Forfatter |
|
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
Sendt: 20 April 2013 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
For godt 2 år siden købte jeg et sæt B&W CM7 højttalere, mest fordi jeg syntes de var pæne,
de var ikke for store, de skulle have en fabelagtig mellemtone, de var på tilbud, og de havde
en monitoragtig lyd. Jeg hader fyldig bas, som er almindelig på de fleste højttalere, som
jeg har lyttet til. Dog, de skulle have en middelmådig bas, som skulle spille dårligt sammen
med mellemtonen.
For knapt et år siden, kunne jeg ikke mere holde den dårlige bas ud, den var for blød/langsom,
udynamisk, og hang, som sagt, slet ikke sammen med mellemtonen.
Jeg kunne sælge CM7'erne, eller grundet Lyngdorf forstærkeren, bygge højttalerne om til aktiv
deling mellem bas og mellemtone, vel jeg skulle også have en ekstra effektforstærker. Jeg
valgte det sidste.
Bassen så umiddelbat ud til at være af god kvalitet. Filteret var 3. ordens, to kedeligt
udseende støbte jernkærne spoler, imellem dem en kondensator + en effektmodstand til 0. Det
blev erstattet med en god ledning fra terminaler til enheden.
Mellemtonen: En keramisk dæmpningsmodstand(5,1 ohm 12 watt) efterfulgt af en
luftspole(1.ordens deling til diskanten) efterfulgt af en kondensator + en spole til 0
(2. ordens deling til bassen). Dette blev erstattet med: En ny highend dæmpningsmodstand
(4,7 ohm 20watt) efterfulgt af den samme spole mod diskanten som før, den sidste kondensator
og spole blev udeladt.
Diskanten: En keramisk dæpningsmodstand(0,47 ohm 12watt) efterfulgt af en kondensator af
god kvalitet 3,9 mikrofarad(1. ordens mod mellemtonen). Dæmpningsmodstanden blev fjernet.
Hvordan lød det så:
Diskanten(mellemklasse kvalitet): Er blevet en tand mere detaljeret, spiller lidt bedre
sammen med mellemtonen, rigtig god lyd, dog er der ikke meget silkeblødhed og luftighed,
som i de bedste domer, for ikke at sige bånddiskanter. Jeg er meget tilfreds.
Mellemtonen((near) highend kvalitet): Er blevet en tand bedre (hvis dette er muligt).
Bassen: Er blevet lynhurtig og dynamisk, spiller perfekt sammen med mellemtonen.
Jeg har lukket refleksporten, så bassen spiller i et lukket/ventileret kabinet.
Lyngdorfs Room perfekt system giver ekstra i den aller dybeste bas.
Så nu er højttalerne værdiløse, men ikke for mig, jeg er ovenud tilfreds, det bliver mine
sidste højttalere(folkepensionist). Længe leve genbrug.
Eller hvad synes I, unge storforbrugere?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 20 April 2013 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, når ikke B&W kan......så kan Mellemtone da. Hvem ka'......Bilka'....Ku ik' la' vær'. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 20 April 2013 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har altså lavet en gennemgribende ændring af en gennemarbejdet højttalers konstruktion. Blandt andet lader du nu tilsyneladende bassen spille uden filtrering. Det betyder bl.a. at du sænker den samlede impedans over et stort frekvensområde og du har fået en ukendt frekvens- og faseforløb og summering mellem enhederne. Så du har jo nok ret i at de på den måde er værdiløse. På den anden side er du glad for dit resultat, og det er vel i bund og grund det eneste der tæller. Desuden kan du vel uden større problemer bringe dem tilbage til oprindelig stand, hvis du skulle finde på at sælge dem igen.
|
Til top |
|
|
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
Sendt: 20 April 2013 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg læser det - er overgangen mellem bas og mellemtone lavet aktivt... .
__________________ Venlig hilsen Pink
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
Sendt: 20 April 2013 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
..... gennemarbejdet højttalers konstruktion.
|
|
|
Der er næsten altid plads til forbedring og i dette tilfælde var det, som jeg fornemmer det, ikke så svært Tillykke med resultatet Mellemtone  Mvh Robert GS
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

|
Sendt: 20 April 2013 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Boye.
I den integrerede Lyngdorf forstærker deles der mellem bas og mellemtone ved 275Hz 4. ordens LR filter(oprindeligt 350Hz), den integrerede udsender så mellemtonen og diskanten, mens bassen(dæmpet 3db) sendes til den indkøbte effektforstærker, og så til basenheden.
I øvrigt, tak for opmuntrede kommentarer.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 21 April 2013 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
D'oh! sikken brøler! Jeg havde alt for travlt med at læse om din modifikation af højttalerens filter at jeg ikke havde opdaget at du ville køre med aktiv deling.  På den måde du har lavet det, har du jo virkelig mulighed for at optimere systemet. Men jeg kunne godt lide at vide om har du haft nogen mulighed for ved målinger at kontrollere hvordan dine ændringer har påvirket højttalerens gengivelse så du sikrer et sammenhængende frekvens- og faseforløb? Du har jo trods alt ændret nogle komponentværdier og dine aktive filterforløb skal jo lægges til enhedernes egenafrulning i kabinet.
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2013 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Boye.
Jeg havde nok aldrig gået i gang med dette, hvis det oprindelig filter ikke havde været så simpelt, som det er. Ved at fjerne/ændre dæmpningsmodstandene ændres der intet, da filtrene jo ser den samme modstand. Der skulle heller ikke ske nogen ændring ved mellemtone filtret, da der ved delingen til diskanten, efterfølgende i det oprindelige filter, har kondensatoren jo en modstand på ca. 0 Ohm og den efterfølgende spole mod 0 har en uendelig stor modstand, så luftspolen der deler mod diskanten ser den samme modstand, både før og efter at have fjernet filteret mod bassen.
Jeg har ingen instrumenter, så ingen målinger.
Du har en pointe med hensyn til basfiltret. Jeg var heller ikke tilfreds med lyden, og ekperimenterede lidt med refleksporten, men var ikke tilfreds. Jeg valgte derfor at lukke den. Baskabinettet er rimeligt stort i forhold til enhedens størrelse. Beregninger på et lukket kabinet er ikke speciel kritisk, og lyden er god og dyb, bassen er dynamisk og hurtig, og jeg kunne måske have fået en anelse mere impulsvillig bas ved målinger og poser med sand i kabinettet, men så ville den jo heller ikke spille så dybt. I øvrigt har jeg altid foretrukket lukkede bas konstruktioner.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2013 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemtone skrev:
Ved at fjerne/ændre dæmpningsmodstandene ændres der intet, da filtrene jo ser den samme modstand. |
|
|
Den formodning passer så ikke helt. Seriemodstanden til diskanten er ud over at dæmpe niveauset også med til at hæve og udjævne impedansforløbet til enheden. Derfor vil filterkarakteristikken også ændre sig når du fjerner dæmpningsmodstanden.
Mellemtone skrev:
Der skulle heller ikke ske nogen ændring ved mellemtone filtret, da der ved delingen til diskanten, efterfølgende i det oprindelige filter, har kondensatoren jo en modstand på ca. 0 Ohm og den efterfølgende spole mod 0 har en uendelig stor modstand, så luftspolen der deler mod diskanten ser den samme modstand, både før og efter at have fjernet filteret mod bassen.
|
|
|
Jeg forstår ikke helt det her, men det er nok mest fordi jeg er visuelt orienteret og ville have nemmere ved at gennemskue et diagram end den skrevne tekst.
Mellemtone skrev:
Jeg var heller ikke tilfreds med lyden, og ekperimenterede lidt med refleksporten, men var ikke tilfreds. Jeg valgte derfor at lukke den. Baskabinettet er rimeligt stort i forhold til enhedens størrelse. Beregninger på et lukket kabinet er ikke speciel kritisk, og lyden er god og dyb, bassen er dynamisk og hurtig, og jeg kunne måske have fået en anelse mere impulsvillig bas ved målinger og poser med sand i kabinettet, men så ville den jo heller ikke spille så dybt. I øvrigt har jeg altid foretrukket lukkede bas konstruktioner. |
|
|
Her tror jeg også du har gjort noget helt rigtigt. Desværre er mange konstruktører fristede til at booste lidt her og der og give højttaleren lidt farvelade som kan virke imponerende i butikken men som i længden ikke nødvendigvis er bedst. Hermed giver jeg også Robert GS ret i at de fleste konstruktioner kan forbedres. Men jeg jeg tror at det er bevidst fra B&W's side. Når jeg lufter mine (nu ganske få) forbehold er det bestemt ikke for at tage glæden fra dig, men det er let at lade sig rive med af en forandret lyd og opfatte den som forbedret. Men når du ikke har målinger at støtte dig til, er det lidt som at famle i halvmørke. Du ved ikke om den vej du går er den optimale. Jeg må dog sige som de andre, at det er din egen oplevelse der er afgørende og at jeg personligt ville foretrække en anden tilgang er min sag. Bruger du i øvrigt RoomPerfect til at rette op på den resulterende lyd? I så fald kan du vel kompensere for mange unøjagtigheder, eller hvad?
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2013 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg mente var:
Det var helt afgørende at spolen i mellemtonefiltret så den samme ohm'ske modstand ved delefrekvensen til diskanten, efter jeg fjernede filtret mod bassen, som jo kom efter. Hvis dette ikke var tilfældet, var den eneste mulighed en ny spole, med de omkostninger, indkøb, måleudstyr, eksperimenter, besvær, m.v., det ville medføre.
Ja Room Perfekt var en ting, der indgik i overvejelserne, som en slags forsikring.
Efter knap en måned, lavede jeg målingerne, og slog det til. Jeg kunne dog ikke høre ændringer i balancen mellem mellemtone og diskant, du vil nok mene, jeg var heldig. Bassen hvis styrke var justeret i Lyngdorfen efter gehør, blev sænket en anelse, og jeg fornemmede en lidt dybere bas.
Det sidste jeg vil sige er: Jeg begyndte med disse ændringer, hovedsageligt på grund af, at bassen var for udynamisk i forhold til mellemtonen, så hvis jeg havde målt og optimeret bassens impulsvillighed, havde jeg nok endt med det modsatte problem, at bassen ikke spillede godt sammen med mellemtonen, p.g.a. der var for hurtig. Dvævlen ligger i detaljerne, og man skal høre når han kommer.
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2013 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, jeg glemte noget !
Den formodning passer så ikke helt. Seriemodstanden til diskanten er ud over at dæmpe niveauset også med til at hæve og udjævne impedansforløbet til enheden. Derfor vil filterkarakteristikken også ændre sig når du fjerner dæmpningsmodstanden.
Du ved sikkert mere end mig, men det du skriver er ikke rigtigt. Kondensatoren i diskantfiltret ser ikke at jeg fjerner dæmpningsmodstanden, fordi den kommer før, det er kun ændringer der kommer efter, der kan påvirke filterkarakteristikken. Det er jo fidusen ved at bruge dæmpningsmodstande før delefiltret, i stedet for dæmpningsled. Forstærkeren ser dog en anden modstand.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2013 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemtone skrev:
Kondensatoren i diskantfiltret ser ikke at jeg fjerner dæmpningsmodstanden, fordi den kommer før, det er kun ændringer der kommer efter, der kan påvirke filterkarakteristikken. |
|
|
Før eller efter betyder ikke noget i den sammenhæng. I den serie af komponenter som udgøres af dæmpemodstand, kondensator og enhed vil der være en spændingsdeling af signalet som giver et signal over enhedens terminaler der er uafhængig af om dæmpemodstanden sidder på den ene eller den anden side af kondensatoren (eller enheden for den sags skyld).
|
Til top |
|
|
Sub100 Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.
Bruger siden: 31 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
Sendt: 22 April 2013 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Mellemtone skrev:
Kondensatoren i diskantfiltret ser ikke at jeg fjerner dæmpningsmodstanden, fordi den kommer før,
det er kun ændringer der kommer efter, der kan påvirke filterkarakteristikken. |
|
|
Før eller efter betyder ikke noget i
den sammenhæng. I den serie af komponenter som udgøres af dæmpemodstand, kondensator og enhed vil der være en
spændingsdeling af signalet som giver et signal over enhedens terminaler der er uafhængig af om dæmpemodstanden sidder
på den ene eller den anden side af kondensatoren (eller enheden for den sags skyld).
|
|
|
Sidder modstanden før kondensatoren som en enkelt seriemodstand, virker den kun en dæmpning.
Sidder modstanden efter kondensatoren som en enkelt serimodstand, virker den som dæmpning og tilpasning af
impedansen til filteret.
Så at du fjerner den enkelte seriemodstand der sidder før kondensatoren, vil intet ændre andet end niveauet
Evt vil der komme mere hul igennem idet signalet ikke skal igennem en lydforringende modstand
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 22 April 2013 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kondensator og spole, der gik fra mellemtonen til 0, og som du har fjernet, var formentlig en sugekreds, som udjævnede en farvning i mellemtonen.
Er der for øvrigt nogen i forum, der ved hvordan "room perfect" virker? Hvilket frekvensområde det dækker, og om det kun dæmper resonnanser, ligesom dspeaker antimode. Der står intet om teknikken på deres hjemmeside. __________________ Bas er en dejlig ting!
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2013 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Mellemtone og Sub 100 Der er ikke noget "før og efter". Signalet til diskanten og dens tilsluttede komponeneter er vekselspænding i en seriekreds. Læs lidt op på spændingsdeling før I går yderligere i rette med hvad jeg skriver.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 April 2013 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
@Mellemtone og Sub 100Der er ikke noget "før og efter". Signalet til diskanten og dens tilsluttede
komponeneter er vekselspænding i en seriekreds. Læs lidt op på spændingsdeling før I går yderligere i rette med hvad jeg
skriver. |
|
|
Boye, mener du at disse 2 nedenstående vil opføre sig ens ?
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2013 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det mener jeg. Du kan også flytte en af komponenterne eller begge om på den anden side af tweeteren og få samme resultat. Ved enhver given frekvens vil hver komponent have en given impedans som er proportionalt med spændignsfaldet over den. Dermed vil størrelsen af spændingsfaldet over tweeteren være det samme uanset hvor de øvrige komponenter er placeret i serien.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 April 2013 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Ja det mener jeg. Du kan også flytte en af komponenterne eller begge om på den anden side af tweeteren
og
få samme resultat. |
|
|
Fint fint, så hopper jeg ud af tråden mens du læser lidt om delefiltre i højttalere.
Du kan jo starte her
Når du så har lært lidt mere, så kan du komme tilbage og være nedladende i dine skriverier
Men delefiltre får du ikke lov til at lave for mig
Fortsat god debat
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2013 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sub100 skrev:
[QUOTE=Boye] Fint fint, så hopper jeg ud af tråden mens du læser lidt om delefiltre i højttalere.
Du kan jo starte her
|
|
|
Jeg kender skam udmærket artikelserien og du er velkommen til at pege på hvor den bekræfter at jeg tager fejl.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 April 2013 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Sub100 skrev:
[QUOTE=Boye] Fint fint, så hopper jeg ud af tråden mens du læser lidt om delefiltre i højttalere.
Du kan jo starte her
|
|
|
Jeg kender skam udmærket artikelserien og du er velkommen til at pege på hvor den bekræfter at jeg tager fejl.
|
|
|
Jeg har lige rettet forrige indlæg.
Så, jo der er bestemt noget der hedder før & efter
Men læs lige lidt mere på det, ellers forvirrer du trådstarter mere end du gavner
Klø på Mellemtone
|
Til top |
|
|