Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 12:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gige No.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Det skal du ikke undskylde... ord er nemme at mistolke

Der er en rigtig god grund til at højtalere ikke udvikles til at lyde mere korrekt... og det er fordi det ikke lyder "fedt" eller godt i de flestes ører. Det lyder "forkert" uden portet "BOOM BOOM"-bas og hævet mellemtone. Det er jo det man er vant til at høre... men det er ikke tro mod musikken!

Derfor vil højtalere som mine aldrig blive en kommerciel succes. Mange monitorhøjtalere til studiebrug minder faktisk om noget der er korrekt. Og så alligevel ikke... de mangler naturligheden.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Men, Quad, som Boman bruger, er vel en kommerciel success?

Jeg har hørt Boman’s og er enig i dine betragtninger: det lyder godt.

Er Quad de eneste i branchen, der ønsker at lave højttalere med naturlig lyd?

Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

At der ikke skulle findes konsumer højtalere som ikke gengiver “korrekt” kan måske være sandt men så vil jeg vove at påstå at
jeg ikke foretrækker den korrekte lyd.

Jeg har lyttet til Mikkels højtalere og ja de lyder godt med det er ikke noget jeg ikke har hørt før..

Syntes at du slår et lige lovligt stort brød op i din sammenligning med alle andre højtalere på markedet.

Du siger jo med andre ord at du har bygget de bedste højtalere der kan købes for penge.
Det har du måske….. meeen hvis man fremturer en smule skeptisk overfor det postulat, så må du vel kunne forstå det.

De næstbedste højtalere på markedet vil da os være et flot stempel ;-)
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller

Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har desuden svært ved og se at dine forrige SR6 ikke på nogen punkter med noget musik ikke skulle være bedre end Gige
No. 1.

Der er jo ingen højtalere som er bedst til alt vel?

Hvis jeg kun hørte akustisk musik havde jeg jo heller ikke valgt R3 men feks Proac K3 istedet.
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

dichael skrev:
Men, Quad, som Boman bruger, er vel en kommerciel success?

Jeg har hørt Boman’s og er enig i dine betragtninger: det lyder godt.

Er Quad de eneste i branchen, der ønsker at lave højttalere med naturlig lyd?

Med al respekt for Quad, så er det du hører hos Boman ikke den lyd Quad'erne normalt har. Dels er de kombineret med et sæt dipol-subs, som øger bas-evnen. Og så kører Boman musikken digitalt gennem et program, som kompenserer for tidsdomæne, frekvens osv.

Grunden til at Boman har valgt Quad er at det er en fuldtone højtaler uden delefilter, som samtidig lyder godt generelt. Og endnu bedre efter den digitale behandling.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Audio Niller skrev:
At der ikke skulle findes konsumer højtalere som ikke gengiver “korrekt” kan måske være sandt men så vil jeg vove at påstå at jeg ikke foretrækker den korrekte lyd.

Jeg har lyttet til Mikkels højtalere og ja de lyder godt med det er ikke noget jeg ikke har hørt før..

Syntes at du slår et lige lovligt stort brød op i din sammenligning med alle andre højtalere på markedet.

Du siger jo med andre ord at du har bygget de bedste højtalere der kan købes for penge.
Det har du måske….. meeen hvis man fremturer en smule skeptisk overfor det postulat, så må du vel kunne forstå det.

De næstbedste højtalere på markedet vil da os være et flot stempel ;-)

Som du skriver, så foretrækkes den korrekte lyd ikke af de fleste. Hvilke højtalere har du hørt, der lyder som mine?

Jeg er ikke bange for at slå stort brød op. Jeg er sikker i min sag  Og ja, hvis det handler om mest indsigt i musikken, så har jeg bygget de bedste højtaler der kan købes for penge... Og jeg mener ikke mine højtalere kun er næstbedst

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Mikkel, jeg er helt bekendt med Acourate…..har selv købt programmet

Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt højtalere fra Tad som…. Lød ligeså godt som dine. Husker ikke model navnet.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Audio Niller skrev:
Jeg har desuden svært ved og se at dine forrige SR6 ikke på nogen punkter med noget musik ikke skulle være bedre end Gige No. 1.

Der er jo ingen højtalere som er bedst til alt vel?

Hvis jeg kun hørte akustisk musik havde jeg jo heller ikke valgt R3 men feks Proac K3 istedet.

Nej, mine gamle SR6 var ikke bedre på noget punkt end mine egne højtalere! De kunne nemmere spille mere bas, men det var ikke korrekt og nuanceret bas!

Jo, der er faktisk ikke en genre mine højtalere ikke kan gengive med naturlighed og indsigt. Det afhænger alene af indspilningens kvalitet.

En højtaler som ikke kan gengive alle genrer, men kun akustisk musik er en fejlkonstruktion! En korrekt lydende højtaler kan gengive alle genrer fordi, den ikke fremhæver nogen frekvensområder.

Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg jo ikke side og liste højtalere om som er ligeså gode som dine, jeg sætter bare spørgsmålstegn ved dit postulat om at
der ikke findes andre højtalere på markedet som lyder ligeså godt eller bedre end dine.

Når man kommer med sådanne udtalelser så må man forvente en smule skepsis.

Nå påstår jeg ikke jeg er ligeså habil som dig til og bedømme det. Jeg er jo blot en bruger på hi-fi “for all”

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

En højttaler som ikke kan gengive alle genrer, men kun akustisk musik er en fejlkonstruktion!

Alle højttalere kan gengive alle genre, det bare et spørgsmål om den gør det godt nok til at man vil eje dem

F.eks passive Jbl studio monitors er gode til rock, andre kan ikke fordi de ikke kan spill højt nok,for lidt bass og
lyder bløde og så videre
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Audio Niller skrev:
Jeg har hørt højtalere fra Tad som…. Lød ligeså godt som dine. Husker ikke model navnet.

Det er muligt, men de koster også væsentlig mere end mine højtalere!!! Den "billigste" model koster +200.000,-... og jeg har stadig min tvivl.

Jeg har hørt de store R1 til 1.200.000,- hos Air Studios i London. Og ja, de er gode... men jeg husker ikke at de kunne sætte lige så stort et lydbillede op som mine...  De eneste jeg har hørt som var tæt på er KEF Muon...

Og inden I molestrerer jeres tastatur, så behøver en højtaler ikke være stor for at sætte et stort lydbillede op...

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Audio Niller skrev:
Nu kan jeg jo ikke side og liste højtalere om som er ligeså gode som dine, jeg sætter bare spørgsmålstegn ved dit postulat om at der ikke findes andre højtalere på markedet som lyder ligeså godt eller bedre end dine.

Når man kommer med sådanne udtalelser så må man forvente en smule skepsis.

Nå påstår jeg ikke jeg er ligeså habil som dig til og bedømme det. Jeg er jo blot en bruger på hi-fi “for all”

Det er OK at være skeptisk... mit fundament for at turde postulere som jeg gør er, at jeg har lyttet intenst til mere end +50 forskellige sæt højtalere i mit eget lytterum. Og hertil skal lægges mindst lige så mange lyttesessioner ude af huset. Så min base for sammenligning er ret stor.

Men den bedste reference er Bomans setup, som er den største inspirationskilde.

Jeg er helt med på at janteloven stadig praktiseres, men jeg er kommet videre... jeg VED hvad jeg har bygget!

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
En højttaler som ikke kan gengive alle genrer, men kun akustisk musik er en fejlkonstruktion!

Alle højttalere kan gengive alle genre, det bare et spørgsmål om den gør det godt nok til at man vil eje dem

F.eks passive Jbl studio monitors er gode til rock, andre kan ikke fordi de ikke kan spill højt nok,for lidt bass og lyder bløde og så videre

Bare det at du skriver "om de gør det godt nok" understreger min pointe. Hvis en højtaler ikke gør det godt nok, er det ikke en korrekt konstrueret højtaler. Så er det en selektiv højtaler...

Og at spille højt er ikke en kvalitet der kan bruges med musik. Jeg kan spille både Mozart og Rammstein korrekt, uden at det er "HØØØJT!!!" Alle hifi-højtalere kan spille 90 dB, og det er rigeligt til at alle genrer kan gengives korrekt.

7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Det skal du ikke undskylde... ord er nemme at mistolke

Der er en rigtig god grund til at højtalere ikke udvikles til at lyde mere korrekt... og det er fordi det ikke lyder "fedt" eller godt i de flestes ører. Det lyder "forkert" uden portet "BOOM BOOM"-bas og hævet mellemtone. Det er jo det man er vant til at høre... men det er ikke tro mod musikken!

Derfor vil højtalere som mine aldrig blive en kommerciel succes. Mange monitorhøjtalere til studiebrug minder faktisk om noget der er korrekt. Og så alligevel ikke... de mangler naturligheden.

Så dem som indspiller og udfører den musik du hører, afspiller og indspiller den ikke til at lyde korrekt, men dine højttalere får musikken til det? Når du siger at andre højttalere er hævet i mellemtonen, burde det vel kunne ses på en måling?

Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Det er ikke det jeg skriver...

Jeg skriver at højtalere generelt ikke gengiver musikken korrekt, sådan som de netop har udført og indspillet den i studiet. Bevares, der findes også masser af musik som ikke er indspillet korrekt i studiet, og det får man da også at vide med mine højtalere. Mine højtalere retter ikke fejl i indspilningen... det kan man ikke! Men de er tro mod indspilningen, inkl. de dårlige som naturligvis også gengives sådan.

Ja, hvis en højtaler har et løft i frekvensgangen, så kan det naturligvis ses på en måling. Det du skal tage med er, at din hørelse ikke er lineær...

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Abba bruger TAD men også (surprise) yamaha ns-10 og det fordi yamahaerne kan noget andre ikke kan og fordi de sikkert brugte dem i 70'erne og kender dem 100%, men de måler ikke godt, de er på den ene side ikke gode og på den anden side kan de noget mange andre ikke kan

Hvis der kun var en højttalere der kunne alt så bruge man ikke flere forskellige højttalere til at indspille musik med

Genelec,B&W og nogen for mig ukednte højttalere

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Ja, TAD er gode højtalere og benyttes især til den endelige master i mange studier. Yamaha NS-10 er en meget afslørende højtaler og benyttes især til nærfeltslytning. Men den er frygtelig dårlig til hifi-brug...

Du kan ikke sammenligne studiehøjtalere med hifi-højtalere... det er to forskellige opgaver.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Jeg skriver at højtalere generelt ikke gengiver musikken korrekt

Skal højttalere ikke med mindre det er studio monitors eller super dyre højttalere

Generalt skal højttalere som de fleste af os har, gengive musikken så man for lyst til at høre mere, de skal spille musik
ikke så man kan høre de fejl der måtte være på optagelsen

Højttalere der afsløre alle detaljer eller højttalere hvor men for lyst til at lytte til musik ?

Tager det sidste, det må klart være at fortrække nå man ikke indspiller,mixer musik.

7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Det er ikke det jeg skriver...

Jeg skriver at højtalere generelt ikke gengiver musikken korrekt, sådan som de netop har udført og indspillet den i studiet. Bevares, der findes også masser af musik som ikke er indspillet korrekt i studiet, og det får man da også at vide med mine højtalere. Mine højtalere retter ikke fejl i indspilningen... det kan man ikke! Men de er tro mod indspilningen, inkl. de dårlige som naturligvis også gengives sådan.

Ja, hvis en højtaler har et løft i frekvensgangen, så kan det naturligvis ses på en måling. Det du skal tage med er, at din hørelse ikke er lineær...

Jamen hvis vedkommende som indspiller musikken, ikke kan høre musikken korrekt, da han jo ikke har dine højttalere, hvordan skal det så kunne indspilles korrekt?

Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes