Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 06:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Kan man høre jitter Inden D/A-konverter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 05 September 2003 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Hej.

Et af kvalitetskravende for et CD-løbeværk er lav jitter, men det burde vel ikke kunne høres blot jitteren ikke bliver så grov at der sker fejlsamplinger.

Signalet bliver altid reclocket i D/A konverteren så det er vel kun jitteren her der har lydmæssig betydning.

Hvis det er tilfældet burde man heller ikke høre forskel på om det digitale signal kommer fra et pc lydlkort eller et highend løbeværk blot alle data er læst korrekt.

Mvh Lennart 

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 05 September 2003 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hel Lennart!

Jitter er lidt en sjov ting, som alle er enige om, er et stort problem ved konstruktionen af CD spillere. Problemet anses faktisk som så stort, at der findes adskillige modifikationer til CD spillere mhp. at nedsætte jitter vha. en mere præcis clock.

Clocken skal sidde i D/A konverteren, idet SPDIF standarden kræver en lille buffer ram i recieveren, hvor datastrømmen reclockes før konvertering.

Der er således ingen teoretisk grund til, at ofre en masse penge på et meget præcist clock kredsløb i løbeværket. Det leder så henimod, dit næste og deraf følgende logiske resonement. "Så må det jo være lige meget om løbeværket er et billigt CDROM løbeværk i en PC eller noget andet dyrt high end halløj"

Men det er det af helt uforklarlige årsager ikke. Selv digitalkablet mellem disse 2 enheder er overordentligt vigtigt i lydmæssig forstand.

Jeg har gennemtænkt dette i hundredevis af gange, men jeg kan helt ærligt ikke komme på nogen grund hertil. Det er en gåde. Men der er i min verden mindst lige så stor forskel på løbeværker som der er på konvertere. Tilmed er digitalkablet ét af de mest betydningsfulde i signalkæden.

De eneste rimelige forklaringer jeg har kunnet finde er feedback i både den akustiske og mekaniske form i løbeværket, som må føre til fejlaflæsninger og efterfølgende interpolation og skyggesignaler pga dårlig impedanstilpasning i digikablerne.

Hvis andre har noget bedre hører jeg gerne.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 05 September 2003 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne forestille mig at det store problem er impendanstilpasningen mellem drev og konverter.

Et digitalt signalt er jo rimeligt højfrekvent og der vil ske en stor skade på signalet hvis der ikke sker en impendanstilpasning.

Jeg forstår ikke at der ikke er lavet en standard for impendansen ligesom der ved f.eks. netværk mellem pc'er.

Er der nogen der har prøvet at impendanstilpasse drev konvberter ? giver det en forbedring ?

Jeg har læst at man skulle kunne bruge et almindeligt antennekabel med godt resultat hvis man bare tilpassede imandansen til de 75ohm.

Ellers kunne man bruge et kabel til en parabol her burde der ikke være noget problem med båndbredden..

mvh Lennart 

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 05 September 2003 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Der er jo en Redbook standart for hvordan en CD-skive aflæses og her er vist 50% af dataene lavet til at konvagere for fejllæsninger. Det betyder faktisk at man ville kunne få langt flere data og opløsning på skiverne hvis man kunne aflæse bitten hel korrekt første gang.

Signal vejen fra aflæsning og til daconverteren er det mest følsomme led og derfor er KORT signal vej mellem aflæsning og konverter det mest vigtige, helt nede på jorden så tænk på at hvis du selv var en lille følsom bit så skulle der jo ikke skubbes meget til dig før at konvateringen bliver helt skæv. Dette passer fint i trit med det jeg siger at alle de små fejl som gøret først i afspiller kæden bliver forstærket ned gennem kæden derfor er det alle vigtigst at have en GOD cd-afspiller eller LP-afspiller

Derfor ses der idag sjællent externe D/A convertere i seriøse systemer og de få der alligevel har som jeg har hørt er ikke noget at råbe Hurra for.

Så det bedste er Aflæse skiven korrekt forste gang så har du mere kapacitet til at konvagere og fjerne jitter samt KORT signal vej mellem drev og converter.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
qwerty5
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2003
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 05 September 2003 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart

Man benytter standard 75 Ohm. Jeg er også ganske sikker på at det er beskrevet i SPDIF krav/standard. Alle de drev/konverter jeg har set har været impedanstilpasset til 75 Ohm. Kan du nævne nogen uden bliver jeg overrasket.

mvh Jens

 

Til top Vis qwerty5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qwerty5
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 05 September 2003 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hej Jens

Du har ret.

Jeg mener bare en gang at have læst noget på LC audios side om impendanstilpasning til deres D/A konverter.

Det er lang tid siden og jeg kan ikke huske hvilken konverter det var.

Ok så burde der ikke være et problem med impendanstilpasning hvis de digitale kabler laves korrekt.

Mvh Lennart 

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 05 September 2003 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Jeg kunne forestille mig at det store problem er impendanstilpasningen mellem drev og konverter.

Et digitalt signalt er jo rimeligt højfrekvent og der vil ske en stor skade på signalet hvis der ikke sker en impendanstilpasning.

Jeg forstår ikke at der ikke er lavet en standard for impendansen ligesom der ved f.eks. netværk mellem pc'er.

Er der nogen der har prøvet at impendanstilpasse drev konvberter ? giver det en forbedring ?

Jeg har læst at man skulle kunne bruge et almindeligt antennekabel med godt resultat hvis man bare tilpassede imandansen til de 75ohm.

Ellers kunne man bruge et kabel til en parabol her burde der ikke være noget problem med båndbredden..

mvh Lennart 

Det er rigtigt, at SPDIF (Sony Phillips Digital InterFace) er standardiseret, således at det er 75 Ohm world wide. Kablerne skal være med en karakteristisk impedans på 75Ohm. Karakteristisk impedans er en beregnet størrelse på en transmissionslinie, og bestemmes af parallelkapacitansen og ditto induktansen på et kabel. Anvendes der et forkert kabel, kort eller langt, kan der opstå reflektioner og/eller stående bølger i transmissionslinien (for højt Q). Det gør, at signalet selvfølgeligt ikke når frem i den korrekte form. Men det gælder også printbaner og intern ledningsføring i en integreret CD spiler, så der er ikke nødvendigvis noget vundet ved at bygge drev og DAC sammen. Korrekt tilpasning er nøgleordet.

Et antennekabel har oftest en karakteristisk impedans omkring 50 Ohm. Du skal altså finde et der meget specifikt har 75 Ohm. Jeg mener der findes visse typer RG kabel der er 75 ohm. Prøv f.eks. 58,59 eller hvad du ellers kan finde.

En anden vigtig faktor er udformningen af SPDIFét. De findes med og uden galvanisk adskillelse af apparaterne (pulstrafo). Er der ikke pulstrafo i dit drev, så kan du evt. prøve at købe en og sætte den på, de fås i løs vægt og vist nok også integreret i et han/hun phonostik

http://media.iet.hist.no/emc/aapen/linjerefleksjon.htm

Hvis du bruger forkerte kabler, så kan du se på ovenstående URL, hvad der sker rent elektrisk.

Her kan du læse en fuldstændig beskrivelse af SPDIF standarden.

http://www-md.e-technik.uni-rostock.de/~fs60/SPDIF_Internet_Results/SPDIF_Interface_en/SPDIF_Interface.htm

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 05 September 2003 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Tak for informationerne Søren.

Det jeg er stadig forundret over vigtigheden af kablet+afspiller.

Hvis signalet bliver overført korrekt og der er galvanisk adskillelse er der vel næsten ikke andet der kan gå galt ?

Er der nogle (Billige)digital kabler som kan anbefales ?

Mvh Lennart

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 05 September 2003 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart!

Jo i kablerne kan du få skyggesignaler eller stående bølger, nøjagtigt som på et TV, hvis kablerne er mistilpassede.

Løbeværket tror jeg er følsomt overfor mekanisk og akustisk feedback. Der bliver på den måde brug for interpolation, når der spilles musik + 50 Hz gør måske sin indflydelse.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 06 September 2003 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Der findes D/A konvertere med 110 ohm´s BNC indgange!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 07 September 2003 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Der findes D/A konvertere med 110 ohm´s BNC indgange!!!

Hejsa!

BNC er også 75Ohm.

Det er AES/EBU der er 110 ohm, men det er en helt anden standard.

De fleste bruger COAX SPDIF.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 07 September 2003 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Søren N skrev:

F.Christians skrev:
Der findes D/A konvertere med 110 ohm´s BNC indgange!!!

Hejsa!

BNC er også 75Ohm.

Det er AES/EBU der er 110 ohm, men det er en helt anden standard.

de fleste bruger COAX SPDIF.

 

Hmm..Jeg bruger nu AES/EBU 110 ohm, klart det bedste hvis man har den mulighed i følge mine øre.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Bryde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 08 September 2003 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg mener at kunne huske at det elektriske signal i en

AES/EBU (xlr)forbindelse er noget kraftigere end ved SPDIF (coax).

Det kunne  forklare de lydmæssige forskelle der måske høres?

Mvh Peter

Til top Vis Bryde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bryde
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 08 September 2003 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Jeg vil umiddelbart bare mene at kontankten i disse stik da må være bedre. I hvert fald er et 110 ohms XLR digi kabel rent overlegent i mine øre, jeg nåede faktisk ekperimentet med Denonén inden jeg fik det tilhørende drev (som dog stadig er til rep.) til dappen og vil man bruge Denonén som drev til en løs dac kan jeg bestemt råde til at bruge 110 ohms udgangen.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
soren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 26 September 2003 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Et af kvalitetskravende for et CD-løbeværk er lav jitter, men det burde vel ikke kunne høres blot jitteren ikke bliver så grov at der sker fejlsamplinger.

Signalet bliver altid reclocket i D/A konverteren så det er vel kun jitteren her der har lydmæssig betydning.

Hvis det er tilfældet burde man heller ikke høre forskel på om det digitale signal kommer fra et pc lydlkort eller et highend løbeværk blot alle data er læst korrekt.

Så sandt så sandt. Hvis du tager en bog, stikker den i lommen, tager bussen hjem, bussen bliver fosinket, og kører sidste halvdel af turen alt for hurtigt, du får krøllet bladene i bogen, fordi junior får fat i den, men det er stadigt forståeligt, når du læser op fra din nye bog. Ja, faktisk vil man ikke kunne høre forskel såfremt du stadig er i stand til at læse i normalt tempo, uden hastighedsvariationer, normal stemmeføring osv.

Ligesådan med bittene fra en CD eller andet digitalt medie. Mængden og arten af information ændres ikke en døjt, uanset hvordan du behandler de stakkels bits undervejs, forudsat at alt kommer frem (eller tilstrækkeligt til at regenerere det tabte), og det bliver lukket ud i modtageenden i et ensartet tempo. Det er det sidste, der er det sværeste, men i praksis kan det nu gøres ganske udmærket.



__________________
Naturlovene gælder. Om vi forstår dem er noget andet!
Meget af det du tror, du kan høre, er noget, du bilder dig ind. Lad bare være; det er rigtigt!
Til top Vis soren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soren
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 26 September 2003 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

soren skrev:
LGrau skrev:

Et af kvalitetskravende for et CD-løbeværk er lav jitter, men det burde vel ikke kunne høres blot jitteren ikke bliver så grov at der sker fejlsamplinger.

Signalet bliver altid reclocket i D/A konverteren så det er vel kun jitteren her der har lydmæssig betydning.

Hvis det er tilfældet burde man heller ikke høre forskel på om det digitale signal kommer fra et pc lydlkort eller et highend løbeværk blot alle data er læst korrekt.

Så sandt så sandt. Hvis du tager en bog, stikker den i lommen, tager bussen hjem, bussen bliver fosinket, og kører sidste halvdel af turen alt for hurtigt, du får krøllet bladene i bogen, fordi junior får fat i den, men det er stadigt forståeligt, når du læser op fra din nye bog. Ja, faktisk vil man ikke kunne høre forskel såfremt du stadig er i stand til at læse i normalt tempo, uden hastighedsvariationer, normal stemmeføring osv.

Ligesådan med bittene fra en CD eller andet digitalt medie. Mængden og arten af information ændres ikke en døjt, uanset hvordan du behandler de stakkels bits undervejs, forudsat at alt kommer frem (eller tilstrækkeligt til at regenerere det tabte), og det bliver lukket ud i modtageenden i et ensartet tempo. Det er det sidste, der er det sværeste, men i praksis kan det nu gøres ganske udmærket.

Lige præcis!

Så en hardisk hvor alle bit bliver læst korrekt uanset hvor meget musikken sætter rummet i bevægelse burde alt andet lige kunne bringes til at frembringe den mest korrekte lyd, bare bittene kan sendes fornuftigt over til D/A konverteren.

Mvh Lennart

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 26 December 2003 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
[QUOTE=soren][QUOTE=LGrau]

Et af kvalitetskravende for et CD-løbeværk er lav jitter, men det burde vel ikke kunne høres blot jitteren ikke bliver så grov at der sker fejlsamplinger.

Signalet bliver altid reclocket i D/A konverteren så det er vel kun jitteren her der har lydmæssig betydning.

Hvis det er tilfældet burde man heller ikke høre forskel på om det digitale signal kommer fra et pc lydlkort eller et highend løbeværk blot alle data er læst korrekt.

Tjaa. Prøv at spørge Lennart i dag. Han ville nok ikke helt være enig med dig

Så sandt så sandt. Hvis du tager en bog, stikker den i lommen, tager bussen hjem, bussen bliver fosinket, og kører sidste halvdel af turen alt for hurtigt, du får krøllet bladene i bogen, fordi junior får fat i den, men det er stadigt forståeligt, når du læser op fra din nye bog. Ja, faktisk vil man ikke kunne høre forskel såfremt du stadig er i stand til at læse i normalt tempo, uden hastighedsvariationer, normal stemmeføring osv.

Nej. Man kan bare ikke læse i korrekt tempo.

Ligesådan med bittene fra en CD eller andet digitalt medie. Mængden og arten af information ændres ikke en døjt, uanset hvordan du behandler de stakkels bits undervejs, forudsat at alt kommer frem (eller tilstrækkeligt til at regenerere det tabte), og det bliver lukket ud i modtageenden i et ensartet tempo. Det er det sidste, der er det sværeste, men i praksis kan det nu gøres

ganske udmærket.

Det er vel faktisk her at high-end audio skiller sig ud. Det er mere præcist end udmærket, eller bedre end nødvendigt. I øvrigt er det at lukke det ud i modtage enden i ensartet tempo vel sværere end at konvertere det ensartet til analoge signaler.

Tak derfor igen for din clock Søren

http://www.colours.dk/soren/HIFI/Purple_Clk_MKI.html

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 27 December 2003 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Et af kvalitetskravende for et CD-løbeværk er lav jitter, men det burde vel ikke kunne høres blot jitteren ikke bliver så grov at der sker fejlsamplinger.

Signalet bliver altid reclocket i D/A konverteren så det er vel kun jitteren her der har lydmæssig betydning.

Hvis det er tilfældet burde man heller ikke høre forskel på om det digitale signal kommer fra et pc lydlkort eller et highend løbeværk blot alle data er læst korrekt.

Tjaa. Prøv at spørge Lennart i dag. Han ville nok ikke helt være enig med dig

Man bliver jo heldigvis klogere med tiden...

Mvh Lennart



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes