Forfatter |
|
ebsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 107
|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor langt må et Coax kabel være, uden at de går ud over kvaliteten, sammelignet med optisk?
Og er der forskel på om et dyrt kabel taber mindre signal/ydelse i forhold til et billigere kabel?
|
Til top |
|
|
Molokgehenna Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 155
|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey, ville jeg også TOTALT gerne vide.
"kloge hoveder" kom med nogle svar??  
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor kort må det være ?  Nogen siger at coax længder under 1,5 m. ikke er tilrådeligt ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ebsen skrev:
Hvor langt må et Coax kabel være, uden at de går ud over kvaliteten, sammelignet med optisk?
Og er der forskel på om et dyrt kabel taber mindre signal/ydelse i forhold til et billigere kabel?
|
|
|
Jeg har brugt coax-kabler på 20 meter uden problemer.
Med hensyn til om dyrt er bedre end et billigt, så afhænger det af hvem du spørger herinde. Selv bruger jeg hjemmelavede kabler. Jeg har brugt ganske almindeligt godt skærmet antennekabel og nogle guldbelagte metalstik til 20 Kroner pr. stk.
Disse kabler virker fint for mig, men andre vil sikkert mene at de er ubrugelige, fordi et kabel skal have været i kredsløb om mars og gennem tolden på Tahiti for at kunne anvendes. Og vigtigst af alt så skal de være lilla, og hedde Hyper Super High End Extreme Quality Digital Coax Cable. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer: hmm hvem er nogen? læste på hifiklubben.dk at det var bedst ved korte længter:
Digital overførsel Bruges til at overføre digitale lydsignaler (stereo, Dolby Digital og DTS) fra en DVD afspiller til en surround forstærker. Digitale lydsignaler kan grundlæggende overføres på to måder - enten optisk eller elektrisk. Optisk betyder, at det digitale lydsignal overføres ved hjælp af lyspulser. Ved elektrisk overførsel bruges der et koaksialt digital kabel. Et koaksialt kabel anses normalt for at give den bedste og mest korrekte overførsel, men overstiger afstanden nogle få meter, er et optisk kabel at foretrække.
altså nogle FÅ meter det er det ikke mere end 1,5 så?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Med hensyn til om dyrt er bedre end et billigt, så afhænger det af hvem du spørger herinde. Selv bruger jeg hjemmelavede kabler. Jeg har brugt ganske almindeligt godt skærmet antennekabel og nogle guldbelagte metalstik til 20 Kroner pr. stk.
Disse kabler virker fint for mig, men andre vil sikker mene at de er ubrugelige fordi et kabel skal have været i kredsløb om mars og gennem tolden på Tahiti for at kunne anvendes. Og vigtigst af alt så skal de være lilla, og hedde Hyper Super High End Extreme Quality Digital Coax Cable.
|
|
|
20 meter, det var ellers ikke så lidt da. Og du kan SLET SLET ikke høre forskel på det og et kabel til lad os sige 500 kroner som der kun er 1 meter.?
Hvad er pointen så med at fremstille og købe de dyre kabler?
|
Til top |
|
|
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meningen er at man ikke skal sidde med et anlæg til 100000 og kabler til 100 kr, på en eller anden måde kan menneskets hjerne ikke overskue sådan noget
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
Meningen er at man ikke skal sidde med et anlæg til 100000 og kabler til 100 kr, på en eller anden måde kan menneskets hjerne ikke overskue sådan noget |
|
|
Nej, men så må vi håbe ørene kan. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Molokgehenna skrev:
perejvind skrev:
Disse kabler virker fint for mig, men andre vil sikker mene at de er ubrugelige fordi et kabel skal have været i kredsløb om mars og gennem tolden på Tahiti for at kunne anvendes. Og vigtigst af alt så skal de være lilla, og hedde Hyper Super High End Extreme Quality Digital Coax Cable.
|
|
|
20 meter, det var ellers ikke så lidt da. Og du kan SLET SLET ikke høre forskel på det og et kabel til lad os sige 500 kroner som der kun er 1 meter.?
Hvad er pointen så med at fremstille og købe de dyre kabler?
|
|
|
Hvis man har det allerbedste udstyr til rådighed, vil man muligvis kunne høre forskel på et kabel på 20 meter kontra et på 1 meter, men det er uanset om det er lavet af mig eller Nordost. Som altid gælder det naturligvis om at holde sine kabler så korte som muligt. Men hvis der bruges kabel af en tyk god kvaitet, så vil forskellen være minimal hvis der overhovedet vil være nogen.
Hvis man skal lave en sammenligning mellem mit hjemmelavede kabel, og et dyrere, så skal de vel være lige lange for at det er en fair sammenligning? Jeg vil påstå at jeg kan lave et kabel på. f.eks 4 meter til 100 Kroner, som spiller ligeså godt, som et til en halv million. Det er min påstand at ingen vil kunne høre forskel mellem disse to kabler i en A/B test.
Iøvrigt har jeg tidligere arbejdet i hifibranchen, så jeg ved med sikkerhed at netop kabler er det produkt branchen tjener mest på. Som jeg netop har postet i en anden tråd, så solgte vi et højttalerkabel til 49 Kroner pr. meter, og vi gav selv 6,50 Krone pr. meter i indkøb.
Men kabler er jo bestemt noget der deler vandene her på hifi4all. Som du sikkert har gættet, så hører jeg til dem der ikke bruger de store summer på kabler. Om så jeg vandt 10 millioner i lotto, ville jeg helt sikkert stadig bruge mine hjemmelavede kabler.  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
ebsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 107
|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så et Coax på 3 meter er ikke for langt? Eller kan det sagtens være længere og samtidig bedre end optisk?
|
Til top |
|
|
GuldLos Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg har forstået det er så er optisk udviklet bla. med det
formål at kunne lave lange kabeltræk. Eksempelvis er sim2's hi-end
projektor udstyret med ingang til optiske kabler. Disse skulle kunne
trækkes op til 500m uden tab! Hvorvidt det er bedre med coax ved jeg
ikke, men tror det egentligt ikke. Du kan sagtens trække 3 meter coax.
__________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
Til top |
|
|
Dynedrengen Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 45
|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså - det må da afhænge af at kablet er så højfrekvent som muligt og også har så lav en dæmping som muligt - samt skærmer for udefra kommende signaler.
Jeg har før tilbudt at lave et coax kabel af det mit firma har på hylden til dem der gad stille op til en blindtest med et +1000 kabel.
Forøvrigt også underligt at gi så meget for et kabel - det har det altså ikke kostet det der er inden i apperaterne - det er jo bare alm kabel og printplade der.....
Eivind
(mit firna laver teleudstyr og vi transporterer 155 Mbit/s i op til 100 meter på coax - dette kable burde være godt nok til de væsentlig lavere bithastigheder der er tale om i Hifi) __________________ Lev ikke for at nyde målet - Lev for at nyde turen til målet
|
Til top |
|
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved så trækker man optiske kabler hen over verdenshavene med det formål at have højhastigheds dataoverførsel og her er tale om mange kilometer kabel. Så derfor tror 100 % på at optiske kabler ikke mister deres evne over kortere eller længere afstande. Jeg har et billigt optisk kabel på 10 meter fra mit digitale lydkort til forstærkeren og det virker glimrende. Forskellen på dyre og billige kabler er hvad jeg erfarer kvaliteten i form af at de dyre har en bedre holdbarhed end de billigere. (metal stik vs. plastic stik).
Koax kablers max. længde har jeg ikke testet men 20 meter kan uden tvivl bruges. Dog skal man være opmærksom på at koax kan blive påvirket af andre elektriske impulser fra stikkontakter, elledninger mv.
__________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
Dynedrengen Forum Bruger

|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kender enormt meget til fiber kommunikation - men vil bare helst ikke ind på emnet da der så sikkert går nørd i den.
Men fra sidst det blev diskuteret så er det noget med at den
standard der bruges til at sende data digitalt med mellem apparaterne -
er ret dårlig.
Nå men fiber er helt sikkert også ret godt og jeg vil da
foretrække fiber, da du så heller ikke har problemer med stelstrømme osv
Eivind
__________________ Lev ikke for at nyde målet - Lev for at nyde turen til målet
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
Så vidt jeg ved så trækker man optiske kabler hen over verdenshavene med det formål at have højhastigheds dataoverførsel og her er tale om mange kilometer kabel. Så derfor tror 100 % på at optiske kabler ikke mister deres evne over kortere eller længere afstande. Jeg har et billigt optisk kabel på 10 meter fra mit digitale lydkort til forstærkeren og det virker glimrende. Forskellen på dyre og billige kabler er hvad jeg erfarer kvaliteten i form af at de dyre har en bedre holdbarhed end de billigere. (metal stik vs. plastic stik). |
|
|
Du kan da slet ikke sammeligne dette med toslink???
Spørgsmålet er ikke om det virker men om det er godt nok.
Største forskel på billige og dyre toslink er materialet lederen er af. og de dyere knækker nemmere end de billige, da de er af glas.
|
Til top |
|
|
Luksus Bumsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
såvidt jeg kan forstå består et digitalt signal, som i optiskekabler, af 0 og 1 ikk?
om man bruger et dyrt eller et billigt optiskkabel giver vel de samme 0 og 1 til forstærkeren?
hvis det er rigtigt hvorfor er der så lydforskel på optiskekabler?

(er ude på dybt vand men man lærer ikke hvis man ikke spørger  )
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
kort forklaring: jitter
Lang forklaning er nem at finde ved at søge lidt både herinde og på nettet generelt.
|
Til top |
|
|
Dynedrengen Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med Jitter er at diverse HiFi konstruktører slet ikke har
tænkt på dette i designet af modtageren - for havde de det havde det
aldrig været et problem.
Jitter er variationer i den modtagne frekvens > 10 Hz.
En bit der fræser igennem et kabel består at hurtige frekvenser og
langsomme frekvenser. Har man er skidt kabel - vil de langsomme komme
hurtigere frem end de hurtige frekvenser og det vil derfor være svært
for dekoderen at dekode det modtagne signal.
Endvidere kan man opleve, at hvis modtagere ikke har en buffer eller
lign, så vil mange "1" taller efterfulgt af mange "0" taller - give et
hul i musikken.
Men igen - dårligt modtager design - eller bevist design, pga
priskonkurrence og at designeren ikke forventer en transmissions længde
større en f.eks 2 meter i de fleste tilfælde og på så kort en afstand
må der altså bare ikke være en forskel med mindre kablet er lavet af
papir med spyt på samlinger.......
Men altså hvis kablet er istand til uden det store tab at transmittere
grundtonen + 3 og 5 harmoniske, så er min antagelse at man ikke vil
kunne høre forskel. men det er altså en teoretisk antagelse - og det ku
være sjovt at måle på nogle kabler og så høre på dem bagefter.
mvh
Eivind
Er der nogle der har prøvet ægte glasfibre istedet for fiskeline til
signalet ? forøvrigt kan jeg oplyse at dispersionen i en lysleder er
"0" ved bølgelængden 1310 nm og man derfor med stor fordel kunne
benytte denne frekvens og dermed ægte glas. Det kræver desværre nok en
ægte laser til omkring 30 $ eller lign i senderen og det er næppe en
udgift som de fleste konstruktører kan finde plads til i deres budget
__________________ Lev ikke for at nyde målet - Lev for at nyde turen til målet
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
til Perejvind:
Er der kvalitetstab ved anv. af 75ohm kabel; bruger det selv, men har ikke kunnet få svar på ovennævnte. Jeg så at du bruger diy af 75ohms ligesom misælv...
mvh. Per.
|
Til top |
|
|