Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 16:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Casa Brok (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 35
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Takker, Dumbo.

Jeg er allerede rigtig glad for dem .

Er lidt spændt på om min lille bitte rørfætter kan trække dem. Det må prøves i weekenden.

mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Det forstår jeg absolut godt........de lyder virkelig godt.....

Savnede diskanten, da jeg skiftede til VA Strauss! Og den "lille" 6,5" kan altså godt bestille noget.......

Og selvom de har lav følsomhed, er de faktisk ikke så krævende igen. Jeg træk dem med 40 watts rør-monoblokke, og manglede ikke kræfter!

Så held og lykke med afprøvningen i weekenden......

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

puha, det blev ikke til meget søvn inat

Stuen ligner mildest talt noget der er løgn. cd'er overalt, og plader drysset med tilfældig omend nænsom hånd. Det er jo blevet helt skægt at høre musik!  

Jeg prøvede at spænde rørfidusen for Helicon'erne i nat. Det fungerede faktisk overraskende godt, så længe volumen ikke kommer for højt op, læs: mere en baggrundsniveau magter den ikke.

Har skiftet meget mellem cd og vinyl, omend mit udvalg af plader jo fortsat er uhyre begrænset.

Pladespilleren gør det faktisk overraskende godt. Der er jo intet særligt seriøst over den, den gør bare det den skal, men det gør den så til gengæld godt. Og jeg må sige, at vinyl altså har flere fordele end jeg umiddelbart husker fra før dengang verden gik af lave. Ihvertfald har denne pladespiller med et slag gjort det interessnt at gå på jagt hos venner og familie for at høre, hvad de har liggende i kældre og på lofter. Der er jo ingen grund til at købe hvis man kan låne .

mvh og go' weekend

Brok

Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

Racket er fra Aavik, og dvd-filmene er mest fra TP Musik

Lagde du mærke til den skøre ledning ved højre HT? Det er antenneledning til radioen, og den SKAL hænge sådan

Her et billede af knægten mens hans svælger i Sigurd og Radioens Symfoniorkester: (og kære Moderator: Læg lige mærke til den hovedholdte bongo-fidus. Netop derfor ER det et audio/visuelt billede )

Hahah, herligt billede, så det først nu

Kids and hifi DO mix
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Tak, zorg

Indeed, kids and hifi do mix. Knægten har bare rytme (i modsætning til mig), og vi har ingen problemer med pilfingre de forkerte steder etc. Har bare startet tidligt(læs: fra før han kunne gå) med at vise ham, hvad der er ok og hvad eksempelvis diskanter ikke kan klare. Som mastervol skrev tidligere, er det nok sikrest at lade afkommet betjene pladespilleren, så jeg ikke ødelægger den igen.

mvh, og god søndag til alle,

Brok

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

En lille update:

Jeg har hørt urimeligt meget musik den sidste uges tid

Og nu er jeg vist ved at være klar til at give lidt lytteindtryk.

Mit væsentligste mål er at kunne høre musik højt og længe, uden at mine sarte ører be'r om fred. Af samme grund har jeg, med få undtagelser, altid syntes at metaldomer ikke egner sig synderligt godt i højttalere. Jeg går efter en lyd, som er lidt varm, gerne en smule tilbagelænet om man vil, men helst ikke for meget på bekostning af detaljer og dynamik. En svær balance, har det vist sig. Min præference er altså ikke at få musikken til at fremstå så naturtro eller korrekt som muligt. Hvis jeg vil høre live, går jeg til koncert.

Generelt er lyden i casa Brok helt anderledes nu end indtil fornylig.

Med thule-grej og Avance signature 8 mk II var lydbilledet generelt godt sammenhængende med god bredde, uhyre præcist stereoperspektiv, men osse med alt for meget niveau i bassen og en smule fladt eller ens, uanset hvilken musik der røg i afspilleren. Lydbilledet stoppede lige bagved højttalerne, og der var generelt en meget in-your-face-lyd. Om det var thule eller signature 8 der bar hovedandelen herfor, skal jeg lade være usagt.

Så skiftede jeg til Vienna Haydn Grand. Efter min mening en lille perle af en højttaler, som dels er langt bedre end dens rygte, dels igen og igen overraskede mig positivt. Den spiller ikke neutralt, og hva' så? Til gengæld er den rigtig god til ting som perspektiv, dybde i lydbilledet, generelt flot top, og så er den til at holde ud at se på. Da jeg skiftede Thule-forstærkerne ud med Electrocompaniet,  begyndte de små haydn pludselig også at spille bas. Dyb bas endda. Godt nok ikke så meget niveau i den dybe ende, men det der var der, lød rigtig fornuftigt. Haydn spiller i mine ører fremragende, intet mindre.

I mellemtiden kom der en Holfi Xaurus (næsten standard) i stuen, og det gav overraskende meget i den rigtige retning.

Jeg havde 2 ankepunkter mht. Haydn Grand: Trods de øvrige umiskendelige kvaliteter, og trods mange eksperimenter med placering, fandt jeg aldrig den helt rigtige balance mellem fylde i bassen og perspektiv. For tæt på væggen spillede de varmt og med rigtig god fylde, men med knapt så godt perspektiv. Længere fra væggen foldede lyden sig laaaangt ud til siderne og i dybden, men blev nu en anelse "små" i deres signatur. En relativt kapabel sub hjalp en smule, men jeg fik det aldrig til at hænge rigtig godt sammen. det kan dog sikkert i lige så høj grad tilskrives min stue, som det kan til de anvendte komponenter.

Så bød lejligheden sig pludselig, og på den første tirsdag i det nye år hentede jeg et sæt Helicon 300.

Visuelt har jeg intet, intet, at udsætte på disse halvstore standerfiduser. Jeg synes de er super lækre at se på, og de pynter gevaldigt i stuen.

Eneste anke er, at kabinetterne bærer præg af at frontpladen ikke er så velintegreret i kabinettet som på for eksempel Dali Coupé, og at de originale standere koster lige så meget som 1 helicon 300 . Så, dem kan jeg godt undvære

Hvordan lyder skidtet så?

De spiller bare godt! Og med det anstrøg af varme, jeg sætter så stor pris på. H300 spiller utroligt sammenhængende fra den øverste top til den (relativt) dybe bas. Perspektivet er helt i top, det er helt tydeligt hvor folk spræller rundt på scenen, og højttalerne forsvinder i praksis rigtig godt i lydbilledet. Samtidig er perspektivet meget bredt, og "sweetspot" ligeså. Måske båndiskanterne spiller ind her?

Hvad enten kilden er radio, cd eller vinyl, er der et væld af detaljer, men uden at de trænger sig på, hviner eller "stikker" øverst oppe. Nedefter spilles lidt rundt, og i den øvre bas virker det som om der boostes en lille bitte smule. For mig er det ikke forstyrrende, men gi'r tværtimod lidt ekstra krop til musikken, især akustiske instrumenter og stemmer er fulde af nærvær og nerve. I bassen rækker anlægget som helhed ganske dybt med fuldt niveau. Basgengivelsen fra Helicon 300 minder mig på mange måder om bassen fra dali Grand Diva, en højttaler som jeg kom til at skille mig af med for nogle år siden.  . Det bedste ved bassen er, at den ikke bare er tilpas fyldig, men at den er artikuleret (er der noget der hedder sådan?), meget detaljeret.

En ting der har overrasket mig lidt er, hvor resonant kabinettet på Helicon 300 er. Banketesten får kabinettet til at lyde lidt som kroppen på en cello eller et andet større strengeinstrument. Og allerede ved almindeligt lytteniveau er der tydeligt mærkbare resonanser, særligt fra kabinettets sider. Det er dog ikke noget der på nogen måde generer ved lytning, og jeg kan ikke høre nogen kasselyd eller andet, der spolerer oplevelsen.

Helicon 300 nyder godt af en helt fri placering. De er dog ikke hysteriske hvad placering angår. I min stue fordrer indretningen lige nu en placering, hor den ene højttaler står ca 50 cm fra sidevæggen. Det fungerer ganske uden problemer, og uden nogen hørbare booms i stuen... med mindre man kravler rundt med hovedet helt nede langs panelet, hvilket i øvrigt må frarådes, særligt for støv-allergikere.

Smilet er sq stort i Casa Brok for tiden, og roen har sænket sig. Lidt ligesom at komme hjem fra en lang ferie. Meen, samtidig spøger det jo lidt:

Hva' er mon det næste, der skiftes ud? Tuneren? Dvd-afspilleren? Polerede sikringer eller nye netkabler? Eller måske en egen gruppe på eltavlen? Hva' mon boligselskabet siger til det?

Måske skulle jeg bare høre lidt musik i stedet.

mvh

Brok

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Netkabler der er til at betale?

Hva' har i af erfaringer med netkabler? Kom gerne med en varm anbefaling.

mvh

brok

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Kubikken, med flere, sværger til NKT hospitalskabel til 300 kr stykket.

http://www.kabelshop.dk/prod_show.asp?art_no=DK5062

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19579

Min holdning er at man ikke skal give for mange penge for den slags, så allerede der er du da på rette spor

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

halløj Svend P.

Tak for tippet. Det ser jo grangiveligt ud til, at de faktisk virker efter hensigten.

Så skal de bare findes et sted, hvor de ikke kalder dem hospitalskabler, og så koster de vel rundt regnet en 1/3-del .

Må hellere prøve at ringe til Betina og høre, om hun har fundet ud af det med tilspilningstiden

mvh

Brok

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Har haft 3 sæt netkabler med hjemme. Jeg er ikke sikker på jeg kan høre nogen som helst forskel ift. standardkablerne. hmm... måske jeg skulle købe noget mere musik istedet...

mvh

Brok

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej Brok.

Når jeg lige kommer hjem igen, kan jeg prøve at komme forbi med mine hjemmelavede netkabler samt modificerede stikdåse, hvis du er interesseret. De er lavet med dette kabel: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0& dok=2015513.htm

Så har du da et ekstra input.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Halløj Præst.

Det ville da være super .

EKKJ er vist dem nogle af de gale guruer på hifisentralen.no sværger til.

Så kan du osse få din julegave!

mvh

Brok

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Nå ja, den havde jeg (næsten) glemt!  Jeg smider lige en besked når jeg er tilbage og har tid.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

God dag idag!

Fra 11 til 111 lp'er på en time!

Købte en stor kasse medsamt tilhørende halvfyldt plastpose her til aften.

Der er godt nok nogle perler iblandt. En masse Depeche Mode, noget John Hiatt, Sting, Springsteen, Robben Ford etc.

Nice

mvh

brok

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Damn... nu bliver jeg snart for alvor misundelig

Nå - men tillykke med de nye skiver... har du fået en fast aftale med sønnike om at vende dem for dig, så du ikke ødelægger noget ?

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

hihi...

Nogen gange er det en god ide at bruge F5 flittigt på forsiden, og holde godt øje med KSB 

Jeg har købt en lille trappestige til knægten, så han selv kan nå op og vende pladerne. Men, han har sq lidt feber i disse dage med dertil hørende rystende hænder, så jeg må selv styre pick-up'en af og på. DET sker så osse med rystende hånd, men hva', hvis skidtet knækker igen er det da min egen skyld... igen

mvh

Brok

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

Så kom de her til Casa Brok:

uden blitz

med blitz:

Og på plads i stuen:

Helicon 300 er ufatteligt lækre at se og høre på.

Der skal leges lidt med den helt optimale placering, men akkurat der hvor det meste andet har fungeret i min stue, spiller de med pondus, dybde, smæk og detaljer. Mht. perspektiv, som har været drøftet en del omkring netop denne højttaler, må jeg sige at det alene må være rum-betinget, hvis de ikke fungerer. I min stue spiller de ganske formidabelt.

Og så kan jeg osse godt lige holde ud at kigge på dem

hejsan,
  • jeg synes at jeg har set sådan en højttaler fr, kan det mon passe???
  • Hvad bruger du egentlig selv af kabler - kan være at det står i din tråd, men har ikke "orket" at læse den igennem, hehe....
  • Det ser ud til at du ikke biwirer, how come? Ellers superlækker højttaler og setup iøvrigt
  • Hvad for nogle standere bruger du?

Venligst

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej der, og tak for roserne

Jaa, hvor mon det er du har set sådan noget skrammel?

Højttalerkablerne er 2x80 cm Taralabs Prime 1000 Biwire, koblet som singleended. Har pillet det ene sæt bananer af og samlet begge ledere i 1. Det er et levn fra Haydn Grand, der jo som du ved ikke rigtig har nogen glæde af biwiring . De små jumpers gør det så godt, at jeg endnu ikke har fået taget mig sammen til at rode med skruetrækkeren, men det skal da prøves.

Standerne fulgte med da jeg købte højttalerne. VM Acoustics Blackfoots, 60 cm. De står på korkbordskånere, og mellem HT og stander er der nogle VTFeet. Standeren er aldeles uden resonanser eller vibrationer, i modsætning til de der fulgte med mine Haydn Grand.

mvh

Brok

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hej igen Brok. Jeg bruger faktisk også RSC Prime 1000 som højttalerkabel. I mange år brugte jeg det som biwire (det var jo det man skulle, ikke?), men ansporet af de mange rosende omtaler af VdH Clearwater lagt dobbelt, prøvede jeg det med RSC. Det virker! Bassen blev strammet godt op og fik mere fylde. Laver det i hvert fald ikke tilbage, det kan jeg ikke anbefale.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Hej igen Brok. Jeg bruger faktisk også RSC Prime 1000 som højttalerkabel. I mange år brugte jeg det som biwire (det var jo det man skulle, ikke?), men ansporet af de mange rosende omtaler af VdH Clearwater lagt dobbelt, prøvede jeg det med RSC. Det virker! Bassen blev strammet godt op og fik mere fylde. Laver det i hvert fald ikke tilbage, det kan jeg ikke anbefale.

/Præsten

hej jeg har også prøve med det her "VdH Clearwater lagt dobbelt", godt nok kun på mine Vienna Baby grand og jeg må altså tilstå at hos mig fik de absolut ikke lov til at blive

Jeg synes, at lydbilledet blev meget mindre/ slankere på en lidt kedelig måde. Om det ændrer sig ved mine nyerhvervede H300 skal jeg lade være usagt - prøves skal det da.

Venligst

<< Forrige Side af 35 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes