Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 08:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning af netkabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 44
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 28 April 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Så blev der stille for en tid. Kan vi komme videre nu?
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 April 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

[cut]

Der er feks. ingen dækkende teorier for hvordan vores ører opfanger og i sammenhæng med hjernen dechifrerer tingende til følelsesmæssige oplevelser.

Det er verdens letteste opgave at dække sig og iøvrigt gemme sig bag et krav om at forklare komplekse sammenhænge med simple teorier.

Jeg tror at grunden til så mange er mistroiske overfor værdien af el-kabler er at disse kun kan have den store effekt i ellers fint balancerede anlæg. Forestil jer en vippe som på den ene side har en stor sten og på den anden intet. En lille sten ville ikke betyde meget. Men hvis vippen er i balance kan selv små sten have stor betydning for vippens placering. Når man ved hvor uendelig svært det er at få sammensat anlæg så der reelt er synergi og her hjælper det altså ikke at man bare finder dyre ting, ja så er det da indlysende at risikoen for at det mislykkes at vise kvaliteterne er overhængende. Jeg kan næsten ikke huske hvormange gange jeg har været rundt omkring i landet og høre forskellige eksotiske setup som af en eller anden grund bare ikke fungerede. Så lige pludselig rammer man ned i et ellers ikke særlig prætensiøst setup som bare spiller, i et sådant setup er det ufattelig nemt at høre forskel på netkabler. I et nok så dyrt anlæg som feks. hifi-klubben ynder at stille op kan dette ikke lade sig gøre, det lyder enten elendigt eller elendigt...

Find balancen og døm så.

Glem ideen om at virkeligheden forklares med teorier og fysiske love, naturens Karnov er ganske enkelt ikke skrevet.

Oplev istedet for nidkært at teoetisere.

Tag jer sammen teoretikere, eller sku jeg sige vov jer uden for døren og udfordrer en forhandler.

Godt sagt; Mercury!

Det er nemlig en balancegang. Og det er bestemt ikke sådan at XX netkabel bare (generelt) er 'godt' eller 'dårligt'. Det kan meget vel være begge dele...alt efter hvor det indsættes.

Jeg synes også selv, at det til tider kan være vanskeligt at forstå de store forskelle som et (andet) netkabel kan medføre. Men der er ikke nogen grund til bare at stille det gamle (ingeniør/elektriker)spørgsmål: Er der hul igennem eller er der ikke?!

At enkelte overhovedet ikke kan høre nogen som helst forskel på netkabler kan der være mange forklaringer på. For tyve år siden ville jeg nok have pastået at lydforskellene måtte være indbildning... Men det er det 'desværre' ikke. Ingen tvivl om, at en del fabrikanter spinder guld på mega-kostbare kabler - og der er helt sikkert en del 'voodoo' også, men det koster ikke meget selv at eksperimentere med forskellige typer, som kan fås relativt billigt hos den lokale (velassorterede) elektriker eller i et byggemarked. Hvis man har apparatstik på hifikomponenterne er det en smal sag at skifte mellem forskellige typer kabler. Køb et par håndfulde net- og apparatstik og prøv med tynde/tykke/massive/snoede/forgyldte/osv./osv. Hvem siger i øvrigt at det tykkeste/fedeste kabel absolut skal bruges til (effekt)forstærkeren? Mulighederne er mangfoldige...og temmelig uforudsigelige.

Selvom du ikke mener at kunne høre forskel, så vælg alligevel det der giver dig mest lyst til at høre mere musik..! 

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 April 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har i dag lige sat et nyt VdH M.C. The MAINSSERVER netkabel på, og her har jeg godt kunnet fornemme tingene er faldet på plads i løbet af eftermiddagen, efterhånden som kablet/stikkene/forbindelserne er blevet spillet til, ikke at det er store ændringer, men der er lidt forandring at spore, lidt svært at beskrive i grunden.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 April 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Netkabler er i hvert fald den vigtigste del i hifi kæden, uden dem, ingen lyd overhovedet.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

music 4 all skrev:
ærligt talt er det fuldstændigt åndsvagt at debatere med folk om emnet når de iike engang har leget med det i deres eget setup men bare skubber det fra pga snæversynethed og fysiske teorier/love,faktisk dybt godnat tag dog og prøv det inden i udtaler jer.

Jeg kan kun tale for mig selv. Jeg har fravalgt netkabler i mit eget setup efter rigtig mange gange at have konstateret hvor lille en indflydelse netkabler havde på andre meget velspillende anlæg generelt.

Venligst

"dolph"

Det nytter ikke "Dolph"...

Du er nødt til at prøve nogle kabler på dit eget setup!

Du skriver, at du er meget tilfreds med dit anlæg...men hvad med at forsøge at blive meget, meget tilfreds..?

Hilsen

Nilau

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:
JRGW skrev:

Prøv lige at tænke dig om inden du bare kommer med en sådan udtalelse som sidstnævnte.Hvad med matrialer de leder jo ikke lige godt,sådanne ting som modstand og kapasitet har noget indflydelse på kablets performance og det ER FYSIK.

Prøv lige i det mindste at tænke på lederegenskaber i ved jo godt at der er forskel på matrialer.

Det som jeg tidligere har nævnt og som en del nok stejler over er at der er nogle økonomiske interesser i at sælge noget fint måske serveret med en god historie.Mennersker-nogle har i mine øjne en svaghed når det drejer sig om penge, de kunne sælge deres bedstemor for penge.

ok sølv leder bedre end kobber,ergo skal vi alle til at have sølvkabler for de lyder bedre siger fysiken får ikke mere ud af dette ,fysiken længe leve og ørene lader vi blive hjemme

Hmm...måske...?

I nogle af mine signalkabler er lederne fremstillet i 24 krt. guld. Guld er en temmelig ringe elektrisk leder i forhold til kobber og sølv. Alligevel er er det de mest vellydende kabler jeg har haft. Og jeg har haft mange!

Siger 'fysikken' noget om lyden? Nææh....

Mvh.

Nilau

PS. Jeg ved godt at ovennævnte eksempel ikke er baseret på et netkabel, men på et signalkabel. Det er nok lige lovlig økonomisk voveligt at fremstille netkabler i dette materiale. Men det kunne godt nok være spændende!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Hejsa i stikdåsen,

Jeg har tidligere i denne tråd udbedt mig fact's via en blindtest, og efterlyser stadig 5 stk. pro net-kabel-personer, som mener de KAN høre en forskel på en udskiftning. Hvor bliver i af, tør i ikke melde jer? Det' der skal sammenlignes NET-kabler på, kan være jeres eget setup, så hjemmebane og vanlige omgivelser bibeholdes.

Over 450 indlæg i denne tråd, og bare 5, - med mod søges, så vi kan få en afklaring. Kom nu ud af busken.

Forholder i jer stadig passive og ikke tør blindteste, betragter jeg det hele som en fis i en hornlygte ved fuldmåne!

Edit: 28/4-06 19:05. Jeres egne kabler kan bruges i testen, så bli'r vilkårene ikke bedre!

Halløj..da!

Jeg ville bestemt ikke have noget imod at deltage!

Hilsen

Nilau

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 April 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Stikkene burde være de samme og det er også svært at opnå på de evt. kabler i vil afprøve.

Dernæst vil de indvolverede begge sider tænkes indrømme hvis de tager fejl og hårdnakket måske har holdt på det modsatte.Skriv endelig hvad i syntes bagefter.

Af praktiske grunde vil det være smart de indvolverede bor i nærheden af hinanden.

Tror også at nivoet skal være af en vis kaliber på et anlæg med ikke så god en opløsning taber forskellene sig i andre ting og vil ikke være hørbar.Er det basale elforhold i huset optimeret eller i fornuftig stand, hvordan man så tolker det.Uden betydning er det ikke hvad der sidder før elkablet min mening og erfaring.Det skal siges at jeg ikke har dyre strømkabler men ret billige DIY strømkabler.Efter at have optimeret el indst. i huset er anlæget rykket op i kvalitet.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Mik112 skrev:

Hejsa i stikdåsen,

Jeg har tidligere i denne tråd udbedt mig fact's via en blindtest, og efterlyser stadig 5 stk. pro net-kabel-personer, som mener de KAN høre en forskel på en udskiftning. Hvor bliver i af, tør i ikke melde jer? Det' der skal sammenlignes NET-kabler på, kan være jeres eget setup, så hjemmebane og vanlige omgivelser bibeholdes.

Over 450 indlæg i denne tråd, og bare 5, - med mod søges, så vi kan få en afklaring. Kom nu ud af busken.

Forholder i jer stadig passive og ikke tør blindteste, betragter jeg det hele som en fis i en hornlygte ved fuldmåne!

Edit: 28/4-06 19:05. Jeres egne kabler kan bruges i testen, så bli'r vilkårene ikke bedre!

Halløj..da!

Jeg ville bestemt ikke have noget imod at deltage!

Hilsen

Nilau

Hej Nilau,

Fint med en så positiv udmelding, og jeg formoder du er een af dem med de gyldne ører. Så mangler der de sidste 4 Pro-netkabel (forudsat du er een af dem) banditter, som kan høre forskel....... de melder nok sig selv i løbet af aftenen. Lokationen må komme senere, men som tidligere nævnt; i hjemlige rammer og med udbyderens vanlige og af af ham velkendte setup.

Det bliver spændende. Har udnævnt mig selv som kabel-skifter, for at neutraliteten kan holdes, er det ok?

Transportproblemer accepteres ikke, kører gerne land og rige rundt i denne sags tjeneste! Lækkert,- at en opklaring ligger lige foran.

Mvh/Mik112

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Netkabler er i hvert fald den vigtigste del i hifi kæden, uden dem, ingen lyd overhovedet.

Yes for den, du er skarpsindig , men kablet skal også konfektioneres.... i begge ender.....alene du'r det ikke!

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 April 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Jeg vil overveje at deltage i denne test.

Vender tilbage en af dagende

MVH Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 28 April 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Nilau

Jeg er rørende enig med dig, netkablerne er en underlig størrelse, da en del af dem ikke er så positive i deres indvirkning på lyden, andre direkte ødelægger lyden, og nogle har den helt rette og forbedrende virkning for et bedre resultat.

Så derfor kan jeg kun anbefale, at man ikke køber, men låner eller køber med fuld returret, da kablernes virkning er meget forskellig, og i høj grad afhængig af enhedernes opbygning med strøm / trafo, og sikkert også andre ting som spiller ind. Det kan tage tid at få fundet og afprøvet det rigtige kabel.

Og som jeg også skrev tidligere, og derfor også er meget enig med dig i, ud og køb nogle forskellige ledere / kabeltyper i alverdens afskygninger, og så prøve sig frem. Det giver ofte et fremragende resultat, og under alle omstændigheder får man et kabel der overgår kvaliteten af det medfølgende.
Faktisk har jeg oplevet flere netkabler, af de medfølgende, hvor der direkte har været fejl på. Derfor stoler jeg aldrig på de der billige medfølgende, hvilket er blevet afsløret når man har skåret / savet dem op - dårlige forbindelser og lederen hvor under halvdelen af kvadratet havde kontakt til stikben.
Jeg tester altid disse medfølgende netkabler af på den ene effektforstærker, flytter de andre hen på den, indtil de alle har været turen igennem og er afprøvet. Det var på den måde jeg fandt ud af, at der var hørbar forskel på ensartede medfølgende netkabler - og efterfølgende skar stikket op - og fandt ud af at kun halvdelen af kvadratet var virksom og tilsluttet. 
Forud havde jeg gentagne gange mistanke om at kablet havde en anderledes temperatur og lød anderledes - og sørme om kablet ikke var defekt. Sidenhen er der fundet flere dårlige stik i apparatenden.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 April 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

En artikel fra Stereophile om emnet:

"Plugged Into Your Wallet":

http://cgi.stereophile.com/cgi-bin/showsoap.cgi?301

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Sendt: 28 April 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Jeg kan kun tale for mig selv. Jeg har fravalgt netkabler i mit eget setup efter rigtig mange gange at have konstateret hvor lille en indflydelse netkabler havde på andre meget velspillende anlæg generelt.

Venligst

"dolph"

Og jeg som troede at et anlæg  skulle bruge strøm for at spille

Jeg tror også at jeg vil fra vælge netkabler i mit setup

Til top Vis Bikerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bikerman

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

En artikel fra Stereophile om emnet:

"Plugged Into Your Wallet":

http://cgi.stereophile.com/cgi-bin/showsoap.cgi?301

Bemærk at diverse observationer i linket,- så vidt jeg kan læse, alle er i "Jeg" form. Ikke noge med at "vi" syntes...osv. 

Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Sendt: 29 April 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Hejsa i stikdåsen,

Minder mig om en gang jeg var med en svend i HK for at købe .... et-eller-andet (har lige glemt hvad det var)

Her stod der et par og havde købt et anlæg, nu skulle de vælge ht kabler og de stod med 2, et til 59Kr/m og et til 189Kr/m - ekspedienten forklarede stolpe op og stolpe ned om det dyre kabel - de lyttet og lyttet til dem begge 2.

Til stdat blev svenden så træt af at høre på dem køvle løs at han tilbød dem at betale for anlægget hvis de kunne svare på hvilke kabel det blev brugt i en blindtest - de skulle bare svare rigtigt 5 ud af 10 gange, så fik de anlægget af han - ellers skulle de give ham det

De ville ikke være med (og det endte med at de købte de dyre)

Til top Vis Bikerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bikerman

Roadrunner-DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 April 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Er der nogle af jeg som har erfaringer med netkabel fra GM Sound ?

Netkabel 2,5mm² som ses her http://www.gmsound.dk/ny_side_4.htm

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 29 April 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Bikerman skrev:
niklasthedolphi skrev:

Venligst

"dolph"

Og jeg som troede at et anlæg  skulle bruge strøm for at spille

Jeg tror også at jeg vil fra vælge netkabler i mit setup

Mit anlæg kører på NiMh AA

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 April 2006 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

gl.jas skrev:
...med andre ord , man kan få præcist den dokumentation man måtte ønske. Det kræver blot lidt tålmodighed.

Gl.jas: Dette var den fulde ordlyd, så husk lige det hele næste gang du sakser :

Din holdning er altså tro-basert, med tilhørende lødighedsværdi... men som opfølgning kan du finde test en masse, der bekræfter eller afkræfter din tro, i tidligere hifi-test omkring ht og signal-kabler , med andre ord , man kan få præcist den dokumentation man måtte ønske. Det kræver blot lidt tålmodighed.

Og for at du ikke bliver for forvirret, skærer jeg det ud i pap: Det oprindelige spørgsmål gik på din holdning til ht og signalkabler, og derfor ovenstående svar! Du kan altså, med lidt tålmodighed,  finde præcist den "dokumentation" du måtte ønske omkring disse kabler, blot du går tilbage i tid. Pointen er at dokumentation i denne forbindelse, er et gråzone-område!

Flertallet af test´s peger dog på en afgørende forskel I DAG....

Det er denne dokumentation, som jeg, og mange andre efterlyser.
Jeg kan forstå du er meget afhængig af andre. Her i Himmerland, har vi ikke megen respekt for den slags.....

Ingen kan høre forskel på om netkabler et tilspillede eller ej, når de testes.
Som med så meget andet grej, det være sig elektronik - højttalere - kabler - afkobling osv. behøver man ikke officiel dokumentation. Som tidligere forklaret, afprøver man grejerne, bruger gerne en kvindelig sparrings-partner, og lytter og vurderer, gerne over tid!! Så enkelt er det faktisk. At du så vil have dokumentation før du "tror" på effekten, fortæller da en del om dig...
Så dokumentation, har du ingen af.
HØ....

Alle de udtalelser fra uafhængige personer, der hver især har set Loch Ness uhyret, beviser ikke dets eksiststens.

Formiddabel parallel.... Helt på linie med din konklusion om egen netkabel-test:

Spencer:  "Jeg tager til hver en tid, en blindtest på at jeg ikke kan høre forskel. "

Og igen en elegant konklusion omkring blind-test´s:

Spencer:  Men her mener jeg også at blindtest kan afsløre om et kabel med flot strømpe, og lækre stik, vinder grundet udseendet.  

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 29 April 2006 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

@gl.jas.

Du skriver at jeg kan finde den hvis jeg søger ?
Det eneste jeg beder om, er at du viser mig dokumentation for at et netkabel skal tilspilles !!

(The million dollar challenge, som en anden beskriver)

Så skriver du bare at jeg selv kan finde den - fordi jeg kan finde al den dokumentation jeg vil, både for og imod på nettet (internettet er stort).

Igen må jeg bare blive ved med at bede om at DU viser mig dokumentation for at tilspilning er vigtigt.

Jeg vil ikke konstant spises af med at jeg bare selv må lede.

Det er det Loch Ness uhyrets tilhængere siger.
De siger - 'jamen der er SÅ mange der har set det', og accepterer det som et bevis.
Åbenbart skal der ikke meget til at overbevise en troende person, om at vedkommende er på rette vej.

<< Forrige Side af 44 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes