Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 23:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nogle generelle spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige nogle spørgsmål jeg vil fyre af:

1. Mine højttaler siger en susen. Det er meget svagt men er lige højt om det står på -69 eller -10 på volume. Den siger lyden ligemeget hvilken indgang jeg har valgt, så min teori er at det kan være Højttaler kablet?  Det er ok kvalitet.

2. Når man bruger Bi-wire kræver det mere af anlæget eller er det total den samme belastning?

Mit system: Denon AVR-1604 / 2xDali 850

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Det kan naturligvis være en støjpåvirkning af enten kabler eller åbne indgange i forstærkeren (overhøring til den valgte kanal). Hvis du har store strømforsyninger liggende tæt på nogen af kablerne så prøv at flytte dem og se om det hjælper, ellers skulle du måske prøve at termininere dine ubrugte indgange på forstærkeren. Det kan måske også skyldes brum på lysnettet, for at få det afhjulpet skal du have et netstøjs filter.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Ronni, er der normalt ikke en svag susen fra de fleste forstærkere? Det er der i hvert fald fra min Sony. Jeg tror ikke umiddelbart at der er noget galt.

Og biwiring stiller ikke større krav til forstærkeren. Der er blot mere ledning til at overføre det samme signal.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Tror heller ikke der er noget at være bange for. Det er ret normal at høre en svag susen. Hvordan lyder det når du skruer op, med musik på, så kan den ikke høres? Eller er den direkte generende hele tiden?
Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Ronni, er der normalt ikke en svag susen fra de fleste forstærkere? Det er der i hvert fald fra min Sony. Jeg tror ikke umiddelbart at der er noget galt.

Og biwiring stiller ikke større krav til forstærkeren. Der er blot mere ledning til at overføre det samme signal.

Jo lige præsis, min ML331 suser også svagt, det tror jeg ikke man kan ændre særligt meget på når vi taler effektrin. Suset genere dog på ingen måde lydbilledet og man skal da også lægge øret ind til højtaleren for at kunne høre det.

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Ja det er slet ikke højt. Men det kunne være en fejl som også påvirker lyden generlt, men når i andre også har meget svagt er der nok ikke noget at frygte.

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Havde samme problem med en ny forstærker til kr. 20.000,-
Jeg mente ikke at en forstærker til den pris skulle støje så meget, så jeg kontaktede producenten.

Min fejlbeskrivelsen på den var at der kunne høres en svag konstant støj på alle analoge og digitale indgange. Kun på den analoge indgang blev støjen forøgede fra en bestemt volumen, pga. naturlig støj på indgangen.

Fejlen var "defekte" lyttere. Det blev repareret og støjen var væk.
Til top Vis Nick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

det er forstærkeren, min Signature og NAD gjorde det samme, hvorimod min Marantz er stille som et gravkammer  (og faktisk den billigste af dem )

min Signature er så til rep. Pt og håber de retter den fejl

har på dem alle sammen haft et H/K effekttrin på pre-out.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Jo, men det lød bare som om det var værre end normalt. En svag susen vil der normal altid være så længe anlæget er analogt, men normalt syntes jeg da nu ikke er noget man lægger mærke til. Jeg har selv en Denon reciever og har haft Dali 850 koblet til og aldrig lagt mærke til noget.

Tech Show
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Min Yamaha surround forstærker siger heller ikke en lyd.

Men det er ofte der er lidt fasestøj, måske det er det. Men det kunne også meget vel være interferens fra omkringliggende kabler og installationer som før nævnt.

Morten Ford
Technical Designer
Til top Vis Tech Show's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tech Show

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Lige noget andet. Nogen mener hvis man ruller kabler sammen så danner det et magnetisk felt? Passer det, og hvor meget skal det rulles sammen før dette sker?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Støj/sus kan optages på signalkablerne, såfremt de ikke er skærmet nok! Her spiller udgangs- og indgangsimpedans ind: Er forholdet mellem disse impedanser for lille, vil der opstå problemer!

Omkring alle kabler er der et magnetisk felt, men når du opruller højttalerkablerne vil der opstå en spolevirkning og det er ikke godt for bassen, da den så ser både spolen i delefilteret og det oprullede højttalerkabel, altså bliver delefilteret forkert konstrueret!

Hvor meget der skal/må oprulles, regnes ud med formelen for udregning af en spole, normalt i milliHenry! NEJ, jeg har ikke formelen, desværre!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes