Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. maj 2024 | 19:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Klasse D test (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1169
Sendt: 02 Marts 2023 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

schlager skrev:
Boman, du har jo selv lyddæmpet alle flader i dit lytterum (havde du i hvert fald for nogle år siden) og bruger RUM
korrigerende software
(DRC), så du erkender vel selv vigtigheden af et veldæmpet rum. Højtalerne har selvfølgelig det største indvirkning på det samlede resultat,
de vil altid være kædens svageste led. Desuden er DRC kun tiltagende rum korrigerende under transitions frekvensen 400-500 hz, fuld rum
korrigerende under 100 Hz. Over 500 hz bliver det tiltagende mere højtaler korrektion. Det er jo sådan frekvens afhængige vinduer virker i
DRC (Acourate og lignende software).


Ja, jeg har dæmpet rummet så meget som praktisk muligt, 40 mm akustikplader på væggene, 20 mm på loftet, og tykt gulvtæppe.

Inden jeg gjorde det, var det nærmest et ekkokammer, altså et tomt rum med stenvægge.

Jeg rumkorrigerer IKKE.

Jeg korrigerer således, at den først ankomne lyd er så tæt på lyden fra instrumenterne og stemmerne som muligt.

Det sker vha. faselineære digitale delefiltre, som er lavet/korrigeret ud fra måling i lyttepositionn.

Det lyder også bedre overalt i rummet, men man skal sidde lige i midten, hvis man vil nyde stereovirkningen.

Da jeg var yngre, lukkede jeg nogle gange øjnene og prøvede at forestille mig, at der stod nogen foran mig, der spillede og sang.

Hvis jeg - med mit nuværende system - lukker øjnene, er det umuligt at forstille sig at lyden kommer fra højttalerne, for de står jo lige
foran mig og spiller.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 02 Marts 2023 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Boman, hvis du har 10 perioder ved 20 hz, så vil målingen vare i 500 ms (0.5 sek), det svare til at lyden har bevæget sig 170 meter. Ved 100
hz er vinduet 100 ms = 34 meter, så jo under 100 hz, kan man godt antage at man rum korrigerer. Ser ikke hvordan det kan være
anderledes.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 02 Marts 2023 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
schlager skrev:
Boman, du har jo selv lyddæmpet alle flader i dit lytterum (havde du i hvert fald for nogle år siden) og bruger RUM korrigerende software (DRC), så du erkender vel selv vigtigheden af et veldæmpet rum. Højtalerne har selvfølgelig det største indvirkning på det samlede resultat, de vil altid være kædens svageste led. Desuden er DRC kun tiltagende rum korrigerende under transitions frekvensen 400-500 hz, fuld rum korrigerende under 100 Hz. Over 500 hz bliver det tiltagende mere højtaler korrektion. Det er jo sådan frekvens afhængige vinduer virker i DRC (Acourate og lignende software).


Ja, jeg har dæmpet rummet så meget som praktisk muligt, 40 mm akustikplader på væggene, 20 mm på loftet, og tykt gulvtæppe.

Inden jeg gjorde det, var det nærmest et ekkokammer, altså et tomt rum med stenvægge.

Jeg rumkorrigerer IKKE.

Jeg korrigerer således, at den først ankomne lyd er så tæt på lyden fra instrumenterne og stemmerne som muligt.

Det sker vha. faselineære digitale delefiltre, som er lavet/korrigeret ud fra måling i lyttepositionn.

Det lyder også bedre overalt i rummet, men man skal sidde lige i midten, hvis man vil nyde stereovirkningen.

Da jeg var yngre, lukkede jeg nogle gange øjnene og prøvede at forestille mig, at der stod nogen foran mig, der spillede og sang.

Hvis jeg - med mit nuværende system - lukker øjnene, er det umuligt at forstille sig at lyden kommer fra højttalerne, for de står jo lige foran mig og spiller.

Jeg så lige det du skrev. Men du påvirker den første refleksion med et gulvtæppe. Gulvet giver første refleksion, og du lægger et gulvtæppe på, der kun dæmper de høje frekvenser. Jeg er meget sensibel med gulvtæppe. Det er vigtigt ikke at dæmpe den mest optimale refleksion. Hvis efterklangen er for lang, så kan gulvtæppe være en nødvendighed løsning, men ikke optimalt på nogen måde. Jeg har erfaring i, at tage mit Rockfon 22 mm loft ned, og erstatte det med
diffusion Det er langt bedre.



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 02 Marts 2023 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

For at komme lidt tilbage til emnet: Gåden omkring linier forstærkere har vel været løst siden midt-slut 80'erne. Der er et utal af konstruktioner derude, men kigger man på diagrammerne så er forskellen ofte i det små, i hvert fald for en klassiske Cl.A og AB.

Jeg har to billeder af henholdsvis en forstærker fra start 90'erne og en ny lanceret fra samme i 2020 fra samme firma. Forskellen er SMD i stedet for gennemhuls komponenter. Og en markant øget kapacitet i den nye, dog mindre trafoer.

Altså må man konkludere, at de har konkluderet at deres topologi er optimal fra tidligste modeller, men relancere med en ny sound basseret på ændret rippel? Det gir god mening, da rippel alt andet lige vil ændre bassen. Iagttagelser i butikken på det "nye" monster klare resten!?

Det jeg ofte ser er ændret stel, eller nye transistore med mere saft. Ændret rippel osv osv. Alt sammen for at skabe den "sound" man tilstræber, til den målgruppe man søger. Resten er copy/paste

Og en sidste kommentar til ovenstående: Disse små variabler høres, og faktisk meget præcist for lytteren. Derfor slipper fabrikanten afsted med så små ændringer uden anmærkninger fra reviews og potentielle købere. At vi så kan diskutere det til døde er en anden sag

Jeg er 99.9% sikker på samme krig føres på en allerede godkendt Cl.D, for at skabe sin signaturlyd om vi så kan li den nye "sound" er op til den enkelte. Jeg har ikke ladet elforbruget evaluere min største hobby, endnu

Mvh og slut for i aften folkens

Mvh



__________________
Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4560
Sendt: 02 Marts 2023 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Boman skrev:
schlager skrev:
Boman, du har jo selv lyddæmpet alle flader i dit lytterum (havde du i hvert fald for nogle år siden) og bruger RUM korrigerende software (DRC), så du erkender vel selv vigtigheden af et veldæmpet rum. Højtalerne har selvfølgelig det største indvirkning på det samlede resultat, de vil altid være kædens svageste led. Desuden er DRC kun tiltagende rum korrigerende under transitions frekvensen 400-500 hz, fuld rum korrigerende under 100 Hz. Over 500 hz bliver det tiltagende mere højtaler korrektion. Det er jo sådan frekvens afhængige vinduer virker i DRC (Acourate og lignende software).


Ja, jeg har dæmpet rummet så meget som praktisk muligt, 40 mm akustikplader på væggene, 20 mm på loftet, og tykt gulvtæppe.

Inden jeg gjorde det, var det nærmest et ekkokammer, altså et tomt rum med stenvægge.

Jeg rumkorrigerer IKKE.

Jeg korrigerer således, at den først ankomne lyd er så tæt på lyden fra instrumenterne og stemmerne som muligt.

Det sker vha. faselineære digitale delefiltre, som er lavet/korrigeret ud fra måling i lyttepositionn.

Det lyder også bedre overalt i rummet, men man skal sidde lige i midten, hvis man vil nyde stereovirkningen.

Da jeg var yngre, lukkede jeg nogle gange øjnene og prøvede at forestille mig, at der stod nogen foran mig, der spillede og sang.

Hvis jeg - med mit nuværende system - lukker øjnene, er det umuligt at forstille sig at lyden kommer fra højttalerne, for de står jo lige foran mig og spiller.

Jeg så lige det du skrev. Men du påvirker den første refleksion med et gulvtæppe. Gulvet giver første refleksion, og du lægger et gulvtæppe på, der kun dæmper de høje frekvenser. Jeg er meget sensibel med gulvtæppe. Det er vigtigt ikke at dæmpe den mest optimale refleksion. Hvis efterklangen er for lang, så kan gulvtæppe være en nødvendighed løsning, men ikke optimalt på nogen måde. Jeg har erfaring i, at tage mit Rockfon 22 mm loft ned, og erstatte det med diffusion Det er langt bedre.

Det er imponerende som man kan gøre sig klog på andres setup, uden at vide noget som helst... hvis man ikke har hørt Bomans setup, så har man på ingen måde noget som helst grundlag for at udtale sig!

Ja, Bomans lytterum er ekstremt dæmpet, og ja, der korrigeres i det digitale domæne... men det er så anderledes et setup, at alt det man kender må sættes til side! Man kan ikke bruge egne oplevelser eller erfaringer hér



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 03 Marts 2023 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Gige, jeg ved ikke om den var til mig, i så fald gør du regning uden vært. Min system implementering ligger ikke så langt fra Boman's,
Veldæmpet rum, DRC (IR korrektion, ækvivalent til Acourate), aktivt. Boman har dipol højtalere, jeg har constant/controlled direktivitet
højtalere og jeg har hørt hans setup, så jo, jeg har et godt grundlag for at udtale mig, både mht. til setup og opfattede lyd, men nu handler
tråden jo ikke om Boman's anlæg, så det vil jeg afholde mig fra. Men der kan jo altid laves en ny tråd, hvis det emne ønskes diskuteret

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4560
Sendt: 03 Marts 2023 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Men hvis du har hørt det, hvorfor så komme med forbedringsforslag?!?!

Faktum er at hos Boman får man en indsigt i pladerne, som intet(!) andet setup kan, uanset pris! Så kan det godt være at man ikke kan lide det, men det rykker ikke ved, at du og jeg ikke kan gøre det bedre... vi kan håbe på at få det lige så godt, men vi kan ikke gøre det bedre



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 03 Marts 2023 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Tror du forveksler mig med en anden, jeg er ikke kommet med nogle forslag (kritik) til Boman's setup, men jeg er kommet med uddybende
forklaringer på DRC.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 03 Marts 2023 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Sven Palvig skrev:
Boman skrev:
schlager skrev:
Boman, du har jo selv lyddæmpet alle flader i dit lytterum (havde du i hvert fald for nogle år siden) og bruger RUM
korrigerende software (DRC), så du erkender vel selv vigtigheden af et veldæmpet rum. Højtalerne har selvfølgelig det største indvirkning på det samlede resultat, de vil altid være kædens svageste led. Desuden er DRC kun tiltagende rum korrigerende under transitions frekvensen 400-500 hz, fuld rum korrigerende under 100 Hz. Over 500 hz bliver det tiltagende mere højtaler korrektion. Det er jo sådan frekvens afhængige vinduer virker i DRC (Acourate og lignende software).

Ja, jeg har dæmpet rummet så meget som praktisk muligt, 40 mm akustikplader på væggene, 20 mm på loftet, og tykt gulvtæppe. Inden jeg gjorde det, var det nærmest et ekkokammer, altså et tomt rum med stenvægge. Jeg rumkorrigerer IKKE. Jeg korrigerer således, at den først ankomne lyd er så tæt på lyden fra instrumenterne og stemmerne som muligt. Det sker vha. faselineære digitale delefiltre, som er lavet/korrigeret ud fra måling i lyttepositionn. Det lyder også bedre overalt i rummet, men man skal sidde lige i midten, hvis man vil nyde stereovirkningen. Da jeg var yngre, lukkede jeg nogle gange øjnene og prøvede at forestille mig, at der stod nogen foran mig, der spillede og sang. Hvis jeg - med mit nuværende system - lukker øjnene, er det umuligt at
forstille sig at lyden kommer fra højttalerne, for de står jo lige foran mig og spiller.

Jeg så lige det du skrev. Men du påvirker den første refleksion med et gulvtæppe. Gulvet giver første refleksion, og du lægger et gulvtæppe på, der kun dæmper de høje frekvenser. Jeg er meget sensibel med gulvtæppe. Det er vigtigt ikke at dæmpe den mest optimale refleksion. Hvis efterklangen er for lang, så kan gulvtæppe være en nødvendighed løsning, men ikke optimalt
på nogen måde. Jeg har erfaring i, at tage mit Rockfon 22 mm loft ned, og erstatte det med diffusion Det er langt bedre.

Det er imponerende som man kan gøre sig klog på andres setup, uden at vide noget som helst... hvis man ikke har hørt Bomans setup, så har man på ingen måde noget som helst grundlag for at udtale sig!

Ja, Bomans lytterum er ekstremt dæmpet, og ja, der korrigeres i det digitale domæne... men det er så anderledes et setup, at alt det man kender må sættes til side! Man kan ikke bruge egne oplevelser eller erfaringer hér

Nu bliver du vist fornærmet på Bomans anlæg, at man kan tillade sig at komme med forbedringsforslag . Jeg tror ikke, at Boman tager det ilde op, men går mere op i at forbedre sit anlæg/ lyd. Alt kan gøres bedre. Mit kan da også gøres bedre. Et Forum skulle vel gøre sådan, at man kan lære af hinanden.

Det er jo det sjove, at vi kan blive ved med at forbedre vores eget. Jeg har skam et langt liv med at forbedre mit lytterum og jeg har derfor meget erfaring med det. Nu faldt jeg over sætningen, med at de første refleksioner skal ligne direkte lyden. Jeg tænkte på normale højttalere og ikke dipole som Boman har, fordi så påvirker gulv og loft ikke så meget.

Angående klasse D og om PS Audio's klasse D er for dyre. Det jeg har gjort er at låne dem med hjem og lytte til dem og giver de en forbedring der er pengene værd. Det gør de for mig. Jeg tror, at de er bedre fordi der er rør i indgangen sammenlignet med andre der ikke har det. Jeg har et par Holton monoblokke med 800 moduler af nyere dato. De er trimmet med forbedringer i årevis .



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 03 Marts 2023 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Men hvis du har hørt det, hvorfor så komme med forbedringsforslag?!?!

Faktum er at hos Boman får man en indsigt i pladerne, som intet(!) andet setup kan, uanset pris! Så kan det godt være at man ikke kan lide det, men det rykker ikke ved, at du og jeg ikke kan gøre det bedre... vi kan håbe på at få det lige så godt, men vi kan ikke gøre det bedre



Mikkel, for at skrive at "Intet(!) andet setup kan det", kræver det vel at man har hørt _alle_ andre setups?

Spøg til side... Og muligvis off-topic, men synes det vil klæde tråden hvis subjektive holdninger ikke gøres til faktuelle sandheder. Det virker som om det er den generelle tone fra redaktionen. "Class D er dårlige - det er elementært. Punktum", "Rør er bedre - det er mere musikalsk. Punktum". Osv. Der findes fakta og der findes holdninger. Blandes det sammen, så ender det galt. Fakta: En Tesla 3 accellererer hurtigere end en BMW 530i. Holdning: Jeg kan bedst lide at køre i en BMW.

Fun-fact: Jeg har hørt Bomans anlæg og det har helt bestemt nogle kvaliteter ala det du skriver. Personligt er jeg dog ikke fan af et "nearfield" setup hvor alle vægge er plastret til med tynde absorbere som kun påvirker mellemtone og diskant. Det er tydeligvis din præference og det er fint men det gør det jo ikke til det faktuelt bedste i verden som ingen andre kan gøre bedre. Debatten ville være meget sjovere hvis der fokuseres på de kvaliteter det har og hvad det ikke har og så kan man snakke ud fra det.

On-topic: Der er én herinde der nævnte at de gerne lægger lokale til en amp-shootout. Jeg giver gerne en hånd med planlægning!

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 03 Marts 2023 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Fuldstændig enig JBL PRO, jeg gad bare ikke at skrive det 😊

Mht amp test, så kontakt th4dk, han har noget i støbeskeen.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1169
Sendt: 03 Marts 2023 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

schlager skrev:
Boman, hvis du har 10 perioder ved 20 hz, så vil målingen vare i 500 ms (0.5 sek), det svare til at lyden har bevæget sig
170 meter. Ved 100
hz er vinduet 100 ms = 34 meter, så jo under 100 hz, kan man godt antage at man rum korrigerer. Ser ikke hvordan det kan være
anderledes.


Ja, det er korrekt, at der "rumkorrigeres" mere ved lave frekvenser, det er nødvendigt, da de lave toner er længere om at "komme i gang".

Men højere oppe, er kun den først ankomne lyd der bliver korrigeret, altså ingen "rumkorrektion".

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1169
Sendt: 03 Marts 2023 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Jeg så lige det du skrev. Men du påvirker den første refleksion med et gulvtæppe. Gulvet giver første refleksion, og
du lægger et gulvtæppe på, der kun dæmper de høje frekvenser. Jeg er meget sensibel med gulvtæppe. Det er vigtigt ikke at dæmpe den
mest optimale refleksion. Hvis efterklangen er for lang, så kan gulvtæppe være en nødvendighed løsning, men ikke optimalt på nogen måde.
Jeg har erfaring i, at tage mit Rockfon 22 mm loft ned, og erstatte det med diffusion Det er langt bedre.



Hvad er der galt med at dæmpe gulv refleksionen?

Mener du, at den er vigtig for opnå den "rigtige" lyd.

Altså at en violin lyder kun rigtigt, hvis der er en gulv refleksion?

Det mener jeg ikke.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4560
Sendt: 03 Marts 2023 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Mikkel G skrev:
Men hvis du har hørt det, hvorfor så komme med forbedringsforslag?!?!

Faktum er at hos Boman får man en indsigt i pladerne, som intet(!) andet setup kan, uanset pris! Så kan det godt være at man ikke kan lide det, men det rykker ikke ved, at du og jeg ikke kan gøre det bedre... vi kan håbe på at få det lige så godt, men vi kan ikke gøre det bedre



Mikkel, for at skrive at "Intet(!) andet setup kan det", kræver det vel at man har hørt _alle_ andre setups?

Spøg til side... Og muligvis off-topic, men synes det vil klæde tråden hvis subjektive holdninger ikke gøres til faktuelle sandheder. Det virker som om det er den generelle tone fra redaktionen. "Class D er dårlige - det er elementært. Punktum", "Rør er bedre - det er mere musikalsk. Punktum". Osv. Der findes fakta og der findes holdninger. Blandes det sammen, så ender det galt. Fakta: En Tesla 3 accellererer hurtigere end en BMW 530i. Holdning: Jeg kan bedst lide at køre i en BMW.

Fun-fact: Jeg har hørt Bomans anlæg og det har helt bestemt nogle kvaliteter ala det du skriver. Personligt er jeg dog ikke fan af et "nearfield" setup hvor alle vægge er plastret til med tynde absorbere som kun påvirker mellemtone og diskant. Det er tydeligvis din præference og det er fint men det gør det jo ikke til det faktuelt bedste i verden som ingen andre kan gøre bedre. Debatten ville være meget sjovere hvis der fokuseres på de kvaliteter det har og hvad det ikke har og så kan man snakke ud fra det.

On-topic: Der er én herinde der nævnte at de gerne lægger lokale til en amp-shootout. Jeg giver gerne en hånd med planlægning!

Jeg har lyttet til så meget forskelligt gennem årene, i så mange forskellige rum, at jeg er fuldstændig skråsikker, når jeg udtaler mig... kald det pral, eller kald det erfaring/visdom!? Hvis der er noget jeg ikke ved, eller ikke har en holdning til, så udtaler jeg mig ikke. Men vær sikker på, at når jeg udtaler mig, så er du ikke i tvivl om hvorvidt det er erfaring eller holdning...

Jeg har ikke sagt at Kl.D er dårligt. Jeg mener bare at Kl.A/B er bedre, mere modent... og jeg ved ærligt talt ikke om en Tesla er bedre end en BMW... jeg har ikke haft fornøjelsen.

Og rent subjektivt er du ikke fan af Bomans setup, og stor respekt for det... du har en anden præference. Men faktum er, at du ikke opnår samme indsigt i indspilningerne. Det tør jeg godt garantere. Jeg får heller ikke det samme på mit ellers 3 gange dyrere reference-setup, men det er dælme tæt på... for jeg ved hvad det opnåelige er!

Og jeg siger ikke, det ikke kan gøres bedre... med ud fra erfaring ved jeg, at det bliver meget svært!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4560
Sendt: 03 Marts 2023 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

schlager skrev:
Tror du forveksler mig med en anden, jeg er ikke kommet med nogle forslag (kritik) til Boman's setup, men jeg er kommet med uddybende forklaringer på DRC.

Undskyld, den skulle ikke til dig, men Sven Palvig... jeg reagerede fordi du svarede på mit indlæg  Sorry, only human.

Men Sven Palvig, hvis du ser dette, så var den til dig!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 03 Marts 2023 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

@svend Palvig, du skrev:

Jeg så lige det du skrev. Men du påvirker den første refleksion med et gulvtæppe. Gulvet giver første refleksion, og du lægger et gulvtæppe på, der kun dæmper de høje frekvenser. Jeg er meget sensibel med gulvtæppe. Det er vigtigt ikke at dæmpe den mest optimale refleksion. Hvis efterklangen er for lang, så kan gulvtæppe være en nødvendighed løsning, men ikke optimalt på nogen måde. Jeg har erfaring i, at tage mit Rockfon 22 mm loft ned, og erstatte det med diffusion Det er langt bedre. [/QUOTE]

Hvis ret skal være ret, er det eneste som ikke bør dæmpes, den direkte lyd der stråler ud af HT direkte til ører (derfor det kaldes "den direkte lyd") Et gulvtæppe dæmper ikke infoen i dette signal. Det du taler for handler mere om tilpasse reflektioner med "signal-infoen" for bedre at stemme med dine subjektive ønsker (hvilket er vel det vi fleste gør)

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 03 Marts 2023 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

schlager skrev:
Fuldstændig enig JBL PRO, jeg gad bare ikke at skrive det ��

Mht amp test, så kontakt th4dk, han har noget i støbeskeen.


Det vil jeg se frem til. Super, især hvis lidt Kl.D deltager.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 03 Marts 2023 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

nogen der har lyttet til AGD. Det kunne være spændende med andres erfaringer her. Ifølge hvad jeg har kunne snuse mig frem til så skulle det være toppen af popen lige pt.

__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 04 Marts 2023 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Sven Palvig skrev:
Jeg så lige det du skrev. Men du påvirker den første refleksion med et gulvtæppe. Gulvet giver første refleksion, og du lægger et gulvtæppe på, der kun dæmper de høje frekvenser. Jeg er meget sensibel med gulvtæppe. Det er vigtigt ikke at dæmpe den mest optimale refleksion. Hvis efterklangen er for lang, så kan gulvtæppe være en nødvendighed løsning, men ikke optimalt på nogen måde. Jeg har erfaring i, at tage mit Rockfon 22 mm loft ned, og erstatte det med diffusion Det er langt bedre.


Hvad er der galt med at dæmpe gulv refleksionen?

Mener du, at den er vigtig for opnå den "rigtige" lyd.

Altså at en violin lyder kun rigtigt, hvis der er en gulv refleksion?

Det mener jeg ikke.


Ja. Den første refleksion kommer nemlig fra gulvet. Den er meget vigtig og den gør, at det bliver nemmere at opleve dybdeperspektiv.

__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 04 Marts 2023 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
@svend Palvig, du skrev:

Jeg så lige det du skrev. Men du påvirker den første refleksion med et gulvtæppe. Gulvet giver første refleksion, og du lægger et gulvtæppe på, der kun dæmper de høje frekvenser. Jeg er meget sensibel med gulvtæppe. Det er vigtigt ikke at dæmpe den mest optimale refleksion. Hvis
efterklangen er for lang, så kan gulvtæppe være en nødvendighed løsning, men ikke optimalt på nogen måde. Jeg har erfaring i, at tage mit Rockfon 22 mm loft ned, og erstatte det med diffusion Det er langt bedre.



Hvis ret skal være ret, er det eneste som ikke bør dæmpes, den direkte lyd der stråler ud af HT direkte til ører (derfor det kaldes "den direkte lyd") Et gulvtæppe dæmper ikke infoen i dette signal. Det du taler for handler mere om tilpasse reflektioner med "signal-infoen" for bedre at stemme med dine subjektive ønsker (hvilket er vel det vi fleste gør)[/QUOTE]

Jeg tror, at du misforstår mig lidt her. Den direkte lyd skal ikke dæmpes. Den direkte lyd og de aller første refleksioner hører faktisk sammen. Der er nogle, der placerer de bløde absorbenter på første refleksion, men så farver det gengivelsen (rummets klang ligner ikke direkte lyden frekvensmæssigt). Dette medfør også, at hjernen heller ikke får den " anden chance" ved hjælp af de tidlige refleksionerne (5-15ms), og det hindre opfattelsen af timbre, ambience, detaljer mm som findes i en akustisk indspilning.



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes