Emnet for denne anmeldelse er en selvbyggerkonstruktion, som på flere områder kan blande sig med de store anerkendte mærker. Konstruktøren bag denne omgang DIY, er den drevne Hr. Jesper Spohr, som må siges at have et ganske godt tag på det med at ”gøre tingene selv”. Teknisk set er der tale om en 3-vejs konstruktion, med 2 x ScanSpeak 18W/8531G00, ScanSpeak 12M/4631G00 og enten ScanSpeak D2904/7000 eller VIFA’s XT25TG-30-04. Følsomheden er målt til 90 dB, impedansen 4 ohm. For yderligere beskrivelse af de tekniske parametre, delefilterforslag samt målinger, se www.troelsgravesen.dk/ektagrande.htm.
På hjemmesiden gives to forslag til valg af diskantenhed med tilhørende filterkonstruktion. Forskellene mellem de to skulle efter sigende være ganske små, og vel mest et spørgsmål om egne præferencer. Enheder og filterkomponenter kan erhverves for mellem 13-20.000,- kr. afhængig af diskantvalg. Hertil skal tillægges porte, intern kabling, skruer og terminaler.
En sen torsdag i slutningen af oktober ankom Jesper. Han havde taget den lange vej fra Århus til vikingebyen Roskilde, medbringende et sæt højttalere. Deres navn er Ekta Grande. Og ja, de er store!
Med 120 cm i højden, 43 cm. I dybden og med en bredde på knapt 22 cm er det højttalere, som i de fleste stuer må anses at fylde en del. Vægten er, efter smerterne i lænden at dømme, omkring 45 kg pr. side. Højttalerne var malet helt i hvidt i en flot finish og er konstrueret med bagudvendt refleks.
Rent visuelt er der i mine øjne tale om en yderst heldig konstruktion. Frontbaflen er tiltet 5 grader bagover, og er affaset i 2 tempi, hhv. 35 og 40 grader. Siderne er buede, radius 500 de bagerste 14 cm. I forhold til vanlige firkantede kasser, gør Ekta Grande et yderst elegant indtryk.
Til denne anmeldelse var monteret XT25, og de følgende lytteindtryk er derfor alene baseret på denne bestykning. 2 stuer har lagt luft til: En relativt lille stue, med skæve vinkler mellem alle vægge, og så en stor stue på ca. 120 kvadratmeter, begge ganske velfungerende akustisk set.
Lytteindtryk Da Jesper ankom med Ekta’erne, og vi fik dem placeret i stuen, var det med blandede forventninger jeg koblede dem til. De ER store, måske tilmed en smule for store til min stue, og jeg forventede egentlig lidt, at det hele ville mudre sammen. Det var ikke tilfældet! Allerede ved den første opsætning, akkurat hvor mine ProAc Response 2.5 plejer at husere, var det tydeligt, at Ekta Grande grundlæggende har mange fine kvaliteter.
Det første, der slog mig ved den samlede lyd fra disse højttalere, er deres måde at formidle de lavere registre på – fra mellembassen og ned. I afspilleren lå Svarta Bjørn med Kari Bremnes. Første skæring herfra er Fyret ved Tornehamn, og det er fremragende til at spore løse genstande i lytterummet. Gengivet over Ekta Grande fremstod Karis sprøde stemme smukt og meget præcist, mens musikken blev gengivet med fysik, slam og potens.
Her er tydeligvis tale om et meget velafstemt bassystem, som spiller uanstrengt, med både pondus og tyngde. Den rækker dybt ned i kælderoktaverne med god kontrol og en meget fin artikulation. Forskelle mellem synth-riffs og basgange i samme frekvensområde kan let følges ”med øret”. Bassen er ikke ultra tør, og ultimativt mangler her lidt af den fasthed og konturskarphed, som jeg kun har oplevet med langt større enheder. At de anvendte enheder og kabinetafstemningen er fornuftigt valgt, er dog helt indlysende.
Mellemtoneområdet er distinkt, præcist og direkte, og samtidig helt uden hårdhed. Forkanter på eksempelvis trommeanslag farer frem og rammer dig smask i ansigtet, og ved høje lydtryk glipper øjnene uvægerligt. Prøv at lytte til Kresten Osgood – Frimærkesamling, en fremragende optagelse, som virkelig kan sætte gang i løjerne. Ekta Grande formår på flot vis at formidle livestemningen på denne plade. Overgangen mellem bas- og mellemtoneenheder sker uden de store unoder.
Billeder af byggeprocessen - Jesper Spohr.
Diskantområdet er generelt uhyre velopløst med luftighed og flot detaljering. På førnævnte plade med Kresten Osgood, er udklingning på bækkener og triangel flot realiseret, og giver absolut et indtryk af optagelsens fortræffeligheder, for ikke at nævne evnerne hos musikerne.
På trods af en generelt afslappet og meget åben diskantgengivelse, kan dette område opleves som lidt prikkende eller irriterende efter længere tids lytning ved realistiske lydniveauer. Årsagen hertil kan være den anvendte XT25, om end netop denne skulle være en anelse lunere i sin stil end D2904/7000. Oplevelsen af den lidt prikkende diskant kan akkurat fornemmes ved længere tids lytning ved ”normale” niveauer, men bliver tydeligere, i takt med at der hældes mere strøm i højttalerne. Fænomenet er dog meget rumafhængigt. I min lille stue er der ikke antydning af hårdhed eller prikken. Heldigvis har selvbyggeren jo netop her rige muligheder for at prøve sig frem med forskellige delefilterkonstruktioner og valg af enheder.
Jantzen og dynamitstænger fra Duelund.
Oplevelsen af overskud, fysik og dynamik er gennemgående for indtrykket af Ekta Grande. Her er hul igennem til musikken, som formidles med nerve og nærvær. Senere i testforløbet rykkede jeg højttalerne over i den store stue, hvor der er helt andre forudsætninger for at spille øredøvende højt, med alt hvad dertil hører af fysisk dynamik. Disse højttalere er altså svære at bringe på glatis, sådan for alvor! De sluger tilsyneladende uanede mængder strøm, som blot omsættes til vellyd. Alle de hørte musikgenrer, fra irsk folkesang over avantgarde jazz, grungerock, singer/songwriter til klassisk, er en fornøjelse at lytte til, med indlevelse og en generelt lækker lyd.
Perspektivet står klippefast, og både dybde og bredde i lydbilledet er mere end acceptabelt. Trods deres størrelse, formår Ekta Grande (næsten) at forsvinde lydmæssigt. En nærmest sømløs overgang mellem enhederne lader musikken flyde, uden at noget frekvensområde påkalder sig særlig opmærksomhed, bortset fra de nævnte anker omkring den lidt prikkende diskant. At kombinationen af enheder, filter og kabinet er vellykket, er åbenbart.
Konklusion Ekta Grande formidler musik af kød og blod, med nerve, energi og charme. Den fjerner absolut ikke noget fra musikken, og kan fylde selv meget store rum med uanstrengt musik. Design er som altid en smagssag. Navnlig størrelsen på højttalere er ikke helt uden betydning for de fleste. I min optik er Ekta Grande uhyre vellykkede rent visuelt, om end deres fysiske størrelse, særligt højden, fordrer stillingtagen. Til en byggepris i omegnen af 13-20.000,- uden kabinetter, er Ekta Grande et spændende bud på en højttaler i den lidt højere klasse, og et særdeles spændende alternativ til færdige konstruktioner i 25-40.000 kroners klassen. Giv den endelig en forstærker med gode strømreserver, og prøv dig frem med forskellige diskantenheder, alt efter smag og præferencer. For et stort potentiale, det har Ekta Grande.
Ville jeg selv gerne bygge et sæt? Ja! Hvis jeg havde den fornødne plads, tiden og evnerne. Ekta Grande er ikke det ultimative højttalervalg, men til den pris, det er muligt at bygge et sæt for, er konkurrenterne ikke vanvittigt mange. Og som selvbygger får man jo netop mulighed for selv at vælge finish, materialevalg, valg af enheder. Og ikke mindst glæden ved at gøre det selv.
Specifikationer:
Princip: 3-vejs basrefleks.
Frekvensområde: 30-25.000 Hz
Følsomhed: 90 dB.
Impedans: 4 ohm nominelt.
Enheder: 2 x ScanSpeak 18W78531G00, ScanSpeak 12M/4631G00 og ScanSpeak D2904/7000 eller VIFA’s XT25TG-30-04 (sidstnævnte monteret i testeksemplarerne).
Dimensioner: 120x21,7x43 cm (HxBxD, eksklusive fod)
Vægt: 45 kg (anslået.)
Pris: 13-20.000,-, afhængig af diskantvalg og tilhørende filterløsning, eksklusive kabinet. Kabinet kan erhverves fra konstruktøren, hvis du ikke selv har mod på at gå i gang med sav og lim, til en pris på 8.000,-. Færdigt delefiltre kan ligeledes erhverves til en pris på 2.400,-.
Konstruktør: Jesper Spohr Mail: spohrjes@hotmail.com
For yderligere info, se venligst: Web: www.troelsgravesen.dk/ektagrande.htm
Referenceudstyr:
- Electrocompaniet EC 4.6
- Electrocompaniet AW180
- Audio Research LS25 mk II pre.
- Pink Triangle Numeral
- Denon DVD-2900
- Pro-Ject 6,1 m/Dynavector 10x5
- Parasound zPhono RIAA
- ProAc Response 2.5
- Kabler fra PM Audio, Taralabs, W&M Acoustics og Harmonic Technology.
Diskografi:
- Kari Bremnes – Svarta Bjørn
- Kresten Osgood – Frimærkesamling
- Gotan Projects – La Revancha del Tango
- Diverse NHØP-udgivelser
- Trentemøller – Last Resort
- ...og mange, mange flere!
Lytterum: Ca 25 m2, åben til køkken. Stuen har form som et trapez. Ingen rette vinkler mellem væggene. Stort tæppe mellem højttalere og sweetspot. Rummet er fyldt med bøger, cd'er og en del lp'er, gardiner for vinduerne og blødt, "flydende" trægulv. Relativt veldæmpet. Den store stue er ca 120 m2, opdelt i 2 mindre afdelinger, med sofaer, tykke gardiner og "flydende" parketgulv. |