Forfatter |
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1269
|
Sendt: 11 August 2024 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da højttalergengivelse er et stykke fra, at kunne gengive stemmer og instrumenter naturligt, er det en smagssag, hvad der er "den rigtige
lyd".
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Audioloud Udelukket fra forum

Har lige brug for en pause...
Bruger siden: 14 Juli 2022 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 385
|
Sendt: 11 August 2024 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Kaj .
Der er tit forskel , og det er jo rart at man kan høre forskellen når lydstyrken er høj / mellem / eller lavere !
Selv på min laptop kunne jeg høre forskel , da jeg så videoen om Ansuz , da der blev skiftet mellem 230V kabler !
Powercords comparisons-Are the most expensive the best?
Det må nok være en af mine kæpheste , at Danish Audio Group kan lave noget som er svært at kopiere korrekt og skal man købe
det bedste , så har jeg ikke råd til mad eller noget andet resten af livet !
Så jeg må nøjes med noget til førtidspensionist-penge ! Købte lige en Schiit Saga forforstærker til 1.500,-Kr. brugt , men den lyder
bedre end min Audiolab 8300CDQ , gætter det er den digitale volume versus relæstyret " attenuator " .
|
Til top |
|
|
highend-knud Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Juli 2024 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 11 August 2024 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
highend-knud skrev:
Vi er i mål , det eneste spørgsmål som står tilbage er hvorfor er der stadigvæk stor forskel på de enkelte anlægs lyd
rundt omkring i de små stuer. |
|
|
Jeg er meget enig med dig. Med hensyn til dit spørgsmål er der noget vigtigt du har overset.
Man skal altid spille med præcis det samme lydniveau hvis man vil sammenligne to ting, har jeg set det forklaret.
Gør man det, er der "aldrig forskel" - hvis jeg har forstået kilden korrekt.
|
|
|
Åhh ja det er naturligvis det som er problemmet.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3358
|
Sendt: 11 August 2024 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audioloud skrev:
@ Kaj .
Der er tit forskel , og det er jo rart at man kan høre forskellen når lydstyrken er høj / mellem / eller lavere !
Selv på min laptop kunne jeg høre forskel , da jeg så videoen om Ansuz, da der blev skiftet mellem 230V kabler !
Powercords comparisons-Are the most expensive the best? " . |
|
|
Hvordan kan du være sikker på at lydforskelle på videoen er relateret til det viste kabelskift?
Med min erfaring fra branchen vil jeg aldrig tage det for gode varer uden selv at inspicere testbetingelserne on The spot
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 August 2024 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Kaj .
Ja jeg ville jo også gerne være der selv , men nu er det ikke kun Jay ( fra videoen ) , der været på besøg hos Ansuz / Audio Group
Denmark og har været ude for det 230V kabel trick .
Men det er nu spændende hvad der skrives , hvis teknologien holder , og det har jeg en ide om at det holder !
Men det er jo ikke lige til vores pengepung . Men jeg har nogle ideer som jeg måske kan sælge , men det koster jo også at lave
nogle prototyper , men mere om det senere ...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 August 2024 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Kaj .
De bor jo i Aalborg , kunne du så ikke besøge fabrikken , og så give os din holdning til om det holder ???
Om at det giver mening at man bruger hele husholdningen på det der skulle være det bedste ???
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2024 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Audioloud.
Besøge producenten - ja god ide! Med viden fra anden side er jeg sikker på at jeg ikke får lov at styre processen. Det skulle jo
gerne falde ud til producentens fordel.
Når nu vi er ved kæpheste er det at kigge og lytte ukritisk til YouTube videoer en af dem. Det ses alt for ofte at hifi-guruer er i
stand til at forføre os Hi-fi nørder uden hold i virkeligheden.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 August 2024 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Kaj .
Det er vel en venlighed at skifte 230V kablerne for dig og trykke på en start-knap , som i en Hi-Fi forretning , det burde man
kunne se ikke er snyd , hvis man er der selv !
Jeg er absolut ikke ukritisk , jeg følger op på emnet i alle afskygninger . Cryogenic " forædling " af metaller , tesla coils osv.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2024 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ud fra videoen du henviser til er denne.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 August 2024 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja .
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2024 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ud over man ikke kan være sikker på der benyttes præcis den samme lydfil når der skiftes kabel. Har du lagt mærke til
demonstrationsmetoden? Hvad lægger du mærke til?
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 12 August 2024 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gennem 30år med videnskabelige forsøg på Princeton Engineering Anomalies Research laboratoriet (PEAR), siger Robert
G. Jahn, den tidligere dekan for ingeniørstudiet på Princeton:
"Et er hvordan komponenter måler isoleret set. Alle former for fysiske systemer, hvad enten de er mekaniske,
elektromagnetiske, strømdynamiske, kvantemekaniske eller atomare, udviser en kapacitet for synergi og interaktive
vibrationer med lignende systemer eller med omgivelserne. Forbundne harmoniske oscillatorer, alle almindelige
musikinstrumenter, radio- og fjernsynskredsløb samt molekylernes atomare elementer har alle del i denne sympatiske
resonans, hvorved der opstår markant anderledes egenskaber end dem, der kendetegner de isolerede komponenter."
Med andre ord, målinger fortæller ikke hvad du oplever når du lytter.
|
Til top |
|
|
highend-knud Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Juli 2024 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 12 August 2024 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er absolut enig, håber man forstod mit forrige indlæg var ironisk og et kærligt spark til ASR og vores ven fra hifi2you og Audioholics.
Tager man det enkelte objekt eksempelvis et kabel ud af sin sammenhæng er der ingen målbare forskelle vi burde kunne høre. Det har mange efterprøvet inklusiv mig selv, men kan kalde resultatet for en bekræftelse af selve hifi problemmet og iøvrigt det langt de fleste hifi diskutioner kredser om på den ene eller anden måde.
Et eksembel kunne være at skiftes lederen i en kabel konstruktion mellem kobber og sølv, der vil ikke kunne måles nogen forskel vi burde kunne høre , der måles kun den forventede forskel i lederevner , som bekendt leder sølv lidt bedre end kobber.
Men lyttes i et transparent anlæg høres en klangforskel som logisk, teoretisk og måle mæssigt ikke burde være der , bruger man alt sin elektronik viden finder man ingen forklaring , er selv endt op med et begreb jeg kalder marteriale lyd ( min kæphest) forskelige marterialer lyder forskelligt ,de opleves at have en lydsignatur uafhængig af kendte elektriske parametere strøm spænding ohmsk modstand kapacitet osv.
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 12 August 2024 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Med andre ord, målinger fortæller ikke hvad du oplever når du lytter. |
|
|
Man kan måle alting og meget bedre end vi kan høre. Udfordringen ligger i at udfører målingen korrekt og analyserer data - samt udfører den bedst mulige korrektion til den fundne afvigelse/forvrængning. Der er forskellige kompromisser at indgå, for at komme relativt tæt på god lyd. Der findes bare ikke noget her i livet, som kan udføres eller bygges, uden at der er et kompromis. Derfor er det mere et spørgsmål om at vælge og acceptere 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 August 2024 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hvis du mener at vi elektronisk set, er i mål, så er grunden til at der alligevel er forskel i de små hjem jo være højttalerne og rummet tilsammen |
|
|
Præcis  Og selvfølgelig at nogle har valgt så begrænsende elektronik - velment - at man lige skal grave fejlen frem, før man for alvor kan komme i mål. Desuden er der med erfaring også forskellige ting vi går op i. Så selvom vi alle har rigtig mange ligheder, så er der stadig en stor forskel i vores tilbageværende hørelse og følelse omkring forskellige lyde. Mit bedste bud, vil altid være at undgå de værste faldgruber og se om ikke man egentlig bliver ganske godt tilfreds. Så kan man altid komme videre derfra 
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2024 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabler er noget rigtigt skidt at rode med og diskutere. Vi bliver aldrig enige, når oplevelserne svinger mellem “ingen forskel
overhovedet” til “ekseptionel forskel på alting”. Lad kablerne være de kæpheste vi gemmer i skabet og kun tager frem når
legekammeraterne er gået hjem. Jeg har gemt mine - for husfredens skyld
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 August 2024 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Kaj .
Jeg ved ikke lige hvad jeg overser ?
Men tænker at det er dumt at snyde kunden , man skal jo heller ikke købe noget hvor der ikke er en returret / prøveperiode , så er
der sikkert snydt !
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 August 2024 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
highend-knud skrev:
Perfekt lyd burde ikke være et problem, elektronik i dag performer langt bedre end vi kan høre og tilmed til en rimelig pris, kabler tilføre ikke THD eller støj og vil derfor ikke ændre signalet , det gælder for selv de billigeste kabler, ingen problemer der , vi har DSP så stort set enhver højtaler kan rettes op til at afgive et perfekt output og DSP klarer også problemer med rummet. Vi er i mål , det eneste spørgsmål som står tilbage er hvorfor er der stadigvæk stor forskel på de enkelte anlægs lyd rundt omkring i de små stuer. |
|
|
Husk bare... at hvis din højttaler ikke er jævn og ensartet i sit spredningsmønster - både i det horisontale og vertikale plan. Så kan din DSP ikke rette ordenligt op på problemet. Den kan pynte lidt på det, men det er stadig højttaleren som grundlæggende er lavet forkert. Så et teknologisk fiks, som en DSP, kan kun rette et lineært problem - altså hvis højttaleren helt basalt set er bygget fornuftigt til at begynde med. Følgende er hhv. en højttaler der virker ok med DSP og en som kun vil blive "pyntet":
Udfordringen ligger nemlig i hele konstruktionen. Har man først set sig lun på f.eks én basenhed. Så skal man sætte sig ind i hvilke mellemtoner og eller diskant, som både passer i kabinettet og til den pågældende spredning og delefrekvens. Hvis bare 1 ting ikke passer, så får man nogle unoder som ikke kan rettes med DSP.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2024 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
I videoen er der ikke tale om en kunde, som ved en demonstration ønsker at købe et kabel. Der er derimod tale om en YouTube
influencers besøg hos virksomheden med en ganske anden agenda.
Sætter man sig i influencerens sted med køb for øje, føres man gennem valg af kabler og skiftende musikvalg og supplerende
forklaringer til den konklusion, at det næste kabel er bedre end det foregående. Man undlader at benytte “det bedste” kabel
sammen med det første musikeksempel. For med de akkumulerede forbedringer der omtales burde der være en ganske stor
forskel fra det første lyt. Hvorfor gør man ikke det, tænker jeg? Kunne det tænkes at det er indspilningerne og den supplerende
forklaring, som har (for)ført lyttere derhen, at sidde tilbage med oplevelsen af forskel på kablerne.
Jeg må vel hellere komme med den indrømmelse at jeg gennem mine mange år som sælger i branchen i flere sammenhænge
har benyttet mig af samme fremgangsmåde som det vises på videoen.
Fy, Kaj
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2024 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audioloud skrev:
@ Kaj .
Jeg ved ikke lige hvad jeg overser ?
Men tænker at det er dumt at snyde kunden , man skal jo heller ikke købe noget hvor der ikke er en returret / prøveperiode , så
er der sikkert snydt ! |
|
|
Sammenholder du med mit foregående indlæg, er der da snyd med i billledet? Du har jo selv forsvaret videoens indhold og
fremgangsmåde. Ud over at du mener at kunne høre forskel
Og forestil dig nu at du har købt kablet og derhjemme har haft en hovsa oplevelsen i minutterne efter at have tilsluttet det. Hvor
meget skal der så til for at du vælger kablet fra?
|
Til top |
|
|