Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2024 | 14:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladerens fra Beat-Bop (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

I sin tid købte jeg noget pladerens fra pladeforretningen Beat-Bop i Kbh., men jeg fik at vide, at han ikke laver det mere, men at man kan købe det i en anden forretning i Kbh. Ved I hvilken?
Jeg har søgt forgæves på nettet.
Det pladerens, jeg snakker om, er a la trælim (har nogen forresten prøvet, om det er lige så godt?), hvor man smører det ud på pladen, lader det tørre og så trækker det af. Det er vist det samme som "discofilm", som jeg heller ikke har kunnet få fat i.
Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
HE88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej Board

Jeg har prøvet at bruge det blå pladerens fra Beat Bop. Det virker udmærket, men det er en dyr løsning og en tidskrævende løsning. Man smører et tyndt lag ud på den ene pladeside. Og venter cirka 10 til 12 timer på at pladerensen bliver en størknet hinde. Man tager et lille stykke tape og klister på kanten af hinden. Og derefter skulle det være muligt at trække hinden af meget forsigtigt. Hvis man ikke får al hinden af i første forsøg, må man bruge flere stykker tape. Som alt andet krævet det lidt erfaring. God fornøjelse
Jeg aner ikke hvor man kan købe det, når man ikke kan købe det i Beat Bop.
Til top Vis HE88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HE88
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg kender det godt. Jeg har brugt det mange gange (jeg har vist brugt to-tre flasker af det).
Jeg synes, at det klart er den bedste metode, jeg har prøvet, så derfor vil jeg have det igen. Det er tidskrævende, men effektivt, og det er i realiteten også nemt: Smør på, vent, træk af. Mens man venter, kan man lave noget andet (f.eks. sove). Når man renser med vand og sæbe, er der meget arbejde. En pladerensemaskine har jeg ikke, og den er p***edyr, så...

Men hvis andre ved, hvor man kan købe det, så sig endelig til.
Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Var der ikke noget, der hed Dishwasher i 70-80'erne. Det var en klar substands på samme måde, som det I nævner.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Discwasher er en pladebørste med en tilhørende rensevæske, der hed D4+. Jeg har begge dele, men det er alligevel ikke helt så godt som det andet. Der var også en rensemetode, der hed Disco Antistat. Jeg prøvede den, men var lige bekymret, da væsken tørrede ind i rillerne, så jeg stoppede med at bruge det igen.
Jeg har dog lige fået svar fra Discofilm.eu, og de sælger det stadig, så jeg får forhåbentlig et par flasker, medmindre de krejler mig, men det gør de forhåbentlig ikke - der gik blot lidt lang tid, før de svarede på min forespørgsel.
Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Allanowich for h...... - det hedder Discwasher (en dishwasher er noget ganske andet)

Nå, men bortset fra det, så er Discwasherproduktet en klar rensevæske og ikke en klæbrig substans til påsmøring. Jeg har selv slidt nogle stykker op ... det var før jeg fattede, at det var bedre og billigere at få det lokale bibliotek til at forære mig deres Keith Monks RCM

http://www.needledoctor.com/Discwasher-D4-Kit
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 20 Oktober 2014 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Allanowich for h...... - det hedder Discwasher (en dishwasher er noget ganske andet)

Nå, men bortset fra det, så er Discwasherproduktet en klar rensevæske og ikke en klæbrig substans til påsmøring. Jeg har selv slidt nogle stykker op ... det var før jeg fattede, at det var bedre og billigere at få det lokale bibliotek til at forære mig deres Keith Monks RCM

http://www.needledoctor.com/Discwasher-D4-Kit
Det er den manglende rette knap skyld. Jeg så godt, jeg havde skrevet noget om almindelig opvask, men synes ikke jeg ville skrive endnu et indlæg med rettelsen. Men det jeg tænkte på, hedder helt sikkert noget andet. Det er også noget med film, der skal hives af, når det er tørt nok. Det er vist ingen stave fejl i dette indlæg.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg løst mysteriet ved at ringe til Beat-bop. Denner fortalte, at han havde haft en uoverensstemmelse med ham, der havde lavet rensevæsken, og da den anden havde formlen, kunne han ikke få mere. Han sagde, at Rockuglen havde fået et restparti af væsken. Rockuglen havde stadig nogle flasker, så jeg købte et par stykker. Jeg kunne ikke helt se, hvor mange han havde tilbage, men jeg skyder på en 5-10 stykker. Kim i Rockuglen sagde, at han stadig prøvede at overtale ham med formlen til at lave noget mere, men han tvivlede vist på, at det kom til at ske.

Literprisen er dog billigere hos Discofilm.eu (€45 for en liter inkl. porto, hvor man hos Rockuglen/Beat-bop får 600 ml. for 375 kr.), så jeg har også bestilt et par flasker der. Så burde jeg have nok til de næste mange år.

For også selv at høre forskellen optog jeg en plade, før og efter jeg rensede den, så hvis man endnu ikke er overbevist om dette vidundermiddels magiske evner, har jeg lavet et lille lydklip. Det var dog ikke verdens mest skrattede plade, men alligevel. Den første halvdel er før rensen, den anden er efter:

http://www.4shared.com/mp3/uRqojyT1ce/Colosseum_FR_og_EF TER_rens.html
Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Board skrev:

Så fik jeg løst mysteriet ved at ringe til Beat-bop. Denner fortalte, at han havde haft en uoverensstemmelse med ham, der havde lavet rensevæsken, og da den anden havde formlen, kunne han ikke få mere. Han sagde, at Rockuglen havde fået et restparti af væsken. Rockuglen havde stadig nogle flasker, så jeg købte et par stykker. Jeg kunne ikke helt se, hvor mange han havde tilbage, men jeg skyder på en 5-10 stykker. Kim i Rockuglen sagde, at han stadig prøvede at overtale ham med formlen til at lave noget mere, men han tvivlede vist på, at det kom til at ske.

Literprisen er dog billigere hos Discofilm.eu (€45 for en liter inkl. porto, hvor man hos Rockuglen/Beat-bop får 600 ml. for 375 kr.), så jeg har også bestilt et par flasker der. Så burde jeg have nok til de næste mange år.

For også selv at høre forskellen optog jeg en plade, før og efter jeg rensede den, så hvis man endnu ikke er overbevist om dette vidundermiddels magiske evner, har jeg lavet et lille lydklip. Det var dog ikke verdens mest skrattede plade, men alligevel. Den første halvdel er før rensen, den anden er efter:

http://www.4shared.com/mp3/uRqojyT1ce/Colosseum_FR_og_EFTER_ rens.html
Link fix

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Tak for det. Jeg kunne ikke indsætte et hyperlink, selvom jeg prøvede flere gange, og pludselig var der også et mellemrum i linket, efter jeg havde trykket "indryk indlæg".
Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

En vask, uanset rigtig pladevasker, ultralyd, Knosti, eller bare under den lunkne hane med lidt opvaskemiddel (uden glycerin) vil også give
et lige så godt resultat.

Uden at kende det her middel, så lyder det til at være samme princip som den hvide trælim. Prøv at søge på youtube, "wood glue" e.l., der
ligger nogle videoer som du kan sammenligne med.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Ja, så vidt jeg ved, er det nøjagtig samme princip som med trælim. Jeg har ikke prøvet trælim, da jeg er bange for, at det knækker eller bliver lidt besværligt, når man skal hive det af. Discofilm/record skin er meget elastisk.

Mht. om en pladerensemaskine virker lige så godt, så kan jeg ikke tale af praktisk erfaring, da jeg aldrig har haft en, men både Denner fra Beat-Bop og Kim fra Rockuglen havde en maskine, og de sagde begge, at det her virkede bedre. Okay, de sælger det også, så det er måske sælgersnak. Jeg kender en af landets største eksperter inden for brugtpladesalg, og han sagde også, at det her middel virkede bedre end en maskine, og han havde selv en maskine.

Knostis Disco antistat har jeg som nævnt prøvet, men det bekymrede mig lidt, da midlet tørrede ind i rillerne. Jeg har også læst mig til, at det altid efterlod noget snask i rillerne, som pickuppen så skulle grave op. Ultralyd har jeg aldrig prøvet, men jeg har hørt godt om det.

Mht. om en tur med vand og sæbe virker lige så godt, så er jeg ret uenig. Det er ved at være noget tid siden, at jeg har vasket plader med vand og sæbe. Visse ting gik væk, andre gjorde ikke. Jeg brugte både en blød støvkost og fingrene. Alligevel fik jeg aldrig et vildt godt resultat. Det var altid, som om at det kun hjalp en anelse, overhovedet ikke eller endda gjorde det lidt værre. Visse ting kan det her discofilm/record skin heller ikke fjerne, men det har jeg kun oplevet et par enkelte gange - det var, hvis den tidligere ejer havde ladet en leverpostejmad tørre ind i rillerne. Det discofilm dog gør er, at det fjerner alt i rillerne på nær indtørret leverpostej. Jeg har aldrig før set så blanke brugte plader, som efter jeg har hevet hinden af.
Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Ultralyd virker rigtig godt - det bruger jeg selv. Og så suger jeg med en Moth RCM Pro. Om det er bedre end så meget andet er svært at
vurdere, men jeg har haft plader der ikke har været værd at høre på gå til at der næsten var intet knas tilbage.

Hvis Knosti tørrer ind er det vel kun fordi man ikke skyller og tørrer ordentligt efter? Man må ikke bare lade pladerne stå og lufttørre, som
nogen ellers påstår er fint. Det samme gælder at vaske under den lunkne hane - aldrig blot lade tørre af sig selv, men det kan være svært
at vide om man tørrer godt nok.

Sælgere af de her trykruller vil også sige at det er det bedste, så ja, sælgere vil altid påstå at det de sælger er det bedste - ellers ville de
vel ikke sælge det, vel?
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger stadig AM pladerens og det virker efter hver behandling efter hensigten. Mindre skrat og mere lyd.

Det kan findes ved en hver vel assorteret Stereo Studie. Spray tør af og lyt. Gentag processen hvis det ikke er godt nok.
Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Ja, selvfølgelig findes der sælgersnak, så derfor påpegede jeg det også og inddrog den "neutrale" brugtpladeeksperts mening + min egen erfaring.
Mht. vand og sæbe, så lod jeg altid pladerne tørre i et viskestykke, og jeg vendte dem en gang undervejs, da undersiden altid var mindre tør end oversiden. Når der så kun var ganske små fugtige "pletter" tilbage, lod jeg dem stå i en vinkel op ad en mur/et skab og tørre et par minutter, før de kom i inderposen igen.
Jeg har ladet mig fortælle, at det altid er meget, meget svært at skylle rester væk, uanset om det er Knosti eller vand og sæbe, medmindre man har et sugeapparat, som du har. Desuden bør man bruge enten destilleret vand eller demineraliseret vand, da der ikke er alle de "biprodukter" i (f.eks kalk), som der er i vand fra hanen.
Men hvis du er i Kbh. en dag, er du meget velkommen til at slå et smut forbi Vanløse med en snasket plade og prøve rensevæsken helt gratis hos mig, så du kan se, om det virker.

Og hey - nu du bruger en maskine, så har jeg engang købt noget, der hedder tergitol. Jeg læste en rapport fra et Canadisk forskningsinstitut (her: http://cool.conservation-us.org/byauth/st-laurent/care.html) , hvor de sagde, at det eneste produkt, de havde kunnet finde, som ikke skadede pladerne, var tergitol. Man skulle bruge to slags tergitol og så blande det med destilleret vand og helst bruge en pladerensemaskine til det.
Jeg købte begge typer tergitol, da jeg havde intentioner om også at købe en pladerensemaskine. Det blev dog aldrig til noget, men jeg har stadig begge flasker tergitol, så hvis du er interesseret, er de til salg.
Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jeg må sige, at når man renser nogle hundrede lp'er om måneden, har små børn, ikke har ret meget plads, og i øvrigt ikke er særlig vild med at lade sine lp'er stå fremme uden et beskyttende inder- og ydercover, så er anskaffelsen af en pladerensemaskine altså et must.

Jeg er sikkert bare blevet gammel og træt og alt for praktisk anlagt, men for mig er pladerens et nødvendigt onde, så det skal overstås hurtigt og effektivt. Min Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven) klarer 15 lp'er i timen. Den kræver lidt håndelag, men forstår også at kvittere for omsorgen med helt rene og tørre lp'er i en arbejdsgang.

Dejligt med mere tid til at lytte til musik i stedet for at stå med hænderne i en opvaskebalje
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Board skrev:
men jeg har stadig begge flasker tergitol, så hvis du er interesseret, er de til salg.


Jeg har tidligere, da jeg kun havde Moth'en, anvendt decideret vaskemiddel blandet i demineraliseret vand (var det vist), men efter jeg har
fået et ultralydskar anvender jeg bare enten hane- eller regnvand og lidt sulfo - karret tager nemlig 6 liter. Det tror jeg at jeg holder mig til
indtil videre, men tak for tilbuddet.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Board skrev:
I sin tid købte jeg noget pladerens fra pladeforretningen Beat-Bop i Kbh., men jeg fik at vide, at han ikke laver det mere, men at man kan købe det i en anden forretning i Kbh. Ved I hvilken?
Jeg har søgt forgæves på nettet.
Det pladerens, jeg snakker om, er a la trælim (har nogen forresten prøvet, om det er lige så godt?), hvor man smører det ud på pladen, lader det tørre og så trækker det af. Det er vist det samme som "discofilm", som jeg heller ikke har kunnet få fat i.

Hej

Jeg har prøvet med denne type limlak http://www.stofogstil.dk/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=5 167&articleid=21625

Det virker, men er en anelse tyndtflydende i det, måske en anden type limlak er mere tyk i det.

Mvh

Torben

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Jeg spørger af ren og skær nysgerrighed: Jeg kan se, at 750 ml limlak koster 90,- kr. Har I regnet på, hvad det egentlig koster jer at rense en lp? Rækker en flaske til 10, 20 eller 30 lp'er?

Hvis jeg benytter L'Art Du Son rensevæske, så koster det mig lige i overkanten af 50 øre i væske at rense en lp på min pladerensemaskine. Hertil kommer strøm og lidt andre småting. For det runde tals skyld bliver det så 1,- kr. pr. lp (hvilket er lidt højt sat, men pyt).

Jeg har renset ca. 10.000 lp'er. Det giver mig en udgift på 10.000,- kr. i rensevæske, strøm m.v. Hertil kommer så prisen på en pladerensemaskine - lad os sige en fornuftig model til 4.000,- kr. Det giver så en pris på 1,40 kr. pr. lp. Jo flere lp'er jeg renser, jo lavere bliver gennemsnitsprisen pr. renset lp.

Hvis jeg antager - og det er en antagelse - at en flaske limlak rækker til 10 lp'er, så kan I rense ca. 450 lp'er for 4.000 kr. Hvis I skal rense flere lp'er, så vil jeg mene, at der alt andet lige er bedre økonomi i at anskaffe sig en pladerensemaskine (til 4.000 kr.). Hvis limlakken rækker til 20 lp'er, så er tallet ca. 900 lp'er og så fremdeles.

I må selvfølgelig selv lave jeres eget regnestykke, men jeg har meget svært ved at se det praktiske og økonomisk fornuftige i at bruge produkter som den nævnte limlak eller tilsvarende til at rense lp'er i, hvis man har en pladesamling af en vis størrelse.

Hertil kommer så besværet med de mange arbejdsgange som påsmøring, at finde et egnet sted til opbevaring, mens limen størkner/tørrer og efterfølgende afpilning af størknet lim.

Nå, I kan nok høre og har fattet, at jeg er fortaler for at benytte en pladerensemaskine
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke alle der har været så svine-heldige, at kunne få en gratis Keith-Monk pladevaskemaskine fra det lokale bibliotek.
"Hov-Hov" Nils, misundelse er en grim ting
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes