Emne: Tilspilning af netkabler... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Hvis netkabler kan konstateres på det strømmæssige, så beviser det vel at strømforsyningen er underdimensioneret ? Den holder ikke, Spencer!
Argumentet med at det skulle høres på eksempelvis elektrostaters strømforsyning, tror jeg ikke på. Jeg bruger selv elektrostater - og har ingen problemer med at høre forskel på forskellige netkabler. Faktisk kan der være særdeles meget at hente ved at være meget omhyggelig med valget af kabler!
Det svarer jo lidt til at sige at tælleapparaterne i Tivoli spolerer oplevelsen, fordi det tager tid at komme derind. ???
Mon ikke de fleste støvsugerledninger kan oplade en plastmembran med statisk elektricitet ? Det trækker bestemt ikke de store strømstød, når de tændes. ???
Så skulle det have noget med skæmning eller ikke skærmning at gøre, men det er vel ikke tilfældet med Supras kabler, at de er skærmet forkert, og giver noget induktion i kablet, der ikke bør være der ? (træghed i hurtige strømtræk). Der er jo mange der er tilfredse med Supras netkabel, men jeg har ikke kunnet bruge det nogen steder. Det lægger en 'dyne' over musikken. Har prøvet det på: Effektforstærker (både rør og transistor), forforstærker, konverter og cd-drev. (Ét apparat ad gangen). Det satte den samme lydmæssige signatur hver gang. Så der er ikke tale om, at en enkelt apparat bare ikke kunne fungere sammen med Supra.
|
|
|
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Nilau
Vi er enige om at dét netkabler gør i elektrostater, er at holde membranen konstant statisk elektrisk, og at det er den eneste opgave ?
Så må du meget gerne forklare hvorfor Supras netkabler ikke magter den opgave ?
I det hele taget vil jeg gerne vide hvor konstruktionsfejlen ligger rent teknisk. Tåler de ikke 10A, eller kan de ikke levere strømmen hurtigt nok, uden at dykke spændingen ? Hvis det er tilfældet, kan det let måles med almindelige måleinstrumenter.
Er det netstøj der opsamles mere på supra, eller måske ligefrem forstærkes ?
Jeg håber på en teknisk forklaring, og undrer mig især over det med elektrostaterne. Så længe resten af anlægget har gode kabler, ser jeg ingen problemer.
EDIT: Jeg citerer fra Martin Logans brochure på CLSII: "Within the interface module, a regulated power supply creates stable voltage, even under the most extreme conditions". Præcis samme formulering er brugt, i brochuren for Sequel II.
Måske har de glemt at tage højde for Supras netkabler, da de definerede "extreme conditions" ? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
@Nilau
Vi er enige om at dét netkabler gør i elektrostater, er at holde membranen konstant statisk elektrisk, og at det er den eneste opgave ?
Så må du meget gerne forklare hvorfor Supras netkabler ikke magter den opgave ?
I det hele taget vil jeg gerne vide hvor konstruktionsfejlen ligger rent teknisk. Tåler de ikke 10A, eller kan de ikke levere strømmen hurtigt nok, uden at dykke spændingen ? Hvis det er tilfældet, kan det let måles med almindelige måleinstrumenter.
Er det netstøj der opsamles mere på supra, eller måske ligefrem forstærkes ?
Jeg håber på en teknisk forklaring, og undrer mig især over det med elektrostaterne. Så længe resten af anlægget har gode kabler, ser jeg ingen problemer.
EDIT: Jeg citerer fra Martin Logans brochure på CLSII: "Within the interface module, a regulated power supply creates stable voltage, even under the most extreme conditions".
Måske har de glemt at tage højde for Supras netkabler, da de definerede "extreme conditions" ?
|
|
|
Hej "Spencer"...
Jeg aner ikke om der er nogen 'konstruktionsfejl' i Suprakablet. Og du må ikke spørge mig om hvorfor det (hos mig) ikke fungerer. Jeg ved det ikke. Jeg ved dog, at det nok er dét kabel som har 'irriteret' mig mest nogensinde! Ligegyldigt hvor jeg sætter det ind giver det en 'mørk' og 'langsom' lyd. Ja, der er ligefrem et tab af detaljer i gengivelsen!
De fleste netkabler giver forskelligt resultat, og det er nogen gange mest i 'småtingsafdelingen', men Supra er meget markant i 'egenlyd'. Jeg plejer ellers at hælde til den anskuelse, at det ikke så meget er kablet per se der giver 'lyden' men snarere den påvirkning det [kablet] yder på det tilsluttede apparat...således at selve apparatets ydelse ændres.
I tilfældet Supra har jeg dog kunnet konstatere den samme lydmæssige tendens hver gang. Så det må være noget iboende i netop dette kabel. Om det er en 'konstruktionsfejl', kan jeg ikke vide. Men kablet må være velegnet til at tæmme et 'løbsk' anlæg! 
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Nilau
Jeg kan acceptere at Supra kablet er dårligere end alm. NKT monteringskabel, eller det man får med når man køber en computer i Aldi - men...
Lige netop elektrostaters strømforsyning, har en opgave hvor der kun skal leveres en statisk spænding, og kun leveres strøm hvis der lækker strøm fra panelerne.
Lækker de hurtigere end der kan lades op, så kan den statiske spænding ikke opretholdes, men så er panelerne jo for gamle. Det er præcis det der sker når membranen når pensionsalderen.
Eksemplet med de gamle Quad ELS, der har 50 års jubilæum næste år, viser det ekstreme:
Et perfekt sæt kan spille videre i en god halv time efter at netkablerne er hevet ud, og somme tider længere !
Til gengæld tager det et døgn at lade dem helt op, til fuld spænding over hele overfladen.
Martin Logans lader 95% op på 2 sek, og de sidste 5% over 24 timer.
Visse nyere modeller står endda og slukker når der ikke har været signal på i et stykke tid. Det gør dine nok ikke - men det ved du sikkert selv. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
@Nilau
Jeg kan acceptere at Supra kablet er dårligere end alm. NKT monteringskabel, eller det man får med når man køber en computer i Aldi - men...
Lige netop elektrostaters strømforsyning, har en opgave hvor der kun skal leveres en statisk spænding, og kun leveres strøm hvis der lækker strøm fra panelerne.
Lækker de hurtigere end der kan lades op, så kan den statiske spænding ikke opretholdes, men så er panelerne jo for gamle. Det er præcis det der sker når membranen når pensionsalderen.
Eksemplet med de gamle Quad ELS, der har 50 års jubilæum næste år, viser det ekstreme:
Et perfekt sæt kan spille videre i en god halv time efter at netkablerne er hevet ud, og somme tider længere !
Til gengæld tager det et døgn at lade dem helt op, til fuld spænding over hele overfladen.
Martin Logans lader 95% op på 2 sek, og de sidste 5% over 24 timer.
Visse nyere modeller står endda og slukker når der ikke har været signal på i et stykke tid. Det gør dine nok ikke - men det ved du sikkert selv.
|
|
|
Jeg vil ikke gøre mig klog på detaljerne i virkemåden på elektrostiske højttalere, men jeg er nu ikke helt sikker på at strømforbruget bare er konstant hele tiden (?). Måske andre har deres viden present?
Jeg kan bare konstatere, at der er forskel på lyden når man skifter til en andet netkabel. Ikke altid til det bedre - så eksperimenter er på sin plads her. Lige nu bruger jeg nogen meget 'kraftige' netkabler fra DH Labs" i Florida.
Mine elektrostiske paneler har ikke nået dét du kalder 'pensionsalderen'. Hvis man sørger for at statorer og 'folie' er renholdte hele tiden er det slet ikke sikkert, at der overhovedet er nogen 'pensionsalder'! Støvsugning med kraftig støvsuger med nogle måneders mellemrum holder dem på toppen. Man skal bare huske at lade panelerne stå HELT uden strøm på i ca. et døgn først! Hvis man er rigtig uheldig, og panelerne er håbløst beskidte kan man afmontere dem og tage dem under bruseren og spule dem med lunkent vand! De skal naturligvis være HELT tørre inden man sætter spænding på igen... 
I øvrigt kan jeg fortælle at mine højttalere ligeså stille slukker efter ca. 10 minutter uden signal. De er dog ekstremt hurtigt klar igen. Man opdager faktisk ikke at de har været slukket...
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt et interessant link, om Martin Logan højttalere, der viser deres strømforbrug:
http://www.1388.com/news/chris_report/12-04-2001/index.html
Citat: "A pair of Martin Logan loudspeakers will draw about 5 watts maximum."
Altså ikke nok til at holde en akvarielampe tændt. Det effektive strømforbrug, består nok mest af varmetab i nettrafoerne. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det lyder utroligt, at netkablets fabrikat kan betyde noget som helst, på en elektrostatisk højttaler. Mine egne elektrostater, som er under et år gamle, kan sagtens spille videre i en time efter strømmen til dem er afbrudt. Det kan derfor kun være nogen få mikroampere der trækkes gennem de netkabler.
Fabrikanten (Audiostatic) skriver endda også i brugsanvisningen, at der ikke er nogen grund til at bruge eksotiske netkabler! __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej perejvind, betyder det så at dinne HT kan spille lige så godt eller bedre med batterier
Hmmmm har endnu ikke set/hørt om elektrostat-HT som kan sp. med batterier som alternativ til net tilslutning, men hvorfor ikke...Er der nogen som ved det __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
|
Hej perejvind, betyder det så at dinne HT kan spille lige så godt eller bedre med batterier
Hmmmm har endnu ikke set/hørt om elektrostat-HT som kan sp. med batterier som alternativ til net tilslutning, men hvorfor ikke...Er der nogen som ved det |
|
|
Jeg ved ikke præcis hvilken spænding der er på membranen af Martin Logans, men på diskanterne af de gamle Quad ELS er der 6000V, når de virker som de skal.
Der skal seriekobles mange batterier, for at nå så højt op i spænding. Helt billigt bliver det ikke.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 24 April 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer
Man kan næsten ikke lave en blindtest af disse ting. Tager man kablet af og sætter det på igen, skal man ofte spille på den anden side af 1-2 timer, inden kablet / lyden er faldet på plads igen. Derfor må man konstatere, at lytte, afgøre og udforske de forskellige kablers potentiale for lyd, tager forholdsvis lang tid. Jeg vil sige det sådan, når man har lyttet i en længere periode, 1 uge efter tilspilning, har man lært lyden at kende med det pågældende kabel. Efterfølgende kan man så sætte en anden kabeltype på, som også er tilspillet, og efter samme tidsinterval / spilletid kan man så sammenligne lyden og forskellene på de to kableltyper.
Det med at sætte kabler på og tage kabler af i en hurtig rækkefølge, og så tro man har hørt den reelle forskel, gælder ingen vegne. Der er meget stor forskel på at bare skifte ud og lytte, og så gøre det seriøst over en længere tid, det er der man lærer de reelle forskelle, og det er det der er nødvendigt, hvis man vil opnå noget med det.
Og som Nilau skriver, kan man høre forskel på de enkelte kabler - hvis man har et setup som er i stand til at gengive detaljer og de forskellene, hvilket man absolut ikke kan forvente af en del setup´s.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 24 April 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Stemer
Man kan næsten ikke lave en blindtest af disse ting. Tager man kablet af og sætter det på igen, skal man ofte spille på den anden side af 1-2 timer, inden kablet / lyden er faldet på plads igen. Derfor må man konstatere, at lytte, afgøre og udforske de forskellige kablers potentiale for lyd, tager forholdsvis lang tid. Jeg vil sige det sådan, når man har lyttet i en længere periode, 1 uge efter tilspilning, har man lært lyden at kende med det pågældende kabel. Efterfølgende kan man så sætte en anden kabeltype på, som også er tilspillet, og efter samme tidsinterval / spilletid kan man så sammenligne lyden og forskellene på de to kableltyper.
Det med at sætte kabler på og tage kabler af i en hurtig rækkefølge, og så tro man har hørt den reelle forskel, gælder ingen vegne. Der er meget stor forskel på at bare skifte ud og lytte, og så gøre det seriøst over en længere tid, det er der man lærer de reelle forskelle, og det er det der er nødvendigt, hvis man vil opnå noget med det.
Og som Nilau skriver, kan man høre forskel på de enkelte kabler - hvis man har et setup som er i stand til at gengive detaljer og de forskellene, hvilket man absolut ikke kan forvente af en del setup´s.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Tak for svaret. Det lyder nu meget bekvemt. Så vil jeg forblive overbevist om, at det er ren indbildning. 
EDIT:
Bortset fra det, er det så ikke ret besværligt at være HiFi-nørd, hvis alle ens kabler tager flere timer at spille til hver gang de skal bruges?
For jeg mener - det er vel fordi kablet har været inaktivt mht. strømføring, at det skal spilles til igen? Eller hvordan? Det bliver det vel også, bare man slukker for sit anlæg? Så det gør man måske aldrig når man er HiFi-nørd? Ellers ville det da være ret besværligt at skulle lade sit anlæg køre i 2 timer inden man vil til at høre musik på det?
Eller er det fysisk bevægelse af kablet, der ødelægger den lækre lyd man netop har fået spillet det til at give? Det må vel så betyde, at alle sande Hifi-nørder har en kabelføring, der gør at man kan støvsuge uden at komme til at skubbe til netkablerne? __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 24 April 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer, du taler for døve øren. Toftdahl er villig til ethvert krumspring, der skal forklare, hvorfor der er en lydmæssig forskel på de skruer, der holder netstikkene sammen, men som desværre ikke kan testes, fordi det vil forstyrre hans mosters aura.
Bortset fra det vil jeg give Toftdahl to indrømmelser: 1. han hører måske bedre end jeg. 2. Hans anlæg er måske så godt (eller sart) at det slipper forskelle igennem, som vores jævne grej kvæler. Men uanset hvad man påstår, er det videnskabelige udsagn. De kan testes. Hvis man en dag finder en test, der kan vise forskelle på netkabler med statistisk signifikans, skal jeg ikke protestere. Men jeg gætter på, at det vil tage noget tid. Hvis vi så endda snakkede om at sætte en separat sikringsgruppe op med tykt, skærmet kabel hele vejen fra det lokale elværksudtag, ville der da være en håndgribelig grund.
Nu vil jeg tømre lidt på det nye testkabinet til mine selvbyghøjttalere. Der er sq da nogen forskelle, man kan høre
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Jeg kan bare konstatere, at der er forskel på lyden når man skifter til en andet netkabel. Ikke altid til det bedre - så eksperimenter er på sin plads her. Lige nu bruger jeg nogen meget 'kraftige' netkabler fra DH Labs" i Florida.
Mvh.
Nilau
|
|
|
Eksperimenter med alle kabler er interessante, uanset om det er et netkabel-signalkabel- eller ht-kabel, og en ting er sikkert : de spiller alle en afgørende rolle for lyden. Men jeg har da lyttet på setups, hvor det er underordnet hvad man klamper på. Så er det jo klart at ejerne af disse, påberåber sig videnskabelige test og andet godt fra boldgaden i deres ivrigheden, for at fortælle hvor lidt nørderne egentlig har forstået...
Er der iøvrigt flere der har gjort sig erfaringer med et berømte røde "Latex-kabel"....?
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman
Din tilsyneladende manglende erfaring og mulighed for at sætte dig ind i tingene - kan du ikke skrive om dette og disse ting i et andet forum. For her synes dine udfald kke rigtigt at falde ind under kategorierne, samt det at afprøve tingene og opnå forbedringer på setup. Har du intet positivt at tilføre, om aktuelle forsøg elller resultater, ud fra et relevant setup, kan det stærkt anbefales, at du helt undlader at fylde tråden med negativer og ligegyldigheder - dine muligheder i forbindelse med HiFi grej er tydeligvis på et minimum.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Nilau skrev:
|
Mvh.
Nilau
|
|
|
Eksperimenter med alle kabler er interessante, uanset om det er et netkabel-signalkabel- eller ht-kabel, og en ting er sikkert : de spiller alle en afgørende rolle for lyden. Men jeg har da lyttet på setups, hvor det er underordnet hvad man klamper på. Så er det jo klart at ejerne af disse, påberåber sig videnskabelige test og andet godt fra boldgaden i deres ivrigheden, for at fortælle hvor lidt nørderne egentlig har forstået...
Er der iøvrigt flere der har gjort sig erfaringer med et berømte røde "Latex-kabel"....?
|
|
|
Én ting er i hvert fald usikkert: Spiller netkabler overhovedet nogen rolle?
Jeg har et anlæg der lyder bragende meget bedre end et anlæg en af mine venner har.
Han ligger ikke desto mindre at eksperimenterer med netkabler som mange her i tråden tilsyneladende også gør. Han mener nemlig at det har samme afgørende betydning som du tilsyneladende også mener.
Han er også enig med mig i at min lyd overgår hans og det er måske nok det han tilstræber at eliminere.
Ikke desto mindre er jeg lettere "græsk-katolsk" med netkabler. Med andre ord har jeg aldrig ofret det en tøddel opmærksomhed.
Hvorfor tror min gode ven at netkablerne kan bringe hans lyd på niveau med min lyd? Hvorfor skrider han ikke til udskiftning af enkeltdele i anlæget så han opnår det samspil og den synergi som High-End lyd fordrer?
Jeg mistænker nemlig at det er her hunden ligger begravet. Og den rådner lige så langsomt den hund. For hvis man tror at udskiftning af netkabler handler om at skyde en genvej til god lyd, så tager man grueligt fejl.
Venligst
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|

niklasthedolphi skrev:
gl.jas skrev:
Nilau skrev:
|
Mvh.
Nilau
|
|
|
|
|
|
Jeg har et anlæg der lyder bragende meget bedre end et anlæg en af mine venner har.
Han ligger ikke desto mindre at eksperimenterer med netkabler som mange her i tråden tilsyneladende også gør. Han mener nemlig at det har samme afgørende betydning som du tilsyneladende også mener.
Han er også enig med mig i at min lyd overgår hans og det er måske nok det han tilstræber at eliminere.
Ikke desto mindre er jeg lettere "græsk-katolsk" med netkabler. Med andre ord har jeg aldrig ofret det en tøddel opmærksomhed.
Hvorfor tror min gode ven at netkablerne kan bringe hans lyd på niveau med min lyd? Hvorfor skrider han ikke til udskiftning af enkeltdele i anlæget så han opnår det samspil og den synergi som High-End lyd fordrer?
Jeg mistænker nemlig at det er her hunden ligger begravet. Og den rådner lige så langsomt den hund. For hvis man tror at udskiftning af netkabler handler om at skyde en genvej til god lyd, så tager man grueligt fejl.
Venligst
"dolph"
|
|
|
Nemlig   __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
|
Venligst
"dolph"
|
|
|
Man fristes til at spørge: Hvorfor har du aldrig ofret opmærksomhed på netkabler? Det kan jo være, at dit anlæg kan komme til at spille endnu bedre. På mit eget anlæg, i mellemklassen vil jeg mene, har jeg oplevet store forskelle på netkabler. Naturligvis vil din ven ikke kunne revolutionere lyden fra hans anlæg med netkabler alene. Hvis han er utilfreds med lyden, må han i gang med at prøve andre enheder. Men jeg vil alligevel mene, at netkabler kan hjælpe med at presse mere ud af de fleste anlæg, og det kan være det er det han prøver. En separat fase til anlægget skulle også gøre meget godt, men det giver du måske heller ikke en tøddel for?
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
niklasthedolphi skrev:
|
Venligst
"dolph"
|
|
|
Man fristes til at spørge: Hvorfor har du aldrig ofret opmærksomhed på netkabler? Det kan jo være, at dit anlæg kan komme til at spille endnu bedre. På mit eget anlæg, i mellemklassen vil jeg mene, har jeg oplevet store forskelle på netkabler. Naturligvis vil din ven ikke kunne revolutionere lyden fra hans anlæg med netkabler alene. Hvis han er utilfreds med lyden, må han i gang med at prøve andre enheder. Men jeg vil alligevel mene, at netkabler kan hjælpe med at presse mere ud af de fleste anlæg, og det kan være det er det han prøver. En separat fase til anlægget skulle også gøre meget godt, men det giver du måske heller ikke en tøddel for?
/Præsten
|
|
|
Min holdning er helt klart at man, med de økonomiske midler der skal til for at forandre lyden med netkabler og ændring af el installation, kan komme rigtig meget længere ved at kaste pengene i en anden retning på sit set up.
Fordi den forskel som net kabler og el installationen skaber er så forsvindende lille, og ikke nødvendigvis forbedrende, at det først begynder at få sin berettigelse når man har brugt adskillige millioner kroner på anlæget og vel at mærke har ramt rigtigt i sine køb så samspil og synergi fremelskes.
Herregud, hvis man har de midler, og det nægter jeg at tro at ret mange af de forherligede deltagere i nærværende tråd har, så skulle man måske overveje at ens liv også blev inspireret af andre impulser end loddeklatter og skærmstrømper. Ak....jeg skal selvfølgelig ikke dømme eller diktere.......jeg ytrer bare min holdning.
Og slutteligt vil jeg mene at alle interesser kan tage overhånd og gøre folk tilnærmelsesvis psykotiske. At ændre sin el installation til fordel for sin lydoplevelse ville svare til at jeg byggede mine egne racing tracks til mine motorcykler. Vel at mærke en bane til hver motorcykel for de kører jo forskelligt alle sammen. 
Hvornår stopper oplevelserne så med at være fede kan jeg kun spørge?
Venligst
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedoplphi
Jamen det er da ikke ensbetydende med at netkabler ingen betydning har, at din vens anlæg ikke lyder godt, men dit gør. Jeg har testet masser af anlæg som lyder bragende godt på standardkabler, helt bestemt. Personligt har jeg testet mange anlæg som lyder ringe, lige meget hvad man gør og hvilke kabler man anvender, og ved et sådan anlæg tror jeg man kan forsøge at "ringe månen ned", uden at det hjælper den mindste smule.
I virkeligheden fremstilles og sælges der mangt og megen dårligt lydende HiFi, hvor man kan forsøge sig ihjel. Dernæst kan man også være uheldig at få sammensat nogle uheldige enheder, så synergien "går i vasken".
Det med at tror eller forestille sig, at man kan kaste et hvilket som helst kabel på, fordi man tror og har hørt, at andre kabler skulle gøre tingene bedre, det kan man glemme alt om.
Og tror at man kan rette afgørende op på et dårligt spillende / lydende anlæg / setup, ved at skifte f.eks et netkabel, kan man også godt glemme. Kan man ikke få det til at lyde godt i standardtrim / opsætning, så kan man godt glemme alt om et vellydende anlæg.
Filosofien med at anvende andre kabler, hvadenten det er netkabler, signalkabler, højtalerkabler, er at forbedre musikken i de enkelte områder, i den retning som man kan lide og evt. matcher setup´pet bedre, vurderet ud fra de mange sammenhænge og indflydelse, som rum og alle andre parametre i HiFi kan frembringe.
Men vejen med kabler e rlang og trang, da der findes mange forskellige kabler og kabeltyper, der er ingen der siger, at fordi kablerne er flotte og teksten særdelse vellydende, at så er det også ennsbetydende med, at dit og mit anlæg kan spille med det, eller nogen andre anlæg for den sags skyld.
Men derfor vil jeg stadig tillade mig at påpege, at andre netkabler og andre kabler i særdeleshed kan have enstor indflydelse på lyden, både i positiv og negativ retning. Derfor hjælper alle disse indlæg, hvor man prøver at nedgøre andre arbejde, forsøg og indretninger af setup´s ikke en tødel, ligesom det er direkte forkert at påstå, at ovennævnte kabler / kabeltyper ikke har indflydelse på lyden.
Og du rammer helt forkert, hvis du mener og påstår at ændringer på kabler og installation ikke giver noget positivt, jeg vil gå så langt at påstå, så taler du direkte mod bedrevidende.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
niklasthedoplphi
Jamen det er da ikke ensbetydende med at netkabler ingen betydning har, at din vens anlæg ikke lyder godt, men dit gør. Jeg har testet masser af anlæg som lyder bragende godt på standardkabler, helt bestemt. Personligt har jeg testet mange anlæg som lyder ringe, lige meget hvad man gør og hvilke kabler man anvender, og ved et sådan anlæg tror jeg man kan forsøge at "ringe månen ned", uden at det hjælper den mindste smule.
I virkeligheden fremstilles og sælges der mangt og megen dårligt lydende HiFi, hvor man kan forsøge sig ihjel. Dernæst kan man også være uheldig at få sammensat nogle uheldige enheder, så synergien "går i vasken".
Det med at tror eller forestille sig, at man kan kaste et hvilket som helst kabel på, fordi man tror og har hørt, at andre kabler skulle gøre tingene bedre, det kan man glemme alt om.
Og tror at man kan rette afgørende op på et dårligt spillende / lydende anlæg / setup, ved at skifte f.eks et netkabel, kan man også godt glemme. Kan man ikke få det til at lyde godt i standardtrim / opsætning, så kan man godt glemme alt om et vellydende anlæg.
Filosofien med at anvende andre kabler, hvadenten det er netkabler, signalkabler, højtalerkabler, er at forbedre musikken i de enkelte områder, i den retning som man kan lide og evt. matcher setup´pet bedre, vurderet ud fra de mange sammenhænge og indflydelse, som rum og alle andre parametre i HiFi kan frembringe.
Men vejen med kabler e rlang og trang, da der findes mange forskellige kabler og kabeltyper, der er ingen der siger, at fordi kablerne er flotte og teksten særdelse vellydende, at så er det også ennsbetydende med, at dit og mit anlæg kan spille med det, eller nogen andre anlæg for den sags skyld.
Men derfor vil jeg stadig tillade mig at påpege, at andre netkabler og andre kabler i særdeleshed kan have enstor indflydelse på lyden, både i positiv og negativ retning. Derfor hjælper alle disse indlæg, hvor man prøver at nedgøre andre arbejde, forsøg og indretninger af setup´s ikke en tødel, ligesom det er direkte forkert at påstå, at ovennævnte kabler / kabeltyper ikke har indflydelse på lyden.
Og du rammer helt forkert, hvis du mener og påstår at ændringer på kabler og installation ikke giver noget positivt, jeg vil gå så langt at påstå, så taler du mod bedrevidende.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Jeg er i den situation at jeg har oplevet den forandring netkabler og tilpassede el installationer har på lyd.
Jeg har også gjort mig erfaringer med interconnects og HT-kabler. Her har jeg en klar holdning som jeg giver udtryk for i min tråd om mit anlæg. (signatur)
Du mener at forskellen er stor: "netkabler og andre kabler i særdeleshed kan have enstor indflydelse på lyden"
Jeg mener at netkabler og el installationer har en forsvindende lille indflydelse på den samlede lydoplevelse.
Jeg skal ikke fortælle folk at de skal undlade at deltage i debatten. Det er da ganske fint hvis nogen kan få noget positivt ud af det.
Men måske er der nogle der vil opleve det positivt at se det fra en anden vinkel: "Aha.......måske skulle jeg skifte mine højttalere i stedet for at smide 10-15 kilo efter en elektrikker"
Dermed har de måske 1000 gange større potentiale for at ændre lyden til det de ønsker.
Som i min metafor fra før så kunne det være at jeg skulle smide nogle andre sutter på mine motorcykler i stedet for at bygge min egen racing track.
Når du siger:"så taler du mod bedrevidende"........... Nu ved ingen af os to hvem af os to der er bedrevidende. Så jeg vil have lov at fastholde at der her er tale om holdningsytringer og ikke videnskab.
Venligst
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|