| Forfatter |
|
Dr-Tricket Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 248
|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har mange gange læst andmeldelser på nettet og i forskellige HiFi magasiner, hvor andmelderen har skrevet, at en forstærker først spillede godt efter en halv time. Det undrer mig lidt, overvejer selv at købe en Pathos New Classic One rørforstærker, og har hørt, at rørforstærkere har en tendens til først at spille godt efter at have været tændt i op til to timer. Jeg vil gerne høre andres erfaringer, og vil specielt gerne høre fra folk, hvis de selv har en Pathos New Classic One, kan det virkelig passe , at den først spiller godt efter to timer???
mvh: Kasper Bæk Sørensen
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt at stort set alle forstærkere spiller markant bedre når de er varme, end ved kold tilstand.
Det ville heller ikke være sjovt hvis det kun lød godt den første halve time imens udstyret var koldt. 
Konstruktørerne af udstyret fintrimmer klangen på godt gennemvarmt udstyr, og komponentværdierne er først pålidelige når de når den temperatur som man kan forvente i apparatet.
Rørgrej kræver opvarmning af helt andre årsager. Selve rørets virkemåde er afhængingt af temperaturen, så her er der virkelig stor forskel.
I rørforstærkere er der også tit modstande der bliver varme - og skal blive det. Derfor vil lyden først åbne sig rigtigt efter en god halv time, og endnu mere efter 2 timer. Også kondensatorer trænger måske lige til at bruges lidt, for at virke ordentligt.
Jeg har oplevet det mest på løse D/A-konvertere og rørforstærkere, men også meget på min forforstærker, der kører med temmelig høj tomgangsstrøm.
Men spiller du meget højt, er der faktisk visse højttalere der også ændrer lydkarakter når svingspolen opvarmer den inderste del af membranen ganske lidt. Så blødgøres membranen, og det er næsten aldrig en fordel. 
|
| Til top |
|
| |
Dr-Tricket Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svaret
|
| Til top |
|
| |
Kenneth K. Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr-Tricket skrev:
Har mange gange læst andmeldelser på nettet og i forskellige HiFi magasiner, hvor andmelderen har skrevet, at en forstærker først spillede godt efter en halv time. Det undrer mig lidt, overvejer selv at købe en Pathos New Classic One rørforstærker, og har hørt, at rørforstærkere har en tendens til først at spille godt efter at have været tændt i op til to timer. Jeg vil gerne høre andres erfaringer, og vil specielt gerne høre fra folk, hvis de selv har en Pathos New Classic One, kan det virkelig passe , at den først spiller godt efter to timer??? |
|
|
Nu er det jo svært at sige hvad "godt" er, men min erfaring er at ja, det betyder meget for en rørforstærker hvor varm den er. Jeg har en Jolida rørforstærker og den lyder klart bedst efter 1 time til 1½. Rørrene er klar til at spille allerede efter et par min., men det lyder noget slattent de første 10-20min. Efter det lyder den da OK, men først efter 1 time til 1½ er den rigtig gennemvarm og der lyder den altså bedst.
Nu er det jo ikke noget nyt at hifi spiller bedst når det er dejlig varmt, rør og transistor. Det er jo ikke sådan at det slet ikke kan spille hvis det ikke er rygende, men det lyder bare bedst når det er gennemvarmt.
vh,
Kenneth
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. D/A-konverter, så havde jeg min gamle konverter tændt altid, men vælger at tænde og slukke min nye en gang i døgnet.
Jeg har ikke kunnet konstatere en forskel på CD-drevet, om det er varmet op.
Jeg tænder mine rørmonotrin når jeg skal lytte, men skruer først godt op efter et kvarter, eller mere. Rørene skal helst ikke trække for meget strøm imens de er kolde - det slider hårdt.
Med rørforforstærkere mener jeg man bør tænde og slukke en gang i døgnet, hvis man vil høre musik den dag. Levetiden på de små rør til forforstærkere er lang, men værkstedstimerne ved udskiftning koster lidt.
Meget grej slides mere ved gentagne tænd/sluk, end ved at stå tændt altid, og ved f.eks. projektorpærer, kan et tænd/sluk æde en time eller mere af pærens levetid.
Når jeg ser film på min projektor med pære, er det gerne to film i træk, og somme tider tre. Det er den bedste måde at få meget ud af pæren på.
Dit TV har det faktisk meget skidt ved gentagne tænd/sluk, da printpladerne og kabinettet udvides og trækker sig sammen, og ender med at give løse forbindelser. På nogle fjernsyn kan man decideret høre at det knager, et par minutter efter at det er slukket! (mit TV gør det).
Husk at installere en røgalarm, hvis du har mange apparater på stand-by. Gamle fjernsyn er årsag til mange selvantendelser grundet ophobet støv, og fejl i konstruktionen.
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr-Tricket skrev:
|
Jeg vil gerne høre andres erfaringer, og vil specielt gerne høre fra folk, hvis de selv har en Pathos New Classic One, kan det virkelig passe , at den først spiller godt efter to timer???
|
|
|
Hej Kasper. Selvfølgelig lyder den bedst når den er varm, men den lyder ikke decideret skidt når den er kold. Desuden anbefaler Pathos i manualen, at man ikke lader den stå tændt døgnet rundt, da det vil slide på især rørerne. Den bliver faktisk også meget varm hvis den bare står tændt uden at spille. Måske hænger det sammen med at den kører delvist klasse A - noget med de første 10-12W?
Ellers kan jeg varmt (haha ) anbefale denne forstærker - jeg har selv lige fået een ind ad døren (se link) og er super tilfreds  __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Dr-Tricket Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder godt, skal også snart ud i Sunaudio og bestille en
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hello Doc.
Du behøver ikke være bekymret for at den ikke lyder godt i kold tilstand.
Ligeledes med Logos og Inpol 2. Jeg vil dog mene de yder 100 % efter en times tid måske, så får du lige de sidste 3 % med!
Den delvise klasse a drift gør at de hurtigt bliver varme - inpol 2 bliver meget varm!
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
Mht. D/A-konverter, så havde jeg min gamle konverter tændt altid, men vælger at tænde og slukke min nye en gang i døgnet.
|
|
|
Hvad er det for converter du har , de fleste convertere spiller først optimalt efter ca 48 timer nemlig og du slider på elektronikken ved at tænde of slukke for den. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
|
Hvad er det for converter du har , de fleste convertere spiller først optimalt efter ca 48 timer nemlig og du slider på elektronikken ved at tænde of slukke for den.
|
|
|
Det er en OnTech, som har en del kondensatorer i strømforsyningen som jeg gerne vil forlænge levetiden på - i hvert fald nu i denne sommervarme.
Når vejret bliver lidt køligere, kan det være jeg vil lade den stå tændt i døgndrift.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
|
Hvad er det for converter du har , de fleste convertere spiller først optimalt efter ca 48 timer nemlig og du slider på elektronikken ved at tænde of slukke for den.
|
|
|
Det er en OnTech, som har en del kondensatorer i strømforsyningen som jeg gerne vil forlænge levetiden på - i hvert fald nu i denne sommervarme.
Når vejret bliver lidt køligere, kan det være jeg vil lade den stå tændt i døgndrift.
|
|
|
Ok, måske en meget fornuftig løsning så trods alt. Om det forlænger levtiden på kondenssatore ved jeg faktisk ikke en dyt om,men mit eget udstyr har overlevet adskilige varme somre,især mit effektrin levet i bedste velgående efter 10 års drift hos undertegnede. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr-Tricket skrev:
Lyder godt, skal også snart ud i Sunaudio og bestille en |
|
|
Fedt nok! Hvad skal den spille sammen med?
|
| Til top |
|
| |
Dr-Tricket Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skal spille sammmen med mine Audio Pro Blue Diamond V. 2, og en Rega Planet 2000 __________________ Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr-Tricket skrev:
|
Den skal spille sammmen med mine Audio Pro Blue Diamond V. 2, og en Rega Planet 2000
|
|
|
Det skal nok blive rigtig godt! 
|
| Til top |
|
| |
Dr-Tricket Forum Bruger

|