| Forfatter |
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 19 Juli 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 20 Juli 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er da også frisk på en gang "blindtest", det kunne være ret sjovt, har nemlig aldrig hørt en ordentlig kasseafspiller på et ordentligt anlæg.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 21 Juli 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Dr. Lyd skrev:
niklasthedolphi skrev:
Spencer skrev:
@Dolph
Det jeg fiskede efter, var såmen om du havde masterbåndskopier fra kendte udgivelser, som du har lagt over på kassette, eller det er dine egne optagelser der er bedre end Blue Note og Stockfisch.
Tilsyneladende er det altså dine egne optagelser, der er bedre end de XRCD-udgivelser fra Blue Note.
Hvis din mastering er så god, så må du jo være ansat i pladebranchen ? Eller er det blot tomikrofonoptagelser du laver ?
At du ikke kan høre forskel på kassette og CD, ved kopiering fra CD, undrer mig lidt, hvis du udfører mastering på prof plan.  |
|
|
Jeg er ikke professionel og har ikke lavet pro lyd i rigtig mange år. Der er ikke tale om gamle masterbånd.
Når jeg laver egne optagelser er det med to-mikrofonteknik.
Blue Note og Stockfisch er ikke evigt saliggørende. Gamle optagelser fra 50'erne og 60'erne har en evne til at overgå alt andet hvis du finder den rette.
Brug du bare XRCD eller andet i en sammenligning så længe vi har med stereo at gøre.
Det er da ufatteligt som du og en masse andre går uden om den varme grød og ikke har boller til at stille op til en blindtest. Jeg ved hvad jeg gør og jeg er helt bevidst om at kassetten ikke er det bedste medie. Men CD'en er bare ringere. Tjek og forstå min prioriteringsliste i starten af tråden.
Folk der stemmer og tror at CD er det bedste medie har fået HiFi temmelig galt i halsen. Det er en pointe der er til at forstå.
"dolph"
|
|
|
Hej Dolph.
Jeg er villig til at være forsøgsperson.....det er positivt ment. Jeg bor på Sjælland.
|
|
|
Cool
Endelig en der viser mandsmod! 
Vi skal så bare finde ud af vilkårene. På dit eller mit grej? Hvordan skal testen udføres? Etc. etc.
Det får vente til varmebølgerne er overstået. Jeg har nemlig også et liv til søs.
P.S.: Hvilken CD maskine er min kassette op imod? 
"dolph"
|
|
|
Hej Dolph.
Vi tales ved og god tur til søs......håber ikke du bliver stegt.....hvis......så skulle kolde øl og snaps virke lindrende ........CD makinen: Accuphase DP 67........Er den OK ?
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg gider at tage den fra kan jeg evt. tage et styk Accuphase DC-91 med?
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 21 Juli 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
| Hvis jeg gider at tage den fra kan jeg evt. tage et styk Accuphase DC-91 med? |
|
|
Tør du virkelig sætte den op mod en båndoptager ?  __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Jesper Juul skrev:
| Hvis jeg gider at tage den fra kan jeg evt. tage et styk Accuphase DC-91 med? |
|
|
Tør du virkelig sætte den op mod en båndoptager ? 
|
|
|
Lad os nu vente og se hvad resultatet af en blindtest mellem en så fin CD maskine som Accuphase og en kassettebåndoptager inden der rækkes alt for meget tunge.
Jeg er udemærket klar over at det kan gå begge veje men jeg har en tro på at blindtesten afslører at ingen forskel kan høres. 
"dolph" |
|
|
Du har selv skrevet, at du anser støjreduktion for forringende for kvaliteten, men vil blive nødt til at bruge det, for at båndsus ikke skal afsløre hvad der er bånd. Hvordan kan støjreduktionen være forringende, hvis man ikke kan høre forskel ? Heri ligger der en selvmodsigelse. Du kan ikke mene at det lyder bedst uden støjreduktion, hvis der ikke er forskel, når der bruges støjreduktion.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kender jeg ikke vildt meget til det maksimale man kan få ud af de forskellige medier der nævnes på din liste, og har heller aldrig hørt en spolebåndoptager, men det bedste medie jeg har hørt mangler på din liste... Nemlig DVD Audio som nok sidestilles med SACD, men jeg mener det ligger højere lydmæssigt...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
| Så en given A/B blindtest vil jeg muligvis nok udføre på et Cr eller MX bånd uden støjreduktion. |
|
|
Aha - og så har du vel et signal/støj-forhold på omkring 55dB ? En Revox B77 spolemaskine kan vist opnå omkring 65dB, hvis jeg ikke husker helt ved siden af ? Tror du virkelig ikke at båndsus på kassettebånd, uden støjreduktion, er hørbart ? Hvorfor så opfinde støjreduktion, hvis det ikke er hørbart ? Jeg lytter meget på hovedtelefoner, og kan høre en masse, som end ikke afsløres på mine elektrostater, da de ikke kan spille lige så højt. Det må vist være James Last, eller andet Bose-venligt musik, du vil teste med. Hvis du mener at støjen skal være der, og er uden betydning, så lyder det meget som en gang ejendomsmæglersprog - "det tog vender man sig til".
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Jesper Juul skrev:
|
|
Tør du virkelig sætte den op mod en båndoptager ?  |
|
|
Hehe, jada det kunne være ret sjovt, jeg har jo som sagt aldrig hørt en ordentlig kasettemaskine, men kender efterhånden min Accu ret godt, og så lyder den efter min mening ganske fremragende. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Spencer skrev:
niklasthedolphi skrev:
| Så en given A/B blindtest vil jeg muligvis nok udføre på et Cr eller MX bånd uden støjreduktion. |
|
|
Aha - og så har du vel et signal/støj-forhold på omkring 55dB ? En Revox B77 spolemaskine kan vist opnå omkring 65dB, hvis jeg ikke husker helt ved siden af ?
Tror du virkelig ikke at båndsus på kassettebånd, uden støjreduktion, er hørbart ? Hvorfor så opfinde støjreduktion, hvis det ikke er hørbart ?
Jeg lytter meget på hovedtelefoner, og kan høre en masse, som end ikke afsløres på mine elektrostater, da de ikke kan spille lige så højt.
Det må vist være James Last, eller andet Bose-venligt musik, du vil teste med.
Hvis du mener at støjen skal være der, og er uden betydning, så lyder det meget som en gang ejendomsmæglersprog - "det tog vender man sig til".  |
|
|
En Revox B77 har S/N 67 dB ved 19 cm/s og den er ikke referencen. Min spole har 65 dB A vejet 38cm/s 510 nWb/m NAB eq og der kan du under ingen omstændigheder høre båndsus.
Desuden er S/N ikke det eneste parameter der findes. Jeg bruger ørene og det er også meningen at det er ørene der skal bruges ved den forestående A/B blindtest. Målinger er ligegyldige i den sammenhæng.
Elektrostathøjttalere er ikke særlig afslørende. Jeg har ladet det være op til Dr. Lyd, som også har elektrostater, om blindtesten skal foregå hos ham eller hos mig.
Detaljer bliver ikke afsløret af at spille højt men ved at et anlæg mestrer formidling af mikrodynamik.
James Last og Bose venlig musik må du gerne beholde for dig selv og dit anlæg.
Din skepsis træder tydeligt frem men din holdning bliver ikke mere sandhed af at blive råbt højt eller gentaget mange gange. Det bliver heller ikke mere rigtigt af at du putter mig ord i munden som eksempelvis at man er nødt til at bruge støjreduktion for at undgå båndsus.
Den forestående blindtest vil vise om Dr. Lyd og jeg kan høre forskel på CD og kassette.
Hvis du ikke havde været så nervøs for at stille din CD i skammekrogen så havde du meldt dig og stillet op med din CD mod min kassette og så havde det været dig der var blevet en del af den kommende blindtest.
"dolph" |
|
|
Nu må vi vist lige have defineret hvad mikrodynamik er. Du har jo større dynamik på bånd, end signal/støjforholdet. Altså ligger der detaljer, som er svagere end støjen. Disse detaljer mener jeg er vigtige - og det mener du ikke. Altså er vi ude i noget rent subjektivt her, når du siger at S/N ikke er det eneste parameter. Det er vigtigt for mig, men ikke for dig. Hvis jeg kan høre forskel, vil du bare sige, at ja, jeg kan høre støjen, men bånd lyder bedst alligevel.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Jesper Juul skrev:
|
|
Tør du virkelig sætte den op mod en båndoptager ? 
|
|
|
Hehe, jada det kunne være ret sjovt, jeg har jo som sagt aldrig hørt en ordentlig kasettemaskine, men kender efterhånden min Accu ret godt, og så lyder den efter min mening ganske fremragende.
|
|
|
Ja jeg tror nu heller ikke du behøver ligge søvnløs af frygt for at tabe duellen, om end vil Dolph helt sikkert mene at kasetteoptageren er bedre, for han kan bedre lide den lyd den har, så enige bliver i nok næppe. Jeg har haft en del kasettebåndoptagere før i tiden selv dyr Nakamitchiér som var de bedste den gang og de var da gode. Men de kan på ingen måde måle sig med eks. min Dat , der er en verden til forskel i mine øre, end ikke en gang min første cd maskine en philips 650 til 6000 kr kunne mine båndoptagere nå op til. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv om et medie, har mere støj end et andet, kan det jo sagtens lyde bedre, i nogens ører. Det gælder jo ikke kun om at undgå støj. Det skal vel også lyde naturligt og dynamisk.
Feks. spiller min plov da fremragende, selv om der, ved høje niveauer, er mere støj, en på min cd spille.
Det her bliver en spændende tråd at følge.
vh. Henrik __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, det ser dog ud til det kun bliver Dr. Lyd og Dolph alene eller hur?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|