Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 01:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: B&O HiFi??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Spørgsmålet: Kan man kalde B&O et HiFi Mærke
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
154 [28,95%]
254 [47,74%]
124 [23,31%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Bundgård skrev:
Min kritik gik på fordelingen af virksomheder i kun to kategorier, HIFI og ikke HIFI. Det er velkendt at et produkt sælger godt, hvis det kan påvirke flere sanser på en gang, hørelse, syn, fornemmelsen af kvalitet, m.m. Det benytter næsten alle Highend producenter sig af. Som Ronin siger, så kan det bare ikke sælges, hvis der ikke er brugt penge på design og finish. Man vælger altså, at kanalisere penge over på dette og dermed tage dem fra audio området, for at fremme salget af sine produkter.

Jeg er overbevist om, at det er de absolut færreste, der vil købe et produkt med  et skrækkeligt design, uanset hvor godt det lyder?

Ronin skrev:

Frede1977 skrev:
Hold k*** hvor en gang forudindtaget vrævl i kære brugere kan få fyrret af på dette ellers udemærkede forum.

Først og fremmest findes der IKKE et eneste produkt på markedet, der ikke er et kompromis fra producentens side, såvel lydmæssigt som design og holdbarhedsmæssigt. Dette gælder også Accuphase, ML osv.

... hvis definitionen på ægte hifi skal være at der ikke er gået på kompromis med lyden, findes der altså ikke hifi, og så burde vi nok få ændre navnet på nærværrende forum hurtigst muligt!

Men nu er Hi-Fi som bekendt en forkortelse for High Fidelity, som betyder noget så simpelt som "høj troværdighed". Det er indiskutabelt en meget flydende definition, på et område hvor absolutte referencer er uhyre svære at definere og hvor perfektion er en illusion.

Jeg mener grundlæggende debatten om hvorvidt B&O er HiFi producent er skudt ved siden af! Det må være vigtigt at vurdere hvert produkt enkeltvis.

Hvis Accuphase laver en clockradio i morgen, er de vel stadig Hifi-producent. Og selv om Marantz tjener pengene på forholdsvis low-end produkter er deres 200.000,- kroners forstærkersæt - som de fleste kendere vurdere på linie med det allerbedste penge kan købe - vel stadigvæk HiFi?

... hvis ikke er det meget muligt at jeg kan kombinere mig til et af verdens bedst spillende anlæg... uden at det består af HiFi (eller hvad mener du Dr-Tricket).

Jeg tror desværre at grunden til, at sådan en debat giver friløb for så mange radikale og ikke altid særligt velovervejede holdninger, er at I () frygter at naboen en dag præstere et B&O (eller måske Sony) anlæg som spiller bedre end den optisk, økonomisk og pladsmæssigt samleverfjentlige "ægte" HiFi-opstilling i selv har!

PS: Jeg har al mulig respekt for B&O's produktsortiment, men det gør det ikke for mig. Vi er heldigvis meget forskellige, og det ville være rart hvis der også var plads til forskellighederne...

Lige nøjagtigt - jeg kunne ikke have skrevet det bedre!

jazzman skrev:

"B&O som sætter design i første række, og lyden i andne række, umuligt kan være hi-fi"

Dit argument er ikke logisk: Det at designet sættes højest (I sig selv ikke bevist) kan ikke logisk medføre, at lyden må være dårlig. (En velklædt person, som sætter tøj før litteratur, kan ikke være belæst - det kan man ikke slutte, vel?)

Kan heller ikke se logikken i det. Design og produktion af design koster jo, men det har da i princippet intet med lydkvaliteten at gøre.

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

@live21

uenig - så findes der jo ikke noget der overhovedet er hifi - du vil altid kunne finde en der ikke mener at det ene eller andet mærke er hifi 
Hifi er et begreb, der betyder troværdig gengivelse af lyd, og det der så er forskelligt, er hvad folk mener at troværdig er, din version er vel ikke mere korrekt, en personen synes at en b&o lyder godt for ham villa vovse manden
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Mark Levinson-tilbedere ville jo aldrig karakteriserer Pathos, Accuphase eller B&O som værende hifi, grundet farvning eller mangel på samme, men det gør da ikke, at de har ret!

Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

jammen så er vi tilbage til at ALT er hifi.. os min mobil telefon og så er der ingen grund til at diskutere det, da alt der kan sige lyde er hifi  min kæreste er os hifi 

dvs efter jeres kriterier er et mini anlæg fra aiwa fuldgyldigt hifi.. det er os fair nok, men så bliver vi aldrig enige..

og jo mark levinson ejere vil på alle tidspunkter af døgnet betegne, krell, dali, denon, sony, accuphase, orpheus, atoll, selv rega som værende hifi.. men langt de færreste af dem vil gå med til at kalde B&O for hifi, men det er jo sikkert janteloven ik
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
jammen for at noget skal kunne være hifi er det vel et must at produkterne kan overbevise dem der går op i hifi om at det rent faktisk kan betegnes som hifi.. enig ?

kan da godt sige jeg er fodboldspiller, sparkede til en bold i går da jeg var nede og bade.. men tror de færreste vil være enige..

Jo, men man kan bare ikke dele det op så firkantet, HIFI og skrammel. Det er min pointe. Accuphase ser flot i stuen, det gør Audio Research slet ikke. Men i mine øjne udstråler Audio Research større seriøsitet netop pga. designet. HIFI ånden er uspoleret. At Accuphase så ligger et niveau længere nede i denne sammenhæng, gør det stadig til HIFI.   

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
jammen så er vi tilbage til at ALT er hifi.. os min mobil telefon og så er der ingen grund til at diskutere det, da alt der kan sige lyde er hifi  min kæreste er os hifi 

dvs efter jeres kriterier er et mini anlæg fra aiwa fuldgyldigt hifi.. det er os fair nok, men så bliver vi aldrig enige..

Begrebet bliver jo brugt i flæng! Fra Gyldendals En/Da-ordbog: high-fidelity naturtro lydgengivelse; high fidelity. Hvis dit Aiwa anlæg overholder diverse standarder, hvorved "Hifi" beskrives, så er det vel hifi.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

mgp projects.. hov hov jeg har ik noget aiwa anlæg   og synes på ingen måde det er hifi.. men i jeres opfattelse af ordet er alt der kan afgive menneske optaget lyde hifi.. og så er der som sagt ingen grund til at diskutere det da alt er hifi

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
mgp projects.. hov hov jeg har ik noget aiwa anlæg   og synes på ingen måde det er hifi.. men i jeres opfattelse af ordet er alt der kan afgive menneske optaget lyde hifi.. og så er der som sagt ingen grund til at diskutere det da alt er hifi

Sry, Live21

Tror sådan set vi er enige om, at hvilket som helst Aiwa anlæg ikke opfylder vores krav om og oplevelse af hifi. Men hvis det opfylder diverse hifi-standarder som DIN og IEEE, er Aiwa i sin ret til at omtale produktet som hifi.

Vi er jo ved at være derude, hvor vi sammenligner en række elektriske standarder med en lyttemæssig oplevelse, og det mener jeg ikke man kan.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

En fuldstændig vavittig diskution den her syntes jeg.

Var det ikke nemmere at sige noget hen i den her retning.

Jeg bryder mig ikke om B&O, for det opfylder ikke de præferencer jeg har har for hvad god troværdig lyd er i mine øre.

Længere er den vel ikke.

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Jeg bryder mig ikke om B&O, for det opfylder ikke de præferencer jeg har har for hvad god troværdig lyd er i mine øre.

Længere er den vel ikke.

Lige nøjagtig!

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hvis hifi betyder naturtro lydgengivelse, er alt vist sorteret fra. Det er ikke noget der kan.

Kan noget komme tættere på det ideal man selv sætter, må det være mere hifi præget end andet. Jeg ville selv have svært ved at dele alt lyd op HIFI og LOWFI.

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Bundgård skrev:

Hvis hifi betyder naturtro lydgengivelse, er alt vist sorteret fra. Det er ikke noget der kan.

Kan noget komme tættere på det ideal man selv sætter, må det være mere hifi præget end andet. Jeg ville selv har svært ved at dele alt lyd op HIFI og LOWFI.

Eller gradueringer som NoFi, LowFi, MidFi, Hifi, HighEnd, ExtremeHiEnd...

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Enig med slips.
Det er en personlig ting, og kombattanterne præges af manglende livserfaring. Se nu Audio Note Ongaku forstærkeren til 300.000 kr. 2 x 30 W og dæmpningsfaktor på 2! Kan det være hifi? Ja, for den gør nogen ting rigtig godt til gengæld, og formidler en musikoplevelse.
Hvis man er på jagt efter definitioner, har vi kun DIN 45500, og det kan kun bruges til at si ghettoblastere fra med.

"jammen for at noget skal kunne være hifi er det vel et must at produkterne kan overbevise dem der går op i hifi om at det rent faktisk kan betegnes som hifi.. enig ?"
Jeg er overbevist, og jeg går op i HiFi.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Der fortsættes i samme stil!

Rees skrev:
Bundgård skrev:
Dr-Tricket skrev:
Bundgård skrev:

Den ideelle entusiast er ligeglad med både anlæggets størrelse og udseende og ville gå uden om Accuphase og det meste andet, alene pga. udseendet. Der er bare ikke ret mange af os, der er sådan når det kommer til stykket. Vi skal også have noget gejl for pengene. Det ved producenterne godt.

Er det ikke også fint nok, at vi får noget gejl, så længe lyden stadig er i højsædet?

Jeg synes denne diskution har kørt i ring et stykke tid nu og har forsøgt at få svar på følgende uden det er lykkedes:

Er et firma, der bruger hele budgettet på lyden, mere HIFI oritenteret end f.eks. Accuphase, der bruger en stor del af budgettet på lyden og resten på design?.

Ja, det er rigtigt, men så er vi også enige om, at B&O som sætter design i første række, og lyden i andne række, umuligt kan være hi-fi

Enigheden står du hvist selv for. Du må gerne snart begrunde nogen af dine udsagn. Hvordan vil du dokumentere at B&O sætter design i første række?

B&O bruger rigtig mange penge på at forske i lyd, jeg synes ikke man hører særlig meget om forskning i design. Når Ferrari bruger Pininfarina og andre designere til at designe deres biler, betyder det så at det ikke er rigtige sportsvogne?

Rees skrev:
Shaun A skrev:

Ok! det er jo også det i nævner først,altså design,og det er det det handler om i denne poll

Jamen havde jeg lavet en liste som din, havde der kun været et punkt, der hedder God Lyd, det er det eneste der er vigtigt for mig, og det er det, jeg betegner som at være en "rigtig" entusiast (at være lige glad med udseendet), alt det andet med at det er pænt, det kommer bare oveni.

Og NEJ!, den her POLL handler om, hvorvidt B&O er hi-fi eller ej.

Nu må du bestemme dig! Hvis det eneste punkt der står på din liste er god lyd, hvad har det så med hifi at gøre? Du er måske så arrogant at mene at det du mener er god lyd er det samme som hifi? De fleste brugere her inde har jo ikke valgt at sammensætte deres anlæg med de samme komponenter som dig, betyder det så at der ikke er nogen af os andre der kan tillade os at kalde det hifi,bare fordi vi er gået efter et andet lydideal end dig?

Rees skrev:

Shaun A skrev:
"Hi Fi eller ej "i nævner jo "design" frem for lyd når vi snakker B&O

Ja, jeg eller vi, er jo nødt til at gøre opmærksomme på at det er det B&O, og dem der ejer det, går op i, og derfor syntes jeg ikke det kan betegnes som hi-fi.

Nu kommer du med endnu en udtalelse du på ingen som helst måde kan underbygge. B&O er et børsnoteret aktieselskab, jeg synes det er flot at du kan udtale dig om hvad flere tusinde mennesker + diverse investeringsforeninger mener er det vigtigste. Umiddelbart er den "normale" grund til at investere i aktier at man gerne vil have et fornuftigt afkast af sin investering.

Den her diskussion bliver kun til noget fordi B&O er et populært offer blandt folk der tror de har set lyset. Alle producenter arbejder med design i større eller mindre grad, det er bare ikke dem allesammen der arbejder sammen med så dygtige designere som B&O. De fleste producenter er også nogle kyllinger uden lige, der ikke tør lave produkter der er anderledes som de første.

Mark Levinson har i gennem en årrække meget bevidst arbejdet med designet af deres produkter og har på det seneste også gjort meget ud af at gøre dem installationsvenlige. Det må jo så med baggrund i hvad Rees og Dr-tricket siger, betyde at Mark Levinson ikke længere er hifi........

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Jeg må tilstå, at havde min Gryphon været designet med en standard 3mm aluminiumsforplade med store runde 5mm lysdioder og en standard plastknob på volumenkontrollen, havde jeg ikke gidet eje den!

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
@live21

uenig - så findes der jo ikke noget der overhovedet er hifi - du vil altid kunne finde en der ikke mener at det ene eller andet mærke er hifi 
Hifi er et begreb, der betyder troværdig gengivelse af lyd, og det der så er forskelligt, er hvad folk mener at troværdig er, din version er vel ikke mere korrekt, en personen synes at en b&o lyder godt for ham villa vovse manden

Slå op i en ordbog, der står hi-fi er en lydgengivelse, af alle hørbare frekvenser, og så siger jeg, pga. B&O's ht'ere har ABL, og bassen forsvinder ved høje lydstyrker, jamen så mangler der en hørbar frekvens, altså det er ikke hi-fi.

Mit Setup:   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_p osts.asp?TID=35114&KW=Rees
Til top Vis Rees's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rees

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Det lyder godt nok som, de mener alt er kan spille lyd er hi-fi, det er vi enige om.

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Længere er den vel ikke.

Du har fat i noget der.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Rees skrev:

Guldkysten skrev:
@live21

Slå op i en ordbog, der står hi-fi er en lydgengivelse, af alle hørbare frekvenser, og så siger jeg, pga. B&O's ht'ere har ABL, og bassen forsvinder ved høje lydstyrker, jamen så mangler der en hørbar frekvens, altså det er ikke hi-fi.

Nu kommer det nok an på i hvilken ordbog du slår op, og da high fidelity IKKE er et dansk udtryk, så må du nok hellere slå op i en engelsk ordbog. Det betyder høj troværdighed og er forøvrigt et udtryk der bruges i mange andre sammenhænge end lige "lydgengivelse".

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Rees skrev:

Guldkysten skrev:
@live21

Nu kommer det nok an på i hvilken ordbog du slår op, og da high fidelity IKKE er et dansk udtryk, så må du nok hellere slå op i en engelsk ordbog. Det betyder høj troværdighed og er forøvrigt et udtryk der bruges i mange andre sammenhænge end lige "lydgengivelse".

Jeg tror nok du kan regne med det der står i en dansk ordbog !

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum