Forfatter |
|
SatansYngel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lasse det er komiskt du du bruger det udtryk folk tror på jorden er flad, det får mig til at tvivle lidt på at du har læst alt det pjat jeg har skrevet ned igennem. Galileo Sagde jorden var rund p.g.a de målinger han havde lavet med sin kikkert og ved at simulere på nogen papirer den mest logiske videnskabelige bane for vores solsystem (hvis jeg husker historien korrekt ). Dem der ikke troede på at han havde ret mente jorden var flad fordi sådan var det bare uden nogen videnskabelig forklaring andet end at de havde ret.
De mennesker der ikke troede på galileo byggede deres argument på Tro, i dette tilfælde bygger du og visse andre jeres argument på ren tro at i kan høre forskel (hvad i muligvis kan). Mens jeg vil påstå der ikke er noget videnskabelig bevis på at det elektriske kredsløb der står i 48 timer giver et markant bedre signal, hvor der kan høres forskel.
Nu er udtrykket videnskabeligt bevis ikke særligt specifikt, men med dette mener jeg udstyr eller udregninger som beviser ændringen på hele system i en så markant grad som i nævner.
Jeg har sat 2 propes på selvstrømforsyningen og hvad der ligner at være lydpprocessoren i min afspiller. Så må jeg se hvor stor temperatur ændring min cdafspiller kommer til at have (probe med +/- 1 grad indenfor 20-50 graader usikkerhed), nu er det sådan at min cdafspiller står ovenpå min forstærker så jeg tror ikke der kommer til at ske det helt store temperatur ændring med varme afgivelsen fra de komponenter der i den.
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
SatansYngel skrev:
Lasse det er komiskt du du bruger det udtryk folk tror på jorden er flad, det får mig til at tvivle lidt på at du har læst alt det pjat jeg har skrevet ned igennem. Galileo Sagde jorden var rund p.g.a de målinger han havde lavet med sin kikkert og ved at simulere på nogen papirer den mest logiske videnskabelige bane for vores solsystem (hvis jeg husker historien korrekt ). Dem der ikke troede på at han havde ret mente jorden var flad fordi sådan var det bare uden nogen videnskabelig forklaring andet end at de havde ret.
De mennesker der ikke troede på galileo byggede deres argument på Tro, i dette tilfælde bygger du og visse andre jeres argument på ren tro at i kan høre forskel (hvad i muligvis kan). Mens jeg vil påstå der ikke er noget videnskabelig bevis på at det elektriske kredsløb der står i 48 timer giver et markant bedre signal, hvor der kan høres forskel.
Nu er udtrykket videnskabeligt bevis ikke særligt specifikt, men med dette mener jeg udstyr eller udregninger som beviser ændringen på hele system i en så markant grad som i nævner.
Jeg har sat 2 propes på selvstrømforsyningen og hvad der ligner at være lydpprocessoren i min afspiller. Så må jeg se hvor stor temperatur ændring min cdafspiller kommer til at have (probe med +/- 1 grad indenfor 20-50 graader usikkerhed), nu er det sådan at min cdafspiller står ovenpå min forstærker så jeg tror ikke der kommer til at ske det helt store temperatur ændring med varme afgivelsen fra de komponenter der i den.
|
|
|
Hvad er det for beviser du søger??. Du kan ikke blive med at røre ved de oplevesler vi har på vores gennemvarmet udstyr. . Jeg behøver sku da ingen beviser, jeg kan altså høre forskellen og har altid kunnet det, for mig er det ren logik at det spiller bedre når det er varmt.
Jeg har heller aldrig fattet folk der der er flere dage om at lytte på nyt udstyr. Det tager mig 2 sek og høre om det kan spille musik og kan det ikke det så låner det ikke med hjem. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
SatansYngel Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så du mener ikke et rums akustik er relevant????
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
SatansYngel skrev:
Så du mener ikke et rums akustik er relevant???? |
|
|
Da ikke for at høre forskel på om en cd afpiller er kold eller varm og helelr ikke for at kontatere om appataterne kan spille musik.
Akkustik er et hi-fi begreb. om noget er musikalsk dømmes ud fra helt andre parametre som jeg ikke gider komme ind på i denne tråd, for så forlader vi emnet. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
jack Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 492
|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
Hej Alle, især Slips og Pihl.
I denne tråd vil jeg gerne rejse en debat om opvarmnings tider på digitalt udstyr foranlediget af en meningsudveksling jeg havde med Ikke Slipsefyr (Slips) og Pihl, hvor ”Slips” startede det hele med at skrive: ” Hvis jeg har haft strømafbrydelse f.eks. har jeg sjovt nok altid en bedre lyd på anlægget bagefter. Det værste er cd maskinen der skal varme op et par døgn før den køre optimalt, men tricket virker sku.”
.
|
|
|
Nu bliver jeg nok opfattet som svag i pæren. Slips har sin cdspille tændt konstant. En dag har han strømafbrydelse og cdspillen bliver iskold. Slips skifter sikringer og tænder for cdspillen og lader den varme op et par dage og har derefter bedre lyd end før strømafbrydelsen.
Så forstår jeg ikke det med at den skal være tændt altid. Burde man ikke afbryde strømmen et par gange om året så eller hvad.
Nåmen ellers vil jeg gerne sige tak for en hyggelig debat. __________________ I am always right, unless I´m wrong.
|
Til top |
|
|
Martin N Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 190
|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mig er det altså ikke ren logik at det spiller bedre når systemet er varmt
Hmm kan ikke helt huske hvordan det er med elektroner og varme Men normalt er varme en uønskede ting i elektronik fordi det gør det ustabilt og ydelsen dårligere
|
Til top |
|
|
SatansYngel Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det udstyr man lytter til vil spille ret forskelligt under forskellige forhold, en bass kan blive "løs" hvis den bliver forstærket ved et rum og mon ikke det er en ret stor del af væg reflektion man hører når man lytter til musik.
Det andet vil jeg ikke svare på da det er en endeløs diskution ligesom alt andet indefor hifi (hvis det er det rette ord jeg bruger nu?), og jeg mener at jeg har allerede besvaret det i mine andre indlag.
|
Til top |
|
|
CableGuy Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin N skrev:
Hmm jeg synes nu ikke jeg fordummer dig CableGuy og hvis du har det sådan så må du meget undskylde
Og jo det er en Kanon spændene hobby ellers ville jeg nok ikke bruge så meget tid på
Mit syn på hi-fi er meget anderledes end de flestes man kan kalde det ny tænkning eller anderledes måde at se på tingene og jeg lære helle tiden noget nyt og skifter sikkert også meninger der efter og det er jeg sikker på at alle andre mennesker også gør ellers er der sku noget galt med dem
Men jeg vil lige pointere at om det lyder godt i mine øre er ikke altid noget med om det måler godt så kan man så diskutere hvad der er rigtigt eller forkert
Jeg vil også gerne være ærlig og sige jo jeg synes også jeg kan høre at lyden bliver mere varm at lytte på når mit anlæg har stået og spillede en hel dag
Men det skal så også siges at så har klimaet på mit værelse også ændrede sig en del. og jeg tror mere det skyldes det
(der kan godt blive lidt lummert hjemme hos mig )
Men igen så er der nogle andre gange hvor jeg synes lyden bare er dårlig eller den sammme selv om mit andlæg det har stået tænd en hel dag
Men det må komme an på en test hvor man holder omgivelserne stabile men det har jeg ikke lige mulighederne for lige nu her hvor jeg bor
Håber i kan se helheden i mit indlæg selv om jeg måske er lidt dårlig til at forklare mig selv men se på sammenhængen for så håber jeg i kan se vad jeg mener |
|
|
Jammen for hulen da!!!! Vi er jo rørende enige! 
Og er det ikke bare fedt når l**tet svinger - man smider den ene skive på efter den anden - og man kan slet ikke få nok? Kun når mit grej er gennemvarmt opnår jeg denne "feeling".. (vinyl eller cd?? - ej skal nok lade være..)  __________________ Fordi der kan høres en forskel - behøver det jo ikke være bedre....
|
Til top |
|
|
Martin N Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 190
|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe jack
Det slips han er ude efter det er en bestemt temperatur på de givende komponenter og det siger han først kommer efter 48 timer
Hvis det altså er temperaturen vi snakker om det kunne jo også tænkes at det er noget med udladninger i de forskellige grundstoffer som der bruges I de forskellige komponenter og det lige nøjagtigt skulle betyde at lyden bliver meget bedre hehe ej nu tror jeg sku vi kommer lidt for langt ud hehe Det er helt sikker noget der lige ud over min forstand hehehe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin N skrev:
For mig er det altså ikke ren logik at det spiller bedre når systemet er varmt
Hmm kan ikke helt huske hvordan det er med elektroner og varme
Men normalt er varme en uønskede ting i elektronik fordi det gør det ustabilt og ydelsen dårligere |
|
|
Måske ikke rent teknisk logisk, men det forholder sig altså sådan , jeg er ikke i tvivl og har aldrig været det, forskellen er indlysende og har været det i de 20 år jeg har leget med hi-fi. Sorry, men jeg behøver ikke tekniske beviser for fænomenet.Mine øre er nok for mig. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
CableGuy Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jack skrev:
lasse skrev:
I denne tråd vil jeg gerne rejse en debat om opvarmnings tider på digitalt udstyr foranlediget af en meningsudveksling jeg havde med Ikke Slipsefyr (Slips) og Pihl, hvor ”Slips” startede det hele med at skrive: ” Hvis jeg har haft strømafbrydelse f.eks. har jeg sjovt nok altid en bedre lyd på anlægget bagefter. Det værste er cd maskinen der skal varme op et par døgn før den køre optimalt, men tricket virker sku.”
.
|
|
|
Nu bliver jeg nok opfattet som svag i pæren. Slips har sin cdspille tændt konstant. En dag har han strømafbrydelse og cdspillen bliver iskold. Slips skifter sikringer og tænder for cdspillen og lader den varme op et par dage og har derefter bedre lyd end før strømafbrydelsen.
Så forstår jeg ikke det med at den skal være tændt altid. Burde man ikke afbryde strømmen et par gange om året så eller hvad.
Nåmen ellers vil jeg gerne sige tak for en hyggelig debat.
|
|
|
Hmmm... Måske strømafbrydelsen har haft en virkning ala' Densen Demagic?? __________________ Fordi der kan høres en forskel - behøver det jo ikke være bedre....
|
Til top |
|
|
SatansYngel Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså ved silicon chip er den laveste modstand vist ved -20 grader og alt under over forværre det man sender igennem. Jeg tror ikke den digitale del af systemmet har det bedre ved højere temperaturer men der er jo også en analog del.
Spørgsmålet er nok også mere hvad cdafspilleren er bygget til at operere ved, for dem der har bygget den må vel have haft en ide.
|
Til top |
|
|
jack Udelukket fra forum

|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Martin N
Ja det er sgu ikke så lige til at have et hifianlæg i sin bolig hihi __________________ I am always right, unless I´m wrong.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
SatansYngel skrev:
Men det udstyr man lytter til vil spille ret forskelligt under forskellige forhold, en bass kan blive "løs" hvis den bliver forstærket ved et rum og mon ikke det er en ret stor del af væg reflektion man hører når man lytter til musik.
Det andet vil jeg ikke svare på da det er en endeløs diskution ligesom alt andet indefor hifi (hvis det er det rette ord jeg bruger nu?), og jeg mener at jeg har allerede besvaret det i mine andre indlag.
|
|
|
Det er svært at forklare, men hvis et anlæg på en udstilling ikke siger mig noget inden for få sek, så er jeg gået videre. Da jeg købte mine tannoyer havde jeg lyttet på dem i 3 min, jeg vidste bare at den højtaler var noget for mig, sådan har det altid været, jeg har aldrig fået købt noget jeg ikke kunne lide. Sådan har jeg det bare, jeg kan ikke forklare det..sorry.
Det er lidt ligesom at skrive musik, de bedste numre er dem man får skrevet på 3 min.
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
CableGuy skrev:
jack skrev:
lasse skrev:
.
|
|
|
Nåmen ellers vil jeg gerne sige tak for en hyggelig debat.
|
|
|
Hmmm... Måske strømafbrydelsen har haft en virkning ala' Densen Demagic??
|
|
|
Præsis, det var et gratis tveak jeg kom med. Det er jo ikke en virkning man får ved at slukke sit anlæg hver anden dag, du kan være heldig at få en virkning af det ved at slukke en til to gange om året. Det har noget med magnetisme at gøre.
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
SatansYngel Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme at størstedelen af mine køb sker på samme måde da mit budget ikke rækker til at købe alt fra forretninger, men bliver nød til at bide mig tålmodig og tage den blå avis, hifi4all og hifilink til hånds. Stadigvæk har jeg 3 cd´er med menholdsvis en ond diskant, en rumlende trommesolo og noget klassiskt musik med mange detaljer, for at sikre mig jeg ikke skal til at lege alt for meget med equalizer (en smart ting ved folk der benytter computer som jeres afspillerr er at hente et plugin til winamp hvor der er en 31 band 32 bit equalizer, hvilket skulle kunne give en rimelig rumkorrektion).
|
Til top |
|
|
jack Udelukket fra forum

|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
SatansYngel skrev:
|
|
|
Det er svært at forklare, men hvis et anlæg på en udstilling ikke siger mig noget inden for få sek, så er jeg gået videre. Da jeg købte mine tannoyer havde jeg lyttet på dem i 3 min, jeg vidste bare at den højtaler var noget for mig, sådan har det altid været, jeg har aldrig fået købt noget jeg ikke kunne lide. Sådan har jeg det bare, jeg kan ikke forklare det..sorry.
Det er lidt ligesom at skrive musik, de bedste numre er dem man får skrevet på 3 min.
|
|
|
Jeg har et blad ved hånden med et interview af Ole Lund Christensen. Jeg citerer:
På en grammofonplade af vinyl kan du nemlig foretage en lyttetest af hele anlægget på et sekund. Du sænker bare pick-uppen i rillen og lytter til det klik, der derved opstår. Med en vis optræning er det faktisk muligt at vurdere det totale anlægs egenskaber blot ved at lytte til, hvordan dette ene lille klik lyder i højttalerne.
Nå jeg vil snart se dyner. __________________ I am always right, unless I´m wrong.
|
Til top |
|
|
CableGuy Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jack skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
SatansYngel skrev:
|
|
|
|
|
|
Jeg har et blad ved hånden med et interview af Ole Lund Christensen. Jeg citerer:
På en grammofonplade af vinyl kan du nemlig foretage en lyttetest af hele anlægget på et sekund. Du sænker bare pick-uppen i rillen og lytter til det klik, der derved opstår. Med en vis optræning er det faktisk muligt at vurdere det totale anlægs egenskaber blot ved at lytte til, hvordan dette ene lille klik lyder i højttalerne.
Nå jeg vil snart se dyner.
|
|
|
Hvad skal jeg sige??? Synd for ham - mens han lytter til klik lyde, fyrer vi andre op for Musikken - Han har så muligvis en suveræn "kliklyd" - Vi andre har en suveræn Musik oplevelse........  __________________ Fordi der kan høres en forskel - behøver det jo ikke være bedre....
|
Til top |
|
|
Jens J Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
Sendt: 19 Maj 2003 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren N skrev:
Hej Jack og I andre!
Jeg forstår ikke helt, at der er gået lidt småged i tråden her, for det er pære logisk, at kredsløb først skal nå driftstemparatur før de yder deres maksimum.
Først skal det lige påpeges, at stort set alle materialer udvider sig ved opvarmning. Det gør siliciumskiverne i de aktive komponenter også. Når man konstruerer elektronik, så gør man det ud fra idéen om, at det nok er smartest, at lytte på varme grejer, så derfor trimmes elektronikken til optimal ydelse ved arbejdstemparatur. Arbejdstemparaturen er forskellig fra verdensdel til verdensdel. På Nordpolen og i central Afrika er der ikke lige varmt. Derfor er det ikke bestemte temparaturer man trimmer efter, men i stedet skal konstruktionen have stabiliseret sig både termisk og elektrisk
De enkelte aktive komponenter har ganske rigtigt bedre data ved lavere temparaturer, men man kan jo prøve, at stoppe sin amp ind i et køleskab og se hvad man får ud af det. Her har du blot en ny arbejdstemparatur, apparatet skal stadig stabilisere sig.
Én eller anden nævnte justering af tomgangsstrøm på en AMP. Og det er fuldstændigt rigtigt, tænd den, juster den, og vent en time og mål så igen. Den skal justeres igen igen. Juster derefter DC offset på udgangen og mål tomgangsstrømmen igen - ny justering. Alle komponenter skal nå et punkt, hvor der ikke længere ændres temparatur eller elektriske egenskaber som følge deraf, før et apparat er klar til en prøvelytter. Noget høres tydeligt andet slet ikke.
CD maskiner (konvertere) er de mest opvarmningskrævende jeg kender, om det er opampsene eller konverterne der kræver opvarmning ved jeg dog ikke.
|
|
|
Hej Søren
Du skriver "De enkelte aktive komponenter har ganske rigtigt bedre data ved lavere temparaturer"
Hvilke komponenter/data er det du tænker på ?
mvh Jens
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 19 Maj 2003 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens!
Det er specielt halvledere der er bedre datamæssigt ved lavere temparaturer.
Transistorer har et mindre tab ved en meget lav temparatur, hvilket igen vil sige, at du vil få en lavere udgangsimpedans på f.eks. et udgangstrin og derved en højere dæmpningsfaktor.
Alt andet lige (vel at mærke) er halvledere bedst tjent med lav arbejdstemp. Desuden vil de fleste komponenter holde længere ved lavere temp.
|
Til top |
|
|