Forfatter |
|
sirhish Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 545
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://d13097339.u143.surftown.dk/?page=produkter.php&produk t_kategori=Stik&vare_nummer=23&se_produkt=yes
Er det lovligt at bruge sådan et på el-nettet i en dansk husstand ?????
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej! ... og man må heller ikke går over for rødt lys!  __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
sirhish Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 545
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Nej! ... og man må heller ikke går over for rødt lys!  |
|
|
Skal man lige stikke en sjov bemærkning når svare ????????????????? :-)
Det undre mig at man ikke skriv de ikke er lovlige at bruge i danmark, folk som mig og sikkert også nogle få andre, der ikke
lige kender den danske lovgivning, kunne jo godt i god tro komme til at købe et eksemplar og tro at alt er fryd og gammen
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Emnet har jo været diskuteret til hudløshed, både her og andre steder. Hvis du søger lidt finder du svar.
Eller prøv at google!
Meget kort: Schuko vægudtag er forbudt. Men schuko apparatstik i f.eks. fordelerdåser er tilladt. Schuko stik er også tilladt. Grunden er at man jo kan komme til (gamle fru Hansen) at røre ved de to jordflige samtidig med at rører ved noget som har et elektrisk potentiale - så får man stød! Sandsynligheden herfor er dog meget lille, efter min mening.
Den reelle grund er LKs monopol og særstilling på det danske marked. Derfor er det 3 polede stik og bøsning lov i lille Danmark. Faktisk som det eneste sted i hele verdenen. Dette på trods af at Schuko er en EU godkendt standard. Problemet er det samme i England som har helt deres egne netstik og bøsninger.
Med andre ord er jeg en af dem der går over for rødt og bruger Schuko over det hele.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan undre sig over at der er schuko vægudtag i alle campingvogne. Et argument er måske at det ikke er en fast
installation ????
Så de er måske _lidt_ lovlige
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det viste stik er vægmonteret uden afbryder. Der skal da være afbryder på i Danmark.?
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
Det viste stik er vægmonteret uden afbryder. Der skal da være afbryder på i Danmark.? |
|
|
Jeg har altså ikke afbryder på et eneste stik i min lejlighed, så det tror jeg ikke er en lov  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
Det viste stik er vægmonteret uden afbryder. Der skal da være afbryder på i Danmark.? |
|
|
Du må ikke hænge mig op på det, men såvidt jeg husker så er en stikkontakt uden afbryder lovlig at opsætte hvis den er jordbeskyttet. LK har flere udgaver af disse.
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg er lidt på dybt vand her men det har været ulovligt. Derfor er det ikke sikkert det er det mere.
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Emnet har jo været diskuteret til hudløshed, både her og andre steder. Hvis du søger lidt finder du svar.
Eller prøv at google!
Meget kort: Schuko vægudtag er forbudt. Men schuko apparatstik i f.eks. fordelerdåser er tilladt. Schuko stik er også tilladt. Grunden er at man jo kan komme til (gamle fru Hansen) at røre ved de to jordflige samtidig med at rører ved noget som har et elektrisk potentiale - så får man stød! Sandsynligheden herfor er dog meget lille, efter min mening.
Den reelle grund er LKs monopol og særstilling på det danske marked. Derfor er det 3 polede stik og bøsning lov i lille Danmark. Faktisk som det eneste sted i hele verdenen. Dette på trods af at Schuko er en EU godkendt standard. Problemet er det samme i England som har helt deres egne netstik og bøsninger.
Med andre ord er jeg en af dem der går over for rødt og bruger Schuko over det hele.
|
|
|
Hvad så hvis din lejlighed brænder,og alt dit dejlige grej går op i flammer,hvad siger forsikringen så ??
(det behøves ikke at være din instalation der var noget galt med !)
carsten
|
Til top |
|
|
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2295
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidst jeg var på skole, viste min lærer os en "skrivelse", som antydede man gerne må montere andre stikkontakter end LK's. Ifølge min lærer, måtte man hvert fald gerne montere et Schuko væg-udtag.......mener det var fra 2006?
Og ja, er i lære som elektriker 
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
dumbo skrev:
Sidst jeg var på skole, viste min lærer os en "skrivelse", som antydede man gerne må montere andre
stikkontakter end LK's. Ifølge min lærer, måtte man hvert fald gerne montere et Schuko væg-udtag.......mener det var fra
2006?
Og ja, er i lære som elektriker  |
|
|
Der findes andre stikkontakter end LK's.
Spørgsmålet er Schuko vs "Den Danske Model"
|
Til top |
|
|
dumbo Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg skam forstået klc-audio, det skriver jeg osse
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
???
|
Til top |
|
|
Ronnie B. R. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
HOLD NU .....
ja undskyld mig, men hvem fanden vil bruge 500kr på en stikkontakt??? og så er den jo ligefrem grim, og stor
LK fuga er IMO den flotteste stikkontakt i verden, og jeg er OVERBEVIST om, at du IKKE kan høre foreskel på det to stikkontakter
prove me wrong, and i will buy it
jeg kommer gerne og installerer det for dig, og medbringer gerne en flaske rødvin __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
Til top |
|
|
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1009
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man må ikke anvende Schuko udtag som fast installation.
Hvis du ydermere har en Schukostikdåse (som Supra) så må den kun anvendes hvis der i brugsvejledningerne til dine komponenter står at de ikke skal jordes. Hvis de skal jordes så er Schukostikdåsen faktisk ulovlig.
Alt dette er fra sikkerhedsstyrelsens begrundet med at jordtilslutningen ikke er god nok/ kontakten til jord i stikkene ikke er gode nok. Derfor er det den franske udgave af Schuko der er godkendt. Altså den hvor jordbenet sidder i vægudtaget.
Men når alt kommer til alt så tror jeg også LK har en finger med i spillet. __________________ M.V.H Dpetersen
|
Til top |
|
|
db89 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
dumbo skrev:
Sidst jeg var på skole, viste min lærer os en "skrivelse", som antydede man gerne må montere andre stikkontakter end LK's. Ifølge min lærer, måtte man hvert fald gerne montere et Schuko væg-udtag.......mener det var fra 2006?
Og ja, er i lære som elektriker  |
|
|
Det er vist ikke den "rigtige" schuko-stikkontakt som er blevet lovlig men derimod en fransk-belgisk version hvor jordbenet stikker ud af selve kontakten, har dog aldrig set den i virkeligheden så taler udelukkende ud fra hvad jeg kan huske fra dengang den nye regel kom.
|
Til top |
|
|
dumbo Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ok, det kan godt ske du har ret db89 
Det var hvert fald bare en skrivelse fra sikkerhedsstyrelsen vi så, og det fremgik at det ikke nødvendigvis skulle være en alm. dansk LK man skulle montere! 
|
Til top |
|
|
db89 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
dumbo skrev:
Ja ok, det kan godt ske du har ret db89 
Det var hvert fald bare en skrivelse fra sikkerhedsstyrelsen vi så, og det fremgik at det ikke nødvendigvis skulle være en alm. dansk LK man skulle montere!  |
|
|
Uden at vide det med sikkerhed så vil jeg tro det især er for at åbne op for "danske stikkontakter" fra andre producenter (og dermed undgå ballade om monopol), feks har L-control og Kenning jo nogle interessante alternativer og L-control giver efter min mening et kønnere design til prisen. Dog har Kenning lavet en ret interessant kombi i1½modul størrelse:
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie linn skrev:
HOLD NU .....
ja undskyld mig, men hvem fanden vil bruge 500kr på en stikkontakt??? og så er den jo ligefrem grim, og stor
LK fuga er IMO den flotteste stikkontakt i verden, og jeg er OVERBEVIST om, at du IKKE kan høre foreskel på det to stikkontakter
prove me wrong, and i will buy it
jeg kommer gerne og installerer det for dig, og medbringer gerne en flaske rødvin
|
|
|
Ja undskyld mig, men hvordan kan du udtale dig om at der ikke er forskel når du ikke har prøvet det 
Jeg siger ikke noget om at der er eller ikke er. Men undre mig over at du kan sige at der ikke er når du ikke har prøvet det.........
Og undskyld til trådstarter for OT. Det er ikke min hensigt lave din tråd om til en religions krig for troende og ikke troende  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|