Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Bedste guitarsolo? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Managuense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Judas Priest : Beyond the realms of death

Myrepatter langt ned af ryggen .......

mvh

Til top Vis Managuense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Managuense

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Jeg smider lige en der vist ikke rigtig er at finde på hverken top 5 eller 10 lister.

Ash - Shining Light.

Er godt rock nummer, men en solo der passer godt ind. Den har et rigtig godt drive og får nummeret videre og er ikke bare lir - det kan jeg godt lide. Desværre er noget af soloen skåret fra i videoen til nummeret, så man skal have fat i album versionen for det fulde udbytte.

Sansa Clip+ -> KSC75, PortaPro eller Etymotic ER4P
Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

-KP-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Pink Floyd » Signs Of Life «

Til top Vis -KP-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -KP-

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Pink Floyd - Comfortable Numb

Eagles - Hotel California (ikke mindst den udgave Joe Walsh fyrede af på NRGi Park for ét par weekender siden...)

Van Halen - Erruption

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Gary Moore i The Parisienne Walkway (Den gang var han faktisk rigtig god)

http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0

Eller

Steve Morse i Tumeni notes

http://www.youtube.com/watch?v=Mk_GMvIea6s 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Alvin Lee "The Bluest Blues" Det er en af mine ynling guitar solo'er. Mener det er George Harrison der spiller den lange solo til sidst.

http://www.youtube.com/watch?v=dPLi0dq0tOk

Roger Warters "Live In The Flesh" og Bl.a.  Dogs, Comfortably Numb, ja mange fede guitar solo'er på den dvd/cd

http://www.youtube.com/watch?v=JZE3eR4RYuo

Stevie Ray Vaughan - Voodoo Chile (Live at El Mocambo) Ja hele dvd'en burde stå et i hvert hjem med hang til fed spade...

Her er to valgt ud, det var dem jeg lige kunne finde på YouTube.

http://www.youtube.com/watch?v=aYpFL4gaWNI

http://www.youtube.com/watch?v=_YIHvK5WN7I&feature=relat ed

David Gilmour & David Bowie - Comfortably Numb

http://www.youtube.com/watch?v=FM0Pl80Zf00

Der er mange flere, men når man lige skal liste dem op så kan man aldrig huske en pind.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

frede4500 skrev:
ikke for at kritisere de der enkle følsomme soloer ,jeg elsker selv at spille den slags ,fordi det er ligesom at tale med guitaren og forklare en masse dybe ting med den ,det er svært at forklare ,og det er en ret følelsesladet ting at lave

Uden at jeg kan spille en tone på guitar, så vil jeg påstå at det netop er lige så svært at få den rette feeling ud gennem et relativt simpelt nummer, som at lire noget teknisk svært af. Jeg er personligt mere imponeret af det første, jeg har tit stået til en koncert (og nu vil jeg ikke nævne navne for så bliver fans'ne altid sure) og følt at jeg er blevet præsenteret for noget teknisk meget vanskeligt, men som bare ikke sage mig et hak. Kunsten er naturligvis i en eller anden udstrækning at kombinere det, men jeg synes at evnen til netop at holde det simpelt og alligevel sige en hel masse, er dét der er det svære, i hvert fald sjældne. Det tekniske kan man øve sig til, det følelsesmæssige kommer ikke af at øve akkorder i det uendelige. Men hvis ikke teknikken ligger så meget på rygraden at man skal stå og fokusere på at ramme de rigtige akkorder, så bremser det for det følelsesladede. Derfor vil jeg påstå at du kan levere det tekniske godt uden at have det følelsesladede med, men du kan ikke levere det følelsesladede godt uden at have det tekniske med.

Jeg tror jeg er i Comfortably Numb lejren.

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Glemte lige denne

Dream Theater - Surrounded // Sugar Mice

Fed sole ca. 5 min. inde

http://www.youtube.com/watch?v=iOrggRhmC-I&feature=relat ed

og så selvfølgelig den origale Sugar Mice med Marillion - der dog cuttet lidt af soloen i video udgaven..

http://www.youtube.com/watch?v=kIPrJmzG7Ss&feature=relat ed

Livet er sgu fedt

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

frede4500 skrev:
ikke for at kritisere de der enkle følsomme soloer ,jeg elsker selv at spille den slags ,fordi det er ligesom at tale med guitaren og forklare en masse dybe ting med den ,det er svært at forklare ,og det er en ret følelsesladet ting at lave

Uden at jeg kan spille en tone på guitar, så vil jeg påstå at det netop er lige så svært at få den rette feeling ud gennem et relativt simpelt nummer, som at lire noget teknisk svært af. Jeg er personligt mere imponeret af det første, jeg har tit stået til en koncert (og nu vil jeg ikke nævne navne for så bliver fans'ne altid sure) og følt at jeg er blevet præsenteret for noget teknisk meget vanskeligt, men som bare ikke sage mig et hak. Kunsten er naturligvis i en eller anden udstrækning at kombinere det, men jeg synes at evnen til netop at holde det simpelt og alligevel sige en hel masse, er dét der er det svære, i hvert fald sjældne. Det tekniske kan man øve sig til, det følelsesmæssige kommer ikke af at øve akkorder i det uendelige. Men hvis ikke teknikken ligger så meget på rygraden at man skal stå og fokusere på at ramme de rigtige akkorder, så bremser det for det følelsesladede. Derfor vil jeg påstå at du kan levere det tekniske godt uden at have det følelsesladede med, men du kan ikke levere det følelsesladede godt uden at have det tekniske med.

mange meget teknisk svære ting bliver spillet med dyb indlevelse og følelse akurat ,som gilmour på comfortably numb der forøvrigt også er en af mine ynglinge ,det kræver meget meget meget øvelse op til 8 timer hver dag hele året rundt ,så der er ikke tid til misbrug og den slags pjat ,det er en kunst at spille det meget teknisk sværre på en svedig måde ,det kræver overskud ,og at alle soloer lkan spilles både forfra og bagfra i søvne ,når man kan det så lægger man det personlige ind i det ,iron maiden er pænt svedige og varierer deres ting meget ,og laver improvisationer ,selvom de er oppe i årene og ikke så hurtige på fingrene mere ,der er også mange hvor hjernen bare kører matematisk efter nogle faste forudbestemte skalaer ,meget kedeligt at høre på

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

René Bo Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

frede4500 skrev:
ikke for at kritisere de der enkle f�lsomme soloer ,jeg elsker selv at spille den slags ,fordi det er ligesom at tale med guitaren og forklare en masse dybe ting med den ,det er sv�rt at forklare ,og det er en ret f�lelsesladet ting at lave

Uden at jeg kan spille en tone p� guitar, s� vil jeg p�st� at det netop er lige s� sv�rt at f� den rette feeling ud gennem et relativt simpelt nummer, som at lire noget teknisk sv�rt af. Jeg er personligt mere imponeret af det f�rste, jeg har tit st�et til en koncert (og nu vil jeg ikke n�vne navne for s� bliver fans'ne altid sure) og f�lt at jeg er blevet pr�senteret for noget teknisk meget vanskeligt, men som bare ikke sage mig et hak. Kunsten er naturligvis i en eller anden udstr�kning at kombinere det, men jeg synes at evnen til netop at holde det simpelt og alligevel sige en hel masse, er d�t der er det sv�re, i hvert fald sj�ldne. Det tekniske kan man �ve sig til, det f�lelsesm�ssige kommer ikke af at �ve akkorder i det uendelige. Men hvis ikke teknikken ligger s� meget p� rygraden at man skal st� og fokusere p� at ramme de rigtige akkorder, s� bremser det for det f�lelsesladede. Derfor vil jeg p�st� at du kan levere det tekniske godt uden at have det f�lelsesladede med, men du kan ikke levere det f�lelsesladede godt uden at have det tekniske med.

Enig! Og det behøver vel heller ikke at være teknisk svært, for at lyde godt?
Til top Vis René Bo Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af René Bo Nielsen Besøg René Bo Nielsen's Websted

René Bo Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

frede4500 skrev:
AV Precision skrev:

frede4500 skrev:
ikke for at kritisere de der enkle f�lsomme soloer ,jeg elsker selv at spille den slags ,fordi det er ligesom at tale med guitaren og forklare en masse dybe ting med den ,det er sv�rt at forklare ,og det er en ret f�lelsesladet ting at lave

Uden at jeg kan spille en tone p� guitar, s� vil jeg p�st� at det netop er lige s� sv�rt at f� den rette feeling ud gennem et relativt simpelt nummer, som at lire noget teknisk sv�rt af. Jeg er personligt mere imponeret af det f�rste, jeg har tit st�et til en koncert (og nu vil jeg ikke n�vne navne for s� bliver fans'ne altid sure) og f�lt at jeg er blevet pr�senteret for noget teknisk meget vanskeligt, men som bare ikke sage mig et hak. Kunsten er naturligvis i en eller anden udstr�kning at kombinere det, men jeg synes at evnen til netop at holde det simpelt og alligevel sige en hel masse, er d�t der er det sv�re, i hvert fald sj�ldne. Det tekniske kan man �ve sig til, det f�lelsesm�ssige kommer ikke af at �ve akkorder i det uendelige. Men hvis ikke teknikken ligger s� meget p� rygraden at man skal st� og fokusere p� at ramme de rigtige akkorder, s� bremser det for det f�lelsesladede. Derfor vil jeg p�st� at du kan levere det tekniske godt uden at have det f�lelsesladede med, men du kan ikke levere det f�lelsesladede godt uden at have det tekniske med.

mange meget teknisk sv�re ting bliver spillet med dyb indlevelse og f�lelse akurat ,som gilmour p� comfortably numb der for�vrigt ogs� er en af mine ynglinge ,det kr�ver meget meget meget �velse op til 8 timer hver dag hele �ret rundt ,s� der er ikke tid til misbrug og den slags pjat ,det er en kunst at spille det meget teknisk sv�rre p� en svedig m�de ,det kr�ver overskud ,og at alle soloer lkan spilles b�de forfra og bagfra i s�vne ,n�r man kan det s� l�gger man det personlige ind i det ,iron maiden er p�nt svedige og varierer deres ting meget ,og laver improvisationer ,selvom de er oppe i �rene og ikke s� hurtige p� fingrene mere ,der er ogs� mange hvor hjernen bare k�rer matematisk efter nogle faste forudbestemte skalaer ,meget kedeligt at h�re p�

Mange af de dygtigste guitarrister, er efter min mening dem der kan improvesere! Det viser at de har opfindsomhed, og ikke kun holder sig til det sikre...
Til top Vis René Bo Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af René Bo Nielsen Besøg René Bo Nielsen's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Her min farvorit, især den lange slutsolo har det hele.

Hr. Mark Knopfler & Dire Straits

http://www.youtube.com/watch?v=Re9qdd6GdTg

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Juli 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Managuense skrev:

Judas Priest : Beyond the realms of death

Myrepatter langt ned af ryggen .......

mvh

Helt sikkert et rigtig fedt nummer, så den hopper jeg med på

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 03 Juli 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt klart på mht feks Alvin Lee "Going Home" , Snowy White "Bird of Paradise" o.l . Men prøv lige ved lejlighed,at smutte ud i baghaven og hør Knud Møller´s solo  (Johnny Madsen Band) i "One man Band" = særklasse !   
Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

Bastian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Juli 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

http://www.youtube.com/watch?v=zAG-kX_IlUw

Normalt er jeg ikke den store fan af denne slags tråde..... for poppet til min smag.... men at tage en legendes nummer og forbedre det...hmmm hvor mange kan det?

Den findes garanteret i bedre versioner. Pt strejker mit lydkort

Til top Vis Bastian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bastian

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 03 Juli 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

+1 til Sultans of Swing, især i den lange live-udgav fra albummet "Alchemy Live"

/U.

Claus.petersen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 Juli 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Frank Zappa & Steve Vai: Stevie's spanking

http://www.youtube.com/watch?v=0Vs2P9e18jg

EDIT: Solo og solo....

Til top Vis Claus.petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus.petersen

pinkhenrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Selvom jeg er kæmpe Pink Floyd fan, og nyder at høre Gilmours Strat' spille Comfortably numb, så syntes jeg i har glemt http://www.youtube.com/watch?v=nYEmQN0IJyc&feature=relat ed

Et nummer som jeg blev anbefalet pgra trommeslageren, men resten af drengene er sku i en klasse for sig selv.... mine damer og herrer ! RUSH

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:
Stevie Ray Vaughan - Voodoo Chile (Live at El Mocambo) Ja hele dvd'en burde stå et i hvert hjem med hang til fed spade...

Her er to valgt ud, det var dem jeg lige kunne finde på YouTube.

http://www.youtube.com/watch?v=aYpFL4gaWNI

http://www.youtube.com/watch?v=_YIHvK5WN7I&feature=relat ed

Fuldstændig enig, og så lige 'Little Wing': http://www.youtube.com/watch?v=zAG-kX_IlUw

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes