Forfatter |
|
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tro blindtest er så ilde set fordi de meget let kan fører til at man bliver "laterliggjort" -jeg ville da hade at ikke kunne afgøre om NKT eller mine MIT lød bedst.
men undskyld mig, hvis man kun kan høre en forbedring, fordi man ved man skal kunne høre den, er den så ikke lidt tynd i fugen ?
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Concept skrev:
1. Drejer det sig om at høre om der er forskel? eller om hvad der lyder bedst?
Det eneste blindtest kan afgøre er om der er forskel eller ej. Blindttesten duer ikke til at afgøre hvad der nødvendigvis er bedst. Hvorfor? Er der så ikke forskel? Er NKT bedst når det kommer til stykket? Nej desværre er det ikke det.Hvis du vil sammen ligne hvilket kabel der er bedst i dit system er du nødt til at lytte adskilige stykker musik igennem, dvs min. en aften og næste aften skifte til de andre kabler, for at høre alle nuancer. Pro et contra. Verden er ikke sort og hvid. jorden er ikke flad. derfor findes det perfekte kabel ikke, og derfor vil der være både gode og dårlige ting ved det ene kabel fremfor det andet, og det kan man kun lytte sig frem til ved en længere lytning til musik, og kan ikke afgøres ved en blindtest hvor man lytter 1 minut af eet nummer hvorefter der skiftes kabel. Blindtest kan kun afgøre om hvorvidt der ER forskel eller ej - ikke til at afgøre hvad der er bedst. Derfor er blindtest uinteressant for en der skal bruge sit hifi system til at lytte musik på.
2. Hvorfor blande sig i at nogen mennesker KAN høre forskel på 2 stykker "Blik"?Hvis nogle mennesker synes der er en forskel på NKT og kabler til 1000/meteren, skal de vel have lov til det ,uden at blive latterliggjort af andre´.
|
|
|
hvorfor skulle man i en blintest ikke kunne lytte til flere numre, og over flere dag ?
det argument forstår jeg ikke 
|
Til top |
|
|
HenJ Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig> *LOL*
__________________ Mvh HenJ
-----------------------------
Lidt rør har man vel altid.
Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
I følge min ydmyge erfaring, er det ikke kobberet der giver den store forskel, men isolatoren, og kobberets udformning, solid core lyder anderledes end multi core.
I øvrigt mener jeg også at blindtest er højt overvurderet, om det så er fordi jeg snyder mine øre med øjnene, ved jeg ikke.
Men i min verden er dyrest ikke bedst!
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
jeg tro blindtest er så ilde set fordi de meget let kan fører til at man bliver "laterliggjort" -jeg ville da hade at ikke kunne afgøre om NKT eller mine MIT lød bedst.
men undskyld mig, hvis man kun kan høre en forbedring, fordi man ved man skal kunne høre den, er den så ikke lidt tynd i fugen ?
|
|
|
Ahh, jeg tror næppe du vil få problemer med at lytte forskel på et MIT kabel og et NKT. . __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi benytter altid Bi-Wiring på de højttalere der tillader det, alternativt har vi haft god erfaring med Kimber 4 TC/8TC , samt solid core ledere af 7 nines kobber med teflon isolering.
Vi smider konsekvent bøjlerne ud på alle vore demo højttalere, idet disse stykker forgyldt blik bedst egner sig til at ligge på bunden af skraldespanden.
att knoxville, prøv at finde ud af hvor "Store" huller terminalerne er for så er en 10mm2 eller 16mm2 kobber ledn. jo at fortrække(mener her installationskabel fra en elektriker)disse er dog stive dvs meget hårde, ellers prøv at køre ned til en bilstereo butik og køb et af deres strømkabler, disse er 99% af gangene flerledet, de fås i lige den størrelse du ønsker, i enkelt leder og du skal jo ikke bruge noget særligt (<1m )
held og lykke med jagten
edit; kan så også sige at NKTs Installationskabler (stive) er "rent" kobber pga at der ikke må være den store forskel når man begynder at regne med spændingsfald, men en 10mm2 har en modstand på 1.83ohm/km en 6er har 3.08 og en 1,5er har 12,1 Og dette er installationskabler. for alm flertrådede kabler er modstanden henholdsvis 13,3(1,5) 3,3(6) og 1,91(10)
Hej,
Tak til de af jer der egentligt har svaret på mit spørgsmål, jeg er ikke religiøs omkring noget af det her HIFI, men jeg mener helt klart at kunne høre forskel... primært i diskanten.
Jeg vil prøve at se på jeres bud, og se om jeg kan finde en fornuftig løsning, der virker for mig...
god bededags fri.... __________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
McDave Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 208
|
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da fuldstændig ligegyldigt om folk påstår de kan høre forskel eller ej. Det er folks glæde ved at have et optimeret anlæg, som de har gået og tweaket på, som gør at de siger de kan høre forskel.
Det er folks individuelle oplevelse ved at høre musik på et anlæg de har tweaket, der giver lytterglæde, og så er det lige mege hvad andre folk siger. en lytteroplevelse er ikke noget der kan trækkes ned over folk i en blindtest!
ta jer sammen!
blindtest my ass!
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Også denne tråd har udmøntet sig i en diskution om hvem der klogest, og bidrager ikke til særligt meget relevans omkring spørgsmålet.
Hold jer til trådens emne - alternativt lukkes den. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

|
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Peter skrev:
|
|
|
Ahh, jeg tror næppe du vil få problemer med at lytte forskel på et MIT kabel og et NKT. .
|
|
|
så er der jo heller ikke noget problem med blind test. hvis det er tilfældet.
hvis folk er så sikre på at det ene er bedre end det andet, så fatter jeg stadigvæk ikke, de ikke kan høre det med lukkede øjne... om man vil. 
ej heller hvorfor de ikke ikke tør stille op til test, eller bliver så sure på os der ikke kan forstår de skal vide hvad de lytter til ! for at bedømme om det.
jeg syntes ikke det hænger sammen
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
mht. kortslutningbøjler så vil jeg sige, som det også tidligere er blevet sagt, at det eneste de dur til er en plads i skraldespanden.
Alt andet lige så vil et hvilkent som helst stump kabel være bedre end bøjlerne, så er det ellers op til den enkelte om man vil benytte sig af den samme type kabel som man allerede benytter eller prøve sig frem med andre fabrikater.
Jeg blev selv meget overrasket da en kammerat kom med et sæt Siltech binder, de erstattede et par stumper Kimber 4TC -og der var ingen tvivl om at der var udskiftet til en anden producent, der var markant bedre kontrol og opløsning, det var ikke til at tage fejl af, om jeg kan høre det i en blindtest, tja, hvorfor ikke ! lyden forandre sig vel ikke bare fordi jeg lukker mine øjne eller ikke kan se hvad der spiller, ofter bliver høresansen skærpet hvis man ikke også skal bruge sine øjne.
Iøvrigt læste jeg et sted på nette at der var en gut som havde den påstand at den største forbedring ved bi-wireing, var at man fjernede kortslutningsbøjlerne, mere end at det var selve bi-wireing.
PS. Mit råd til Knoxville er kort og godt: Stole på det du høre, lyder det bedre så er det bedre !!!
|
Til top |
|
|
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Suk! Endnu en tråd med agressive udfald.
Nu vil jeg skrive, hvad mit problem med blindtests er. Men først lidt nødvendig baggrund for at kunne forstå, hvor jeg vil hen, og hvordan jeg tænker HiFi.
Det, der er vigtigt for mig, er hvordan mit anlæg spiller, når jeg er afslappet og lytter bedst. Lige så vigtigt er det, hvordan anlægget lyder "i det lange løb" og på musik, jeg kender ud og ind. Det betyder ikke, at jeg ikke kan lytte hurtigt og sikkert på forskelle, men derimod at jeg ikke fokuserer på forskellene, men mere på de indre detaljer, som er afgørende for, at musikernes kunstneriske formidling kommer maksimalt frem, når jeg lytter under for mig optimale formål.
Problemet med blindtests for mig, især sammen med "agressive" personer, som gerne vil bevise, at ingen kan høre forskel på "små" tweaks, er, at disse blindtests oftest skal udføres under stressende forhold - f. eks i en konkurrencelignende sammenhæng eller i et fremmed setup eller lytterum.
En tænkt situation:
Jeg hører en nat et lille tweak, som - time efter time under afslappede, gunstige forhold - formidler musikernes stemning, så jeg gennemrisles af fryd. Næste dag, hvor jeg har ubehagelige hverdagsproblemer i baghovedet og sætter anlægget i gang for at bade mig i vellyden og glemme, virker magien fra natten før ikke nær så stor. To nætter senere, tre nætter senere og syv nætter og seks dage senere hører jeg magien igen.
Hvad er det rigtige? For mig begge dele, men blindtesten vil under ugunstige forhold ikke nå at formidle magien, med mindre vi snakker voldsomme forskelle. Den vil kun vise forskellene i deres "rå" udgave. Man skal være en meget trænet lytter (og det er jeg) for at kunne finde vej igennem forskellene (som kommer frem i en hurtig blindtest) ind til "det bankende hjerte" i musikken. Og selv meget trænede lyttere rammer ikke rigtigt hver gang under de forhold. Men magien under afslappede forhold kan vi vist allesammen høre hver gang, hvis den er der.
Dét er for mig svagheden ved blindtests. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Peter skrev:
|
|
|
Ahh, jeg tror næppe du vil få problemer med at lytte forskel på et MIT kabel og et NKT. .
|
|
|
så er der jo heller ikke noget problem med blind test. hvis det er tilfældet.
hvis folk er så sikre på at det ene er bedre end det andet, så fatter jeg stadigvæk ikke, de ikke kan høre det med lukkede øjne... om man vil. 
ej heller hvorfor de ikke ikke tør stille op til test, eller bliver så sure på os der ikke kan forstår de skal vide hvad de lytter til ! for at bedømme om det.
jeg syntes ikke det hænger sammen
|
|
|
Jeg har heller ikke på noget tidspunkt sagt jeg ikke ville deltage i en blindtest, jeg kan bare slet ikke se et formål med det.
Og for så lige at vende tilbage til tråden, var det egentlig ikke nemmere at købe et biwire kabel til formålet, så er problemet jo løst og man slipper for at tænke på kortslutningspøjler. Terminator 2 findes skam i en biwire udgave, den har jeg selv haft og den kan sikkert købes billigt brugt. Bedre løsning findes ikke. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lidt lige som om nogle får spasmer i fingrene hver gang de ser en ny oprettet tråd og begynder at diskuterer i øst og vest totalt unden fornemmelse for indholdet iøvrigt, lige som en grafittimaler der ikke kan gå forbi en bar væg.
Men nu til mit forslag hvis du "knoxville" stadig er QRT, 2½ kvardrat instalationskabel fortinnet med almindelig eller sølvloddetin bukket på samme måde som de gamle bøjler det rykker og du sparer endda stik og kabel.
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et direkte spørgsmål til Alex E Nielsen:
Såfremt vi lavede en blindtest, hvor jeg på skift lyttede med kortslutningsbøjlerne isat, og med et referencekabel efter dit valg. Ville du så gentagne gange kunne udpege hvornår der blev spillet på de dårlige kortslutningsbøjler og det gode kabel??
Kan godt være du tidligere har svaret, men bare et "Ja" eller et "Nej" uden forklaring.... det er nok.
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmål til hurtig kender du udtykket mange bække små bliver til ?.
Det kan godt være at fjerne bøjlerne ikke vil udgøre et lydmirakel.
Men bare er en lille dråbe.
MVH
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Donkeyshark: Meget rigtigt sagt!
Det er ærgeligt Hurtigs personlige vendetta mod kabler skal rettes mod et godt formuleret og kvalificeret spørgsmål, som knoxville kommer med der. Hurtig, du må acceptere, at andre mener noget andet end dig på det her område, og lad dog være med at starte den samme diskussion op, hver gang du ser dit snit til det i en tråd. Kom videre med dit liv, gå ind og sæt noget godt musik på, der kan få dig i bedre humør. Der er sgu ikke nogen, der tvinger dig til at købe de her dyre kabler, så lad dog folk være... Du er sgu nok bare jaloux over at du ikke har råd 
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Lige et direkte spørgsmål til Alex E Nielsen:
Såfremt vi lavede en blindtest, hvor jeg på skift lyttede med kortslutningsbøjlerne isat, og med et referencekabel efter dit valg. Ville du så gentagne gange kunne udpege hvornår der blev spillet på de dårlige kortslutningsbøjler og det gode kabel??
Kan godt være du tidligere har svaret, men bare et "Ja" eller et "Nej" uden forklaring.... det er nok.
|
|
|
Jeg vil mene at jeg allerede har svaret tidligere i tråden.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt være du har svaret allerede.... me det er lidt uklart... sååååeeee...
Er det et "Ja" eller et "Nej"??
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes nu at det står temmeligt klart!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det n ok bare mig..... Men er det et "Ja" eller et "Nej"??? Det er lettere bare at sige en af delene, end at begynde med forklaringer om, at det har man svaret på.... Ja eller Nej?????
|
Til top |
|
|