Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 15:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Mpeg2 vs Analog (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 April 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Stik piben ind. Kan du ikke tåle at læse at 50000-100000 forbrugere reelt er taget i måsen, så spring over, og find et andet emne at kommentere - på forhånd tak.

Du er jo fuldstændig ude af trin med virkligheden. Hvis det var 50.000 eller 100.000 kunder der havde mistet deres mulighed for at se tv så ville der være et enormt skriveri i dagspressen og det er der jon ikke. Enkelte journalister har som sædvanligt varslet dommedag, men det er jo helt normalt. Der har ikke været nogen bruger storm i medierne. Et enkelt piv her og måske et, et andet sted, men så heller ikke mere.

Og du har som nævnt flere muligheder, Analog tv, box eller nyt tv og tro mig uanset hvor meget du piver så kan du ikke stoppe udviklingen, - fremtiden kommer uanset om du vil det eller ej.

Og jeg har selv købt en box til mit tv i soveværelset. Og det fungere perfekt. Når jeg tænder boksen tænder tv'et selv, så ialt skal jeg bruge én remote, og ja fjernsynet slukker når jeg slukker boksen.

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2013 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Ningbo skrev:
CA modulet kan du ikke bruge, hvis du har YouSee

YouSee har deres eget CA-modul, så man kan altså godt få det, også selv om man har YouSee.

Jeg kører faktisk med det, og det fungerer glimrende til at give mig 4 kanaler efter eget valg, der ellers ville være kodede.
Men det er selvfølgelig helt ude i skoven, hvis Fona eller andre har solgt den løsning som noget, der kunne give et tv MPEG-4
tuner.

Nemlig: Et CA modul vil aldrig give trådstarter MPEG-4. Det var det jeg mente. Derfor er det forkert at bringe det frem som en løsning.

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2013 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
Har skam undersøgt markedet for boxe, og eks.v. Clint DC-1 kan først skaffes efter 9/7-13. Synes også jeg har fjernbetjeninger nok i forvejen.

Så køb en YouSee box, en Samsung box, en Denver box, en Ennovia box eller kik i den blå og køb en BluTinium (samme som Clint), Abero (kært barn har mange navne). Alle de nævnte boxe kan købes for under 500 kr og kan via en 'TV-skinne' tænde/slukke fjernsynet fra deres remote og alle har Text-tv, og har man en gammel harddisk kan man også optage tv-programmer. f**k det er nemt og smart.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 April 2013 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
Ningbo skrev:

Skal vi ikke lige slå fast at YouSee STADIG udsender de fleste af deres kanaler i analogt antenne signal, så brug det, eller
offer de 500 kr for en box eller 2.000 kr for et nyt 32". CA modulet kan du ikke bruge, hvis du har YouSee

Dit piveri er da ikke til at holde ud at høre på!.

Analog signalet er 720 x 576 interlacet og det er MPEG2 også.

Stik piben ind. Kan du ikke tåle at læse at 50000-100000 forbrugere reelt er taget i måsen, så spring over, og find et andet
emne at kommentere - på forhånd tak.

Nu har folk jo altså også selv lov til at sætte sig lidt ind i tingene,
Udviklingen går stærk i disse år og de fleste vil vel også have den nyeste teknik.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 April 2013 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hej Piger,

Så er der indkøbt en Clint DC3 box til 799. Den klarer sådan set opgaven fint, - festen stopper ved 1080i. Fjernbetjeningen har desværre en ret begrænset funktionsvinkel på anslået +/- 15 grader med friske batterier i dåsen. Men ret imponerende hvad der kan hives ud af et 4 år gl. Sony KDL3550TV. Sort er blevet sort med den tuner. Da vi har vinkelstue skal man lette røven for at skifte kanal, men regner med at den ekstra motion er godt for helbredet

For dem der har behov for 2 TV tunere er Clint DC5 interessant. Den har endvidere en 320GB harddisk indbygget til optagelse på anden kanal. Mener den koster 1499.

Som skrevet tidligere er den nemme, billige og simple løsning - Clint DC1 totalt udsolgt.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 April 2013 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

.....Da vi har vinkelstue skal man lette røven for at skifte kanal, men regner med at den ekstra motion er godt for helbredet

Hvordan klarede du problemet med at kigge om hjørner ?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 12 April 2013 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Hej Piger,

Så er der indkøbt en Clint DC3 box til 799. Den klarer sådan set opgaven fint, - festen stopper ved 1080i. Fjernbetjeningen har desværre en ret begrænset funktionsvinkel på anslået +/- 15 grader med friske batterier i dåsen. Men ret imponerende hvad der kan hives ud af et 4 år gl. Sony KDL3550TV. Sort er blevet sort med den tuner. Da vi har vinkelstue skal man lette røven for at skifte kanal, men regner med at den ekstra motion er godt for helbredet

For dem der har behov for 2 TV tunere er Clint DC5 interessant. Den har endvidere en 320GB harddisk indbygget til optagelse på anden kanal. Mener den koster 1499.

Som skrevet tidligere er den nemme, billige og simple løsning - Clint DC1 totalt udsolgt.

Der er vel ingen kanaler, der sender i 1080P, så du kan jo vælge 720P. Jeg bruger godt nok et Sony Super Trinitron billedrørs tv i soveværelset, men jeg skiftede en AGK DVB-T boks med MPEG-2 ud med en BlueTinum MPEG-4. Og dette gav bestemt også et godt løft i billedkvalitet. Har tænkt på, at lige prøve den på min Panasonic plasma i stuen på et tidspunkt. Det gjorde jeg også med AGK'eren. ......og god fornøjelse med din nye boks.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 April 2013 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

TV'et kan køre 1080P uden problemer, men boxen "kun" 1080i. Hvad mener I er at foretrække visuelt: 720P eller 1080i, med de signaler YouSee sender?

Efter et par timers seen og zappen frem og tilbage med den nye Clint-Box tilsluttet synes jeg der er for megen sort i sort, altså et mørkt billede, som ikke kan bortjusteres på TV'et. Smed så "Mænd der hader Kvinder" på i Bluray udgaven, og "pludselig" blev farver, lys og kontrast meget bedre formidlet. Det er samme HDMI kanalindgang der benyttes og samme kabel, og TV indstillinger er de samme.  

Anyway nok noget jeg bare skal lære at leve med indtil "must have" drømme-TV'et kommer  

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2013 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Pga måden en fladskærm opdaterer billedet på, kan man ikke se den store forskel på Interlaced og Progessiv. Var det på et billedrørs tv, ville billedet stå skarpere og helt roligt, med Progressiv. På en plasma skærm synes jeg dog, man godt kan se en anelse forskel på 720P og 1080i. En svag fornemmelse i roen i billedet.
Prøv, at gå en i Clint (Eastwood's) opsætning og se om man ikke kan stille på RGB/YUV niveau, eller stille på lys og kontrast. Dette kan man tit på en dvd afspiller.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 April 2013 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Pga måden en fladskærm opdaterer billedet på, kan man ikke se den store forskel på Interlaced og Progessiv. Var det på et billedrørs tv, ville billedet stå skarpere og helt roligt, med Progressiv. På en plasma skærm synes jeg dog, man godt kan se en anelse forskel på 720P og 1080i. En svag fornemmelse i roen i billedet.
Prøv, at gå en i Clint (Eastwood's) opsætning og se om man ikke kan stille på RGB/YUV niveau, eller stille på lys og kontrast. Dette kan man tit på en dvd afspiller.

Jeg forstår ikke hvad du mener med måden en fladskrtm opdatere billedet på.?

Hvis du sender 720P eller 1080i til en full HD skærm skal den enten de-interlace dit 1080i signal, eller scalere dit 720P signal.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2013 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg mener blot, at man på et billedrørs tv, som man dog ikke kan bruge på denne måde, men her blinker billedet og i det øjeblik man kører progressivt, så opdateres det i én omgang, så blinkeriet ophører. Denne blinken i billedet ser man ikke på en LCD skærm, men ser det dog på en plasma, der kører 50hz lidt á la billedrør. Men her har jeg dog ikke set noget forskel her, når man skifter mellem i og P.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 13 April 2013 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Jeg mener blot, at man på et billedrørs tv, som man dog ikke kan bruge på denne måde, men her blinker billedet og i det øjeblik man kører progressivt, så opdateres det i én omgang, så blinkeriet ophører. Denne blinken i billedet ser man ikke på en LCD skærm, men ser det dog på en plasma, der kører 50hz lidt á la billedrør. Men her har jeg dog ikke set noget forskel her, når man skifter mellem i og P.

Det kunne være en spændene debat.. Men tvivler på nogen interessere sig for billedrørs teknik..

Og hvis man gør så vil jeg anbefale www.curtpalme.com Jeg er selv forfalden til 3 rørs CRT projektor.

Men tilbage til trådens emne, så vil jeg til dels give trådstarter ret.. Der er alt for megen forvirring omkring MPEG 2/4 osv osv, som gør at man enten skal skifte display til et med nyeste teknik, eller købe externe tunere. Og dermed en fjernbetjening mere til stakken og for de fleste totalt ugennemskuelige opsætning, skal man sende en fast opløsning ud af boxen, eller kan den sende native ud, osv osv..

Problemet er så delvist allerede løst fra en del producenter da fladskærme ikke har tendens til at blive ret gamle..

De gamle dage med et CRT Tv der stod det samme sted i 20 år og ikke ville dø, og det samme analoge sendeformat er ovre..
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Britney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010
Sendt: 13 April 2013 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Mik112 skrev:

.....Da vi har vinkelstue skal man lette røven for at skifte kanal, men regner med at den ekstra motion er godt for helbredet

Hvordan klarede du problemet med at kigge om hjørner ?

Haha, godt grin. Tak :-)

Til top Vis Britney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Britney

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 April 2013 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
allanowich skrev:

Det kunne være en spændene debat.. Men tvivler på nogen interessere sig for billedrørs teknik..

Og hvis man gør så vil jeg anbefale www.curtpalme.com Jeg er selv forfalden til 3 rørs CRT projektor.

Men tilbage til trådens emne, så vil jeg til dels give trådstarter ret.. Der er alt for megen forvirring omkring MPEG 2/4 osv osv, som gør at man enten skal skifte display til et med nyeste teknik, eller købe externe tunere. Og dermed en fjernbetjening mere til stakken og for de fleste totalt ugennemskuelige opsætning, skal man sende en fast opløsning ud af boxen, eller kan den sende native ud, osv osv..

Problemet er så delvist allerede løst fra en del producenter da fladskærme ikke har tendens til at blive ret gamle..

De gamle dage med et CRT Tv der stod det samme sted i 20 år og ikke ville dø, og det samme analoge sendeformat er ovre..

Nu er det lidt sent, men jeg blev også lidt ramt af tanken..... hvad er det for noget "piveri" , da jeg læste den i starten. Det er jo et gammelkendt fact, at du føler dig taget i røven på et eller andet tidspunkt, hvis du køber et elektronikprodukt. Tænk på alle de mennesker der købte 26" farve-tv med A-2 stereo i 68-69 til en formue af dengang 12-15.000,- kr., kun p.g.a. at Tyskland var begyndt at sende farve og stereo. På det tidspunkt var der ingen, der kunne forestille sig, at Danmark ville vælge Nicam, hvilket resulterede i, at alle de dyrt indkøbte tv kun spillede mono. Indbygning af nicam modul i et Philips K-40 på daværende tidspunkt lige så dyrt som 10 Mpeg-4 bokse i Harald Nyborg. Med den udviklingshastighed der er på hardware i dag, kan det da ikke komme som et chok, at ting købt for 3-4-5 år siden er outdatede. Synes nærmest trådstarter skulle være lykkelig over, at han for forholdsvis få penge kunne købe en Mpeg-4 løsning i stedet for at smide tv´et væk, antallet af fjernbetjeninger lød for mig også som noget "piveri"

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2013 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Du skal da lidt længere frem end 68-69. Er vi ikke nærmere 80-82, hvad A2 stereo andgår. Der var jo ikke engang stereo tv på markedet i 69'.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2013 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Korrekt, det var mig der sov lidt i timen der. Første farveudsendelse i DK = 1969 eller ´68(så vidt jeg husker). Så var det at Tyskerne smed A-2 stereo på banen i 85-86, og "the A**holes) der skulle gøre det bedre end alle andre, indførte Nicam i 1988. Sorry for "the factfordrejning)

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 April 2013 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
.....Første farveudsendelse i DK = 1969 eller ´68(så vidt jeg husker)

Første farveudsendelse var i 1967 ( omend det kun var en test)

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 13 April 2013 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Så skulle jeg virkelig pive

Jeg har en 3 rørs CRT projektor til en formue og den har hverken USB indgang, HDMI indgang eller noget fancy

Den kan vise et billed og så er det tæt på at være det
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2013 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Den med "formuen" er jo nok væk

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 13 April 2013 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Den med "formuen" er jo nok væk

Nej den er ikke væk, den er pist væk og det er det jeg mener
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes