Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 18:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Klassisk 80’er set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Her er et par billeder af mit klassiske 80'er set-up sammen med lidt speak:

"Musikcenteret" står på en rimelig solid reol fra Ikea. Nu tror jeg jo på "source first" princippet, så øverst sidder LP12'en på en klassisk Target hylde med spikes:

"Legenden" blev indkøbt sidst i 80'erne i KT Radio og havde oprindeligt en Basik Plus arm og en Ortofon MC20super. Løbende vedligehold betyder ny rem ind imellem, ny motor, bolt-mod i motorhjørnet, efterspænding mv. For en del år siden kom så denne her:

En Ittok LVIII mk. 2. Efter sigende en sølvfarvet Ekos uden lejeproblemer . Det var en demo fra KT radio og da de monterede den satte de også en Trampolin bund på LP12'en. Da jeg forleden kørte LP12'en uden bundplade blot med krydsfinerhjørner og gummi-dutter fandt jeg ud af, at Trampolinen faktisk giver (meget) bedre bas. Der var ellers bred enighed på nettet om, at Trampolinen var "dårlig". Næste fase bliver at prøve en ikke-fjedrende bund. Materialet skal nok være noget stift og dødt - jeg tror ikke almindelig 3-4mm krydsfiner eller masonit virker på "det nøje balancerede kompromis, som LP12'en er" - som det meget rammende citat fra nettet siger.

For enden af Ittok'en sidder så et eBay-indkøb fra sidste år:

Det er en Linn Klyde. Den blev indkøbt efter kontrol af serienummer hos Linn, retip-detaljer hos Expert Stylus i England mv. Efter 3 måneder kom den endelig - den var blevet sendt med almindelig landpost, så jeg troede jeg var blevet tørret og skulle lige til at igangsætte en klagesag. Men alt endte lykkeligt. Pick-up'en matcher armen 100% og det kan høres. Endelig blev det også sidste år til sådan en her:

En "skotøjsæske" Lingo strømforsyning. Den erstattede LP12'ens indbyggede Valhalla strømforsyning (som blev flået væk på eBay efterfølgende). Det resulterede i en "ny" pladespiller. Sådan oplevede både min bedre halvdel og jeg det i hvert fald. Vildt, men sandt.

Ud over LP12'en er der også en CD og en kassettespiller - så kan børnene også høre musik . Pick-up'ens 150uV håndteres stort set støjfrit(!) og med bravour af en Nakamichi CA5EII kontrolforstærker som sender musikken videre ned i denne her:

Ligeledes en Nakamichi fyr. En PA5EII. Det er en Nelson Pass konstruktion egentlig en OEM Threshold (den med STASIS og en hær af transistorer i udgangen). På forpladen står der "Inherently stable uniform impedance amplifier" . Japserne skulle bare skrive alt sådan noget tilbage i 80'erne, men den lyder formidabelt (stadig) og fungerer fint til såvel hifi som PA-forstærker i et mobildiskotek i halvanden døgn i træk. Og så kan den også smelte svingspoler (på bassen vel at mærke) hvis man spiller direct-to-disc plader for højt i for lang tid og ikke lige er opmærksom på subsonisk snask som kontrolforstærkeren lader ryge lige igennem. Nakamichi'en er spændt for sådan nogle her:

De go'e gamle Trapez X'ere fra F/3 Lyd. Dejlig varme og fyldige, men alligevel detaljerede og så kan de spille rent et pænt stykke over 100dB. De står placeret i den lange ende af stuen med en mur ud til "musikcenteret":

Her kan Trapez'erne lige skimtes i stuen. Resten af anlægget står i en tilbygning på den anden side af det der engang var en ydermur (med isolering i). Fin "afkobling". Højtalerkablerne går igennem væggen. Det er nogle rimelig billige Tara Labs fra Hifi-klubben. Der er en pil på i den retning højtalerne skal sidde, så det må jo være fint.

Jeg synes det hele spiller rigtig godt, men der kan selvfølgelig altid forbedres. Om et par uger kommer en Linn Troika pick-up tilbage fra England med en ny diamant. Det bliver sjov at høre i forhold til den, jeg har nu. På nettet er der stort set enighed om, at Troika'en er langt bedre, men lad os nu se.

Og hifi er jo ikke kun musik. Det er også hyggelige stunder i selskab med katten (når konen ikke gider høre mere). Eksempelvis montering af ny pick-up:

Det var så min lidelseshistorie. Kom med ris og ros. Specielt kunne jeg godt tænke mig at høre, hvis du stod med 10.000, 20.000 eller 40.000 i hånden, hvad ville du så gøre i sådan et anlæg? Gerne gående på enkeltkomponenter. Og bare rolig - jeg er ikke religiøs LP12 fanatiker, selvom jeg naturligvis har spændt p-clip'en om armkablet med præcis 97,53266 Nm, sikret at armen har gennemsnitlig retning mod Glasgow osv. . Et par ting, jeg har overvejet: Ekos arm (nok ikke alligevel), moderne pick-up (Kontra B, Rondo...), Manley Steelhead, bedre (moderne) højtalere etc.

Hilsen RolfeZ

kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Det ser fint ud.

Hvad hører du af musik?

Måske var nye højtalere en ide'  hvis du hører klassisk , jazz , blues o.l kan jeg godt anbefale dig at prøve et par audiostatic elektrostater de er p.t på tilbud.

Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
Til top Vis kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaer Besøg kjaer's Websted

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hej kjaer.

Jeg synes ikke rigtig de elektrostater jeg har hørt kunne spille bas. Men det er også noget tid siden. Det kunne være man skulle checke igen.

Jeg har hørt en del positivt om Vienna Acoustics. Er der nogen herinde, som har erfaring med dem i forhold til Trapez'erne, som jeg selv synes spiller op med de nyere højtalere, jeg har hørt.

Musiksmagen er alt muligt, men jeg holder specielt af direct-to-disc LPer. Det er live-optagelser med masser af sjæl (og fejl-præstationer) og den bedste lydkvalitet man kan få. Har lige fået en ny kopi af Kate Bush' seneste LP, som forhåbentlig har bedre lyd end den første presning, jeg fik.

Hilsen RolfeZ

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

...Jeg undrer mig ikke over at trampolinbunden giver bedre bas men lad mig spørge om ikke også den udvidder lydbilledet til siderne? Jeg ved det ikke. Der skulle også være lidt flere detaljer, men det kan jeg heller ikke lige høre. Næste gang jeg bytter bund på LP12'en må jeg lige have fat i et par reference-LPer. Men bassen min ven. Bassen. Der var stor forskel.

Jeg husker højttalerne ganske udemærket.De spiller faktisk glimragende. Men gode moderne højttalere kan nok godt distancere dem.

Jeg er nysgerrig efter at høre hvilken båndoptager du har. Hvis man har en af de gode så kan de faktisk nemt følge med langt de fleste CD maskiner og pladespillere. Det er en gammel Denon indkøbt for at lave bånd til konens bilradio . Den bruges ikke rigtig mere.

Hvis jeg havde de penge du snakker om til at investere i dit anlæg så ville det dels handle om at udbygge alsidigheden med en CD maskine og evt. en spole og dels om at opgradere forforstærkeren og HT'erne i den nævnte rækkefølge. Har overvejet en 'ordenlig' CD i stedet for den nuværende Sony-ting, som konen bragte med sig. Det er sjovt at spille en CD og så bagefter samme musik på LP . OK, lidt unfair, når man tager prisforskellen i betragtning, men alligevel. Jeg har hørt godt om Rega Apollo, men det er en top-loader. Og så er der jo Naim, men så skal man jo opgradere hver sjette måned.

Venligst

"dolph"

Og tak for dit input.

RolfeZ

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det fine anlæg. Gode gedigne enheder hele vejen igennem.

Havde selv et par TrapezX for mange år siden, og genhørte dem for nylig. De imponerede mig ikke! Ja de kan spille højt, er rimeligt ufarvede og åbne, men er klart det svage led i dit system.

Hvad du så skal kigge efter kan kun du afgøre. Selv er blevet hooked på Tannoy og deres dual concentric-design som jeg tror på kombinerer perspektivet fra en god 2-vejs HT med den magt og fylde som fler-vejs HT kan præstere.
!! Skal understrege jeg endnu ikke har hørt Tannoy. Har bare en god fornemmelse i maven.

mvh
Lars

lau16
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Velkommen til, det ser lækkert ud naka og trapez ha ha man er vel lidt farvet

PIONEER DV-686AV-S
PIONEER DVR-550HX-S
AUDIOVECTOR M3 SUPER
AUDIOVECTOR AV3CI SUPER
JBL CONTROL 1
TMC WHITE & YELLOW
VDH CLEARWATER X2
Til top Vis lau16's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lau16 Besøg lau16's Websted

kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du skal prøve at lytte til elektostaterne igen. <med en god forstærker spiller de fin bas .

Men hvis du skal have rigtige brag på skal du nok søge noget andet.

Jeg har ikke hørt de nye Martin Logan, men det kunne ogå være en mulighed.

Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
Til top Vis kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaer Besøg kjaer's Websted

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hva RolfeZ - skal du ikke videre med dine Trapezer (havde dem selv for 20 år siden) der er altså sket "lidt" (læs: meget) siden... (ser dem flere steder kasseret som "storskrald" her i kbh...)
Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Hej RolfeZ!

Fint setup du Har!

-Har dog selv lige med stor fordel skiftet et sæt Trapezzer ud, på en forende der er langt mere beskeden end din. Det fjernede altså et par gardiner!
 Synes afgjort du burde prøve et par nyere af slagsen. Vienna har hen af den samme klangbalance som Trapezzen, så det ville nok ikke være et dumt sted at begynde at lede. -Men du kommer nu til at savne dem engang imellem alligevel  ...

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Fremragende setup, dejlige sunde og solide produkter. Skønt at se en der satser på kvalitet og ejerglæde

Dit anlæg har virkeligt nogle fede enheder, så det er faktisk ikke der jeg ville kigge. Jeg ved ikke særligt meget om plove, og jeg ved at der er en del religion lige præcis på LP12 området. Men uanset, så glæd dig over at det er et lækkert, solidt anlæg som ikke sætter begrænsningerne, måske bortset lige fra dine Trapez.

Først og fremmest ville jeg satse på en udskiftning af dine højttalerkabler, har selv haft Tara Labs og de imponerede mig ærlig talt ikke. Dernæst en solid strømskinne, mange mener måske at det er hokus pokus, og fred være med det. Jeg har blot oplevet en ekstrem stor forskel på mit eget setup. Slutteligt ville jeg også spare sammen til at udskifte dine højttalere, de er fine og grundliggende et sundt design. Men der er sket så meget siden, og du kan ved en udskiftning opleve så meget mere hul igennem.

Bare lov mig at du lytter til andet end Vienna, modsat hvad mange brugere her på sitet tror så er det altså ikke det eneste saliggørende her i verdenen. Gå på jagt, sæt dig ned og lyt rundt omkring, besøg nogle af brugerne her på sitet, fremfor blindt at gøre som alle de andre..

Man skal gå forrest, ikke bagerst

Edit: Slåfejl.

Redigeret af blackhawk - 26 Februar 2006 kl. 07:54

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Tak for al jeres input. Den med "storskrald" er go' . Det er bare OK. Jeg har nok haft en fornemmelse af, at Trapez'erne ikke var helt moderne mere. De går ind imellem i den blå for få tusinde. Men de er bare så smukke .

Kom endelig med specifikke produkter I mener ville være værd at checke.

Hilsen RolfeZ

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Jeg synes altså også stadig der er noget over Trapezzen. Det er virkelig en gennemtænkt højttaler, hvor nogen har sat sig ned, og søgt at inkorporere en masse rigtige principper  !

Andre muligheder: hmm - jeg ville ihvertfald kigge efter noget med polyenheder, eller den slags. Ikke med papir eller pap - er det ikke alt sammen meget tørt i lyden? og hvis der er balance i dit anlæg med trapezzerne, tror jeg sikkert der vil mangle varme og glød hvis du spænder papir for...
 Men Blackhawk har da ret: der er mange andre muligheder end Vienna. Dem hørte jeg bare lige fornylig, så derfor forslaget...

S.R 

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

RolfeZ skrev:

Tak for al jeres input. Den med "storskrald" er go' . Det er bare OK. Jeg har nok haft en fornemmelse af, at Trapez'erne ikke var helt moderne mere. De går ind imellem i den blå for få tusinde. Men de er bare så smukke .

Kom endelig med specifikke produkter I mener ville være værd at checke.

Hilsen RolfeZ

Enig - det er "Dansk Design" når det er bedst: enkelt, smukt - og funktionelt! Det er ikke overraskende Jørgen Gammelgård (Pelikan Design = flere "Ikea" Klassikere), som var fadder til denne genistreg  

Hvad HT. angår så er det nok det mest kritiske - og personlige: hvad er du til - og hvad må det koste??????

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

PS: Linn LP12 havde jeg selv omkring 1978 - den var bare SÅ meget bedre end min forrige afspiller: Rega Planet... Prisen var også en anden. Jeg mener prisen for en LP12 (værk) var ca. 3000,- dengang!!! En sand Klassiker (pas på den!)

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
...

Hvad HT. angår så er det nok det mest kritiske - og personlige: hvad er du til - og hvad må det koste??????

Tja, hvad kan må få for 10, 20 eller 40.000? De seneste par år har jeg ikke været så aktiv udi at lytte til andet end det hjemlige, så et par tips til 'shoppesedlen' ville være fint.

Jeg holder jo meget af Trapez'erne - varmen, fylden og alligevel detaljerne. Perspektivet mener jeg er rigtig godt for en gulvmodel og der er lyd ud over siderne og bagud i haven. Så noget der ikke er for 'klinisk', men alligevel præcist.

Mit hoved siger mig, at der må være sket en del med højttalere over de sidste 20 år. Men hjertet er ikke overbevist - endnu

Varme hilsener

RolfeZ

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Jeg holder jo meget af Trapez'erne - varmen, fylden og alligevel detaljerne. Perspektivet mener jeg er rigtig godt for en gulvmodel og der er lyd ud over siderne og bagud i haven. Så noget der ikke er for 'klinisk', men alligevel præcist.

Mit hoved siger mig, at der må være sket en del med højttalere over de sidste 20 år. Men hjertet er ikke overbevist - endnu

Varme hilsener

RolfeZ

[/QUOTE]Ja RolfeZ, det er jo ikke lige min "afdeling" med "varm" lyd (har selv Dynaudio) - men et bud kunne være "Vienna Acoustics" (he he he), der er kendt for sit behagelige/varme lydbillede, og som mange falder for....  Meeeeen som et tidligere indlæg her i tråden skrev: der er andet end "Vienna" - dér må andre hjælpe med forslag!

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Epos kunne også være en mulighed. Hørte dem i lydbutikken med exposure spændt for, og det lød godt - mit setup formåede bare ikke at sparke liv i dem..
 Tror simpelthen det blev for blødt og rundt i lyden, sammen med min forstærker der selv har de tendenser. Den har godt nok metaldome, og det er jo ikke alles kop the - men den lød nu meget ørevenlig i det, i mine ører ...

S.R

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

RolfeZ skrev:
Har overvejet en 'ordenlig' CD i stedet for den nuværende Sony-ting

Må man spørge til dit budget, så kan det være vi kan komme med lidt forslag

Forresten fedt anlæg!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Det er da et fedt nostalgisk anlæg du har.

Det er jo som at bladre i en stak High-Fidelity fra firserne.

Det vil næsten være synd at lukke en "moderne" komponent ind ind.

Men fok har sikkert ret i, at du burde udskifte dine HT'er.

Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Mange tak L.B.

Budgetrammer er 10, 20 eller 40.000 (afhænger lidt af husplaner, bonus mv.). Det mest realistiske er nok 20.000. Jeg har mest lyst til at spendere på analogsiden, men er da åben for forslag udi det digitale. Jeg er blevet tilrådet at købe en Linn Ekos eller en Naim Aro arm til min LP12, men det tror jeg ikke helt selv på og det er ikke let af få en demo her i DK.

Jeg har kikket lidt på VA på højttalersiden og den nye Densen (med MC-kort), men den er jo lidt dyr. Helt vildt ville være en Manley Steelhead pre, men så ville Trapez'erne nok komme til kort - trods alt.

Er der nogen som har skiftet fra de komponenter jeg har til noget andet? Hvad skiftede du til Stevie Ray?

Hilsen RolfeZ

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes