Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 07:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Udstillinger og messer
 HIFI4ALL Forum : Udstillinger og messer
Emne Emne: Hifi & surround 2006 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 September 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

For mit vedkommende så har jeg besøgt hi-fi udstillinger i 30 år. Jeg husker en gang i Aalborg, hvor lokalerne faktisk havde en størrelse som muliggjorde, at mere end 2-3 fik en ordentlig mulighed for at lytte til mange forskellige set-up.

Mit budskab er ganske simpelt - få dog fat i nogle bedre lokaler. Der må findes andre muligheder for velegnede lokaler. Jeg tror også, at de besøgende ligger mere vægt på at få mulighed for at lytte til det udstillede under tålelige forhold end nogle herredyre sandwich og fadbamser.

Og ja, jeg er enig. De flest anlæg kan spille højt, men højt er ikke lig kvalificeret. Jeg var også en af dem der udvandrede hos Gamut med tanken om, at de ikke fik solgt noget med den lyd de fik ud af de top-opsætning.

Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

GamuTgoller
Branchemedlem
Branchemedlem

Lars Goller, GamuT

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 September 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

syntes i vi spiller højt?? tjaa verden er ikke rar, de kære instrumenter spiller højt, og transienterne fra dem kan være voldsomme....ligefrem ubehagelige ind imellem.....

Som Jensen også oplevede fik vi kort før showet tildelt et af de store rum på 100 m2 nede i stueetagen (ca. 350m3) og selv en L7 når tæt på grænsen i 350m3.....

Ramte vi over stregen en gang eller to...det gjorde vi måske.....     og som nogle oplevede svingede vor forsyningsspænding i rummet så meget at forstærkerne af og til lukkede kortvarigt ned......så det var ikke let at undgå klipning ind imellem...... ellers fik vi mange positive feedbacks for lyden og jeg tror de folk der kom igen med plader på dag 2 for at høre mere, da syntes det lød ganske rimeligt...

Vi prøver igen næste weekend i Viborg, men det bliver altså stadigt med realistiske lydtryk.

Og så lige for lige at forklare hvorfor vi spiller "lidt højt":

Øret er en meget ulineær størrelse. Vor opfattelse af balance/frekvensgang ændrer sig voldsomt afhængig af lydtryk (er beskrevet som Phon kurver der viser den opfattede balance ved forskellige lydtryk), og derfor er det efter vor mening rigtigt at trimme anlæggets balance til at passe ved et realistisk lydtryk. De kunder vi henvender os til, ved hvordan instrumenter og stemmer lyder med rigtig lydtryk og har mulighed for at spille med et rigtigt lyd niveau når de lytter til optagelser med deres favorit kunstnere.....

Så jeg kan kun sige som jeg plejer: 

Støt de kære musikere: kom ud og hør noget live musik...

Lars Goller
Til top Vis GamuTgoller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GamuTgoller Besøg GamuTgoller's Websted

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

bruger hedder nu: Live21

Bruger siden: 22 Juli 2006
Sendt: 25 September 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Gamut: rigtig mange har sagt det var en direkte ubehagelig lyd i havde, selv er jeg enig på første dagen, var der ikke søndag.

det skulle ha været bedre med L3, men hørte kun L7 med GnR Knocking on heavens door, elsker det nummer, og det skal fyres maks af, men jeres system magtede det ikke i det rum, hvilket i burde ha taget konsekvensen af.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 September 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Jay l`Blundt skrev:

Jeg syntes nu Gamut gjorde det godt. Ikke lige den lyd jeg ville have herhjemme, men kunne godt lide det. Hørte et eller andet orkester-musik derinde og der var godt nok dynamik så det ville noget

Men det fedeste efter min mening var helt sikkert Audio Physic inde hos TC. De var sgu lækre. Det skal de så også være til 190k.

Sjovt som vi opfatter tingene forskligt.Gamut lød kedeligt og koldt i mine øre.

Det setup hos tc med bla de hundedyre højtalere du omtaler der det spillede slet ikke velopløst nok, nu var jeg så heldig at høre noget musik jeg selv har i min samling og derfor bruger jeg selvfølgelig mit eget setup som reference og her må jeg sige at jennifer warens stemme står klart mere velopløst hos undetegende, der manglede simpelthen nærvær i gengivlesen og generelt spillede hele setuppet for blødt, det virkede som typisk rørlyd (aner ikke om der var rør i effektrinnet?). Men rummet var muligvis den største synder.

Merlyd løber med sejren efter min mening, den rega saturn spillede faktisk ganske ok i mine øre.

Lyd og bolig kommer på min 2 plads.

Lyngdorf var skam også godt, manden har da jydsk lune.   

Alt i alt en god ustilling med en masse to kanals lyd, herligt. Dog manglede der nogle af de større mærker som bla Mark Levison, ville godt have lagt øre til noget af deres nye grej.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

GamuTgoller skrev:

Hejsa,

syntes i vi spiller højt?? tjaa verden er ikke rar, de kære instrumenter spiller højt, og transienterne fra dem kan være voldsomme....ligefrem ubehagelige ind imellem.....

Hvad er det for intrumenter der direkte kan være ubehagelige ?. Transienter ja de kan være volsomme, men ikke ubehaglige, hvis jeg sidder ved mit trommesæt kan bækkenrne skam være voldsomme, men i grunden aldrig skarpe eller ubehagelige på samme måde som mange hifi anlæg farver dem til at være.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 25 September 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Det setup hos tc med bla de hundedyre højtalere du omtaler der det spillede slet ikke velopløst nok, nu var jeg så heldig at høre noget musik jeg selv har i min samling og derfor bruger jeg selvfølgelig mit eget setup som reference og her må jeg sige at jennifer warens stemme står klart mere velopløst hos undetegende, der manglede simpelthen nærvær i gengivlesen og generelt spillede hele setuppet for blødt, det virkede som typisk rørlyd (aner ikke om der var rør i effektrinnet?). Men rummet var muligvis den største synder.

Jeg hørte et enkelt nummer på en af mine egne skiver og kunne godt lide hvad jeg hørte. Jeg havde da også forventet meget mere hvis jeg skulle bruge en halv mill. eller hvor meget det nu kostede. Men jeg syntes højttalerne var fede. Men rum og strøm var jo nok heller ikke helt optimalt, ej heller støj-niveauet på etagen.

Der er sikkert også stor forskel på hvordan anlæg vil lyde med dit Jennifer Warnes(eller hvordan hun nu hedder) end med mit RZA(hiphop).

Noget meget ærgerligt på en sådan messe er også at mange mennesker står og taler højlydt og vader hen foran højttalere og lyttere Men sådan er det. Bare lidt irriterende når man prøver at finde ud af hvordan noget spiller og om det er spændnene nok til at tage et ekstra kig på i butikken en dag.

Men engod dag var, også for min kæreste

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

GamuTgoller
Branchemedlem
Branchemedlem

Lars Goller, GamuT

Sendt: 25 September 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
GamuTgoller skrev:

Hejsa,

Hvad er det for intrumenter der direkte kan være ubehagelige ?. Transienter ja de kan være volsomme, men ikke ubehaglige, hvis jeg sidder ved mit trommesæt kan bækkenrne skam være voldsomme, men i grunden aldrig skarpe eller ubehagelige på samme måde som mange hifi anlæg farver dem til at være.

I mine ører er et trommesæt da noget der kan skræmme de fleste på få meters afstand, det være sig bækkener eller lilletromme etc....og i mine ører kan det blive så højt at det tenderer ubehageligt...men når du selv slår på trommerne lyder det ikke så højt som for andre, din hjerne/ører skruer ned for lyden når det venter en voldsom transient (der er en muskel i øret der ændrer udvekslingsforholdet mellem trommehinden og høresneglen så forventede transienter dæmpes), har du aldrig oplevet at folk bliver skræmt af dine trommer eller klager over du spille fandens højt uden du selv syntes det er for voldsomt?

Lars Goller
Til top Vis GamuTgoller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GamuTgoller Besøg GamuTgoller's Websted

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 25 September 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Er lyden ren hører man sjældent klager over at lydtrykket er for højt. Forvrængning er derimod noget der for alvor får os til at sige fra.

Jeg undres også over udsagn om at musikken skal gengives med høj volumen for at "immitere" en live-situation. Musiklytning ved lav volumen er absolut noget af det jeg personligt bruger anlægget mest til, og i den situation kræver jeg at lyden er nøjagtigt lige så korrekt gengivet som ved høj volumen. Det er fedt at kunne skrue op når det skal svinge, men bliver det et krav for systemets reproduktion mener jeg at det går den gale vej.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 25 September 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hej igen... jeg håber ikke at jeg fornærmer nogen med den her men et eller andet sted vil jeg gerne komme af med min mening.

Jeg synes bare at jeg er efterhånden lidt træt af folk fra brancen, specielt fra de små firmaer altid tager folks anbefalinger som kritik og prøver at forsvare, endda også at overbevise at det de gør er det eneste rigtig og ikke tager informationen til sig således at den kan bruges næste gang.

Når folk siger at det var for højt må det da betyde at en del af publikum har oplevet det ubehæligt. Om det er sådan en trumme skal spile skal ikke diskutteres her. Hifi skal bruges der hjemme og det er alså ikke mange der kan spile med over 120db derhjemme fordi sådan er trummen.

Jeg har personligt været i mange udstillinger, også lyttet til mange anlæg over hele verdenen og det er altid med en lydstyrke hvor man kan sidde ved sig bog og læse samtidig med.

Det er også der hvor man kan se om et anlæg eller en komponent man tester er OK. Hvis anlæget er god kan bogen ikke bruges til noget.. det er der hvor musiken tager over og man smider den ene plade på efter den anden. Hvis det er en middleklassens anlæg man har med at gøre kan musikken være baggrundsstøj til ens læsning. Hvis det er noget skod man lytter til.. tja... så har man ondt i høvedet efter de første 2 sider.....

Just my 2 seconds of fame....

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 25 September 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

GamuTgoller
Branchemedlem
Branchemedlem

Lars Goller, GamuT

Sendt: 25 September 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Er lyden ren hører man sjældent klager over at lydtrykket er for højt. Forvrængning er derimod noget der for alvor får os til at sige fra.

Jeg undres også over udsagn om at musikken skal gengives med høj volumen for at "immitere" en live-situation. Musiklytning ved lav volumen er absolut noget af det jeg personligt bruger anlægget mest til, og i den situation kræver jeg at lyden er nøjagtigt lige så korrekt gengivet som ved høj volumen. Det er fedt at kunne skrue op når det skal svinge, men bliver det et krav for systemets reproduktion mener jeg at det går den gale vej.

Enig, indtil lydtrykket når et niveau hvor dit øre i sig selv forvrænger....

Et instrument eller en stemme ændrer voldsom karakter afhængig af hvor højt niveau den gengives ved. (se min kommentar ovenfor ang. Phon kurver) ved lave niveauer falder ørets følsom hed for dybe toner og høje toner, og når niveauet stiger oges følsomheden for disse lave og høje toner. En misforstået implementering/kompensering for dette var tidligere tiders loudness funktion, hvor bas og diskant blev øget ved lavt output for at kompensere for ørets ulineære følsomhed. Loudness endte dog med at blive mere en "bass / treble booster" end en reeel kompensering. Øret bliver lineært når lydtrykket når ca. 100 dB, hvilket er en del, og derfor skal man afspille ved korrekt niveau hvis man vil gengive en realistiske balance i instrumenter og stemmer. Om man så vil noget andet vil vi ikke blande os i, vi har bare taget et standpunkt, der ser ud til at give os god feedback world wide.

Lars Goller

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 25 September 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Så var der måske for stor forvrægning på GamuT's anlæg?? 

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 September 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Vil gerne kommentere sagen om GamuT's L7 demo, der var helt klart en dårlig akustik i det rum de var opstillet i, men volumen var altså for høj til det var en behagelig oplevelse. Hørte et stykke klassisk musik, og lyden var nok som at side i selve orkestergraven uden ørepropper

Syntes det var lidt synd, nu når alt lyset var dæmpet i lokalet (for at give en god lydoplevelse formoder jeg)...

Dette skal da helt klart tages som en kritik af denne demo, om man så vil bruge den konstruktivt, og evt. ændre dette næste gang, eller blive fornærmet er helt frit

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

GamuTgoller
Branchemedlem
Branchemedlem

Lars Goller, GamuT

Sendt: 25 September 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har lige et spørgsmål til jer der kommenterer vor lyd: Hvilket musik hørte i? Hvor mange numre hørte i, vi spillede jo alt fra Guns n' Roses, Pink floyd, til Jazz og store klassiske orkester værker? Vi spurgte faktisk også ind imellem om niveauet var ok og justerede derefter....så jeg vil bare vide...Hvad hørte I?

Lars Goller

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 September 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Andreas KBH skrev:

Dette skal da helt klart tages som en kritik af denne demo, om man så vil bruge den konstruktivt, og evt. ændre dette næste gang, eller blive fornærmet er helt frit

Sådan som jeg læser det, så er det kunderne der er galt på den

-> GamuTgoller

prøv at tæl indlæg i denne tråd, og se hvor mange der synes I spillede for højt, og hvor mange der synes der var fint. Mit gæt er at de ligger i forholdet 10:1!!!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

GamuTgoller skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
GamuTgoller skrev:

Hejsa,

I mine ører er et trommesæt da noget der kan skræmme de fleste på få meters afstand, det være sig bækkener eller lilletromme etc....og i mine ører kan det blive så højt at det tenderer ubehageligt...men når du selv slår på trommerne lyder det ikke så højt som for andre, din hjerne/ører skruer ned for lyden når det venter en voldsom transient (der er en muskel i øret der ændrer udvekslingsforholdet mellem trommehinden og høresneglen så forventede transienter dæmpes), har du aldrig oplevet at folk bliver skræmt af dine trommer eller klager over du spille fandens højt uden du selv syntes det er for voldsomt?

Joo, de gamle på 80 der altid skal sætte sig op foran ved scenen, de flygter . Det jeg helt nøjagtig mener er at hvis vi bliver ved trommesæt, så er problmet at mange anlæg ikke kan gengive bækkener med den rette kropfylde og klangkarakter, bækkener er faktisk ret fyldige, de er ikke tynde i lyden som de bliver på mange anlæg når der skrues op.Jeg kan godt følge dig i den med øret, men jeg kan ikke selv fremprovokere en tynd bækkenlyd her på fortet med mindre der er tale om en ubrugelig optagelse.

Det her er ikke for at være efter Gamut, det er et problem hos mange udstillere og har været det i årvis, med få undtagelser af højtalere med båndenheder og elektrostater sjovt nok. Men når det så er sagt, så er rummene temlig sikkert dem der skaber problemerne og netop derfor bør man nok holde volumen på et mere normalt niveau, det er jo iøvrigt nok også de færrste der aligevel kan spille så højt derhjemme og derfor ville det være rart at høre hvordan div.Anlæg lyder under mere normale lydniveauer.

Det var nok hvad jeg havde af kommentatere til en iøvrigt god hifi udstilling.  

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 25 September 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

GamuTgoller skrev:
shras skrev:

Enig, indtil lydtrykket når et niveau hvor dit øre i sig selv forvrænger....

Et instrument eller en stemme ændrer voldsom karakter afhængig af hvor højt niveau den gengives ved. (se min kommentar ovenfor ang. Phon kurver) ved lave niveauer falder ørets følsom hed for dybe toner og høje toner, og når niveauet stiger oges følsomheden for disse lave og høje toner. En misforstået implementering/kompensering for dette var tidligere tiders loudness funktion, hvor bas og diskant blev øget ved lavt output for at kompensere for ørets ulineære følsomhed. Loudness endte dog med at blive mere en "bass / treble booster" end en reeel kompensering. Øret bliver lineært når lydtrykket når ca. 100 dB, hvilket er en del, og derfor skal man afspille ved korrekt niveau hvis man vil gengive en realistiske balance i instrumenter og stemmer. Om man så vil noget andet vil vi ikke blande os i, vi har bare taget et standpunkt, der ser ud til at give os god feedback world wide.

OK, jeg er helt enig i at ørets følsomhed ikke er lineær ifht. lydtrykket. Når folk vælger at udvandre ved de 100 dB's lydtryk (hvor øret er mest lineært) fordi de ikke kan holde til at være i rummet, kan jeg dog ikke tro at det bunder i lydtrykket alene. -Dette er og bliver dog gisninger, og derfor ikke værd at brygge videre på.

I har jeres filosofi. -Det har jeg bestemt respekt for.

Edit: Det skal lige nævnes at jeg på ingen måde er ude på at "bashe" GamuT. Jeg hørte jeres L5 til KT-messen for knapt et års tid siden, og da præsterede i messens bedste lyd. Jeg henfører alene til at lyden imho ikke har været i orden, hvis folk har valgt at udvandre fra jeres demoer. Det er da en erfaringer som burde modtages med kyshånd?

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 September 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Brownie skrev:

Den dårligste oplevelse, eller mest irriterende om man vil, var i Teni-fi´s rum. Jeg var kommet for at høre stereo produkter,
men ville også gerne lige se demonstration af HD-DVD. Selve præsentationen var imponerende nok, men importøren, som stod og demonstrerede
det, kunne altså godt have holdt sin mund lukket under fremvisningen. Han snakkede uafbrudt om hvor fantastisk det var "Se huden! se tøjet! Jeg
gir´ en sjus til alle, der ser et mere imponerende billede på messen. Denne projektor er den absolut bedste!" AAARRRGGHHH!!!

Vi var lige inde og kigge, men der var ingen demo lige i det øjeblik. Min kæreste ville dog ud med det samme, da hun ikke kunne holde ud at høre
på ham Sælger Helge.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

GamuTgoller
Branchemedlem
Branchemedlem

Lars Goller, GamuT

Sendt: 25 September 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Som det måske ses af tråden og mine kommentarer, så har vi en holdning til hvad /hvordan vi agerer når vi laver vore produkter.(især angående niveau....vi har dog også en del andre ting der er vigtige...)

Nå men...når kommetarerne her på tråden siger vort lydtryk under demoen i Kbh var for højt, så har folk selvfølgeligt opfattet det som for højt..længere er den ikke...

Ovenfor sagde jeg også at vi justerede niveauet efter folks behov ønsker, især dem der havde egne plader med, men dermed ikke sagt at vi ikke kom over grænsen ind imellem(se også ovenfor)

Personligt syntes jeg vi kunne nå tæt på en relistisk reproduktion af de plader vi brugte, med de begrænsninger omgivelserne gav os.  Spiller jeg så selv så højt hjemme???...sjældent, og så kun hvis jeg skal have en oplevelse af at få nogle musikkere ind i stuen, eller lige på den anden side af højttalerne......

Så kommer i til Viborg på Lørdag kan i jo høre det samme grej igen under andre forhold...og så husk at tage jeres egne plader med, vi spiller gerne alt der kommer ind af døren, og på jeres plader tilpasser vi os det niveau i vil have, som vi også forsøgte i Kbh.

Vi ser frem til at se jer igen

Lars Goller

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Lydstyrken må have varieret en del, da jeg var inde og høre på L7'erne blev der ikke spillet specielt højt, jeg nåede lige at høre Janis Ian og Johnny Cash, og bortset fra at højttalerne, efter min mening, stod aaalt for langt fra hinanden lød det faktisk rigtigt godt.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes