Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: hvad ville du skifte først ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: se neden under
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
22 [13,50%]
38 [23,31%]
93 [57,06%]
10 [6,13%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Jeg ville forsøge mig med andre højtalere, men have i baghovedet at forsøge mig med en anden kilde med de højtalere der var spændt efter forstærkeren til at starte med.

Kort sagt ville jeg sikkert ende ud i an A/B test af samtlige enheder i setup'et, det er en farlig hobby

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Cyber-Frog skrev:
Kort sagt ville jeg sikkert ende ud i an A/B test af samtlige enheder i setup'et, det er en farlig hobby

Dét er også den eneste seriøse måde at gøre det på. Hvis du bare lytter til hele kæden, så har du ikke en kinamands chance for at vurdere hvilke af komponenterne der lyder godt eller dårligt. Kort sagt, hvis et anlæg lyder godt, så har du en temmeligt stor sikkerhed for at alle delene af anlægget er i orden. Hvis anlægget lyder dårligt, så kan det sagtens være 3 gode og én dårlig komponent. For at finde frem til hvilken komponent der er skadedyret, så kan du ikke gøre andet end at tage én komponent ad gangen. Og her mener jeg man bør starte dér hvor forskellen er størst, dvs. højttaleren. Dvs. skift højttaler, og fjerner det ikke problemet, så gå tilbage til udgangspunktet og skift forstærker i stedet for, osv. 

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Okeh TC - en del om snakken. Men men jeg ville jo nok have givet et praj om hvad jeg lytter til og hvad jeg prioriterer. Hvis jeg så ikke kan lide lyden er det nok fordi forhandleren ikke lyttede til mig. 

Hvis han har lyttet så bør vi hurtigt være på det rigtige spor, og så skal der skiftes en efter en på alle delene, og tilbage igen. Det er den eneste måde jeg kan begynde at sortere på.

Er der 5 fabrikater med 5 forskellige filosofier på banen er det hele forkert fra starten af. Det kan ikke reddes af en anden speaker. 

Jeg har engang fortalt hvordan vi blev stealheaded, det tog det meste af en dag. Og det selvom forhandleren virkelig havde lyttet til os - og at vi straks var på sporet (brugbar musikperformace) tog det lang tid - og det var kun forstærker sættet vi skulle vælge. Lydkilde og højttaler var på plads (godkendt og kendt) og det blev så på men vi demoede. Og der ligger et par sessions før denne finale demo. 

Det komplicerede ligger i at alle dele er i spil. Kom du med 3 sæt ht'er vi skulle afprøve på resten af det kendte setup, ville en sortering ikke tage længere tid end det tager at skifte kabler.  

Kendte jeg ingen af delene ville jeg tro at jeg i de fleste tilfælde kunne placere en finger hvor der kunne ændres, og jeg tror også at der skulle ændres mere end en del.

Udstilling: De ukendte elementer spiller - og er det ikke godt gider jeg nok ikke finde ud af hvor miseren er. Men der kunne jo godt stå en brugbar ht eller amp derinde. Men uoverskuligt at gå 50 stande igennem og søge - men jeg bliver glad for de vel 5 stande der giver lyst til at sætte sig og lytte og hvile benene.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Hmm, ikke helt enig desværre,jeg syntes bestemt ikke man skal vælge  sin cd afspiller udfra højtllaren, i bund og grund bør man vælge den cd afpiller der i ens øre lyder mest korrekt (neutralt om man vil). Derefter bør man finde det udstyr man mener kan følge den til dørs.

Jeg er på kur, så jeg slår lige den fede skrift fra...:

Det er måske også forkert formuleret at sige at CD-afspilleren skal tilpasses højttalerne. Dét jeg mener er at før du kan vælge den rigtige CD-afspiller er det en forudsætning at du har de ting i anlægget på plads der kan give så store udsving at det maskerer hvilken CD-afspiller der er den bedste. Hvordan vil du lytte efter hvilken CD-afspiller der er mest korrekt, på en højttaler du ikke bryder dig om?

Ikke Slipsefyr skrev:
Alt for mange spare på cd afspilleren,for det er jo digitalt, så der er nok ikke så meget forskel i lyden og intet er faktisk mere forkert.

Jamen, jeg siger absolut heller ikke der skal spares på den, tværtimod - det er i langt de fleste tilfælde at foretrække at bruge flere eller i hvert fald lige så mange penge på CD-afspilleren som på forstærkeren. Dét betyder bare ikke nødvendigvis at det er denne komponent der skal vælges _først_, det betyder at man skal have betydningen af denne i baghovedet når man vælger de øvrige dele af kæden, sådan at man ikke ender med at have brugt alle pengene dér. Dvs. igen have det kølige overblik til at vurdere en given komponents rolle i helheden, frem for den enkelte komponents egenskaber i sig selv.

Ikke Slipsefyr skrev:
Jeg underkedner ikke højttalerren, den ER ekstrm vigtig, men der kommer altså ikke lyd ud af den uden de andre apperater  .

Som sagt, dét argument kan bruges om _alle_ komponenterne, det kan ikke bruges som argument for at den ene komponent er vigtigere end den anden. Det hjælper ikke at have verdens bedste CD og verdens bedste højttalere, hvis forstærkeren ikke kan forbinde dem på tilsvarende vis, osv osv.

Jeg mener man bør kigge på sammensætningen af anlægget som grov-tuning og fin-tuning. Det kan ikke nytte noget at fintunet før man har grovtunet, da grovtuningen kan ændre så meget på systemet at man kan starte fintuningen forfra. Men omvendt vil en fintuning ikke ændre (drastisk) på hvordan grovtuningen skal være. Dvs. man starter med at fastlægge dét punkt hvor forskellene er størst - indiskutabelt højttaleren, og så bevæger man sig nedad i rækkerne. Man kan så diskutere om det er afspiller eller forstærker der er næste trin i rækken, men det er f.eks. indiskutabelt at det er spild af energi at forsøge at finde det bedste signalkabel _før_ man er klar over hvilke apparater det er der skal forbindes.

Men igen: Dén rækkefølge komponenterne udvælges i behøver langtfra være lig med facitlisten over hvilke komponenter der skal bruges flest _penge_ på. Når jeg siger højttaleren er vigtigst, så betyder det ikke at jeg nødvendigvis mener den skal være dyrest - det betyder at det først og fremmest er dén der bestemmer selve de grundlæggende lyd-egenskaber af dit anlæg.

Iøvrigt er min egen forstærker dyrere end mit højttalersæt, og min D/A konverter ligger i en klasse der godt kan sammenlignes med CD-afspillere i samme prisklasse.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Okeh TC - en del om snakken. Men men jeg ville jo nok have givet et praj om hvad jeg lytter til og hvad jeg prioriterer. Hvis jeg så ikke kan lide lyden er det nok fordi forhandleren ikke lyttede til mig. 

Åh, hvis dog bare verden var så simpel... En simpel detalje som hvorvidt en Vienna højttaler er aggressiv i toppen eller ej kan nemt dele vandene her i forummet - hvordan skal jeg vide hvad en kunde mener med "blød diskant", når nu definitionen af dette er så vidt forskellig fra person til person? Jeg mener ikke man kan bedømme forhandlerens evne på hvorvidt han rammer rigtigt i allerførste hug når han har lyttet til dig. Forhandlerens første forslag er først og fremmest et forslag. Dér hvor du skal blive bekymret er hvis du siger til forhandleren at du synes lyden er for aggressiv i toppen, og forhandleren så f.eks. finder en højttaler frem der er _mere_ aggressiv i toppen. Dvs. det er langt mere relevant at forhandleren lytter til hvad du siger _efter_ du har lyttet, end før.

SES. skrev:
Det komplicerede ligger i at alle dele er i spil. Kom du med 3 sæt ht'er vi skulle afprøve på resten af det kendte setup, ville en sortering ikke tage længere tid end det tager at skifte kabler.  

Helt enig.

SES. skrev:
Kendte jeg ingen af delene ville jeg tro at jeg i de fleste tilfælde kunne placere en finger hvor der kunne ændres, og jeg tror også at der skulle ændres mere end en del.

Kort sagt: De relativt få folk der KAN det (og med al respekt: Ud fra de indlæg der kommer omkring især udstillingerne, så er det færre end de fleste tror), har jo ikke brug for rådgivning omkring hvilken komponent man bør vælge først. Hvis man skal give et råd må det vel være til dem der er i tvivl.

SES. skrev:
Udstilling: De ukendte elementer spiller - og er det ikke godt gider jeg nok ikke finde ud af hvor miseren er. Men der kunne jo godt stå en brugbar ht eller amp derinde. Men uoverskuligt at gå 50 stande igennem og søge - men jeg bliver glad for de vel 5 stande der giver lyst til at sætte sig og lytte og hvile benene.

Det er jeg helt enig i. Dét der er problemet er bare at mange går ind i et rum, er utilfredse med lyden, og går ud igen fast overbevist om at _alt_ hvad der stod i dét rum var røv og nøgler - og ikke mindst bruger denne ene oplevelse som grundlag for éns opfattelse af samtlige pågældende mærkes produkter fremover, og for at dét ikke skal være nok rådgiver andre omkring hvad de skal og ikke skal købe, ud fra denne ene, komplet ubrugelige oplevelse. Det klogeste man kan gøre på en udstilling er at afskrive samtlige dårlige oplevelser som ubrugelige, og tage de gode oplevelser med sig. Som sagt: Hvis det lyder godt, så må det være fordi alle faktorer er i orden. Lyder det dårligt, så ved du ikke hvilken faktor der er problemet. Selv om det er noget pis at sige og som JEG heller ikke selv gider høre på, så ER fakta bare at rummets påvirkning i langt de fleste tilfælde er årsagen til dårlig lyd på udstillingerne. Et eksempel er vores udstilling i februar, hvor der kom kommentarer ala "hvis dét anlæg kan få en Vienna til at skrige så meget i toppen, så må det godt nok være noget aggressivt stads". Ehm, hvis man virkelig mener at et anlæg kan ændre en højttaler fra at være decideret mørk til decideret lys, hvordan hulen kan man så afskrive rummets påvirkning som ligegyldig? Det hænger altså ikke sammen.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Halløj i saunaen!

Hmm... man kan sq få meget Arnbitter for 20.000 kr. Så er det også lidt nemmere, at være tilfreds

Med høflig hilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Hmm, ikke helt enig desværre,jeg syntes bestemt ikke man skal vælge  sin cd afspiller udfra højtllaren, i bund og grund bør man vælge den cd afpiller der i ens øre lyder mest korrekt (neutralt om man vil). Derefter bør man finde det udstyr man mener kan følge den til dørs.

Jeg er på kur, så jeg slår lige den fede skrift fra...:

Det er måske også forkert formuleret at sige at CD-afspilleren skal tilpasses højttalerne. Dét jeg mener er at før du kan vælge den rigtige CD-afspiller er det en forudsætning at du har de ting i anlægget på plads der kan give så store udsving at det maskerer hvilken CD-afspiller der er den bedste. Hvordan vil du lytte efter hvilken CD-afspiller der er mest korrekt, på en højttaler du ikke bryder dig om?

SLIPS: øhh, svært at svare på egentlig, for vi kan jo vende om og sige, hvordan bedømmer du en højtalers kvaliteter på en dårlig cd afspiller.

Ikke Slipsefyr skrev:
Alt for mange spare på cd afspilleren,for det er jo digitalt, så der er nok ikke så meget forskel i lyden og intet er faktisk mere forkert.

Jamen, jeg siger absolut heller ikke der skal spares på den, tværtimod - det er i langt de fleste tilfælde at foretrække at bruge flere eller i hvert fald lige så mange penge på CD-afspilleren som på forstærkeren. Dét betyder bare ikke nødvendigvis at det er denne komponent der skal vælges _først_, det betyder at man skal have betydningen af denne i baghovedet når man vælger de øvrige dele af kæden, sådan at man ikke ender med at have brugt alle pengene dér. Dvs. igen have det kølige overblik til at vurdere en given komponents rolle i helheden, frem for den enkelte komponents egenskaber i sig selv.

Ikke Slipsefyr skrev:
Jeg underkedner ikke højttalerren, den ER ekstrm vigtig, men der kommer altså ikke lyd ud af den uden de andre apperater  .

Som sagt, dét argument kan bruges om _alle_ komponenterne, det kan ikke bruges som argument for at den ene komponent er vigtigere end den anden. Det hjælper ikke at have verdens bedste CD og verdens bedste højttalere, hvis forstærkeren ikke kan forbinde dem på tilsvarende vis, osv osv.

Jeg mener man bør kigge på sammensætningen af anlægget som grov-tuning og fin-tuning. Det kan ikke nytte noget at fintunet før man har grovtunet, da grovtuningen kan ændre så meget på systemet at man kan starte fintuningen forfra. Men omvendt vil en fintuning ikke ændre (drastisk) på hvordan grovtuningen skal være. Dvs. man starter med at fastlægge dét punkt hvor forskellene er størst - indiskutabelt højttaleren, og så bevæger man sig nedad i rækkerne. Man kan så diskutere om det er afspiller eller forstærker der er næste trin i rækken, men det er f.eks. indiskutabelt at det er spild af energi at forsøge at finde det bedste signalkabel _før_ man er klar over hvilke apparater det er der skal forbindes.

SLIPS: Jamen jeg er stadig ikke enig i at det på højtaler siden at forskellende er størst,så det er ikke induskutabelt, hos mig har der været størst forskel på cd afspillere og for at sige det ligeud så er der ikke ret mange cd afspillere under 20.000 jeg gad lægge øre til,her er det nemmere at finde højttalere der lyder godt.  Dette bedørmt ud fra mine egne præferencer.

Men igen: Dén rækkefølge komponenterne udvælges i behøver langtfra være lig med facitlisten over hvilke komponenter der skal bruges flest _penge_ på. Når jeg siger højttaleren er vigtigst, så betyder det ikke at jeg nødvendigvis mener den skal være dyrest - det betyder at det først og fremmest er dén der bestemmer selve de grundlæggende lyd-egenskaber af dit anlæg.

Iøvrigt er min egen forstærker dyrere end mit højttalersæt, og min D/A konverter ligger i en klasse der godt kan sammenlignes med CD-afspillere i samme prisklasse.

SLIPS: Min cd kompination har lige været en kende dyrere end min Forstærker,men sådan har det ikke altid været. Da jeg stratede med high-end udstyr byggede jeg det sjiovt nok op omkring et Mark Levison forstærker sæt, så var det sku på plads..

Man bliver klogere som årene går og i virkeliheden er der ingen regler uden undtagelser,man drager selv sine erfaringer og de er vidt forskelige kan man jo se i sådan et forum her.

En ting er 100% sikkert, intet anlæg spiller bedre end det svageste led.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
SLIPS: øhh, svært at svare på egentlig, for vi kan jo vende om og sige, hvordan bedømmer du en højtalers kvaliteter på en dårlig cd afspiller.

Ikke Slipsefyr skrev:
SLIPS: Jamen jeg er stadig ikke enig i at det på højtaler siden at forskellende er størst,så det er ikke induskutabelt, hos mig har der været størst forskel på cd afspillere og for at sige det ligeud så er der ikke ret mange cd afspillere under 20.000 jeg gad lægge øre til,her er det nemmere at finde højttalere der lyder godt.  Dette bedørmt ud fra mine egne præferencer.

Dét jeg mener er indiskutabelt er forskellen på god og dårlig. Eller i det hele taget bare på forskellige koncepter - den lydmæssige forskel på en reolhøjttaler og en gulvhøjttaler mener jeg ikke kan sammenlignes med to cd-afspillere, da det ikke er et spørgsmål om hvorvidt højttaleren f.eks. spiller fast eller mudret bas, men om hvorvidt der overhovedet _er_ noget bas. Jeg kan faktisk godt følge dig i at det er nemt at finde en højttaler der "ikke lyder dårligt" til relativt få penge end at finde en billig CD-afspiller der ikke lyder dårligt. Men omvendt, så er det da også tilsvarende nemmere at finde en højttaler der lyder dårligt?

Ikke Slipsefyr skrev:
Man bliver klogere som årene går og i virkeliheden er der ingen regler uden undtagelser,man drager selv sine erfaringer og de er vidt forskelige kan man jo se i sådan et forum her.

Helt enig.

Ikke Slipsefyr skrev:

Jeg ved simpelthen ikke rigtigt hvad jeg skal synes om dén analogi. Den bliver alt for ofte oversat til at hvert led skal koste det samme, eller ligge i samme ende af skalaen inden for den enkelte produktgruppe. Jeg vil påstå at det er markedsmæssige kræfter der har defineret det sådan at de fleste anlæg f.eks. er opbygget sådan at CD-afspiller og forstærker koster nogenlunde det samme. Dét i sig selv er jo langtfra en garanti for at tingene passer sammen lydmæssigt - hvem siger at man ikke opnår et langt mere harmonisk system med en CD-afspiller til 60.000,-, en forstærker til 20.000,- og et sæt højttalere til 10.000,-? Kort sagt: Man skal kun investere i det svageste led i kæden indtil dette led ikke længere er det svageste, herefter må man gå videre til dét led der nu er det svageste. Problemet er at vurdere hvornår det enkelte led er svagt, for slet ikke at snakke om hvornår det er det svageste? Jeg oplever bare utroligt tit at folk har f.eks. en højttaler som de er noget så glade for, "de kræver altså bare lige det _helt_ rigtige anlæg før det lyder rigtigt", og så bruger de oceaner af tid og penge på at skifte afspiller og forstærker og kabler, for at få de højttalere til at yde bedst muligt. Ret tit ville det være meget mere hensigtsmæssigt bare at skifte højttalerne ud.

Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Enkelt og greit: Det er forsterkeren(sluttrinnet) som bestemmer kvaliteten på lydbildet, de andre elementene i den gitte prisklassen påvirker i SVÆRT liten grad.
Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Ikke Slipsefyr skrev:

Dét jeg mener er indiskutabelt er forskellen på god og dårlig. Eller i det hele taget bare på forskellige koncepter - den lydmæssige forskel på en reolhøjttaler og en gulvhøjttaler mener jeg ikke kan sammenlignes med to cd-afspillere, da det ikke er et spørgsmål om hvorvidt højttaleren f.eks. spiller fast eller mudret bas, men om hvorvidt der overhovedet _er_ noget bas. Jeg kan faktisk godt følge dig i at det er nemt at finde en højttaler der "ikke lyder dårligt" til relativt få penge end at finde en billig CD-afspiller der ikke lyder dårligt. Men omvendt, så er det da også tilsvarende nemmere at finde en højttaler der lyder dårligt?

Ikke Slipsefyr skrev:

Helt enig.

Ikke Slipsefyr skrev:

Jeg ved simpelthen ikke rigtigt hvad jeg skal synes om dén analogi. Den bliver alt for ofte oversat til at hvert led skal koste det samme, eller ligge i samme ende af skalaen inden for den enkelte produktgruppe. Jeg vil påstå at det er markedsmæssige kræfter der har defineret det sådan at de fleste anlæg f.eks. er opbygget sådan at CD-afspiller og forstærker koster nogenlunde det samme. Dét i sig selv er jo langtfra en garanti for at tingene passer sammen lydmæssigt - hvem siger at man ikke opnår et langt mere harmonisk system med en CD-afspiller til 60.000,-, en forstærker til 20.000,- og et sæt højttalere til 10.000,-? Kort sagt: Man skal kun investere i det svageste led i kæden indtil dette led ikke længere er det svageste, herefter må man gå videre til dét led der nu er det svageste. Problemet er at vurdere hvornår det enkelte led er svagt, for slet ikke at snakke om hvornår det er det svageste? Jeg oplever bare utroligt tit at folk har f.eks. en højttaler som de er noget så glade for, "de kræver altså bare lige det _helt_ rigtige anlæg før det lyder rigtigt", og så bruger de oceaner af tid og penge på at skifte afspiller og forstærker og kabler, for at få de højttalere til at yde bedst muligt. Ret tit ville det være meget mere hensigtsmæssigt bare at skifte højttalerne ud.

Enig, det svageste led behøver ikke være det biligste.Tingene skal bare passe sammen, det syntes jeg egetlig mit eget anlæg afspejler meget godt, jeg tror de færreste med et Mark Levison effektrin ville køre med Tannoy højttalere, jeg har i hvert ikke set det. Der ville de fleste nok vælge Revel eller noget andet oppe l det prisleje.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Ret enig med ikkeslips

Højttaleren er vigtig, men er resten Okeh så kan man sagtens nøjes med en fornuftig "billig" konstruktion.

Det svære er at finde en CD afspiller. Jeg tror ikke jeg kan nævne 10 modeller. Så skal man pege et svagt led ud - kan man bare gætte på CD, og det er rigtigt i 3 ud af 4. 

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes