Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 01:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround-hvordan? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Det her er om noget, verdens dummeste spørgsmål... men jeg kan simpelthen ikke finde ud af det!

Jeg købte i går baghøjtalere og en centerhøjtaler. Ind til denne dag har jeg bare kørt i stereo. Jeg har en Denon AVR 1403 surroundforstærker, og bruger min playstation 2 som DVD afspiller (dog kun midlertidigt!). Disse er forbundet med et optisk kabel, og et billedkabel.

Nu er det så problemet kommer... Hvordan sættet jeg lyden op så det er surround? Altså hvad skal jeg vælge på forstærkeren... jeg kører i øjeblikket på ProLogic II. Men det er jo ikke rigtig surround! Det er, så vidt jeg ved, stereo som bliver lavet om til "surround-lyd"...
Min forstærker står på digitalt signal...

Det lyder glimrende mit anlæg, men er alligevel bange for at det ikke er rigtig surroundsound! Baghøjtalerne spiller nemlig det samme som fronthøjtalerne, bare lavere... sådan cirka!

I skal endeligt spørge hvis der er noget i vil vide, eller ikke kan forstå! Men som sagt en rimeligt elementært spørgsmål! Så jeg håber at der er nogen som kan hjælpe!

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse
 
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Hej,

Du skal såmænd nok bare indstille din PS2 til at sende dolby og dts signaler rent, uden at omkonvertere dem til pcm stereo.

din forstærker burde selv kunne identificere lyden, og selv vælge den rigtige dekodning herefter.

 

 

 



__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Det har jeg nu prøvet, jeg kan høre at der er fuglesang i baggrunden... dvs. at baghøjtalerne spiller noget andet end fronthøjtalerne. Tak for det!

Men hvordan kan det så være at min forstærker ikke skriver, at der bliver modtaget et Dolby Digital signal? Der er to forskellige lamper, den ene lyser når der er tale om et DTS signal, og den anden når det er DD signal... men ingen af dem lyser? Skal jeg bare ignorere dette, eller hvad? Hmm meget mystisk...

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse
 
DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 559
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

madskruse skrev:
Det har jeg nu prøvet, jeg kan høre at der er fuglesang i baggrunden... dvs. at baghøjtalerne spiller noget andet end fronthøjtalerne. Tak for det!

Men hvordan kan det så være at min forstærker ikke skriver, at der bliver modtaget et Dolby Digital signal? Der er to forskellige lamper, den ene lyser når der er tale om et DTS signal, og den anden når det er DD signal... men ingen af dem lyser? Skal jeg bare ignorere dette, eller hvad? Hmm meget mystisk...

MVH
Mads

Har du fortalt din forstærker hvilken Digital indgang du bruger, og så sat den til "Auto"for ingangsignalerne, jeg ved bare at hvis min denon ikke er sat på auto så spiller den lykkeligt PLII på alt. 

Jeg er overbevist om at den vil skrive "D Digital" i displayet eller DTS når den er indstillet rigtigt.

 

Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK
 
Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Denon forstærkerne identificerer selv signalet, alt efter hvilket signal der kommer ind. Når jeg sætter min denon på surround hedder knappen DTS/Pro Logic II. Alt efter hvilket signal jeg kører fra dvd'en, vil dette stå på forstærkeren. Hvis der stadig står PLII er der noget galt et sted, enten med Playstation'en, eller med måden din forstærker er sat op på...
Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.
 
Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

madskruse skrev:
Det har jeg nu prøvet, jeg kan høre at der er fuglesang i baggrunden... dvs. at baghøjtalerne spiller noget andet end fronthøjtalerne. Tak for det!

Men hvordan kan det så være at min forstærker ikke skriver, at der bliver modtaget et Dolby Digital signal? Der er to forskellige lamper, den ene lyser når der er tale om et DTS signal, og den anden når det er DD signal... men ingen af dem lyser? Skal jeg bare ignorere dette, eller hvad? Hmm meget mystisk...

MVH
Mads

Lige en lille ting til. Mine knapper lyser alt efter om jeg kører DTS eller DD. Du skal ikke ignorere dette, for så er der højst sandsynligt noget galt. Jeg har ikke lige noget videre bud på hvad det kan være desværre..

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.
 
madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Displayet viser at det er et digitalt signal...

Lyden er nu også rigtig nok... baghøjtalerne spiller noget andet end fronterne...

Det er altså ret mærkeligt, kan det have noget af gøre med at det er en playstation. Altså at playstationen ikke kan lave et godt nok signal til at forstærkeren genkender det som dolby digital? Jeg har ingen erfaring på dette område, og det lyder rimeligt usandsynligt, men det er det eneste jeg kan se eventuelt kunne være problemet.

Eller selvfølgelig at pæren er gået... men siden det er en diode, så er det praktisk taget umuligt!!

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse
 
Robert
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 471
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Hej madskruse.

Min Rotel forstærker laver samme nummer med et optisk PS2 signal.

Kun PL II !!

 



__________________
Mvh. Robert
Til top Vis Robert's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert Besøg Robert's Websted
 
Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Mystisk, så må det jo være noget der er i vejen med PS2 signalet...
Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.
 
DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 559
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

madskruse skrev:
Displayet viser at det er et digitalt signal...

Lyden er nu også rigtig nok... baghøjtalerne spiller noget andet end fronterne...

Det er altså ret mærkeligt, kan det have noget af gøre med at det er en playstation. Altså at playstationen ikke kan lave et godt nok signal til at forstærkeren genkender det som dolby digital? Jeg har ingen erfaring på dette område, og det lyder rimeligt usandsynligt, men det er det eneste jeg kan se eventuelt kunne være problemet.

Eller selvfølgelig at pæren er gået... men siden det er en diode, så er det praktisk taget umuligt!!

MVH
Mads

Det er ikke nok med lys i dioederne der skal stå med store bogstaver "D Digital" i dit display, jeg ved det for en kammi til mig har haft sin PS 2 sat til sin 1801,og da vi endeligt langt om længe fandt ud af PS 2's menu og indstillet det rigtigt, manglede vi bare at sætte 1801 indgangsignalvælger på "auto" så fandt den selv ud af det. 

PS. Bare lige for sjov den DVDfilm du bruger har du sat til Dolby Digital eller DTS i film menuen.

Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK
 
madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Det med dioderne, så står der på min forstærker...

________signal_________
       0                           0
Dolby digital               DTS

De 2 0'er er dioder... håber i kan forstå min tegning. Jeg formodede bare at dioderne skulle lyse alt efter signalet...?

Jeg har valgt "Dolby digital" i DVD menuen... jeg har prøvet med Ringenes Herre, Starwars 2, Fast and Furious og the Others...

Hos mig står der "Prologic " i displayet. Men det er jo også den samme lyd som kommer ud af alle højtalerne.. som jeg også sagde før... Nåh, så er det vel bare at vente på, at penge til en DVD maskine viser sig!


MVH
Mads

P.S. Lod i mærke til hvor let og elegant jeg sprang over problemet med, at jeg ikke engang kan høre om baghøjtalerne spiller det samme som fronterne! Og dette er også en hentydning til at i ikke behøver at grave i det!!!
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse
 
DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 559
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

madskruse skrev:
Det med dioderne, så står der på min forstærker...

________signal_________
       0                           0
Dolby digital               DTS

De 2 0'er er dioder... håber i kan forstå min tegning. Jeg formodede bare at dioderne skulle lyse alt efter signalet...?

Jeg har valgt "Dolby digital" i DVD menuen... jeg har prøvet med Ringenes Herre, Starwars 2, Fast and Furious og the Others...

Hos mig står der "Prologic " i displayet. Men det er jo også den samme lyd som kommer ud af alle højtalerne.. som jeg også sagde før... Nåh, så er det vel bare at vente på, at penge til en DVD maskine viser sig!


MVH
Mads

P.S. Lod i mærke til hvor let og elegant jeg sprang over problemet med, at jeg ikke engang kan høre om baghøjtalerne spiller det samme som fronterne! Og dette er også en hentydning til at i ikke behøver at grave i det!!!

Hej Mads der oppe hvor der står Signal er der ikke en der står Auto på ved siden af DD og DTS, det er den der skal lyse.

Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK
 
madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Sådan ser det ud...


________signal_________
       0                           0
Dolby digital               DTS

_____________input_______________
          0                  0                    0
      Auto               PCM               DTS


Jeg kan i en menu ændre på inputtet, men vælger jeg DTS, så kommer der ingen lyd! Det har jeg nemlig prøvet...

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse
 
DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 559
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

madskruse skrev:
Sådan ser det ud...


________signal_________
       0                           0
Dolby digital               DTS

_____________input_______________
          0                  0                    0
      Auto               PCM               DTS


Jeg kan i en menu ændre på inputtet, men vælger jeg DTS, så kommer der ingen lyd! Det har jeg nemlig prøvet...

MVH
Mads

Jeps det er den, den skal stå på auto for så  skulle forstærkeren selv finde ud af hvilket signal der kommer om det er DD eller DTS. 

Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK
 
madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Det gør den også, men alligevel virker det ikke... føler mig egentlig ret dum... har brugt alt for mange penge på at få surround-lyd, og så virker det ikke.

Så må jeg vel bare købe mig en DVD afspiller...

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse
 
DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 559
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Hvilken indgang på forstærkeren har du tilsluttet din PS 2, og hvis det EKS. er DVD er den Digitale indgang så sat til DVD.
Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK
 
madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren modtager et digitalt signal, og også lyden fra PS2... der er kun et lydkabel imellem playstationen og forstærkeren og det er et optisk kabel...

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse
 
DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 559
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

madskruse skrev:
Forstærkeren modtager et digitalt signal, og også lyden fra PS2... der er kun et lydkabel imellem playstationen og forstærkeren og det er et optisk kabel...

MVH
Mads

Ja den optiske port (du bruger sikkert nr1 ud af 3)skal inde i opsætningen på forstærkeren sættes til DVD hvis det er den du bruger , det er også der inde du skal indstille afstand til højttalere og om der er store eller små om du bruger sub eller ej, jeg ved godt jeg skriver det samme igen og igen men du virker ikke helt sikker i opsætningen, så det er måske der fejlen ligger, har du andre kabler mellem PS 2 og forstærker.

Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK
 
madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet en vej...eller...
I star wars II DVD'en er der et lille "program" hvor man kan teste ens lydsystem. Dvd'en sender nogle lyde ud igennem højtalerne hver for sig. Det virkede. Dvs. der kan blive sendt og modtaget 5.1 signaler...

Problemet er så at jeg ikke ved hvor problemet så kan ligge... jeg skriver lige op hvad jeg har gjort;


Forstærker og PS2 er forbundet med 1 optisk kabel. (+ et billedkabel)

Jeg har sat den optiske port til DVD.

Jeg har sat DVD'en til Dolby digital 5.1

Har sat signal til auto.

Ved ikke om det betyder noget, men har sat ProLogic til Cinema.

Under "surround mode" har jeg valgt ProLogic - De der er at vælge imellem er; Mono, Rock Arena, Jazz club, Video Game, Matrix, Virtual, Stereo, 5ch stereo og ProLogic.

Og displayet står der;
ProLogic
Digital (signalet)

Hverken lampen for DD signal eller DTS signal lyser.



Det var så det... Du har ret i det med at jeg ikke er helt sikker... jeg er ret newbie inden for surroundsound. Så hvis der er nogle ting som, for dig, er håbløst logisk, så må du meget gerne skrive det! ... Jo kablerne sidder i

Jeg er meget glad for, at I gider at bruge tid på at hjælpe mig!

MVH
Mads

P.S. der er kun en optisk indgang.
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse
 
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5619
Sendt: 09 Juli 2003 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

du skriver at du under surooundmode har valgt ProLogic... kan du ikke vælge surround off? ... så forstærkeren selv "vælger" hvordan den vil behandle signalet.

jeg kender ikke pågældende forstærker, men det lader det til at DKMIK gør.

jeg tror lidt at fejlen er fordi du selv har valgt prologic, men jeg er ikke sikker... men prøv alligevel, det kunne jo være...

 

- Witzel

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes