Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 10:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Max længde på Coax? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ebsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hvor langt må et Coax kabel være, uden at de går ud over kvaliteten, sammelignet med optisk?

Og er der forskel på om et dyrt kabel taber mindre signal/ydelse i forhold til et billigere kabel?

Til top Vis ebsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebsen

Molokgehenna
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2004
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hey, ville jeg også TOTALT gerne vide.

"kloge hoveder" kom med nogle svar??

Til top Vis Molokgehenna's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Molokgehenna

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Hvor kort må det være ?  Nogen siger at coax længder under 1,5 m. ikke er tilrådeligt ?  

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

ebsen skrev:
Hvor langt må et Coax kabel være, uden at de går ud over kvaliteten, sammelignet med optisk?

Og er der forskel på om et dyrt kabel taber mindre signal/ydelse i forhold til et billigere kabel?

Jeg har brugt coax-kabler på 20 meter uden problemer.

Med hensyn til om dyrt er bedre end et billigt, så afhænger det af hvem du spørger herinde. Selv bruger jeg hjemmelavede kabler. Jeg har brugt ganske almindeligt godt skærmet antennekabel og nogle guldbelagte metalstik til 20 Kroner pr. stk.

Disse kabler virker fint for mig, men andre vil sikkert mene at de er ubrugelige, fordi et kabel skal have været i kredsløb om mars og gennem tolden på Tahiti for at kunne anvendes. Og vigtigst af alt så skal de være lilla, og hedde Hyper Super High End Extreme Quality Digital Coax Cable.

Molokgehenna
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Acer: hmm hvem er nogen? læste på hifiklubben.dk at det var bedst ved korte længter:

Digital overførsel
Bruges til at overføre digitale lydsignaler (stereo, Dolby Digital og DTS) fra en DVD afspiller til en surround forstærker. Digitale lydsignaler kan grundlæggende overføres på to måder - enten optisk eller elektrisk. Optisk betyder, at det digitale lydsignal overføres ved hjælp af lyspulser. Ved elektrisk overførsel bruges der et koaksialt digital kabel. Et koaksialt kabel anses normalt for at give den bedste og mest korrekte overførsel, men overstiger afstanden nogle få meter, er et optisk kabel at foretrække.

altså nogle FÅ meter det er det ikke mere end 1,5 så?

Til top Vis Molokgehenna's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Molokgehenna

Molokgehenna
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Med hensyn til om dyrt er bedre end et billigt, så afhænger det af hvem du spørger herinde. Selv bruger jeg hjemmelavede kabler. Jeg har brugt ganske almindeligt godt skærmet antennekabel og nogle guldbelagte metalstik til 20 Kroner pr. stk.

Disse kabler virker fint for mig, men andre vil sikker mene at de er ubrugelige fordi et kabel skal have været i kredsløb om mars og gennem tolden på Tahiti for at kunne anvendes. Og vigtigst af alt så skal de være lilla, og hedde Hyper Super High End Extreme Quality Digital Coax Cable.

20 meter, det var ellers ikke så lidt da. Og du kan SLET SLET ikke høre forskel på det og et kabel til lad os sige 500 kroner som der kun er 1 meter.?

Hvad er pointen så med at fremstille og købe de dyre kabler?

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Meningen er at man ikke skal sidde med et anlæg til 100000 og kabler til 100 kr, på en eller anden måde kan menneskets hjerne ikke overskue sådan noget
Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:
Meningen er at man ikke skal sidde med et anlæg til 100000 og kabler til 100 kr, på en eller anden måde kan menneskets hjerne ikke overskue sådan noget

Nej, men så må vi håbe ørene kan.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Molokgehenna skrev:

perejvind skrev:

Disse kabler virker fint for mig, men andre vil sikker mene at de er ubrugelige fordi et kabel skal have været i kredsløb om mars og gennem tolden på Tahiti for at kunne anvendes. Og vigtigst af alt så skal de være lilla, og hedde Hyper Super High End Extreme Quality Digital Coax Cable.

20 meter, det var ellers ikke så lidt da. Og du kan SLET SLET ikke høre forskel på det og et kabel til lad os sige 500 kroner som der kun er 1 meter.?

Hvad er pointen så med at fremstille og købe de dyre kabler?

Hvis man har det allerbedste udstyr til rådighed, vil man muligvis kunne høre forskel på et kabel på 20 meter kontra et på 1 meter, men det er uanset om det er lavet af mig eller Nordost. Som altid gælder det naturligvis om at holde sine kabler så korte som muligt. Men hvis der bruges kabel af en tyk god kvaitet, så vil forskellen være minimal hvis der overhovedet vil være nogen.

Hvis man skal lave en sammenligning mellem mit hjemmelavede kabel, og et dyrere, så skal de vel være lige lange for at det er en fair sammenligning? Jeg vil påstå at jeg kan lave et kabel på. f.eks 4 meter til 100 Kroner, som spiller ligeså godt, som et til en halv million. Det er min påstand at ingen vil kunne høre forskel mellem disse to kabler i en A/B test.

Iøvrigt har jeg tidligere arbejdet i hifibranchen, så jeg ved med sikkerhed at netop kabler er det produkt branchen tjener mest på. Som jeg netop har postet i en anden tråd, så solgte vi et højttalerkabel til 49 Kroner pr. meter, og vi gav selv 6,50 Krone pr. meter i indkøb.

Men kabler er jo bestemt noget der deler vandene her på hifi4all. Som du sikkert har gættet, så hører jeg til dem der ikke bruger de store summer på kabler. Om så jeg vandt 10 millioner i lotto, ville jeg helt sikkert stadig bruge mine hjemmelavede kabler.

ebsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Så et Coax på 3 meter er ikke for langt? Eller kan det sagtens være længere og samtidig bedre end optisk?
Til top Vis ebsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebsen

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg har forstået det er så er optisk udviklet bla. med det formål at kunne lave lange kabeltræk. Eksempelvis er sim2's hi-end projektor udstyret med ingang til optiske kabler. Disse skulle kunne trækkes op til 500m uden tab! Hvorvidt det er bedre med coax ved jeg ikke, men tror det egentligt ikke. Du kan sagtens trække 3 meter coax.

Dynedrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Altså - det må da afhænge af at kablet er så højfrekvent som muligt og også har så lav en dæmping som muligt - samt skærmer for udefra kommende signaler.

Jeg har før tilbudt at lave et coax kabel af det mit firma har på hylden til dem der gad stille op til en blindtest med et +1000 kabel.

Forøvrigt også underligt at gi så meget for et kabel - det har det altså ikke kostet det der er inden i apperaterne - det er jo bare alm kabel og printplade der.....

Eivind

(mit firna laver teleudstyr og vi transporterer 155 Mbit/s i op til 100 meter på coax - dette kable burde være godt nok til de væsentlig lavere bithastigheder der er tale om i Hifi)

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved så trækker man optiske kabler hen over verdenshavene med det formål at have højhastigheds dataoverførsel og her er tale om mange kilometer kabel. Så derfor tror 100 % på at optiske kabler ikke mister deres evne over kortere eller længere afstande. Jeg har et billigt optisk kabel på 10 meter fra mit digitale lydkort til forstærkeren og det virker glimrende. Forskellen på dyre og billige kabler er hvad jeg erfarer kvaliteten i form af at de dyre har en bedre holdbarhed end de billigere. (metal stik vs. plastic stik).

Koax kablers max. længde har jeg ikke testet men 20 meter kan uden tvivl bruges. Dog skal man være opmærksom på at koax kan blive påvirket af andre elektriske impulser fra stikkontakter, elledninger mv.

Dynedrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

kender enormt meget til fiber kommunikation - men vil bare helst ikke ind på emnet da der så sikkert går nørd i den.
Men fra sidst det blev diskuteret  så er det noget med at den standard der bruges til at sende data digitalt med mellem apparaterne - er ret dårlig.
Nå men fiber er helt sikkert også ret godt og jeg vil  da foretrække fiber, da du så heller ikke har problemer med stelstrømme osv

Eivind

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Så vidt jeg ved så trækker man optiske kabler hen over verdenshavene med det formål at have højhastigheds dataoverførsel og her er tale om mange kilometer kabel. Så derfor tror 100 % på at optiske kabler ikke mister deres evne over kortere eller længere afstande. Jeg har et billigt optisk kabel på 10 meter fra mit digitale lydkort til forstærkeren og det virker glimrende. Forskellen på dyre og billige kabler er hvad jeg erfarer kvaliteten i form af at de dyre har en bedre holdbarhed end de billigere. (metal stik vs. plastic stik).

Du kan da slet ikke sammeligne dette med toslink???

Spørgsmålet er ikke om det virker men om det er godt nok.

Største forskel på billige og dyre toslink er materialet lederen er af.
og de dyere knækker nemmere end de billige, da de er af glas.

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

såvidt jeg kan forstå består et digitalt signal, som i optiskekabler, af 0 og 1 ikk?

om man bruger et dyrt eller et billigt optiskkabel giver vel de samme 0 og 1 til forstærkeren?

hvis det er rigtigt hvorfor er der så lydforskel på optiskekabler?

(er ude på dybt vand men man lærer ikke hvis man ikke spørger)
Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

kort forklaring: jitter

Lang forklaning er nem at finde ved at søge lidt både herinde og på nettet generelt.

Dynedrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Problemet med Jitter er at diverse HiFi konstruktører slet ikke har tænkt på dette i designet af modtageren - for havde de det havde det aldrig været et problem.
Jitter er variationer i den modtagne frekvens > 10 Hz.
En bit der fræser igennem et kabel består at hurtige frekvenser og langsomme frekvenser. Har man er skidt kabel - vil de langsomme komme hurtigere frem end de hurtige frekvenser og det vil derfor være svært for dekoderen at dekode det modtagne signal.
Endvidere kan man opleve, at hvis modtagere ikke har en buffer eller lign, så vil mange "1" taller efterfulgt af mange "0" taller - give et hul i musikken.
Men igen - dårligt modtager design - eller bevist design, pga priskonkurrence og at designeren ikke forventer en transmissions længde større en f.eks 2 meter i de fleste tilfælde og på så kort en afstand må der altså bare ikke være en forskel med mindre kablet er lavet af papir med spyt på samlinger.......

Men altså hvis kablet er istand til uden det store tab at transmittere grundtonen + 3 og 5 harmoniske, så er min antagelse at man ikke vil kunne høre forskel. men det er altså en teoretisk antagelse - og det ku være sjovt at måle på nogle kabler og så høre på dem bagefter.

mvh

Eivind

Er der nogle der har prøvet ægte glasfibre istedet for fiskeline til signalet ? forøvrigt kan jeg oplyse at dispersionen i en lysleder er "0" ved bølgelængden 1310 nm og man derfor med stor fordel kunne benytte denne frekvens og dermed ægte glas. Det kræver desværre nok en ægte laser til omkring 30 $ eller lign i senderen og det er næppe en udgift som de fleste konstruktører kan finde plads til i deres budget

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hej.

til Perejvind:

Er der kvalitetstab ved anv. af 75ohm kabel; bruger det selv, men har ikke kunnet få svar på ovennævnte. Jeg så at du bruger diy af 75ohms ligesom misælv...

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum