Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 08:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Alternativ til Dali Evidence 870SE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mcardle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2016
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 28 December 2016 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen...

For et års tid siden, sad jeg ovre ved min kammerat og hørte musik på hans Dali Evidence 470 og jeg syntes de lød rigtig fedt. Efterfølgende er de blevet solgt, og jeg savner den lyd de havde. Jeg har derfor beslutte at købe et par, men ville da lige høre rundt omkring først. Jeg har så erfaret mig, at SE modellerne er væsenligt bedre (i følge div. forummer) og så har jeg også tænkt på at få nummeret større, nemlig 870 og så i SE modellen.

Jeg så et par for et halvt års tid siden til 5000, men jeg havde ikke pengene på daværende tidpunkt og da jeg fik pengene, var taget af siden eller solgt. Jeg har siden været på udkig, men har ikke kunnet finde nogen.

Det jeg gerne vil høre er, har I erfaring med en højttaler der lyder lige som Dali Evidence 870SE, som er til at købe for penge og som bliver solgt brugte (eller nye). Det skal siges, at de nye Dali højttalere, synes jeg ikke specielt godt om. Det er som om standarden er faldet lidt, synes jeg (måske det bare er fordi de har dårlig akustik inde i Hifi-klubben, hvem ved.

Håber I kan hjælpe / har nogle gode forslag til alternativer.

Hilsen Ulrik
Til top Vis mcardle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcardle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 28 December 2016 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

Du finder ikke noget billigere, som er lige så godt... der er jo en årsag til, at de koster det, de gør

Du må bare spare op til dine drømme-højtalere, men husk også, at de skal have grej af samme kaliber. Ellers bliver du bare skuffet. Men sådan er det med denne hobby... udstyret vokser, og bliver dyrere og bedre hele tiden.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Online
Indlæg: 432
Sendt: 28 December 2016 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Lige nu er der 2 sæt 470Se, og et enkelt sæt 870 til salg, her på ksb er der som et godt, om ikke bedre alternativ et sæt Avance Signature 8 mk II til 5000 dkr, de er endda i flot birdseye finer.

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
polmann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 927
Sendt: 28 December 2016 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har i en længere årræke haft dali her i blandt også 870 (dog ikke SE), men jeg er endt med et sæt Infinity Renaissance.

Pt. er der ikke nogen til salg, men mon ikke det kommer hvis man har lidt tilmodighed. Hvis budgettet er 5000 kr, og du er på udkig efter Infinity
Renaissance, så er det en 80 du skal kigge efter.

__________________
Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 28 December 2016 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv ejet Dali Evidence 870, og har længe været på jagt efter SE udgaven. Direkte alternativer med samme lyd og 2x 8' basenheder til omkring de 5000 kr brugt er svære at finde.

Der er alternativer som er lidt mindre, der kan give en tilsvarede lydkvalitet. Jeg endte selv med et par TNT'er fra Dansk Audio Teknik. Højtaleren er dog mere kræsen i forhold til rum og placering end 870eren, og vil givetvis være et helvede at få solgt igen. 

Indenfor Dali's efterfølgerne produktserier er Opticon 8 den højtaler der kommer tættest på. Problemet er bare at Opticon 8 er ret ny, og at højtaler i den størrelse, ikke sælger specielt godt længere. Så udbuddet af den højtaler på brugtmarkedet vil de kommende år, næppe være specielt stort.

Det seneste sæt Dali 870se jeg så brugt, var et i kirsebær til 6000 kr placeret i Skævinge. De var til salg i en længere periode og tror ikke det lykkes sælgeren at komme af med højtalerne. Hvis jeg ikke husker forkert, er sælgeren den samme som ham jeg købte mine TNT'er af. I sin tid var jeg så snedig at gemme annoncen for det sæt 870se, så jeg har nummeret på sælgeren. Det sender jeg til dig i privat besked. Hvis du er heldig er højtalerne stadigvæk til salg. Og hvis ikke, er jeg sikker på at sælgeren kan foreslå alternativer til 870se.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
mcardle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2016
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 28 December 2016 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Du finder ikke noget billigere, som er lige så godt... der er jo en årsag til, at de koster det, de gør


Du må bare spare op til dine drømme-højtalere, men husk også, at de skal have grej af samme kaliber. Ellers bliver du bare skuffet. Men sådan er det med denne hobby...
udstyret vokser, og bliver dyrere og bedre hele tiden.



Det var nu heller ikke fordi de skulle være billigere, men bare at de ikke var til at finde, de andre :)
Til top Vis mcardle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcardle
 
mcardle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2016
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 28 December 2016 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Janop skrev:
Lige nu er der 2 sæt 470Se, og et enkelt sæt 870 til salg, her på ksb er der som et godt, om ikke bedre alternativ et sæt Avance Signature 8 mk II til 5000
dkr, de er endda i flot birdseye finer.


Jeg har set der var nogle af den lille model til salg. Det kan også være det er noget. Jeg kigger lige på de der Avance Signature du har skrevet om :)

Tak...
Til top Vis mcardle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcardle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 28 December 2016 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

mcardle skrev:
Mikkel G skrev:
Du finder ikke noget billigere, som er lige så godt... der er jo en årsag til, at de koster det, de gør

Du må bare spare op til dine drømme-højtalere, men husk også, at de skal have grej af samme kaliber. Ellers bliver du bare skuffet. Men sådan er det med denne hobby... udstyret vokser, og bliver dyrere og bedre hele tiden.



Det var nu heller ikke fordi de skulle være billigere, men bare at de ikke var til at finde, de andre :)

My bad... jeg misforstod det med "til at købe for penge"



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 28 December 2016 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Der er et par B&W CM7, brugte. Den er bedre i mine ører
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
mcardle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2016
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 28 December 2016 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme jeg er ikke så vilde med B&W, da de er for lyse i toppen. Derudover, så er Dali 870 kun 4 ohms, med en høj sensitivitet, så de er nemme at drive, lige som Cervin Vega (ikke at jeg sammenligner)...

Min ven har et par store B&W og havde 2 x Behringer A500 på bare for at kunne styre bassen. Senere har han vidst fået en Rotel på, som kunne det samme. Dem du henviser til er dog ikke lige så store, men stadig 8 ohms og jeg vil som sagt gerne have nogen der er lette og drive.
Til top Vis mcardle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcardle
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 28 December 2016 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

8 ohm er lettere at drive end 4 ohm
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
mcardle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2016
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 28 December 2016 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
8 ohm er lettere at drive end 4 ohm


Okay, så er der noget jeg har misforstået - Hvorfor kan en forstærker så yde flere watt, når en højttaler er 4 Ohm, kontra 8 Ohm? Det er jo modstanden i højttaleren der er
tale om eller er jeg helt gal på den?
Til top Vis mcardle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcardle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 28 December 2016 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Fordi modstanden er lavere!  Men det stiller omvendt større krav til hvor meget strøm (ampere), forstærkeren kan levere... så det er stadig den samme "belastning" for forstærkeren.

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 28 December 2016 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Helt populært kan man sige, at 4 ohm er halvvejs en kortslutning i forhold til 8 ohm, og 8 ohm derfor er en lettere belastning for en forstærker

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
mcardle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2016
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 28 December 2016 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Ja, man lærer noget nyt hele tiden...

Men man får stadig mere lyd igennem med 4 ohm, hvis man har en forstærker der kan holde til det, ikke?
Til top Vis mcardle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcardle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 28 December 2016 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Nej, det har intet at sige mht. "mere lyd"... du får lidt ekstra watt, men kun et par dB på lydtrykket. Men forstærkeren spiller ikke anderledes. Gør den det, så er det godt nok en ringe konstruktion!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
mcardle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2016
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 28 December 2016 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Nej, det har intet at sige mht. "mere lyd"... du får lidt ekstra watt, men kun et par dB på lydtrykket. Men forstærkeren spiller ikke anderledes. Gør den
det, så er det godt nok en ringe konstruktion!


Jeg tænkte nu også på dB... Okay, tak for forklaringen
Til top Vis mcardle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcardle
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 29 December 2016 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

De 4 ohm er et gennemsnit. Minimum kan være meget lavere. Her er en 8 ohm højttaler mere "sikker", da minimums impedansen alt andet lige er højere. Det kræver dog en måling af højttaleren, før man kan sige noget specifikt om netop denne højttaler
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 29 December 2016 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

B&W kan være til den lyse side, især de nyere modeller. CM4 er dog fra før B&W gik diskantamok, men de har lidt af det. Mange B&W kan være svære at drive pga lav minimums impedans og stejle fasevinkler. CM4 hører ikke til blandt disse. Den er relativt nem at trække.

Hvis du vil lidt mere over i Dali lyden og ikke finder en, så har Jamo og Dantax of lavet nogle gode serier i det prisleje.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 29 December 2016 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
De 4 ohm er et gennemsnit. Minimum kan være meget lavere. Her er en 8 ohm højttaler mere "sikker", da minimums impedansen alt andet lige er højere.


Aaaahhh Kjeldsen, der lavede du sgu lige et selvmål! Du - om nogen - burde vide bedre, specielt når du nævner netop B&W. For B&W er om nogen kendt for, store impedansdyk og stejle fasedrej, til trods for de ofte er opgivet til at være 8 ohm. Det ses ofte på B&W, at selvom de er opgivet til at være 8 ohm, så har de impedansdyk ned til, og sågar under, 3 ohm. Og det sammenholdt med fasedrej, gi'r en svære/træls belastning for forstærkeren.
Omvendt er der eksempler på højttalere, som er opgivet til at være 4 ohm, og som så er det næsten efter en snor...

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes