Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. november 2024 | 23:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hi-fi nørdernes kæpheste. Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 August 2024 kl. 17:41 | IP-adresse registreret Citér Boman

Audioloud skrev:
@ Boman .

Hvad har de fleste ikke ? dipole højttalere eller et passende rum ???

Et passende rum.

Højttalerne skal nemlig stå i en passende afstand fra bagvæggen.

Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Sendt: 08 August 2024 kl. 17:55 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

@ Boman .

Alle højttalere skal have en passende afstand til væggen/-e , men med dipoler så virker det bare mere logisk med opstillingenn .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2024 kl. 18:14 | IP-adresse registreret Citér Boman

Audioloud skrev:
@ Boman .

Alle højttalere skal have en passende afstand til væggen/-e , men med dipoler så virker det bare mere logisk med opstillingenn .

Det bedste vil være, hvis den bagudstrålende lyd forsvandt

Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2022
Sendt: 08 August 2024 kl. 18:28 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

@ Boman .

Måske en stor akustisk ventil bag dine højttalere vil virke ?
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 August 2024 kl. 23:25 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Der må jo være andre kæpheste end konstruktionsløsninger på basproblematikker. Det kunne være interessant også at høre om
andet. Ikke mindst at få et detaljeret indblik i baggrunden for et emne og dets løsning. Hvorfra man har hentet inspiration til
netop at have valgt en given løsning på musikformidlingen og gengivelsen af den.

Heller udveksling af oplevelser og erfaring end oplæg til en diskussion
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

highend-knud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Juli 2024
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 August 2024 kl. 08:58 | IP-adresse registreret Citér highend-knud

Jeg har en kæphest eller nok snarere et problem, jeg kan simulere, beregne og måle alt der har med præcision/data/større eller mindre at gøre, men dette
fortæller ikke alt og nogen gange slet ikke noget om det hørte.
Til top Vis highend-knud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highend-knud

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 August 2024 kl. 08:59 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Boman skrev:
Audioloud skrev:
@ Boman .

Alle højttalere skal have en passende afstand til væggen/-e , men med dipoler så virker det bare mere logisk med
opstillingenn .

Måske indbygge Højttalerne i frontvæggen?   Kassen til bassen kunne så ligge under gulvet?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2024 kl. 10:13 | IP-adresse registreret Citér Boman

Kaj. skrev:
Der må jo være andre kæpheste end konstruktionsløsninger på basproblematikker. Det kunne være interessant også at høre
om
andet. Ikke mindst at få et detaljeret indblik i baggrunden for et emne og dets løsning. Hvorfra man har hentet inspiration til
netop at have valgt en given løsning på musikformidlingen og gengivelsen af den.

Inden mine dipoler, brugte jeg lukkede bashøjttalere (trykkammer), hvor bassen have meget bløde ophæng, så det var luften bagved der var
"ophænget"/fjederen, som er meget mere lineær, end selve ophænget. Hvis det er lavet fornuftigt, får man en rigtig god/naturlig bas.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2024 kl. 10:19 | IP-adresse registreret Citér Boman

nils valla skrev:
Måske indbygge Højttalerne i frontvæggen?   Kassen til bassen kunne så ligge under gulvet?

Dipol er uden kasse

Men hvis man havde et uendeligt stort rum bagved, kunne man indbygge dem i væggen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 09 August 2024 kl. 18:24 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Jeg har adskillige gange været til Torsdags koncert i den gamle koncertsal live og har efterfølgende siddet hjemme og hørt genudsendelsen over anlægget med god tuner og mine Snell C og Snell A2 efterhånden som jeg fik dem. Jeg kiggede efter mikrofon placeringerne og sad med lukkede øjne og forstillede mig disse, hvor de var og det gjorde det nemmere at få et overblik.

Man sidder faktisk og kigger ned på musikerne, da de jo er placeret over dem, de sidder ikke på række bagude, som man ellers ville forstille sig det. Men når man hører en koncert live derinde fra, er det lettere at se det for sig, men det samme er det under alle omstændigheder ikke, men man sidder ikke og laver sit eget indre stereo billede, da man jo var der nogle timer før.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 August 2024 kl. 19:36 | IP-adresse registreret Citér Sven Palvig

Boman skrev:
Audioloud skrev:
@ Boman.

Det mener jeg ikke. Det er vigtigt at man tæmmer lyden fra Frontvæggen med gode tunge diffusere der spreder lyden som en D1 diffuser. Min erfaring er, at man ikke skal bruge absorbenter, men diffusion. Mine Svanå Teknik V-wings fjerner væggen, hvilket betyder, at dårligdom er væk. Det må være ekstra vigtigt med dipoler.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 August 2024 kl. 20:56 | IP-adresse registreret Citér nils valla

@Sven Palvig

Hvis man lidt firekantet, forstiller sig "verdens bedste" udstyr på alle poster blot minus en enkelt post, eksdempelvis Pre.
Forstil dig en forskel det ville gøre få en lige-så-god Pre sat ind. Mange ville endda tilskrive hele den potentielle
forbedring til Preén ;-)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 August 2024 kl. 21:24 | IP-adresse registreret Citér Sven Palvig

Det har du ret i.
Jeg husker tilbage, hvor jeg købte kabler fra Taralabs, og sad og lyttede koncentreret og det er blevet nemmere og nemmere at lytte forskel, efterhånden som alt er blevet bedre.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 August 2024 kl. 00:29 | IP-adresse registreret Citér Flemming

Digital_Thor skrev:
Jeg hælder bare 3,5kW i systemet og bruger lidt EQ - wupti

Du får på den måde meget mere IMD forvrængning når du øger membranvandringen i trykammer systemet mod de lavere frekvenser...

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2024 kl. 10:03 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Enhver form for forvrængning tilfører lyden dens klang. Det gælder musikanlægget såvel som musikinstrumenterne.
I den sidste ende er det et spørgsmål om hvad man kan li at lytte til
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 10 August 2024 kl. 10:09 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Flemming skrev:
Digital_Thor skrev:
Jeg hælder bare 3,5kW i systemet og bruger lidt EQ - wupti

Du får på den måde meget mere IMD forvrængning når du øger membranvandringen i trykammer systemet mod de lavere frekvenser...

Det var selvfølgelig også bare en vild overdrivelse
Jeg spiller sjældent højt nok til at det på nogen måde er en udfordring. Jeg har 2 stk. Satori WO24P i 80 liter lukket fra ca. 60 til 400Hz omkring en Coax enhed - næsten lige som KEF R900... der er ikke meget vandring der, før jeg på 2,5-3m afstand har rigeligt med niveau. Under ca. 100Hz overtager et multi-sub system arbejdet, som igen er rigeligt stort til at kunne følge med, uden at skulle benytte port eller lignende.
Man skal jo både sætte et mål med hvor højt man vil spille, hvor stort et rum der skal fyldes og hvor langt væk man sidder. Så snart disse faktorer begynder at gro, så stiger behovet for effekt og effektivitet ret hurtigt. Har hørt et system med Hypex FA123 plateamp hvor 8dB boost i bassen, fik forstærkeren til at klippe meget hurtigt. Så jeg gik sådan set bare efter den nemmere løsning. Da jeg alligevel benytter aktiv drift, DSP og rumtilpasning, så er det klart nemmere at bygge et lukket kammer med et Q omkring 0,7 til 0,9 og så benytte EQ til at tilpasse højttaleren til rummet og lyttepositionen, hvilket man alligevel gør i næsten alle rum, pga. udfordringer med akustik-behandling ved dybere frekvenser.
Effekt er desuden billigt og portede kabinetter kræver ofte op imod den dobbelt volumen for den samme enhed, hvilket igen en begrænser for elegant en højttaler kan blive. Desuden har jeg alligevel valgt 4 vejs deling, hvilket begrænser den nødvendige båndbredde, og alle de dybe frekvenser håndteres af 2 x 12" og 2 x 15" 100 liters subwoofere, som er delvist gemt væk.
Hvis jeg kan undgå en port, så fortrækker jeg at bruge energien/tiden på at få resten til at virke i stedet. Men igen, det er blot mit valg til mit personlige hifi-kompromis 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 11 August 2024 kl. 07:50 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Kaj. skrev:
Enhver form for forvrængning tilfører lyden dens klang. Det gælder musikanlægget såvel som musikinstrumenterne.
I den sidste ende er det et spørgsmål om hvad man kan li at lytte til

Yup Men vi fortrækker som helhed nogle former for forvrængning, frem for andre.
Vi kan f.eks godt tygge os igennem lidt 2' harmoniske fra rørforstærkere, men ulige harmonisk cross-over forvrængning fra en dårlig transistorforstærker, lyder træls. Heldigvis er dette mere eller mindre løst for nogle årtier siden og behøver på ingen måde være en bekymring mere... altså hvis man bare er klar over at rør ikke rigtig har nogen teknisk berettigelse længere - andet end "hygge". Jeg kan f.eks godt leve med en bil der har en blødere undervogn og derfor hælder lidt i svingene, så længer jeg mærker bump mindre når jeg kører ligeud - igen - præference

Variationerne - selv små - fra afspilningen - af en hvilken som helst form - fra f.eks pladespillere, er derimod altid lidt irriterende, for mig. De behøver ikke være der og påtrænger sig unødig opmærksomhed. Jeg er jo så yderst farvet i min holdning, da jeg ikke rigtig lader mig påvirke af kørsel i min "gammeldags" manuelle bil, hvor gearskifte osv. giver mig en "varieret" kørsel, til forskel fra moderne 1-gears ellerter

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

highend-knud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Juli 2024
Sendt: 11 August 2024 kl. 12:56 | IP-adresse registreret Citér highend-knud

Kaj. skrev:
Der må jo være andre kæpheste end konstruktionsløsninger på basproblematikker. Det kunne være interessant også at høre om andet. Ikke mindst at få et detaljeret indblik i baggrunden for et emne og dets løsning. Hvorfra man har hentet inspiration til netop at have valgt en given løsning på musikformidlingen og gengivelsen af den.

Perfekt lyd burde ikke være et problem, elektronik i dag performer langt bedre end vi kan høre og tilmed til en rimelig pris, kabler tilføre ikke THD eller støj og vil derfor ikke ændre signalet , det gælder for selv de billigeste kabler, ingen problemer der , vi har DSP så stort set enhver højtaler kan rettes op til at afgive et perfekt output og DSP klarer også problemer med rummet. Vi er i mål , det eneste spørgsmål som står tilbage er hvorfor er der stadigvæk stor forskel på de enkelte anlægs lyd rundt omkring i de små stuer.
Til top Vis highend-knud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highend-knud

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 11 August 2024 kl. 13:34 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Hvis du mener at vi elektronisk set, er i mål, så er grunden til at der alligevel er forskel i de små hjem jo være højttalerne og rummet tilsammen

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2024 kl. 16:51 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

highend-knud skrev:
Vi er i mål , det eneste spørgsmål som står tilbage er hvorfor er der stadigvæk stor forskel på de enkelte anlægs lyd
rundt omkring i de små stuer.

Jeg er meget enig med dig. Med hensyn til dit spørgsmål er der noget vigtigt du har overset.
Man skal altid spille med præcis det samme lydniveau hvis man vil sammenligne to ting, har jeg set det forklaret.    

Gør man det, er der "aldrig forskel" - hvis jeg har forstået kilden korrekt.

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes