Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 13:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Power cords (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Her er en lidt sjov stunt, som du kan prøve.

Det drejer sig om coaxiale kabler.
Prøv engang at bruge sådan et som netledning - det er ikke lovlidt!
Men brug ét der er kraftigt nok og godt nok isoleret.
RG typerne findes i masser af forskellige størrelser. RG213 var vist det største jeg lige havde på lager.
Det er bøvlet at få stik på, me nu havde jeg altså købt dem for et års tid siden, for at prøve netop Coax som netkabel.

En kurtig concluder på lydindtrykket er, at hvis du trænger til at få fjernet "flæsket" fra din lyd, så er her en stensikker metode.
Jeg har da aldrig i mine dage hørt lignende.
Lyden strammes meget hårdt op i forhold til selv de bedste "side by side" kabler jeg kender.
Måske er det også for meget, så langt nåede jeg ikke endnu, men sjovt er det helt sikkert.
Udstrækningen i begge ender er ekstrem og stramheden er påfaldende - måske lidt for påfaldende, men lad os nu se et par dage.
Prøv det, det er en ret skæg oplevelse hvor meget der kan gøres med netledninger.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

æhh.....Er Coax kabler nu også lavet til at der kan gå 230V igennem dem??.Ku jo være de smeltede væk.

Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Det er nu ikke spændingen som bekymrer mig, nok mere strømmen, jeg er ikke sikker på at 5-10 ampere er sundt for sådan et kabel, kunne aldrig selv finde på at prøve det, selvom resultatet måske er til stede.

MVH

Jacob V.

Til top Vis Jacob V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob V

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

tja måske skulle man prøve, lyder spændende.

@jacob V
man kunne jo prøve på noget andet end ens 100watt klasse A forstærker

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
æhh.....Er Coax kabler nu også lavet til at der kan gå 230V igennem dem??.Ku jo være de smeltede væk.

RG213 er lavet til meget høje spændinger.
Jeg tror det er kunstrueret til sendeudstyr eller radar el.lign.
Mit er noget MILSPEC halløj, som jeg tror er fremstillet af Tasker.

Visse af typerne kan overføre enorme effekter.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Jacob V skrev:

Det er nu ikke spændingen som bekymrer mig, nok mere strømmen, jeg er ikke sikker på at 5-10 ampere er sundt for sådan et kabel, kunne aldrig selv finde på at prøve det, selvom resultatet måske er til stede.

MVH

Jacob V.

Jeg tror tværsnittet i RG213 er 2-3 kvmm, det bærer nemt 50 Ampere.
I øvrigt er der ikke meget synk i en alm. AB forstærker.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Kan du høre forskel om fasen er på inderleder eller skærm?

Mvh,

Karsten

PS, jeg fik selv strammet op på lyden, da jeg gik over til teflon isoleret installationskabling, fra elskab til udstyr. Så vidt jeg husker, så er coax også teflon isoleret omkring inderleder.

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Mvh,

Karsten

PS, jeg fik selv strammet op på lyden, da jeg gik over til teflon isoleret installationskabling, fra elskab til udstyr. Så vidt jeg husker, så er coax også teflon isoleret omkring inderleder.

Jeg har ikke prøvet at vende endnu, fordi det kræver, at jeg griber ind i begge ender, såfremt ampsene skal have ens vilkår.
Der er i øvrigt ikke PTFE isolering på 213, men Poly Ethylen, men der får f.eks. RG393, der har PTFE.
I øvrigt klarer 213 5KV og med et tværsnit på nok noge over det jeg skrev før - nærmere 4-5 kvmm vil jeg tro, så kan det bære uhyrlige effekter.
Det er dog også meget vanskeligt at proppe i stikkene, men her gik det lige.

Opstramningen er yderst voldsom, og der dukker et informationslag op, som man ikke sådan uden videre kommer ind til ad andre veje.
Jeg har dog IKKE sagt noget om, at det bliver mit blivende netkabel, det ved jeg slet ikke endnu, men lige denne her stramhed og udtrakthed, det kan det så det rykker.
Jeg synes dog oplevelsen er rimeligt skelsættende og bør prøves af lidt flere.
Har i øvrigt tidligere bøvlet lidt med coax andre steder, og virkningen er ikke helt fremmed, men her er det altså meget udtalt.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hmmm .. nogen der har en teoretisk vinkel på denne her!

SATMIT

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

SATMIT

Måske engang, når der er nogen der finder ud af hvad elektrisk strøm egentligt er for noget.

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

SATMIT

Der findes kæmpe mængder dokumentation omkring coax.
Først og fremmest er det beskyttet voldsomt mod ind/udstråling, dernæst er den karakteristiske impedans i kablet veldefineret og konstant.
Til sidst er de elektromagnetiske kræfter neutraliseret, idet skærmen omgiver inderlederen og derfor trække/frastøder elektronerne lige meget fra alle sider. Coax har meget fine overførselsegenskaber isør ved HF!

Strøm/spændingsforholdene i et netkabel er lidt specielle, idet du fører en spænding frem på ca. 300V, som omregnet til RMS giver 230V. Spændingen varierer op og ned i takt med udstyrets konsumering af effekt, med mindre tomgangen er højere end signalet. Derved sender du faktisk 230V med lidt musik i ud på nettet og videre til de øvrige apparater - eller sådan ca. da.
Hvorfor det så lige lyder som det gør, kan jeg ikke rigtigt forklare, men coax plejer at trække i den retning, med stram og kontant lyd. Flæsket er væk, kun det væsentlige er tilbage.
Jeg har i øvrigt tidligere argumenteret for, at forskellene på netkabler stammer fra apparaternes gensidige påvirkning af hinanden, læs evt. i de gamle tråde.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Jaja Kurt,

Hvis jeg skulle læse alt hvad du har skrevet ... ja så ville jeg være gammel og døv inden jeg fik sat netkablet i væggen!

Er lidt nervøs for at det er et kabel fra din Tomos du har gang i.

Jeg kunne også selv regne det med indstrålingen ud ... men det interssante her er så hvordan det påvirker apperaternes gensidige påvirkning af hinanden! Hvis støjen er transmiteret gennem netkablerne ... så er det jo ikke skærmen der (direkte) forhindrer dette. Så må det være noget med kablets elektrofysiske egenskaber (aner ikke hvad det ord betyder) og det kunne måske være noget af det du skriver om ... elektromagnetiske kræfter eller den veldefinerede og konstante impedans!

Undskyld jeg blander mig er ikke tekniker ...  

SATMIT

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Jaja Kurt,

Hvis jeg skulle læse alt hvad du har skrevet ... ja så ville jeg være gammel og døv inden jeg fik sat netkablet i væggen!

Er lidt nervøs for at det er et kabel fra din Tomos du har gang i.

Jeg kunne også selv regne det med indstrålingen ud ... men det interssante her er så hvordan det påvirker apperaternes gensidige påvirkning af hinanden! Hvis støjen er transmiteret gennem netkablerne ... så er det jo ikke skærmen der (direkte) forhindrer dette. Så må det være noget med kablets elektrofysiske egenskaber (aner ikke hvad det ord betyder) og det kunne måske være noget af det du skriver om ... elektromagnetiske kræfter eller den veldefinerede og konstante impedans!

Undskyld jeg blander mig er ikke tekniker ...  

SATMIT

Jamen du er jo inde på noget af det rigtige.
Elektrofysik i form af induktion og den slags finurligheder påvirker naturligvis apparaterne.
Men husk jeg har ikke kvalitetsstemplet det her projekt - om nogen finder det nødvendigt - ,  jeg har kun skrevet, at her sker der guddødemig et og andet der bare sparker bollerne derop hvor man normalt får polypper - kunne komme til at lyde som en Eben speaker (sorry kunne ikke lade være Brows)
Jeg vil forsøge at konkludere senere.
Men på dette felt kan det lige netop godt gå hen og blive svært.
Ofte er det således, at en fuldstændig bortbarbering af farvelade ét sted, også afslører evt. farvelade et andet sted, måske de farvelader endda var modsat rettede, hvorfor en skingert hyl, faktisk godt kan være et skridt i den rigtige retning alligevel, forstår du det?
Derfor vil jeg gerne have lidt tid til, at sikre mig, at det hele ikke bare går op i pariserballer på al slags musik, så det hænger én og anden ud af halsen.
Jeg vender således tilbage engeng i fremtiden med en ærlig mening om det.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hællå igen!

Jeg tror det her skal i glemmebogen - desværre.
Sjovt i et sekund eller 2 - but lasting - deffinately not

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hællå igen!

pis ! nu var jeg klar med coax til hifi, ovn osv. -regnede med at brødet blev lidt mere luftigt osv. ØV

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Nautilus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
StudioSound skrev:

Mvh,

Karsten

Jeg har ikke prøvet at vende endnu, fordi det kræver, at jeg griber ind i begge ender, såfremt ampsene skal have ens vilkår.
Der er i øvrigt ikke PTFE isolering på 213, men Poly Ethylen, men der får f.eks. RG393, der har PTFE.
I øvrigt klarer 213 5KV og med et tværsnit på nok noge over det jeg skrev før - nærmere 4-5 kvmm vil jeg tro, så kan det bære uhyrlige effekter.
Det er dog også meget vanskeligt at proppe i stikkene, men her gik det lige.

Opstramningen er yderst voldsom, og der dukker et informationslag op, som man ikke sådan uden videre kommer ind til ad andre veje.
Jeg har dog IKKE sagt noget om, at det bliver mit blivende netkabel, det ved jeg slet ikke endnu, men lige denne her stramhed og udtrakthed, det kan det så det rykker.
Jeg synes dog oplevelsen er rimeligt skelsættende og bør prøves af lidt flere.
Har i øvrigt tidligere bøvlet lidt med coax andre steder, og virkningen er ikke helt fremmed, men her er det altså meget udtalt.

jeg synes det er utroligt hvis i kan høre forskel, men hvis i  kan, er det jo fint,

Til top Vis Nautilus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nautilus

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Nautilus skrev:

jeg synes det er utroligt hvis i kan høre forskel, men hvis i  kan, er det jo fint,

Tja, det er jo altid sjovt at prøve. Det værste der kan ske er at det lyder af h til

Mit næste utrerede forsøg, bliver et kryogenisk behandlet forstærkersæt. Skidtet bliver simpelthen kølet ned til tæt på det absolutte nulpunkt, hvilket ændrer strukturen i metallet. Nogen siger det er godt, vi får se, jeg har desuden et identisk sæt der ikke er behandlet, så det bliver ikke noget problemos at lave en test.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
Nautilus skrev:

Tja, det er jo altid sjovt at prøve. Det værste der kan ske er at det lyder af h til

Mit næste utrerede forsøg, bliver et kryogenisk behandlet forstærkersæt. Skidtet bliver simpelthen kølet ned til tæt på det absolutte nulpunkt, hvilket ændrer strukturen i metallet. Nogen siger det er godt, vi får se, jeg har desuden et identisk sæt der ikke er behandlet, så det bliver ikke noget problemos at lave en test.

Respekt fra Viby for dæwsen da Brows
Er man nørd eller hvad?

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Hællå igen!

pis ! nu var jeg klar med coax til hifi, ovn osv. -regnede med at brødet blev lidt mere luftigt osv. ØV

Nu har Kubikken også prøvet, jeg blev udsat for "coaxialforsøget" i begyndelsen af 80'erne. Samme resultat - du'r ikke

Waal 

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Juni 2004 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Peter skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Hællå igen!

Nu har Kubikken også prøvet, jeg blev udsat for "coaxialforsøget" i begyndelsen af 80'erne. Samme resultat - du'r ikke

Waal 

Kære Waal!
Var det på strømsiden?
Så er du lidt forud for din istid
Men heller ikke her er det kanon.
Kan måske bruges til at banke konen med, men det må jeg evt. vende tilbage med, har du erfaringer i så henseende?

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes