeg kan men jeg kan ikke se noget om hvad den bruger...

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Grønlund skrev:
blackhawk skrev:

Grønlund skrev:

Kig i din manual ;)

Har desværre ikke sådan en

Det er ikke altid at manualen er lige ærlig. :/

Skal du måle, så mål i øvrigt strømmen igennem ledningen. Ikke over!

Spænding måles over, strøm igennem. Kom selv til at banke en sikring for et halvt års tid siden ved at forsøge at måle spænding på strømområdet på multimereret... *ups*

Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Læste det ikke igennem, men faldt bare over manualen som ikke havde.

Du kan evt. sende en mail hertil

mail@densen.dk

og spørge om energiforbruget.

Grønlund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Til KimHRasmussen: jeps min fejl
Til jkjaers: jeg prøver lige at smide dem en mail.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
Jeg slukker alt, inden jeg går i seng, og det bliver først tændt når jeg skal bruge det.

Dels er der det med strømmens pris, og så er der jo lige det med det ville pokkerme være træls at noget kortsluttede men man sover.
Tit går jeg endda så vidt, at ligefrem tager stikket ud af kontakten, da det ville være træls at være i den modsatte ende af landet, og der så pludselig er tordenvejr.

Det er muligt at der er slid ved at tænde og slukke, men det er vist så minimalt at det ikke er værd at nævne, og jeg er ret sikker på, at apperaterne er tændt og slukket et utal af gange iforbm. udviklingen af apperatet, netop for at se hvor langt tid eller hvor mange gange der skal til.

Derudover kan jeg ikke se at det skulle give mere slid at tænde og slukke, komponenterne slides vel lige så meget ved at stå med konstant strøm.

Men ok - det er jo bare hvad jeg tror, jeg har intet belæg eller bevis for det troen kan som sagt flytte bjerge

Slid er een ting, men så er der lige det med lyden doo. Forstærkere bliver genrelt hurtigere kampklare end feks cd maskiner, jeg har ikke min fortærker stående tændt om natten , kun om dagen, men min cd maskine slukker jeg aldrig.

Prøv at lade din cd maskine står tændt i 48 timer og sæt så noget musik på du kender til hudløshed, hvis du ikke kan høre forskel på en 48 timer varm cd maskine kontra en kold, så er en tur til ørelægen en god ide.  

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Guldkysten skrev:

Slid er een ting, men så er der lige det med lyden doo. Forstærkere bliver genrelt hurtigere kampklare end feks cd maskiner, jeg har ikke min fortærker stående tændt om natten , kun om dagen, men min cd maskine slukker jeg aldrig.

Prøv at lade din cd maskine står tændt i 48 timer og sæt så noget musik på du kender til hudløshed, hvis du ikke kan høre forskel på en 48 timer varm cd maskine kontra en kold, så er en tur til ørelægen en god ide.  

Hmm - er 48 timer ikke lidt af en overdrivelse, eller er det den med at overdrivelse fremmer forståelsen - men det kan da godt være at ørelægen skal konsulteres, for jeg tror ikke jeg vil kunne skelne mellem om en cd har stået tændt i 48 timer, eller bare 1-2 timer
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Guldkysten skrev:

Hmm - er 48 timer ikke lidt af en overdrivelse, eller er det den med at overdrivelse fremmer forståelsen - men det kan da godt være at ørelægen skal konsulteres, for jeg tror ikke jeg vil kunne skelne mellem om en cd har stået tændt i 48 timer, eller bare 1-2 timer

Der er stor forskel på en cd der har stået tændt 2 timer kontra 48 timmer, eller bare 24 timer for den sags skyld, der er nogen cd maskiner der når den rigtige drifttemperatur hurtigere end andre, sony er de værste jeg har kendt til, der var 48 timer minimum. Prøv det for gudskyld,du får et meget større lydbillede på alle planer og flere detaljer, du ved slet ikke hvordan din cd amskine egentlig kan lyde hvis du du bare tænder og spilelr med det samme.en cd maskine bruger heller ikke ret meget strøm og brandfare ville jeg ikke være bange for,al mit grej har altid stået tændt hver dag i snart 25 år sååå..., elelrs gør som jeg, en røgalarm i loftet lige over anlægget, som iøvrigt er lovpligitg.  

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes