Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 10:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Montering af pick up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
clauskri
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Jeg skal igang med at montere en ny Pick up på min Rega p7. Indtil nu har jeg kørt med exact, så installeringen har givet sig selv - men nu vil jeg
prøve en anden.

Jeg har kigget lidt på forskellige protractorer på ebay - men kan jeg bruge en standard protractor til min rega, eller skal jeg kigge efter noget andet.
Ydermere - vil det give mening at investere i en digital vægt for at opnå mere korrekt nåletryk.

Det er første gang jeg giver mig i kast med at montere pick up på denne måde, men mener at være i stand til det.

Er der ellers nogle faldgruber jeg skal være opmærksom på?
På forhånd tak.
Til top Vis clauskri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clauskri
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Du kan fint uden problemer bruger en standard protractor. Der kan godt være en lille smule forskel på dem, hvis f.eks sammenligner dem lagt oven på hinanden. men de rammer ret pænt og du skal op i Sweikert størrelsen, hvis det skal være det mest præcise. Men start du blot med en standard.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hvad nåle tryks vægt angår, så fungere de typer af mekaniske vippe vægt ganske fint. Jeg har én fra Goldring. Dem kan du fint vælge. Men elektroniske er jo helt fine også.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Der findes specielle protractorer til Rega, og sådan en vil jeg klart foreslå, at du finder på nettet og anvender. Check fx denne link:
http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.s html, hvot du finder alt, hvad hjertet begærer i protractorer.
Med venlig hilsen Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Du kan fint uden problemer bruger en standard protractor. Der kan godt være en lille smule forskel på dem, hvis f.eks sammenligner dem lagt oven på hinanden. men de rammer ret pænt og du skal op i Sweikert størrelsen, hvis det skal være det mest præcise. Men start du blot med en standard.

Når allanowich refererer til den verdensberømte "Sweikert" protractor, så mener han givetvis "Feickert", jf. http://feickert.de/index.php?id=17

Allanowich har tydeligvis drukket alt for meget vin til, hvad han nu end har indtaget til aftensmad

Eller er der noget, jeg er gået glip af i protractorverdenen
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Du skal selvfølgelig som Jens skriver, bruge en protractor der passer til din Rega arm, og elektronisk vægt er at foretrække

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
allanowich skrev:
Du kan fint uden problemer bruger en standard protractor. Der kan godt være en lille smule forskel på dem, hvis f.eks sammenligner dem lagt oven på hinanden. men de rammer ret pænt og du skal op i Sweikert størrelsen, hvis det skal være det mest præcise. Men start du blot med en standard.

Når allanowich refererer til den verdensberømte "Sweikert" protractor, så mener han givetvis "Feickert", jf. http://feickert.de/index.php?id=17

Allanowich har tydeligvis drukket alt for meget vin til, hvad han nu end har indtaget til aftensmad

Eller er der noget, jeg er gået glip af i protractorverdenen
Ja, feickert. Kunne ikke komme på navnet og skrev det lignende ord. De laver godt højttalere, altså Von Schweikert. Jeg har en protractor fra Helius og SME og de er ikke helt ens, når man nær studerer dem som jeg henviser til. Derfor er der så nok også lavet en særlig én til Rega armen som nogle nævner. Men man kan sagtens bruge de andre med ok resultat.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Important notice for REGA Owners: Bear in mind that REGA uses a different set of parameters, skriver Feickert så naturligvis skal Clausskri ikke bare
bruge en tilfældig protractor for bare at få et ok resultat, han kan lige så godt få et perfekt resultat med det rigtige værktøj

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret sikker på, at hvis clauskri henvender sig til den danske Regaimportør (Bent/Medlyd), så er der hjælp at hente.

Ellers findes der en protractor med Baerwaldgeometri til Regatonearme på vinylengine.com
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
clauskri
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

tak for hjælpen.... er der en af jer der har svaret der kan linke til den korrekte protractor at bruge, eftersom jeg er lidt i tvivl om hvilken der er valid?

tak

Til top Vis clauskri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clauskri
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

På vinylengine.com finder du forskellige protractorer.

Følg linket og scroll ned ad siden, så kommer du til protractorer med både Baerwald og Stevenson geometrier, der er specifikt beregnet til Regaarme.

http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.s html
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
clauskri
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

tak, Bent fra Medlyd gav følgende svar, hvilket jo er en del mere simpelt - så hvis det er korrekt, kan jeg jo ligeså godt gøre sådan, men hvad mener i?

Hej

Sæt pick uppen, så den flugter forkanten af armen, sæt nåletryk og antiskating. Så er du klar.
Venligst
Bent
 
Til top Vis clauskri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clauskri
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hmmmm ... måske vil det fungere, måske ikke. Da en fornuftig monteringsgeometri bl.a. afhænger af, at PU-nålen monteres, så det svarer til armens effektive længde (altså overhang + monteringsafstand fra tonearmens omdrejningspunkt til centerspindel), så vil et hurtigt blik på matematikken og geometrien i det overbevise dig om, at det nok er en lidt (for) simpel fremstilling.

Hvis du fx har en PU med et lang PU-krop og en kort nålefane, der sidder langt tilbage i huset, så vil du jo få en anden monteringsgeometri, end hvis du har en PU med et kort PU-hus, hvor nålefanen er lang og sidder helt fremme i huset.

Jeg vil mene, at hvis du følger anvisningerne, så betyder det ved ovennævnte eksempel, at nålen vil sidde meget forskelligt i forhold til armens effektive længde - og pointen er netop, at ved at anvende den rigtige protractor, så sikrer man sig, uanset valget af PU, at nålen vil sidde, så den svarer til armens effektive længde.

Men det kan selvfølgelig være, at lige præcis din PU (hvad du end vælger) helt tilfældigt vil sidde perfekt.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
clauskri
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Det er en ortofon 2m black der skal på - hvilket jeg også skrev til Bent.... Tænkte også det var en simpel forklaring, men han burde jo vide....

 

Til top Vis clauskri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clauskri
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Du kan jo lave dobbelttjekket ... først montere som anvist (af Bent) og derefter med protractoren, om nålen rammer nulpunkterne.

Jeg tror, at Ortofon har konstrueret hele 2M-serien, så montering i de mest gængse tonearme på markedet nærmer sig plug'n play. Noget kunne i hvert fald tyde på det, når man læser beskrivelsen på Ortofons hjemmeside.

Så Bent kan meget vel have ret, når han skriver, som han skriver (mit indlæg skal i høj grad ses i lyset af, at jeg ikke anede, hvilken PU du ville købe).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
clauskri
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Det er fint - tak for svar....... Lyder som en god idé at dobbelttjekke, trods alt. Men mon ikke Bent har ret.

 

Til top Vis clauskri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clauskri
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Om Bent har ret, kan du jo kun afprøve ved at dobbelttjekke ... vi ser frem til at høre (eller rettere se på skrift) hvilken konklusion, du når frem til
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes