Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 05:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Værdiløse højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 April 2013 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Arne Rodahl har i den illustration taget udgangspunkt begrebet "filterkreds" som en generel betragtning og er derfor nødt til at forholde sig til at der også kan være komponenter der er parallelkoblet til stel indeholdt i det han kalder "filterkredsen".
Jeg forholder mig til den konkrete højttalers filterkonstruktion. Derfor vil jeg fastholde at den ændrede seriemodstand ændrer filterkarakteristikken. Hvor meget, har jeg ingen anelse om da jeg ikke kender tweeterens impedanskurve.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 23 April 2013 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Arne Rodahl har i den illustration taget udgangspunkt begrebet "filterkreds" som en generel betragtning og er
derfor nødt til at forholde sig til at der også kan være komponenter der er parallelkoblet til stel indeholdt i det han kalder
"filterkredsen". Jeg forholder mig til den konkrete højttalers filterkonstruktion. Derfor vil jeg fastholde at den ændrede
seriemodstand ændrer filterkarakteristikken. Hvor meget, har jeg ingen anelse om da jeg ikke kender tweeterens
impedanskurve.


Jamen hold du bare fast, men det er helt forkert
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 April 2013 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Sub100 skrev:
Jamen hold du bare fast, men det er helt forkert

Hvad er det der gør min betragtning om spændingsdeling "helt forkert" i denne sammenhæng? Vi taler naturligvis kun om det eksempel du har illustreret så fint med seriemodstand, seriekondensator og tweeter. Jeg skal nok vise nogle beregninger så jeg kan illustrere min pointe, men det bliver ikke nu i nat.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 23 April 2013 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:



Sub100 skrev:
Jamen hold du bare fast, men det er helt forkert
Hvad er det der gør min betragtning om
spændingsdeling "helt forkert" i denne sammenhæng? Vi taler naturligvis kun om det eksempel du har illustreret så fint med
seriemodstand, seriekondensator og tweeter. Jeg skal nok vise nogle beregninger så jeg kan illustrere min pointe, men det
bliver ikke nu i nat.



Altså Boye.

I en spændingsdeler har du fat i et midtpunkt



Her er der ingen midtpunkt, eller i hvertfald ikke fat i noget midtpunkt

Mht min tegning herunder, så viser 1. eksempel dæmpemodstanden FØR kondensatoren, dvs at den er 2,7 ohm og så
kommer delingen og enheden

Eksempel 2 viser dæmpemodstanden i serie med enhedens modstand (f.eks 8 ohm) og så ser kondensatoren 8 ohm + 2,7
ohm = 10,7 ohm og så passer kondensatoren ikke længere.

Hvorfor der er forskel på hvilken vej det vender er jo pga enhedens impedans kontra forstærkerens udgangsimpedans.

Men jeg ser ustyrtelig meget frem til dit "bevis" på at det er ligemeget hvilken vej det vender

Tegningen endnu engang



Øverste eksempel dæmper niveauet

Nederste eksempel dæmper niveauet en smule og ændrer delefrekvensen

Frekvensgangen ændres slet ikke da der ikke er nogen parallelmodstand

Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 April 2013 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige skynde mig at indskyde - inden nathuen bliver alt for kold - at den aktuelle dæmpemodstand i Mellemtones diskantfilter er ret lille i denne sammenhæng, så betydningen af at fjerne den er tilsvarende mindre - måske endda forsvindende lille. Men det er ikke afgørende i denne principielle snak.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 237
Sendt: 23 April 2013 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Til Svdi.
Undskyld, det jeg skrev kunne misforstås, om igen.
Mellemtonefiltret mod bassen: en kondensator i serie, efterfulgt af en spole parallelt til 0.
Det er senere gået op for mig, at fjernelsen af kondensatoren(mærket B&W, intet andet), også fjernede den lidt cremede lyd, som B&W er kendt for. Først var jeg lidt skuffet over det, men det er kun sminke, og jeg er meget gladere for de flere detaljer.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone
 
Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 23 April 2013 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Arne Rodahl har i den illustration taget udgangspunkt begrebet "filterkreds" som en generel betragtning og
er
derfor nødt til at forholde sig til at der også kan være komponenter der er parallelkoblet til stel indeholdt i det han kalder
"filterkredsen".


Serimodstanden sættes ALTID før filteret, uanset filtertype hvis den kun skal dæmpe

L-pad sættes EFTER filteret.

Læg mærke til at det er understeget i artiklen

Sovetid

Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100
 
Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 237
Sendt: 23 April 2013 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Til Sub 100
Du er bedre til det her end mig, for mig er det goda mand økseskaft.

Til svdi
Room Perfekt justerer frekvensgangen til en næsten ret linie, fra (20)-20.000Hz. Derved udjævnes også rumresonanser i bassen. Desuden hæves nivauet i den aller dybeste bas, der hvor det ellers falder. På et tidspunkt, spurgte jeg dem om, hvordan de gjorde det, det ville de ikke svare på. Men jeg tror de også måler på modstanden, men ved det ikke.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone
 
Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 23 April 2013 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Roomperfect


Der måles efter en "targetkurve"

Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 23 April 2013 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Sub100 skrev:
Boye skrev:
@Mellemtone og Sub 100Der er ikke noget "før og efter". Signalet til diskanten og dens tilsluttede
komponeneter er vekselspænding i en seriekreds. Læs lidt op på spændingsdeling før I går yderligere i rette med hvad jeg
skriver.



Boye, mener du at disse 2 nedenstående vil opføre sig ens ?



Jeps, der er ingen forskel. Alle komponenter sidder i serie og rækkefølgen er derfor ligegyldig. Du kunne såmænd sætte modstanden i minus lederen
og resultatet vil være det samme.

Mvh,
Morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 23 April 2013 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis Kirchhoff's kredsløbs betragtning ellers er alment anerkendt, så er det helt som Boye, Morse skriver

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 23 April 2013 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

hej Mellemtone, jeg har nemlig også spurgt dem uden at få svar! Mærkeligt.

Boye har naturligvis fuldstændig ret i, at komponenternes rækkefølge i en seriel kobling er fuldstændig ligegyldig, det er en grundregel i kredsløbskonstruktion. Uanset, hvilke artikler man måtte kunne finde om det modsatte.



__________________
Bas er en dejlig ting!
Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 
Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 23 April 2013 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov, svdi & Morse

I skal da til at læse en "smule" mere om delefiltre

Det kan da ikke være rigtigt, at der er så mange med stor "erfaring" som ikke kender til den simple ting.

Og størstedelen af jer har selv bygget højttalere
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100
 
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 23 April 2013 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

sub100, har du hørt om blondinen, der var spøgelsesbilist, og ringede til politiet og fortalte om alle de andre, der kørte i den forkerte bane?

__________________
Bas er en dejlig ting!
Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 
Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 23 April 2013 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:
sub100, har du hørt om blondinen, der var spøgelsesbilist, og ringede til politiet og fortalte om alle de andre,
der kørte i den forkerte bane?


Denne gang kører blondinen den rigtige vej og alle de andre kører med hovedet under armen

Måske er det bare mig der ser det som ren logik og måske fordi jeg har afprøvet det (målt akustisk)

Men sagen er altså den at denne gang er der 3 "erfarne" folk der er forkert på den.

Jeg gider ikke bruge tid på at finde noget der beviser min påstand, men i må meget gerne finde noget der
modbeviser det, så MELLEMTONE kan få det helt rigtige svar.

Men det er meget pudsigt at alle højttalerkonstruktører bruger det på den måde jeg viser/skriver og i Arne Rodahls
artikel, er det endda understeget

Men der er åbentbart 3 meget dygtige folk her, der evner at forvirre mere end godt er og holde meget fast i noget forkert.

Det er selvfølgelig ikke godt ikke at have ret, når man nu selv har bygget meget med højttalere, men et godt råd; Læs lidt
mere om det eller prøv det i praksis, alt det teori holder ikke denne gang
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 April 2013 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Sub100 skrev:


Altså Boye.

I en spændingsdeler har du fat i et midtpunkt



Her er der ingen midtpunkt, eller i hvertfald ikke fat i noget midtpunkt

Den spændingsdeler du her viser illustrerer egentlig fint hvordan et filter uden dæmpningsmodstand virker. Her svarer R1 til kondensatoren og R2 til enheden. Jo lavere frekvens, jo højere bliver impedansen for kondensatoren og desto større bliver spændingsfaldet over den => der bliver afsat mindre effekt til enheden. Ved høje frekvenser bliver kondensatorens impedans nær 0 Ohm og hele spændingsfaldet sker over enheden som så spiller for fuld skrald. Det magiske punkt er så den frekvens hvor kondensatorens impedans = enhedens hvor de så deles ligeligt (proportionalt med impedansen) om signalet, og det er så delefrekvensen, hvor -3 dB punktet er.
 
Sub100 skrev:
Tegningen endnu engang



Sub100 skrev:
Øverste eksempel dæmper niveauet
Det er forkert at det kun dæmper niveauet. Lad os antage et signal på 1V og at fortærkeren har 0 Omhs udgangsimpedans for enkelhedens skyld. Ydermere må vi i denne omgang antage at enheden har lineær impedans på 8 Ohm:
  1. Ved meget høje frekvenser er kondensatorens impedans meget lille at vi kan se bort fra den. Spændingen på 1V deles derfor mellem dæmpningsmodstanden og diskanten. Over diskanten vil spændingen derfor være 1V * 8 Ohm/(8 Ohm + 2,7 Ohm) = ca 0,75V. Det svarer til en dæmpning på 1,25 dB. (Diskanten spiller ved -1,25 dB i forhold til 1 V)
  2. Ved meget lave frekvenser er kondensatorens impedans stor => hele spændingsfaldet på 1 V sker over kondensatoren. Modstand og diskant laver ikke rigtig noget.
  3. Ved 4000 Hz er kondensatorens impedans tæt på 8 Ohm. Spændingen på 1 V skal derfor deles mellem 2,7 Ohm, 8 Ohm og 8 Ohm. Over diskanten vil spændingen derfor være 1V * 8 Ohm/(2,7 Ohm + 8 Ohm + 8 Ohm) = ca 0,43V. Det svarer til en dæmpning på 3,67 dB. (Diskanten spiller ved -3,67 dB i forhold til 1 V)
    Men så er diskanten ved de 4000 Hz pludselig ikke 3 dB længere nede end den dæmpning på 1,25 dB vi havde før ... Vi har søreme flyttet delefrekvensen!
  4. Ved 2990 Hz er kondensatorens impedans 10,63 Ohm. Spændingen på 1 V skal derfor deles mellem 2,7 Ohm, 10,63 Ohm og 8 Ohm. Over diskanten vil spændingen derfor være 1V * 8 Ohm/(2,7 Ohm + 10,63 Ohm + 8 Ohm) = ca 0,375V. Det svarer til en dæmpning på 4,25 dB. (Diskanten spiller ved -4,25 dB i forhold til 1 V)
    Men hov - det er jo netop 3 dB under den dæmpning vi havde ved høje frekvenser - Hurra vi har fundet den nye delefrekvens.
Sub100 skrev:
Nederste eksempel dæmper niveauet en smule og ændrer delefrekvensen
Nemlig helt rigtigt! - ligesom i eksemplet ovenover. Jeg får bare delefrekvensen til at ligge på 2990 Hz - som ved den øverste.

Sub100 skrev:
Frekvensgangen ændres slet ikke da der ikke er nogen parallelmodstand
En ændring af delefrekvensens placering er også en ændring i frekvensgangen. Så en tilføjelse af en seriemodstand vil ændre frekvensgangen.

I praksis vil alene tilføjelse af en seriemodstand til en enhed ændre frekvensgangen på den, da virkelige enheder ikke har lineær frekvensgang. Eksempelvis har en Scanspeak D2905/9700 en pukkel på over 30 Ohm ved resonansfrekvensen. En 6 Ohms seriemodstand vil derfor dæmpe den med 3 dB ved 3 kHz men kun 0,8 dB ved 500 Hz.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 23 April 2013 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Undskyld Sub100 men her kommer lige to blondiner mere, amatør mig og Troels det er korrekt at komponent rækkefælgen i en kreds er lige gyldig, men ofte er der jo flere veje med hver deres kreds i et delefilterfilter. I praksis lige så snart du kommer over 6db afskæring og første korrektions kreds.

Hvis du har målt eller hørt noget så kan det være fordi du har fejl i signal veje, eller fordi spolerne har ændret induktion pga. layout ændringer. 

Iøvrigt er der flere gode artikler hos troels's Troels: FAQ tips og ideer etc.

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 23 April 2013 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Boye viser nu nogle eksempler på at der ER forskel, den ene dæmper ikke, den anden gør og i siger det er ligemeget
hvordan de sidder

PeterX; ved forsøget var der tale om en bånddiskant, en kondensator og en modstand og intet andet, så der har ikke været
påvirkninger osv fra spoler

Men jeg har opgivet.

Byg i højttalere på livet løs

Jeg kigger bare med fra nu af, måske kommer der en der virkelig ved hvad det drejer sig om og poster noget der
viser
hvad der er op & ned.

Indtil da vil jeg køre i "forkert" retning
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 April 2013 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Peter X skrev:
... men ofte er der jo flere veje med hver deres kreds i et delefilterfilter. I praksis lige så snart du kommer over 6db afskæring og første korrektions kreds.
Lige præcis. Det er også det jeg anfører øverst på siden.
Jeg tror også Sub 100 tager munden lidt for fuld når han hævder at alle højttalerkonstruktører gør som han skriver. Det gælder da ihvertfald ikke for dem jeg har arbejdet sammen med gennem tiden.
De tager både udgangspunkt i fysikkens love og virkelige enheder, og som Mellemtone her gør det, bruger ørerne som det afgørende. Resten er jo bare værktøjer til at gøre det nemmere at træffe kvalificerede valg.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 April 2013 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Sub100 skrev:
Boye viser nu nogle eksempler på at der ER forskel, den ene dæmper ikke, den anden gør og i siger det er ligemeget
hvordan de sidder  
Jeg skriver jo netop at de begge to dæmper og har samme effekt "ligesom i eksemplet ovenover" står der. At du kommer til en delefrekvens på ca 2800 Hz og jeg på 2990 Hz skal ikke skille os ad. Det er vel bare en forskel der kommer af cirka-regning. Jeg kan naturligvis heller ikke udelukke at jeg har lavet en beregningsfejl, men det er vel en smal sag at tjekke for de kvalificerede.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes