Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Prisen på musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Spørgsmålet: Hvad burde en ny CD koste???
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
50 [35,71%]
75 [53,57%]
3 [2,14%]
10 [7,14%]
2 [1,43%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

I en tid hvor krisen kradeser i pladebranchen synes jeg det kunne være interessant at høre hvad I synes en nyudgivet CD burde koste, så prisen både tilgodeser producenten og forbrugeren...

Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

En alm. CD burde ikke koste mere end 100 kr. for en ny udgivelse.

Universal i USA har netop nedsat prisen for nye udgivelser - bl.a. for at komme piratkopiering til livs.

Happy

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

ja en hund er rigeligt hvem skal iøvrigt dele de 150-160,- en cd koster for

det er da at tage pis på folk de sælger jo cd'ere til 50,- på tilbud og de tjener

vel stadig på det! 

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:

det er da at tage pis på folk de sælger jo cd'ere til 50,- på tilbud og de tjener

vel stadig på det! 

Det gør de ikke, en cd koster for en mindre butik at købe hjem omkring 90 kroner. De større butikker giver lidt mindre pga af det store oplag de køber hjem.

Jeg ville nødig give under 100 kroner for en ny cd, jeg syntes kvaliten er ringe nok som den er. 

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

happy->det er rigtigt. Og det har ikke virket. Salget er steget knap 6% og prisnedsættelsen var 30%. Man behøver ikke den store fyrbødereksamen for at regne ud at det ikke hjælper på indtjeningen.

Synes det er et omsonst spørgsmål - vi kan vel kun vurdere hvad vi vil give for musiken. Synes det er beskæmmende at så mange ikke vil give noget. Ved godt at en del mennesker kun bruger Kazaa og den slags for at høre nye ting og derefter køber, men rigtig mange mennesker har ikke købt en cd siden de opdagede p2ps lyksaligheder, men deres computere bugner af giga på giga af musik. Det er simpelt hen ikke fair. Hverken over for musikere eller musikselskaberne.

Som med så mange andre varer; synes man prisen er for høj, så kan man lade være med at købe. Det er ikke rimeligt at hente hajkopier og retfærdiggøre sig med at musiken er for dyr. Ingen har krav på at høre musik; det er ikke noget vi kan forlange bare skal være tilgængelig for os. Hverken musikere eller musikselskaber er forpligtet til at sælge deres musik billigt.

En mellemting kan være at vente med at købe skiverne til de har fået lov til at stå på hylderne et år. Langt det meste falder til netop 100 kroner eller måske endda 70 når nyhedens interesse har lagt sig. Det gør jeg stor brug af; der er INGEN hajkopier i mit hjem, men der er 100vis af skiver købt til 60-90 kroner. Det er en pris der er til at overkomme og musiken er ikke dårligere af ikke at være aktuel. Hitlister kunne ikke interessere mig mindre; hvem der er hot og not bestemmer jeg selv.

Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

90kr for at hente hjem det var godt meget overraskende for mig men ellers

gør jeg som jesper venter til de kommer ned i pris.bruger helller ikke pirater

næste til 160,- bliver den nye med U2 måske om en mdr

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
music 4 all skrev:

vel stadig på det! 

Det gør de ikke, en cd koster for en mindre butik at købe hjem omkring 90 kroner. De større butikker giver lidt mindre pga af det store oplag de køber hjem.

Jeg ville nødig give under 100 kroner for en ny cd, jeg syntes kvaliten er ringe nok som den er. 

jeg synes prisen på de 150.- er lige i overkanten som kvaliteten er nu. Men hvis de gjorde mere ud af kvaliteten, så fortsætter jeg gerne med at betale 150.-

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Prisen kan vel os forklares med at nogle kunstnere skal have et par milliarder for at love at lave 3 cdér for et pladeselskab  et eller andet sted i den kæde er der noget der ikke hænger sammen !!

Ville ikke have noget imod at købe cdér til 150 kr hvis kvaliteten af optagelsen ik lød som en pirat optagelse fra tjekkiet  og at der var mere end et eller to numre der rent faktisk var værd at lytte på, desværre er det bare sjældent at ovenstående kan findes, og så må man jo bestille fra nettet, hvor priserne på tilbuds varer er til at se en mening i !!

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:

90kr for at hente hjem det var godt meget overraskende for mig men ellers

gør jeg som jesper venter til de kommer ned i pris.bruger helller ikke pirater

næste til 160,- bliver den nye med U2 måske om en mdr

Meget af det der er billigt, så som feks shubidua 2 what ever, men produktioner der har været på markedet i mange år er selvfølgelig købt billigt hjem fra pladeselskabet, produktions omkostningerne på genudgivelser osv er jo tilsvarende lavere.

Men nyudgivelser koster som hovedregel de 90 kr. Det der så ikke sælger sætter foretningerne selv ned for at komme af med det og taber sikekrt også på noget af det,  men som sagt køber de helt store kæder lidt billigere hjem, jeg kender ikke den pris helt nøjagtig. Nye Cder med store navne er også lidt billigere at købe hjem pga af store oplag.

Det er som regel dyrt at indspille en cd, nogen kan gøre det billigt, men prøv at tage en country plade feks. et hav af musikere der alle skal have løn.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Prisen kan vel os forklares med at nogle kunstnere skal have et par milliarder for at love at lave 3 cdér for et pladeselskab  et eller andet sted i den kæde er der noget der ikke hænger sammen !!

Ville ikke have noget imod at købe cdér til 150 kr hvis kvaliteten af optagelsen ik lød som en pirat optagelse fra tjekkiet  og at der var mere end et eller to numre der rent faktisk var værd at lytte på, desværre er det bare sjældent at ovenstående kan findes, og så må man jo bestille fra nettet, hvor priserne på tilbuds varer er til at se en mening i !!

Enig, der laves virkelig meget l**t i vore dage, men det er desværre lidt af et resultat af pladebranchens dårlige tider, det gør produktionerne biliigere og der er ikke tid nok til en ordentlig mixning. Nogen kan bruge en uge på at mixe et nummer  og studiet koster som regel ca 1000 i timen.. det er der ikke råd til i vore dage. 

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Ikke slipsefyr, tror ikke det står helt så slemt til, ingen tvivl om at når creamy kan udgive en cd der måske maks sælger 30 k stk ?? (ingen anelse) ellers tag en kunstner som mike tramp der heller ik sælger noget (næsten) pladeselskabet tjener alligevel på dem, så mon ik os de tjener fede penge på de kunstnere der virkelig sælger..

Og alle de tilbud man ser i fona feks, er tilbud pladeselskaberne kommer med, efter produktionen kan de jo ligeså godt få skudt så mange af som muligt !! koster vel ik mere end 6 kr at lave en plade ? (maks)

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Ikke slipsefyr, tror ikke det står helt så slemt til, ingen tvivl om at når creamy kan udgive en cd der måske maks sælger 30 k stk ?? (ingen anelse) ellers tag en kunstner som mike tramp der heller ik sælger noget (næsten) pladeselskabet tjener alligevel på dem, så mon ik os de tjener fede penge på de kunstnere der virkelig sælger..

Og alle de tilbud man ser i fona feks, er tilbud pladeselskaberne kommer med, efter produktionen kan de jo ligeså godt få skudt så mange af som muligt !! koster vel ik mere end 6 kr at lave en plade ? (maks)

6 kr??, ja det er selve den tomme skive.

Husk lige på at mange musikere  i dag selv betaler produktion og udgivlese af egen lomme.

Som jeg skrev, et stort moderne studie tager typisk 1000 kroner i timen incl.En tekniker. En normal cd tager vel en 3 måneders tid at lave og de bruger vel 6-8 timer hver dag. En musiker af en god kaliber skal typisk have ca.50.000 kroner for medvirken på et par numre. Husk jeg srekv EN.

Du finder selv lige lommeregneren frem og fortæller mig hvordan du kommer frem til 6 kr ikk.

Når det er indspillet skal det mixes, der skal skæres cder på en skærefabrik, cover skal i trykken osv...alt koster, intet er gratis.

Der er nogen der gør det biligere med hjemmstudier og visa versa, noget af det lyder også derefter.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

nu var det efter produktionen  at trykke skiverne koster ik meget, men ja ingen tvivl om at indspildningen koster kassen !!

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

nu var det efter produktionen  at trykke skiverne koster ik meget, men ja ingen tvivl om at indspildningen koster kassen !!

Ja, men de penge der skal hjem, skal jo også dække produktionskomkostningerne.

Som sagt er det forskelligt, jeg referere til de dyreste produktioner, feks. Dire Straits "on every street. tog Hr. Knopfler et helt år at lave fordi de hele tiden skulle æde.. Men ok, de solgte 6 mill, sååå...

Det billigste jeg selv har været med til var en produktion på 30.000 kroner det hele incl. Men her var oplaget også kun på 1000 eksemplar og ingen musikere fik løn.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

x
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sagtens følge pladebranchens desperation i øjeblikket og i den sidste ende er det jo os selv som lyttere det går ud over, hvis der ikke længere er penge i at lave musik.

Men 150 kroner for en ny CD er dælme for meget og det er det der får mange til at hente det på nettet istedet... 100 kr vil være langt mere rimeligt. Det er yderst sjælent jeg køber nye CD'er, venter næsten altid til de rammer de magiske 69 eller 99 og det gør de jo rimelig hurtigt... men jeg køber altid orginale skiver!

Måske skulle man som forsøg sætte prisen en smule ned og så se om det ikke kan betale sig...

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Jeg erindre, at Brian Mikkelsen fra de konservative havde en mærkesag for nogle år siden, hvor han var medvirkende årsag til, at den daværende særskat på CD'ere blev afskaffet. Et tiltag der umiddelbart skulle kunne være med til at sænke priserne. Det er dog lige gået den stik modsatte vej.

Hvem husker ikke de lykkelige dage, hvor en ny CD kostede 139,95 kr.

Jeg bliver bare så forbandet !

På opfordring af en kollega købte jeg en CD med Rosanne Cash. Den blev købt hos GUF, hvor jeg måtte bøde 159,95 kr. Nogle dage senere kunne jeg konstatere, at selv samme CD kunne købes på www.cdon.com til kr. 69,00

Happy

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Unskyld Slipsefyr men det er sku' utroligt som du forsvare pladebranchen, pladeselskaberne har ødelagt det for sigselv. De kan godt sælge CD'erne til 50-80 kr. stk. og stadig tjene på det, men de startede med 150kr stk. og det er de blevet ved med selv om prisen er alt for høj, og pladeselskaberne ved det, men de er fanget i deres ejen løgn.

Hvor ved du det fra, du må jo have noget at have det i, ellers kommer du vel ikke med sådan en påstand eller hvad.?

Hvorfor må jeg iøvrigt ikke forsvare pladebranchen?

Helt ærligt ikk, der er ingen virksomheder der kan køre rundt hvis de ikke tjener penge. Reultatet bliver bare , ingen nye navne, det står faktisk slemt til med det i forvejen, der mangler simpelhen originaleitet i det meste af musik der laves i dag.

Glemmer du iøvrigt ikke også lige at der er noget der hedder skatter og afgifter?

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

happy skrev:

Jeg erindre, at Brian Mikkelsen fra de konservative havde en mærkesag for nogle år siden, hvor han var medvirkende årsag til, at den daværende særskat på CD'ere blev afskaffet. Et tiltag der umiddelbart skulle kunne være med til at sænke priserne. Det er dog lige gået den stik modsatte vej.

Hvem husker ikke de lykkelige dage, hvor en ny CD kostede 139,95 kr.

Jeg bliver bare så forbandet !

På opfordring af en kollega købte jeg en CD med Rosanne Cash. Den blev købt hos GUF, hvor jeg måtte bøde 159,95 kr. Nogle dage senere kunne jeg konstatere, at selv samme CD kunne købes på www.cdon.com til kr. 69,00

Happy

Jam,en det er sku da ikke pladebranchens skyld at GUF skal tjene mere end andre på den plade. Man skal da kigge sig for, hvis du handelde plader tit ville du også vide at GUF er de dyreste af alle pladebutikker.

Nogen vil have en højere avance end andre, det er pladeseskaberne da ligeglade med, en cd koster 90 kr i indkøb, hvad forretningen vil tjene på den er op forretningen. 

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

happy skrev:

Har også oplevet helt op til 100 kroners forskel mellem de forskellige pladebutikker... utroligt!!!!

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes