Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 00:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Nu er "dyret" varmt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 20 Maj 2003 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Det er ikke forsjov at nogle mere seriøse apperater laves UDEN!! afbryder! eller denne omme bag på apperatet hvor den er vanskelig at nå!!... dette er der nok en enkelt grund til! mon ikke den er at apperatet SKAL! stå tendt heletiden !?? og hvorfor mån?? nok fordi det lyder bedre således!!.. ( medmindre der er et komplot... en sammensværgelse mellem hifi producenter og elværkerne! så de kan levere mere strøm! og tjæne mere og så dele i "porten" ???   NEPPE!!!!)

Jeg har oplevet en sælger der nægtede at lave demo på en ret dyr forstærker jeg var seriøst interaseret i..

Grunden var at DEN VAR KOLD OG SKULLE STÅ NOGLE DAGE FØR DEN LØD OPTIMALT!! sage han..

Der stod jeg med 15 kg. kroner!! jeg var tændt på at "fyre" af! her & nu!!!... men ak!!.. jeg måtte væbne mig med tålmodighed og returnere 2 dage efter... hvor jeg så fik min demo.. ( Han ville ikkk lave demo før den var gennem varm!! det med fare for at jeg ikke kom igen!!... for det ku han jo ikke vide 100% ) købte den dog ikke da en anden jeg havde hørt et andet sted lød bedre, ( også varmet igennem før hørt!)

Og!!.. JEG KAN ALTSÅ OGSÅ HØRE TYDELIG FORSKEL PÅ KOLD OG VARMT UDSTYR DER HJEMME!..

Lyden bliver lys og kølig! perspektivet skrumper lidt og lyden er mere "kantet" og grov!!..

Men som sagt andet steds! prøv dog selv!!!!!

mvh.
Til top Vis Mike-J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mike-J

SatansYngel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Sendt: 20 Maj 2003 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Så du mener hermed at placering af knapper kun sker af praktiske årsager og ikke design?
Til top Vis SatansYngel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SatansYngel

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Maj 2003 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Hej Mike J

Jeg tror også at en opvarmet cdspille lyder bedre. Og jeg har altid sørget for at min cdspille har været tændt. Faktisk kan jeg ikke huske, hvornår jeg sidst har hørt den iskold. Har den været slukket har jeg ofte ventet et par timer før jeg spillede en cder.

Nåmen nu fortalte Hr Slips jo om sit tweak, (se evt tidl. indlæg). Prøv det, siger Slips og det gør jeg. Slukkede et par timer for den hvorefter jeg gennemlytede track 8 på Sultans Of Swing. Hørte det 2 gange i træk med lukkede øjne. Nu er der snart gået 48 timer og jeg skal høre nummeret igen om et par timer.

Men jeg tror jeg har glemt, hvordan det lød for 2 dage siden. Mener at kunne huske, at bassen var rimelig god, hvorimod perspektivet var mindre tydeligt. Men som sagt var bassen god, den var da hurtig er jeg sikker på. og slagkraftig, måske mere slagkraftig end den normalt er. Desværre kan jeg ikke huske, hvordan vokalen lød, den befandt sig dog midt mellen højttalerne. Hvorfor kan jeg ikke huske mere end jeg kan. Slips og Lasse har jo ikke haft problemer med at huske det. Måske skal jeg lave nogle lytteøvelser. Det tror jeg seriøst på.

Nåmen om lidt skal jeg høre musik igen, det er dejligt. Håber det så spiller som det plejer at gøre, så er jeg tilfreds.

Lethvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Maj 2003 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu har jeg prøvet det "trick"  med at have spillen stående tændt i længere tid. For mit vedkommende drejde det sig om en DVD maskine, og jeg indrømme at jeg blev en kende forbavset over det forbedrede billede jeg fik det er som om det hele er blevet meget mere klart. I aften vil jeg så sætte mig ned og lytte til musik da der så er gået de anbefalede 48 timer.

Tak for tippet.

Til top Vis Lethvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lethvig

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Maj 2003 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Søren N skrev:

Hej Jens!

Det er specielt halvledere der er bedre datamæssigt ved lavere temparaturer.

Transistorer har et mindre tab ved en meget lav temparatur, hvilket igen vil sige, at du vil få en lavere udgangsimpedans på f.eks. et udgangstrin og derved en højere dæmpningsfaktor.

Alt andet lige (vel at mærke) er halvledere bedst tjent med lav arbejdstemp. Desuden vil de fleste komponenter holde længere ved lavere temp.

Hej Søren

Er du sikker på det ? Udover begrænset holdbarhed kan jeg kun se positive ting ved at hæve temperatur.

En transistors strømforstærkning er meget temperaturafhængig. Stigende temperatur er lig stigende strømforstækning (man kan nemt øge forstærkning 50 % ved at gå fra 25 til 75 grader). Det er jo også det der giver anledning til termisk runaway.

I et transistortrin vil man naturligvis gerne ha' et arbejdspunkt hvor transistor arbejder lineært og samtidig har så meget strømforstærkning som muligt for yderligere vha. lokal eller global modkobling at gøre trinnet lineært (mindre forvrængning). Så øget varme giver stigende strømforstærkning og resultere i lavere forvrængning.

I en fælles collector kobling (emitterfølger), som jo normalt sidder i udgang et effekttrin (og de fleste andre app. i hifi-kæden), vil udgangsimpedancen falde i takt med strømforstærkning stiger i transistoren (logisk og heldigvis siger beregninger det samme). Så øget varme giver lavere udgangsimpedans og derved højere dæmpningsfaktor. Det er vel i direkte strid med hvad du skriver.

Kan du redegøre nærmere for dine overvejelser. Hvilke data tænker du specifik på.

mvh Jens

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J

SatansYngel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2003 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Hmmm så fik jeg testet, cdafspilleren havde ikke ændret temperatur efter 9 timer (+/- 1 grad som er måleusikkerhed), og jeg kan helt ærligt ikke huske om der er nogen forskel. Så jeg smækkede l**tet i fryseren i 1 time med 20 små poser væske fjerner for at fjerne det værste kondens, så var temperaturen 5 grader (+/- 1 grad måle usikkerhed), hvorefter jeg smækkede den op igen.  Jeg må indrømme at jeg kunne høre forskel her, men det eneste jeg kunne høre forskel på var diskanten som lød en smule mere lys. Jeg må indrømme at det lød en smule bedre på størstedelen af de numre jeg prøvede det på, der var dog samtidigt også visse hvor diskanten blev for grov specielt hvis den var ond i forvejen.

Det kan godt være det er mine øre der er noget galt med siden jeg også synes mit lydkort er bedre end min cdafspiller og ikke kan høre forskel på wav kontra ogg 320 kbit ogg kompression. Den ændring der skete kunne jeg ligeså godt have lavet med min 31 band equalizer i min afspiller så..... , synes ikke dynamik, støj etc. blev ændret.

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Maj 2003 kl. 06:08 | IP-adresse registreret  

Hej SatansYngel

Ikke sikkert det er dine ører men mon ikke der er noget galt med din cdspille, siden den kan blive gennemvarm på kun 9 timer, hihi

Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Sendt: 24 Maj 2003 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Så blev det min tur til at få afprøvet  det med at lade den stå tænd (ller jeg lod hele mit anlæg stå tænd på nær min effektforstærker)

Det blev godt nok ikke til 48 timer men  over 30 timer har den helt sikkert vadet tænd

Hvad oplevede jeg så

Ja  det kan godt være lyden ændrede sig lidt hen af mod det varme men jeg er ikke sikker men jeg synes så til gengæld også at det blev lidt anstrengt at høre på ved høje lydetryk i forhold til når den ikke har stået tænd så længe

Men igen det kan godt være min hørelse der spiller mig et pus

Men man er vel enligt nød til at lave en A/B test på det her område for at få det klarlagt ordentligt

Men hvis lyde ændret sig så var det vist ikke til det positive for mit vedkommen

Men det kunne godt være jeg skulle prøve at gøre det med kun min cd afspiller og DAC altså lade dem være tænd men der er jo også en masse opamps i måde min receiver og min effektforstærker

Men ellers må jeg vente til jeg for bygget mig en til DAC så er der jo grundlag for en A/B test

Havde godt nok tænk mig at bygge en anden DAC op med et andet udgangs trin end det jeg har på min første men jeg har et par print fra den første model ligne endnu så det skal bare samles

hilsen Martin

Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Maj 2003 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

jack skrev:

Hej SatansYngel

Ikke sikkert det er dine ører men mon ikke der er noget galt med din cdspille, siden den kan blive gennemvarm på kun 9 timer, hihi

Der står ikke rigtigt nogle steder at der skal gå 48 timer før noget er gennemvarmt, og hvorfor skulle det ikke kunne gøres på 9 timer?? Det kan vel ligeså vel komme an på hvor mange komponenter der rent faktisk skal varmes igennem, ikke? Hvis apparatet er gabende tomt tager det vel ikke 48 timer at gennemvarme 2 kondensatorer, vel?

Jeg har ikke oplevet at det behøver stå særligt længe før man kan høre en forskel, og da slet ikke 48 timer (der går heller ikke så længe inden jeg hører musik igen, så det er nok en del af forklaringen)

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Maj 2003 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder lige og tænker lidt på om opbygning af magnetisme i et sådan apperat er det der giver forskellen i lyden (densen demagic) der er jo nogen der mener at den bedste måde at afmagnetisere på er at slukke cd'en.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Maj 2003 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
jack skrev:

Hej SatansYngel

Der står ikke rigtigt nogle steder at der skal gå 48 timer før noget er gennemvarmt, og hvorfor skulle det ikke kunne gøres på 9 timer?? Det kan vel ligeså vel komme an på hvor mange komponenter der rent faktisk skal varmes igennem, ikke? Hvis apparatet er gabende tomt tager det vel ikke 48 timer at gennemvarme 2 kondensatorer, vel?

Jeg har ikke oplevet at det behøver stå særligt længe før man kan høre en forskel, og da slet ikke 48 timer (der går heller ikke så længe inden jeg hører musik igen, så det er nok en del af forklaringen)

Korrekt,det står ingen steder,men det er der jo så meget der ikke gør.

De 48 timer er mine personlige oplevelser på ALLE de cd-afpillere jeg har haft.De ændre sig efter et par timer..jeps, men mine øre høre også en vis ændring efter 48 timer og albsoludt til det bedre.

Overgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2003 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hej alle

En af de fedeste ting ved dette forum er, at man lærer en masse af de forskellige debatter. Mit sidste eksperiment har været en konstant tændt CD-afspiller. I mange år har jeg altid haft min forforstærker tændt og fra torsdag til søndag aften også mine effekttrin. Derimod har jeg altid tændt min CD når jeg skulle lytte musik. Så på baggrund af denne tråd har jeg ikke slukket den i 2-3 dage og sikken en forskel… Musikken er blevet mere blød og stram og kommer meget lettere ud af højttalerne.

Fedt med nogle gode råd – tak.

Pyyyhhhhaaaa den Gamut CD1 jeg havde til test var helt ny og jeg slukkede den hver aften…. Jeg tør slet ikke tænkt på hvordan den havde lyt hvis den havde været tilspillet og havde haft konstant strøm i hjertet. Nu er jeg endnu mere forelsket i den……
Til top Vis Overgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Overgaard

SatansYngel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2003 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

jack som førhen nævnt står min forstærker lige under og den er tændt konstant så hvis man tager dens varme kontra den varme afgivelse der sker fra cdafspiller komponenterne i betragtning, plus præcisionen af min måling er det vel ikke mystiskt at temperaturen ikke ændrer sig målbart (indenfor +/- 1 grad, med andre ord høj upræssion) efter 9 timer.

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2003 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Ronin skrev:
jack skrev:

Hej SatansYngel

Korrekt,det står ingen steder,men det er der jo så meget der ikke gør.

De 48 timer er mine personlige oplevelser på ALLE de cd-afpillere jeg har haft.De ændre sig efter et par timer..jeps, men mine øre høre også en vis ændring efter 48 timer og albsoludt til det bedre.

Til SatansYngel

Jeg mente ikke for alvor at din cdspille fejler noget. Jeg mente det som en sjov bemærkning og her tænker jeg på påstandene, der har været i denne tråd. Min kommentar var vel ikke rigtig sjov, nærmere ironisk..........sorry, det var ikke meningen.

Til alle jer dejlige forumdeltagere

Det ser ud til at alle synes der er forskel i lyden om cdspillen er kold eller varm, omend vi vurderer forskellen meget forskelligt. Og det er da kanon synes jeg.

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2003 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Til SatansYngel

Forresten, godt gjort at du lavede de målinger

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 25 Maj 2003 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

Ja, det er sgu rart at høre alles meninger, og interessant at høre om oplevelserne bag. Jeg tror det generelt er meget forskelligt fra maskine til maskine. En Denon DCD-S1 kan f.eks. godt være decideret mærkelig når den har været slukket - min kammerats S1 kunne f.eks. ikke altid spille når den havde været kold, enten slog relæerne ikke til eller også lød den bare meget sært. Efter et par timer vågnede den pludselig til dåd. Han spurgte en tekniker og han sagde, efter en grundig undersøgelse at der ikke var fejl på den, men at noget grej specielt i de dyrere områder godt kunne have sjove vaner når det normalt altid stod tændt og derefter blev slukket i en periode - dette så han tit, og blev spurgt ligeså meget om det.

Nu lytter jeg så næsten konstant musik og så lægger man ikke så meget mærke til den store forskel da man jo tilpasser sig det efter et stykke tid, men forskellen er der da helt klart.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2003 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Ja, det er sgu rart at høre alles meninger, og interessant at høre om oplevelserne bag. Jeg tror det generelt er meget forskelligt fra maskine til maskine. En Denon DCD-S1 kan f.eks. godt være decideret mærkelig når den har været slukket - min kammerats S1 kunne f.eks. ikke altid spille når den havde været kold, enten slog relæerne ikke til eller også lød den bare meget sært. Efter et par timer vågnede den pludselig til dåd. Han spurgte en tekniker og han sagde, efter en grundig undersøgelse at der ikke var fejl på den, men at noget grej specielt i de dyrere områder godt kunne have sjove vaner når det normalt altid stod tændt og derefter blev slukket i en periode - dette så han tit, og blev spurgt ligeså meget om det.

Nu lytter jeg så næsten konstant musik og så lægger man ikke så meget mærke til den store forskel da man jo tilpasser sig det efter et stykke tid, men forskellen er der da helt klart.

Jaaa, der er sikkert forskel fra maskine til maskine, men et er dog sikkert , de spiller allesammen bedst når de er varme. Hvis man læser div.test af cd-maskiner har de også altid haft maskinerne tændt i 48 timer mindst., jeg selv har efterhånden snart haft en snes cd-maskiner og de fleste af dem har skulle haft en tre timeres tid, så har de spillet ok, men stadivæk efer 48 timer har de været bedst. Min S1  er den hurtisgste til at komme sig efter at den har været slukket, men stadigvæk igen bedst efter et par døgn. Sony er de værste jeg har haft, de er uhyggelig længe om at komme sig hvis de har været slukket, der er 48 timer næsten for lidt, forskellen er i hvert åbenlyst på deres modeller.

Sjov oplevlese med din kammerat S1ér......Det har jeg godt nok aldrig selv opserveret, og min har jo været slukket tit pga værsktedsbesøg.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 25 Maj 2003 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

JEg var også meget forundret over hans S1´er, men han indfandt sig med det og den blev aldrig slukket siden.

Jeg lægger ikke så meget mærke til det for min er aldrig slukket - ikke engang om jeg så tager på ferie i en uge. Den bruger så lidt strøm at det ikke betyder noget, så hvordan den har det med at være slukket aner jeg ikke. Det var kun før i tiden jeg gjorde sådan noget "griseri"

Effekten er af gode grunde slukket når det drejer sig om længere peridoers ophør i musikken for de æder jo lidt mere strøm sådan nogle sager, men eller kører det hele på højtryk altid!

Nå ja.... der var et eller andet med dine værkstedsbesøg! *GG*

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Maj 2003 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

"Han spurgte en tekniker og han sagde, efter en grundig undersøgelse at der ikke var fejl på den, men at noget grej specielt i de dyrere områder godt kunne have sjove vaner når det normalt altid stod tændt og derefter blev slukket i en periode - dette så han tit, og blev spurgt ligeså meget om det."

Hej Ronin

Du har noget meget specielt/dyrt grej fik din kammerat at vide. Sikke en historie den tekniker har bundet ham på ærmet. Han ku' ikke finde fejlen og forsøger at undgå vidre fejlretning. Længere er den ikke!  Udstyr har ikke vaner; det enten virker eller er defekt. I dette tilfælde er ingen vel i tvivl om at udstyret har en periodisk fejl.

Kan din Mercedes ikke starte. Det er de lange ture hver dag. Den har brug for at hvile sig. Kan du ikke forstå det. Det oplever jeg tit med mange fine, dyre, flotte biler som din. Nu skal jeg hjælpe dig med at skubbe den hjem!

mvh Jens

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2003 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

JEg var også meget forundret over hans S1´er, men han indfandt sig med det og den blev aldrig slukket siden.

Jeg lægger ikke så meget mærke til det for min er aldrig slukket - ikke engang om jeg så tager på ferie i en uge. Den bruger så lidt strøm at det ikke betyder noget, så hvordan den har det med at være slukket aner jeg ikke. Det var kun før i tiden jeg gjorde sådan noget "griseri"

Effekten er af gode grunde slukket når det drejer sig om længere peridoers ophør i musikken for de æder jo lidt mere strøm sådan nogle sager, men eller kører det hele på højtryk altid!

Nå ja.... der var et eller andet med dine værkstedsbesøg! *GG*

Schyyyyy......ikke et ord om værksteder, nu har den kørt et helt år uden at fejle noget, det er jo rekord.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes