Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Mest rigtig lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 55
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 August 2003 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Til Duelund

Hvad er det så der gør at man med lethed kan lytte til forskellige kabinet typer, ventileret, trykkammer o.lig -og afligevel til fulde opleve en troværdig gengivelse at reproduceret musik ?

Det kan man heller ikke, hvis der laves et kabinet, der let kan ændres imellem typer. Det er skam afprøvet.

Høres de individuelt så er svaret, den menneskelige hørelse.  Det er lidt som det talte sprog. Det forstås  om det er et barn, kvinde, mand alle med forskellige stemmer. Det er først når konsonanterne bliver svage at forståelsen ryger. Sådan også med højttalerkabinetter. Forståelsen af lydbilledet ændres.

mvh   Steen  Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 August 2003 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
poul skrev:
Ronin skrev:
poul skrev:

SA7K er en slave konstruktion ?

men du er kun til lukkede ?

hvad mener du ?

Og så er SA7K ikke lukket længere?? Tjaa, jeg spørger bare!

Som sagt har jeg kun hørt den få gange, men siden den flinke mand der demonstrerede den sagde at det var en lukket højttaler går jeg ud fra at det er rigtigt uanset om den så havde 300 slave-enheder!

jeg ved ikke om der findes åbne slave konstruktioner ! slave reflex ? eller slave horn ?

i denne diskution er der tale om

lukkede = det siger jo næsten sig selv

reflex = med port

slave = der sidder en/nogen passive enheder som påvirkes af en/flere aktive.

horn

osv

I hifi termer er det, det ene eller det andet ! ikke en lukket slave konstruktion !

check SA hjemme side om SA7K (det kan Duen og ros også) det er enten løgn på løgn, eller også er det ikke så ensidigt som duen påstår !

hvis der er nogen der kender til en slave-refleks med horn og ventil. vil jeg meget gerne hører om den !

Dvs. at du rent faktisk holder fast på at man ikke kan have en lukket konstruktion der samtidig benytter slave-enheder??

Øhhhh

en slave konstruktion ER lukket ! der kan ikke komme luft "ud" fra kabinette = ingen åbniner. jeg ved ikke hvordan man ellers kan forklare det !

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 06 August 2003 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Til Duelund

Hvad er det så der gør at man med lethed kan lytte til forskellige kabinet typer, ventileret, trykkammer o.lig -og afligevel til fulde opleve en troværdig gengivelse at reproduceret musik ?

Det kan man heller ikke, hvis der laves et kabinet, der let kan ændres imellem typer. Det er skam afprøvet.

Høres de individuelt så er svaret, den menneskelige hørelse.  Det er lidt som det talte sprog. Det forstås  om det er et barn, kvinde, mand alle med forskellige stemmer. Det er først når konsonanterne bliver svage at forståelsen ryger. Sådan også med højttalerkabinetter. Forståelsen af lydbilledet ændres.

mvh   Steen  Duelund

nej nej, og man kan kun hører når man sover ! må det komme an på en prøve ?

jeg skal sgu nok få "liv" i dig uden at sige en lyd !

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 August 2003 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Poul: en slave konstruktion ER lukket ! der kan ikke komme luft "ud" fra kabinette = ingen åbniner. jeg ved ikke hvordan man ellers kan forklare det !

I denne sammenhæng er en lukket konstruktion en højttaler hvor bagsideudstrålingen af basenheden ikke slipper ud af kabinettet. En slavekonstruktion er derfor ikke et lukket system. Membranen på slaveenheden bevæger sig da ud af og ind i kabinettet og fungerer derved ligesom luften i en basrefleksport.

Hvis vi endelig skal tale om forskellige typer af lukkede systemer er der to navnigvne typer:

Uendelig baffel: stort lukket kabinet hvor det hovedsageligt er basenhedens ophæng der begrænser basenhedens udsving under resonansfrekvensen (eftergivenheden af luften i kabinettet er større end membranophængets eftergivenhed). V(box)>Vas, hvor V(box) er kabinetvolumen og Vas er enhedens ækvivalente volumen.

Acoustic Suspension: Er den modsatte situation, hvor V(box)<Vas, typisk i forholdet 1:3 eller mindre. Her er det hovedsageligt den lille luftmængde i kabinettet, der styrer enhedens udsving under resonansfrekvensen.

MVH

Anders D

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 06 August 2003 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

anda skrev:

Poul: en slave konstruktion ER lukket ! der kan ikke komme luft "ud" fra kabinette = ingen åbniner. jeg ved ikke hvordan man ellers kan forklare det !

I denne sammenhæng er en lukket konstruktion en højttaler hvor bagsideudstrålingen af basenheden ikke slipper ud af kabinettet. En slavekonstruktion er derfor ikke et lukket system. Membranen på slaveenheden bevæger sig da ud af og ind i kabinettet og fungerer derved ligesom luften i en basrefleksport.

Hvis vi endelig skal tale om forskellige typer af lukkede systemer er der to navnigvne typer:

Uendelig baffel: stort lukket kabinet hvor det hovedsageligt er basenhedens ophæng der begrænser basenhedens udsving under resonansfrekvensen (eftergivenheden af luften i kabinettet er større end membranophængets eftergivenhed). V(box)>Vas, hvor V(box) er kabinetvolumen og Vas er enhedens ækvivalente volumen.

Acoustic Suspension: Er den modsatte situation, hvor V(box)<Vas, typisk i forholdet 1:3 eller mindre. Her er det hovedsageligt den lille luftmængde i kabinettet, der styrer enhedens udsving under resonansfrekvensen.

MVH

Anders D

så en slave konstruktion vil du betegne som en åben konstruktion ?

lukket = der er ikke hul mellem kassens indv. og omgivelserne ! kan du acp. den forklaring ?

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 06 August 2003 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

poul skrev:
anda skrev:

uendelig baffel og kabinet vol. har i princippet ikke noget med hinanden af gøre !

baffel, har noget at gøre med den flade den er monteret på ! vol. er hvor stor vol. er bag enheden !

nej, luften er også en del af det, men ophæng og spider har mindst lige så meget at sige. hvis din def. er rigtig ville en enheds vandring i en reflex kabinet kun begrenses af ophæng og/eller spider !

det er jo bla. ophæng og spider der bestemmer en del af T/S para.

MVH

Anders D

lukket = der er ikke hul mellem kassens indv. og omgivelserne ! kan du acp. den forklaring ?

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2003 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Jeps!

Det kommer an på hvad du mener med hul mellem kassens indv. og omgivelserne. Lukket betyder i realiteten at det kun er lyden fra forsiden af højttalermembranen der kommer ud af højttaleren. Dertil kvalificerer en slavekonstruktion ikke.

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 August 2003 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Lidt højttalerhistorie kunne måske her være på sin plads.

http://history.acusd.edu/gen/recording/loudspeaker.html

Der kan søges videre der fra.

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 06 August 2003 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

anda skrev:

Jeps!

Det kommer an på hvad du mener med hul mellem kassens indv. og omgivelserne. Lukket betyder i realiteten at det kun er lyden fra forsiden af højttalermembranen der kommer ud af højttaleren. Dertil kvalificerer en slavekonstruktion ikke.

bare vi ved hvilken spade vi kalder for spade, så er jeg glad ! og ja en slave konstruktion er ikke en lukket !

derfor hvis man syntes en SA7K lyder godt, er lukket systemer ikke det eneste der dur ! det var der vi startede !

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2003 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

uendelig baffel og kabinet vol. har i princippet ikke noget med hinanden af gøre !

baffel, har noget at gøre med den flade den er monteret på ! vol. er hvor stor vol. er bag enheden !

Jeg ved godt at det rent sprogligt ser lidt mistænkeligt ud, men det er simpelt hen den betegnelse der bruges. Forklaringen er at grænseværdierne for resonansfrekvens og system Q ved forøgelse af kabinetvolumen går mod værdierne ved montering i en uendelig baffel. Jeg brugte bare den gængse terminologi.

nej, luften er også en del af det, men ophæng og spider har mindst lige så meget at sige.

NEJ!!! ikke når kabinetvolumen bliver tilstrækkeligt lille som beskrevet herover. Det kan man både regne og måle på.

hvis din def. er rigtig ville en enheds vandring i en reflex kabinet kun begrenses af ophæng og/eller spider !

Jeps! og det er lige præcis det der sker nå man kommer et stykke under kabinettets resonansfrekvens. Omkring resonansfrekvensen (Helmholtz resonator) bevæger luften i porten sig i fase med basenheden dvs udad når basenheden bevæger sig udad og omvendt. Dette gør at eftergivenheden af luften i kabinettet ved resonansfrekvensen er meget lille og at membranudsvinget ved denne resonans er meget mindre end i et lukket kabinet af samme størrelse.

Når man kommer tilstrækkeligt under resonansfrekvensen bevæger luften i porten sig i modfase med basenheden hvilket eliminerer trykvariationer inde i kabinettet som derfor ikke vil medvirke til at begrænse membranudsving.

Ja men T/S parametrene er jo specifikke mål for enheden i fri luft. Systemresonans og Qt ved montering i kabinet er ikke de samme som enhedens resonansfrekvens og Qt i fri luft.

MVH

Anders D

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 06 August 2003 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

anda skrev:

Jeg ved godt at det rent sprogligt ser lidt mistænkeligt ud, men det er simpelt hen den betegnelse der bruges. Forklaringen er at grænseværdierne for resonansfrekvens og system Q ved forøgelse af kabinetvolumen går mod værdierne ved montering i en uendelig baffel. Jeg brugte bare den gængse terminologi.

nej man kan jo ikke lave en uendelig baf. uden af kabinettet også bliver ret stort. min point var at hvis, tager en praktisk eks. en ht'er monteret på en væk ! vil jo næsten se på en uend. baf. men kan godt se ind i et vol.

men ellers ja.

nej, luften er også en del af det, men ophæng og spider har mindst lige så meget at sige.

NEJ!!! ikke når kabinetvolumen bliver tilstrækkeligt lille som beskrevet herover. Det kan man både regne og måle på.

hvis din def. er rigtig ville en enheds vandring i en reflex kabinet kun begrenses af ophæng og/eller spider !

Jeps! og det er lige præcis det der sker nå man kommer et stykke under kabinettets resonansfrekvens. Omkring resonansfrekvensen (Helmholtz resonator) bevæger luften i porten sig i fase med basenheden dvs udad når basenheden bevæger sig udad og omvendt. Dette gør at eftergivenheden af luften i kabinettet ved resonansfrekvensen er meget lille og at membranudsvinget ved denne resonans er meget mindre end i et lukket kabinet af samme størrelse.

Når man kommer tilstrækkeligt under resonansfrekvensen bevæger luften i porten sig i modfase med basenheden hvilket eliminerer trykvariationer inde i kabinettet som derfor ikke vil medvirke til at begrænse membranudsving.

ja, det er jo grænse tilfælde og yderpunkter. men ja.

Ja men T/S parametrene er jo specifikke mål for enheden i fri luft. Systemresonans og Qt ved montering i kabinet er ikke de samme som enhedens resonansfrekvens og Qt i fri luft.

hvis i vi holder os til aktuelle størrelser, så er det jo helheden af konstruktione der tæller, og ikke kun f.eks. vol.

ophæng osv.  har jo også indflydelse på slut resultatet

MVH

Anders D

hvor var det, det startede ? jo om en slave er en åben = nej ! om kun lukket virker = nej !

tror jeg nok !

Hvad laver du egentligt Anders D (arbejde altså.)

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 August 2003 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

poul skrev:
Ronin skrev:
poul skrev:
Ronin skrev:
poul skrev:

hvad mener du ?

Som sagt har jeg kun hørt den få gange, men siden den flinke mand der demonstrerede den sagde at det var en lukket højttaler går jeg ud fra at det er rigtigt uanset om den så havde 300 slave-enheder!

jeg ved ikke om der findes åbne slave konstruktioner ! slave reflex ? eller slave horn ?

reflex = med port

horn

osv

I hifi termer er det, det ene eller det andet ! ikke en lukket slave konstruktion !

check SA hjemme side om SA7K (det kan Duen og ros også) det er enten løgn på løgn, eller også er det ikke så ensidigt som duen påstår !

hvis der er nogen der kender til en slave-refleks med horn og ventil. vil jeg meget gerne hører om den !

Dvs. at du rent faktisk holder fast på at man ikke kan have en lukket konstruktion der samtidig benytter slave-enheder??

Øhhhh

en slave konstruktion ER lukket ! der kan ikke komme luft "ud" fra kabinette = ingen åbniner. jeg ved ikke hvordan man ellers kan forklare det !

Nå, ok - så fik vi det på det rene, for det var vist også det jeg sagde!

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2003 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

hvor var det, det startede ? jo om en slave er en åben = nej ! om kun lukket virker = nej !

En konstruktion med slavebas er IKKE lukket. Om kun lukket virker... Det afhænger af hvad man mener med virker . Hvis kriteriet er at det akustiske signal, der kommer ud af højttaleren skal ligne det elektriske signal, der kom ind i højttaleren mest muligt, så JA. Jeg vil dog ikke udelukke at dipolbas med passende elektronisk filtrering kan bringes til at virke efter samme kriterier - men det kræver store membraner med lang slaglængde og det kommer til at fylde. Jeg har ikke undersøgt det.

Det kan man læse mere om på www.linkwitzlab.com

Hvad laver du egentligt Anders D (arbejde altså.)

Mit arbejde har intet med akustik at gøre (IT), men jeg er civilingeniør af uddannelse - med speciale indenfor akustikken.

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 06 August 2003 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
poul skrev:
Ronin skrev:
poul skrev:
Ronin skrev:
poul skrev:

hvad mener du ?

reflex = med port

horn

osv

Øhhhh

ja gu er den lukket ellers viker slave systemet vist ikke så godt. men i princip termer er det ikke en lukket konstruktion. der findes lukket, reflex, horn osv. og SA7K er IKKE i princip omtale lukket men en slave konstruktion.

så hvis du syntes SA7K lyder godt, er det ikke kun den lukkede trykk. som lyder godt. selv om det altså er det eneste du og Duen. mener lyder godt !

men sådan er der så meget ! man troede man viste, som så ikke altid var rigtigt.

f.eks. er reflex og horn er jo også begge åbne, men der stopper ligheden vist også !

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2003 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Ja der mange måder at skabe en højtaler på, alle systemer kan vel lyde godt i den rigtige sammenhæng og  placering ?

Mine Tannoy er et ventileret system, men kan lukkes med skumgummi propper (det ødelægger dog lyden at bruge dem ).

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 06 August 2003 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Ja der mange måder at skabe en højtaler på, alle systemer kan vel lyde godt i den rigtige sammenhæng og  placering ?

Mine Tannoy er et ventileret system, men kan lukkes med skumgummi propper (det ødelægger dog lyden at bruge dem ).

lige min holdning, og det jeg "kæmper" for. men dueister er sikker på at de ved bedre og at kun en løsning lyder rigtigt ! hvad det så end er ?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 06 August 2003 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

ja gu er den lukket ellers viker slave systemet vist ikke så godt. men i princip termer er det ikke en lukket konstruktion. der findes lukket, reflex, horn osv. og SA7K er IKKE i princip omtale lukket men en slave konstruktion.

så hvis du syntes SA7K lyder godt, er det ikke kun den lukkede trykk. som lyder godt. selv om det altså er det eneste du og Duen. mener lyder godt !

men sådan er der så meget ! man troede man viste, som så ikke altid var rigtigt.

f.eks. er reflex og horn er jo også begge åbne, men der stopper ligheden vist også !

[/QUOTE]

Ærligt talt, så er jeg mildest talt ved at være pissetræt af at høre på dit bræk, Poul! Lad være med at lægge andre ord i mund og omfortolke hvad jeg siger. HIv dit hoved ud af din r.. og læs hvad jeg skriver!

Hvis jeg syntes at SA7K er det eneste der kan spille, TROR DU SÅ AT JEG HAVDE JBL TI3000??? Det eneste jeg har sagt er at SA7K er en af de eneste lukkede systemer jeg har stiftet bekendtskab med i nyere tid.

Og nu pointerer jeg endnu engang da du tydeligvis ikke fatter brikker, at jeg er gået ind i denne debat og har ændret min indgangsvinkel så jeg nu stiler efter en konstruktiv debat med Duelund omkring mange af de ting som jeg ikke ved og godt kunne tænke mig at vide noget om!

Jeg er ikke Duelundsit, men søgende efter at udvide min horisont - så simpelt er det!

Jeg vil lære af alle der har noget at byde på - så enten bidrager du med noget som jeg kan bruge til noget og drage lidt nytte af eller også tiltaler du mig ikke mere på dette forum! Tror du det er noget du kan forstå eller skal jeg bøje det i neon??

Du er indtil videre den der har brokket sig mest og bidraget med mindst så hvad med at du vågner op og kommer med den visdom du selv mener at besidde!

TAK!

Til andre - beklager den grove tone, men det er tilsyneladende nødvendigt overfor nogle!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 06 August 2003 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Ville det nogensinde kunne gå at ændre en højttaler generelt til et lukket system fra f.eks. bassreflex eller vil det være for problematisk et eksperiment! Her er hovedårsagen til mit spørgsmål netop det Slipsefyr fortæller om hans Tannoy, nemlig at det ødelægger lyden når han smider de propper i!

Hvilke ting skal man have i tankerne hvis man skulle eksperimentere med sådan noget?

Eller er grundprincippet i en lukket højttaler simpelthen alt fra enheder til kabinet, dvs. et kabinet specielt lavet til det lukkede system?

Et lille tankeeksperiment, men jeg syntes at spørgsmålet var interessant at stille!

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 06 August 2003 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

jeg undskylder, det er kørt lidt at sport. indrømmet ! sorry.

jeg, som jeg har skrevet, er pisse træt af at Duen. bruger sine antagelser, til at udelukke en bestem ting, eller sige at kun en ting virker. Og han svare så ikke  på de ting der modbeviser dette.

min ide med at bruge dig og "din" SA7K,var at her var en højtaler som ikke var efter duens "opskrift" som en syntes lød godt. Og derfor var det måske lidt flot at sige at kun hans løsning virker.

er dine TI3000'er ikke reflex ?

Duen ved en helveds masse om lyd. Men han skal stoppe sit pis med at han ved alt og alle andre der ikke er enige ikke ved en skid, eller hører dårligt !

jeg undslykder his jeg har skrevet noget pis. men en der er så åben som mig, og har hørt den ene fordom efter den anden blive gjort til skamme, pisses af, med hans " kun mit virker, de andre ved ikke hvad de laver"

mvh

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 06 August 2003 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Til Duelund

mvh   Steen  Duelund

øhhh......... lige hvilken type enhed er det der virker i alle slags typer kabinetter ? så man kan skifte fra den ene til den anden, og kun ændre boks typpen ?

<< Forrige Side af 55 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes