Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 01:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hvad er HiFi?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Leather6
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Findes der deciderede specifikationer for hvornår man kan kalde noget for HiFi? Eller er det noget man kan kalde sit udstyr (som producent) som man vil?

Pft.

Allan

Til top Vis Leather6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Leather6

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke huske reglerne, men der er regler for hvornår noget er hifi eller ej.

Problemet er bare, at en ganske gemen gettoblaster sagtens kan opfylde disse krav.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hej,

HiFi standarden er opfundet i 1970'erne og mange apperater der i dag ikke opfattes som egentligt HiFi er faktisk HiFi ifølge specifikationerne.

Derfor kan det ikke længere bruges som kvalitets-stempel på udstyr. Barren er lidt for lavt sat.

Endnu mere flydende er begrebet "highend" som skulle dække det yperste hifi udstyr. Der er i den grad gået inflation i highend begrebet at det bruges i flæng om udstyr fra ca. 10K op til millionen.

Leather6
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Ok, er der nogen der ved hvor jeg kan finde disse specifikationer ?

/Allan

Til top Vis Leather6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Leather6

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Mener faktisk der er en ISO-standard for hi-fi!?

Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Det er en DIN 45XXX norm!

...mener at det var DIN 45500. Den sagde blandt andet at udgangseffekt skulle måles med en 1kHz test tone og man tillod 1%THD.

Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2005 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Dolkin skrev:

ISO, det troede jeg sku var et supermarkede.

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Dolkin skrev:

ISO, det troede jeg sku var et supermarkede.

ISO International Organization for Standardization

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

DIN står for Deutsche Industrie Norme, og man bruger meget ofte DIN i andre fagområder også, medmindre at kravet er blevet afløst af en ISO norm.

Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Jamen ISO er da et udmærket supermarked...

Jeg tog fejl - det er selvfølgelig DIN 45500 der råder i 'vores' verden.....

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Emnet er berørt tidligere, det er muligt at finde mere om emnet ved at bruge søgfunktionen.
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Ja nu har jeg så brugt søgefunktionen... hvor er det så liiige at man finder mere om emnet "hvad er hifi?".

Jeg vil hermed opfordre redaktionen til at komme med deres definition af hvad hifi egentlig er. Om denne definition så bygger på en teoretisk diskussion er for mig ligemeget. Det vigtigste er dog at definitionen bliver spredt ud til alle læsere, for der opstår gang på gang en masse unødvendige diskussioner.

Hvis vi havde et fælles udgangspunkt at diskutere ud fra ville det gøre det hele en anelse nemmere. Men måske kan hifi ikke defineres som noget overhovedet. Er det bare varm luft - er det bare for at være populær at dette site hedder "hifi4all"? Kunne man ligeså godt spørge til sin gethoblaster der står ude i laden og larmer... eller hvad er egentlig kernen i begrebet hifi???

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hi-fi står bare for high fidelity (høj troværdighed) og er et amerikansk (hvem ellers?) salgsudtryk fra 1930´erne!

Om et Hi-fianlæg har høj troværdighed eller ej, må komme an på lytteren og den potentielle køber, eller?

Giv mig et link til en ghetto-blaster, som kan "pippe" med under 1% THD, tak! (Forstærkeren kan måske, men højttalerne kan IKKE!)

DIN-norm 45500 tillader højttalere at forvrænge med op til 3%, så den norm er vist overhalet af virkeligheden!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Ja nu har jeg så brugt søgefunktionen... hvor er det så liiige at man finder mere om emnet "hvad er hifi?".

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17746&K W=hifi

og måske:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6208&KW =hifi

det er ikke meget, men en start

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Men hvorfor er det så at diskussionen vedr. om B&O er hifi eller ikke er hifi bruger hele 20 siders indlæg? Der er stor forvirring blandt besøgende på denne side.

Jeg synes ikke at kunne finde nogen definition på jeres site om hvordan "hifi" defineres og hvad dette meget omtalte begreb er afgrænset af. Har I (redaktionen) tænkt jer at lave et sådan link?

Det eneste I skriver er "HiFi = High Fidelity: Naturtro eller troværdig (lyd)-gengivelse." Dette synes jeg er meget bredt og derfor er der behov for enten at præcisere begrebet via nogle allerede angivne normer (som jeg ikke kender til, men som I måske gør?) eller også at diskutere begrebet hifi, med henblik på at få afklaret det. 

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

(lige en sidebemærkning) altså uden at skulle læse sig igennem en masse forskellige tråde med mere eller mindre subjektive holdninger, som ikke er valide i forhold til begrebets egentlige berettigelse 

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Det eneste I skriver er "HiFi = High Fidelity: Naturtro eller troværdig (lyd)-gengivelse." Dette synes jeg er meget bredt og derfor er der behov for enten at præcisere begrebet via nogle allerede angivne normer (som jeg ikke kender til, men som I måske gør?) eller også at diskutere begrebet hifi, med henblik på at få afklaret det. 

ja det er meget bredt.. helt enig. Men det handler vel også i bund og grund om smag. smag, er vel grunden til at der er flere producenter på markedet.

High Fidelity -> høj troværdighed.. jeg ved at mit anlæg lægger lidt til i bunden, kan jeg så kalde det high fidelity?  

jeg tror ikke man kan lave en entydig regel for hvad der er hifi. men som der er beskrevet i tråden, og dem jeg linkede til, er der nogle gamle standarder for hvad der skal til, før man kan kalde det hifi.
dvs at din clockradio i køkkennet, næppe kan gå ind under kategorien HIFI, men at en forstærker til 1000kr kan være det..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan høj troværdighed været et bredt begreb? Forsøg på høj troværdighed er sandelig lidt sjælden at møde.

Det kan forekomme bredt fordi alle der har lyst bruger det. Men det kan HF ikke gøre for.

Jeg kender ikke en detailhandel der ikke har KVALITET i deres forretningsgrundlag. Men her er kvalitet endnu sværere at finde - det eksisterer i mindre end 2% af shopsene. Men det betyder ikke (for mig) at kvalitet er bredt - kvalitet er unikt og kendes kun når man møder det. Er der nogen der har spist mad købt i DS og Coop? - de mener det er kvalitet .

HF er et godt begreb selvom nogen tisser på det.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Men kan egenligt godt forstå at 80% af nulevende danskere kun kender hifi som et ord, uden forbindelse til fortiden. Så det er nok ikke et ord der læses ens.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:
Jeg kender ikke en detailhandel der ikke har KVALITET i deres forretningsgrundlag. Men her er kvalitet endnu sværere at finde - det eksisterer i mindre end 2% af shopsene. Men det betyder ikke (for mig) at kvalitet er bredt - kvalitet er unikt og kendes kun når man møder det. 

Det er lige præcis din parantes der er humlen i dét her: Kvalitet, og dermed også hifi som begreb, er en meget individuel vurdering. Hvad der er kvalitet for dig er ikke nødvendigvis kvalitet for mig. Sådan _er_ det altså bare. Dermed bliver kvalitet, i dette tilfælde begrebet hifi, umuligt at vurdere hvis man ikke har en sammenhæng at vurdere det ud fra. Derfor _er_ kvalitet og hifi nogle meget brede, åbne og udefinerbare størrelser, der kan ikke gives en fast definition af hvad det er der skal til for at opnå denne betegnelse. Det svarer til at spørge hvad "stort" betyder - hvornår er noget stort nok til at fortjene betegnelsen "stor"? En stor myre og en stor elefant er altså ikke lige store...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes