Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 12:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hi-fi nørdernes kæpheste. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
highend-knud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Juli 2024
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 08 August 2024 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Lavede engang en beskrivelse over basreflex virkermåde, jeg mener det er de 3 forskelige måder membranen belastes på i sin vej gennem bas området , det er som at puste henover en flaske munding , mener det er medvirkende til at give basreflex sin klang som jeg ikke mener kan fjernes med DSP. Basreflex Q giver typisk ikke en god transient gengivelse meget eftersving, Q parameteren kan beskrives som at slå på en tønde som er mere eller mindre dæmpet.

Derudover vil reflex kunne generere rum problemer som ikke behøver at være der hvis et andet kabinet princip benyttes, eksembelvis akustik ventil eller lukket kabinet.

Nogen påstår at basreflex har mindre THD , det mener jeg ikke , det afhænge af måden man måler på, på illustrationen ses at membranen i et område stort set ikke bevæger ,porten har optaget opgaven med at levere bas , det giver sikkert mindre THD med sinus toner, men ikke med musik som kun vores hjerne kan tolke.

Bas reflex blev oprindeligt opfundet som en billig måde at udvide frekvensområde på ikke for at få at forbedre hifi og billigt var det , det krævede bare et hul og et paprør.

Basreflex virker som et instrument i sig selv , det er en helmholtz resonator som er meget benyttede i musikinstrumenter, og som bas-fælder ude i rummet til at at reparere på de rum problemer basreflex højtalere kan give.

Men erkende det kommer an på hvilken referancen man har om man acceptere måske endda holder af basreflex lyd, vil man prøve at gengive virkeligheden , eller er Hifi blevet til hvad hver enkelt kan lide, det evige spørgsmål, tror også mange har vendt sig til at bas skal lyde som basreflex , fordi princippet er nærmest enerådende på markedet.

Til top Vis highend-knud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highend-knud

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 August 2024 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

The Absolute Sound “A Guide To Better Bass” viser følgende illustration. Spørgsmålet er så hvad “better” dækker over?

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 August 2024 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Hvad hvis princippet er korrekt benyttet?

Hvis en slaveenhed er underdimensioneret, tilføjer den så ikke også noget ukorrekt (i dette tilfælde reel forvrængning) hvis slaven tvinges ud i en vandring der er tæt på dens grænse? Og kan en slaveenhed, ligesom en port, ikke også tunes til at give dét du og Boman kalder "80hz boom"?

Hvis basport princippet er korrekt benyttet, så øger det ikke output i bassen, men har den fantastiske egenskab, at det kan gøre impulsresponsen bedre i basområdet... men jeg har i mine mange år som anmelder kun oplevet det én gang.

Alle principper kan ødelægge en ellers god højtaler, men en passiv bas et alt andet lige "låst" til den luft der er i kabinettet. Modsat en basport, som står "åben" ud til rummet og luften kan bevæge sig frit...

Men hvis man er glad for sine basreflekshøjtalere, så er det fint - det har jeg selv været tidligere, i troen på at det ikke kunne blive bedre. Men det er ikke korrekt bas...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 08 August 2024 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Kan du linke til det store Google som skriver mere om brugen af bass-refleks og at det er et værktøj til at forbedre impulsresponsen? Min forståelse, og al litteratur jeg har læst og hvad jeg også finder logisk, så er basrefleks netop et værktøj til at udvide frekvensresponsen og sikre højere effektivitet og lavere forvrængning i højttalerkonstruktionen.

Eksempel: Højttaler A har en aktiv enhed som spiller ned til 60hz hvor den rulle af under. Man kan, vha. delefilter, udvide dette så den spiller til 40hz hvilket reducerer effektiviteten og potentielt tilføjer ekstra forvrængning pga. enhedens længere vandring og øger kompression fordi enheden får tilført mere effekt. Alternativet er at tilføje en port/slave som man tuner til at tage over hvor enheden naturligt ruller af og porten/slaven tillader så at man nu får 40hz med uden at tilføje mere effekt til den aktive enhed. Det har så nogle andre ulemper hvor f.eks. impulsresponsen i bassen bliver dårligere - der er så en del meninger om hvorvidt det er hørbart i de dybe frekvenser dog. Men vi er tilbage ved kompromissernes verden.

Jeg har ingen præference - jeg har lukkede subs nu hvor jeg tidligere havde portede. Efter kalibrering er der ingen forskel i mængden af mudder - men de lukkede bruger mere effekt.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 08 August 2024 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke selv kan finde det du søger på det store internet, så kan jeg ikke hjælpe dig. Kun du kender din sandhed, den kan jeg ikke fortælle dig.

Det var Lars Goller der i sin tid fortalte mig om princippet, og jeg stolede på at det han fortalte mig var korrekt. Lars har erfaring fra sit arbejde hos mange producenter i branchen.

Dengang havde man heller ikke behov for at modbevise andre, når de gav viden fra sig... noget man i denne tid desværre ser alt for ofte - også i højere lære-anstalter. Folks følelser bliver deres sandhed! Bøgerne er kun vejledende... og lektoren/professoren skal ikke tro, at hans/hendes erfaring betyder noget, når nogen føler eller indentificerer sig med noget andet!!!

Dunning/Kruger...

Du har helt ret i din antagelse om en basport, når den benyttes til at udvide frekvensområdet nedad. Som du selv skriver, så er det et kompromis. Det er en slave bas ikke i samme grad, da den er styret af det lukkede kabinet, hvor luften holder den i ave, hvilket ikke sker med en port.

Og ja, hvis lukkede højtalere skal spille bas, så kræver det større kabinetter og mere effekt. Alle principper har deres kompromisser. Det handler om at finde det mindste kompromis...

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Sendt: 08 August 2024 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen behov for at modbevise, men vil gerne lære hvis der er noget jeg har misforstået. Og når der kommer ting på bordet som går imod bøgerne, imod "Google" og imod hvad jeg har fået fortalt fra branchefolk, så tænker jeg det er naturligt at ville høre mere. Men sådan kan vi være forskellige - lyder til at du har hørt noget fra en Lars og stolet på dét.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 08 August 2024 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Jonas, jeg kan ikke hjælpe dig... du har din "sandhed"! Det kan jeg ikke ændre ved, og derfor kører det i ring.

"En Lars"... hvis du ikke ved hvem Lars Goller er (Dali, B&O, ScanSpeak, GaMuT, SB Acoustics, Dynaudio m.fl.), så har du talt med de forkerte "branchefolk"

God vind!

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Sendt: 08 August 2024 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg vil med glæde ændre min sandhed - men det kører i ring fordi du ikke vil forklare tingene eller henvise til steder som gør... Hvad er det du plejer at sige? Kan man ikke forklare det simpelt, så forstår man det nok heller ikke Det er også ok - men så indrøm det og henvis til, at du blindt stoler på Lars Goller og ikke selv forstår det.

God vind :)

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2024 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

NU blander jeg mig i noget jeg ikke havde behøvet.

JBLPro og Mikkel. Er der nogen som helst mulighed for at I kan være i hus sammen? Som det opleves er det "træls" at være tilskuer.
Til JBLPro. Hvorfor skal du altid optræde konfrontatorisk frem for at være imødekommende?
Ja man kunne sige det gælder jer begge, hvilket jeg slet ikke forstår efter mødet med Mikkel.

Slet dette indlæg når I har skabt konsensus.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2024 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Begge systemer er resonans systemer, hvor man har en masse og en fjeder, som tilsammen giver en resonansfrekvens.

Fjederen er luften i kabinettet, og massen er vægten af luften i røret eller af slavebassen.

Hvordan man afstemmer frekvensen, er et valg.

Faktisk bryder vi os ikke om at nogle toner får en "særbehandling".

Men som man se på de målte kurver, er resonansen heldigvis ikke som en kirkeklokke, så det er ikke kun den ene frekvens, der bliver
forstærket   

Men sådan - som den mest bliver brugt - er det for at give højttaleren en markant bas.

Slavebassen har den fordel, at den ikke - som røret - lukker så mange højere frekvenser ud, der så "blander" sig med den direkte lyd.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2024 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

@Boman
Din beskrivelse af luft som "fjederen" er i mit system suppleret med den akustiske ventil som "støddæmperen" der får fjederen til hurtigere at
falde til ro.

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Sendt: 08 August 2024 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:

JBLPro og Mikkel. Er der nogen som helst mulighed for at I kan være i hus sammen? Som det opleves er det "træls" at være tilskuer.
Til JBLPro. Hvorfor skal du altid optræde konfrontatorisk frem for at være imødekommende?
Ja man kunne sige det gælder jer begge, hvilket jeg slet ikke forstår efter mødet med Mikkel.

Kaj, du har helt ret - det beklager jeg. Jeg burde vide bedre ift. hvor det ville ende og fremadrettet vil jeg forsøge at lade Mikkels sandheder være
ukommenterede fra min side.

Så Mikkel, do what you do best! : Slet dette samt mine/dine indlæg i tråden som ikke bidrager.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2024 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

JBLPro. Tak for vores korrespondance.

Lige præcis basreflekssystemer og principper er der mange holdninger og forklaringer til når man pløjer nettet igennem.
Så det undrer ikke mig at man har forskellig opfattelse af rigtig og forkert.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 08 August 2024 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Jeg vil med glæde ændre min sandhed - men det kører i ring fordi du ikke vil forklare tingene eller henvise til steder som gør... Hvad er det du plejer at sige? Kan man ikke forklare det simpelt, så forstår man det nok heller ikke Det er også ok - men så indrøm det og henvis til, at du blindt stoler på Lars Goller og ikke selv forstår det.

God vind :)

Din nedladende tone klæder dette forum dårligt, men jeg vil lade det stå alligevel...

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 08 August 2024 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Kaj. skrev:

Kaj, du har helt ret - det beklager jeg. Jeg burde vide bedre ift. hvor det ville ende og fremadrettet vil jeg forsøge at lade Mikkels sandheder være ukommenterede fra min side.

Så Mikkel, do what you do best! : Slet dette samt mine/dine indlæg i tråden som ikke bidrager.

Igen et eksempel på din nedladende facon, Jonas...  det får lov at stå.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 08 August 2024 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:

Du skal endelige blande dig, Kaj... og du har helt ret!

Jonas og jeg har været i hinandens selskab, da han var forbi for at høre mine højtalere. Desværre var det han gav udtryk for ved mødet, ikke det samme han efterfølgende skrev her på siden om sin oplevelse med mine højtalere. Hvorfor skriver jeg dette?... fordi det forklarer Jonas' konfrontatoriske stil... flink og rar når man mødes, men vred og aggressiv bag skærm og tastatur. Jeg tror sidstnævnte er den rigtige Jonas, som skjules når man mødes ansigt til ansigt.

Jeg forsøger at skabe tillid, og simpelt forklare ting til mine med-entusiaster ud fra min erfaring og viden... og jeg har intet, jeg skal bevise eller vinde

Jonas skaber mistillid og stoler ikke på at andre kan vide anderledes end ham

Desværre er jeg indehaver af siden her, og der er ikke plads til både mig og Jonas, så jeg har bedt ham finde andre græsgange... og jeg fornemmer desværre at det bliver permanent. Det er ikke første gang

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2024 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:

Lige præcis basreflekssystemer og principper er der mange holdninger og forklaringer til når man pløjer nettet igennem.
Så det undrer ikke mig at man har forskellig opfattelse af rigtig og forkert.

Samtidig må det være på sin plads at fremhæve følgende JBLPro skrev:

"Min forståelse, og al litteratur jeg har læst og hvad jeg også finder logisk, så er basrefleks netop et værktøj til at udvide frekvensresponsen og
sikre højere effektivitet og lavere forvrængning i højttalerkonstruktionen. Citat slut.

Det er i det mindste udgangspunktet for princippet som jo på ingen måde er af ny dato. Vi er jo helt tilbage til dengang man opfandt begrebet
Trykkammer højttaler hvor lærlingen fik besked på ikke at lukke trykket ud, når basenheden skulle udskiftes

Audioloud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Har lige brug for en pause...

Bruger siden: 14 Juli 2022
Sendt: 08 August 2024 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Portede højttalere dur ikke og slavebas højttalere dur ikke . Trykkammer højttalere dur ikke , det er for besværligt når enheden
skal skiftes . så er der kun dipole højttaler tilbage , Akustisk ventilerede højttalere , horn , transmissionslinier , lineære linier
, hvad vælger vi så ?
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2024 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Audioloud skrev:
Portede højttalere dur ikke og slavebas højttalere dur ikke . Trykkammer højttalere dur ikke , det er for besværligt når
enheden
skal skiftes . så er der kun dipole højttaler tilbage , Akustisk ventilerede højttalere , horn , transmissionslinier , lineære linier
, hvad vælger vi så ?

Jeg har valgt dipol, et fremragende valg, hvis man har et passende rum

Det har de fleste ikke.

Audioloud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Har lige brug for en pause...

Bruger siden: 14 Juli 2022
Sendt: 08 August 2024 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

@ Boman .

Hvad har de fleste ikke ? dipole højttalere eller et passende rum ???

Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes