Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 01:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: UcD 400HG - forsmag - (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hej alle derude.

Først vil jeg lige nævne for jer, at der muligvis er en del kommentarer fra forumbrugere, inklusiv mig selv, der ikke umiddelbart giver mening.
Dette er fordi kommentarene var rettet mod en bruger, hvis indslag er blevet slettet p.g.a. brud af forum regler mm.

------------------------------------------------------------ ----------------------------------

Jeg vil lige uploade nogle appetitvækkere til jer, fra mit lille projekt.
Der er blevet taget en del billeder under forløbet, da jeg fra starten planlage at lave en DIY guide
til Hypex UcD400 moduler.

Som sagt er der taget billeder af forløbet, så der vil være masser at se på i guiden.
Jeg er dog ikke specielt "begavet" med et kamerar i hånden, så billederne bliver også derefter.


Her har i lige 3 simple billeder til at starte med:











Test opstilling:

Og nej!... Kanden er ikke til at elektronikbrand med.










Stil endelig spørgsmål, hvis i har nogle.


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hvor er trafoerne fra.?
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Fasen skrev:
Hvor er trafoerne fra.?


Jeg har købt dem af en anden, men de kommer fra rsonline.dk


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 505
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

For det første tror jeg næppe du har hørt UCD modulerne

For det andet, når man lytter på en forstærker, så lytter du ca 90% til strømforsygningen og derfor skal den være iorden

For det 3. kan en strømforsygning næppe bliver for stor

For det 4. lyder det som om du ikke ved ret meget om elektronik og pwm forstærkere



__________________
Jeg så præstens ged inde i kirken
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen
 
Korsbæk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Det ser ambitiøst ud. Det bliver spændende at høre hvordan den spiller? jeg skal selv til at bygge en forstærker med UcD 400 HxR og en smps400.
Jeg har lige et spørgsmål er det virkelig nødvendigt med så meget køling til de moduler?

Hvordan kan de være at du bygger denne nu. Havde du ikke bygget en UcD 700 på et tidspunkt?

__________________
HTPC: HFX mini
Effekt: Hypex 400 HXR
Højtaler: Elysium Passage 3.0 & Elysium Passage 1.0c
Sub: Elysium Passage Sub
Til top Vis Korsbæk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Korsbæk
 
ASML
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Musik.Fan1979, har du nogensinde lyttet til sådan en  Klasse-D forstærker, eller er det sådan en holdning du har besluttet dig til at have på baggrund af nogle elektronik lærebøger, hvor de forskellige forstærknings-klasser/principper, bliver gennemgået?

Og så har du vel aldrig hørt en dårlig klasse A forstærker?

Med hensyn til strømforsyningen til Hypex moduler, er der adskillige mennesker rundt omkring der har opdaget, hvor stor betydning en ordentlig stor strømforsyning, har for lyden.

Jeg kender eksempler på folk, der anvender transformatorer på omkring 3500 til 4000 VA, for at få den bedst mulige lyd fra deres Hypex moduler.

At påstå at Klasse D er et forsøg på at lave noget billigt med hæderlige egenskaber....Og aldrig har været ment som High End og formentlig heller ikke bliver det....Hmmmmmmm

Men der skal da nok komme gang i tråden, med den holdning du har til Hypex moduler...

Det er da noget af et indlæg at komme med i en tråd, der var ment som en inspirationskilde til andre som skulle have interesse i at bygge forstærkere baseret på Hypex moduler....

 


Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Hypex moduler er skam ganske glimrende. Faktisk overasker de mig hver gang jeg lytter til dem.
Jeg lever efter den overbevisning, at en strømforsyning aldrig kan blive for stor. (Kun for penge pungen)

60.000 uF per kanal, er måske ikke nødvendig for et godt resultat, men der kommer visse fordele med en stor strømforsyning.
Her tænker jeg på kraftig og kontant levering af den påkrævede effekt. Muligvis også bedre effekt ved lavere modstand over udgangen.

Jeg tror at du forveksler Hypex class D modulerne, med en billig PA eller bilforstærker.
Princippet er det samme, men der er gjort en del fra Hypex side, for at få den ønskede kvalitet
og troværdighed, som der kræves for at være med i de bedre rækker.

Jeg kan klart anbefale dem!


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Korsbæk skrev:
Det ser ambitiøst ud. Det bliver spændende at høre hvordan den spiller? jeg skal selv til at bygge en forstærker med UcD 400 HxR og en smps400.
Jeg har lige et spørgsmål er det virkelig nødvendigt med så meget køling til de moduler?

Hvordan kan de være at du bygger denne nu. Havde du ikke bygget en UcD 700 på et tidspunkt?


Nej det er ikke nødvendigt som sådan, at have så meget køling, som i mit tilfælde (kobber plader og kabinet-bund).

Men jeg vil hellere være på den sikre side, hvis du forstår? Og efter som at jeg allerede havde pladerne, kunne jeg jo lige så godt bruge dem.

Dog skal man alligevel huske at selv med 90% effektivitet, bliver der stadig op til 40 watt tabt pr. modul.
Hvis man så sammentiddigt køre med en lavere modstand foran, end 4 ohm, taber man så endnu mere varme, da udgangseffekt og tabet jo følges ad.


Jov jeg har skam en UcD700 forstærker også.


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
For det første tror jeg næppe du har hørt UCD modulerne


For det andet, når man lytter på en forstærker, så lytter du ca 90% til strømforsygningen og derfor skal den være iorden

For det 3. kan en strømforsygning næppe bliver for stor

For det 4. lyder det som om du ikke ved ret meget om elektronik og pwm forstærkere

Lige precis.

Men gemmer man sig under en sten så ser man jo heller ikke noget nyt.

Har selv et par B&O 1000ASP moduler, de spille dælme godt, de kan da ikke måle sig med mine Marantz MA-9S2, men de når godt nok et stykke af vejen, man savner bestemt ikke noget.

De bliver langsomt bedre og bedre, har hørt klasse A forstærkere der lød værre end en klasse-d forstærker.

Busk



__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Der er så vidt jeg husker en artikkel om Gryphon Athilion og Hypex UCD400 hvor konklusionen bliver at de er lige gode i det lange løb, har kun hørt om den fra en kammerat. Men det er nok også et spørgsmål om smag og overbevisning, som det er det med så meget andet i hi-fi verdenen.

Nå, men nok om det. fin forstærker der er blevet lavet og dejligt at manden er glad for den, det er det vigtigste.

Busk



__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 
anse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Fed amp, får lyst til at bygge selv når jeg ser sådan noget

Til Musicfan1979: 

Drop dog den emsige/belærende tone og del ud af din viden på konstruktiv måde.

vh.

Anders    

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse
 
Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 505
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

1: Jp, jeg har hørt Hypex.
Hvilke ? Og hvem havde lavet dem ? Og hvad var der på af strømforsygning ?
2: Ja, man lytter stort set lige ned i strømforsyningen på en lineær forstærker. Men en Hypex er ren switch mode, og her kan man på ingen åde sammenligne det.
Det vil sige at du ikke mener der er forskel på en strømforsygning der dækker behovet og en der er 5 gange større ?
Er der heller ikke forskel på om du har 2 x 10.000 µF eller 2 x 50.000 µF ? Kvaliteten af lytterne har heller ikke betydning ?
3: Det er der delte meninger om, men lad os bare sige ja. Sagen er så, at overdimensionering i forbindelse med switch mode er noget andet end overdimensionering med klasse-A. Med switch mode handler det udelukkende om lav impedans --> korte ledninger! Ja eller lytter helt henne ved trinnet
4: Man skal passe på med at kaste med sten når mn selv bor i glashus. Har arbejdet det meste af mit voksenliv som udviklingsingeniør, og har bl.a. arbejdet en del med switch mode elektronik. Mit bud er, at jeg ved mindst lige så meget som dig om elektronik
Så er det ydert underligt at jeg kan høre forskel på ovennævnte, hvor du mener der ikke er forskel
Nogle læser, andre prøver og hører
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Jeg her på samme set-up høret transistor klasse A (Cayin), rør klasse A Spark); klasse AB af forskellig art (inkl. Holfi) samt klasse D (Tact). Det hele i prisklassen omkring de 15.000 kroner. Tact'en vandt i mine ører på alle områder.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om at der findes bedre alternativer, end class D, men de er sikkert meget dyre.
Ej heller er der tvivl om, at jeg på nogle måder har lavet forsyningen en tand for overkill.
Ud fra dette kan man jo vægte op med sig selv, om hvor vidt fordelene ved en overdimensioneret strømforsyning, overskygger "ulemperne".

Og så har jeg forresten heller ikke super kort vej mellem lytterne og modulerne. ( Stadig i"beta" stadige)
Der er mange ting der kan gøres bedre, men det vil der jo altid være. Det er jo det der driver mig til at lave noget større og bedre end det forrige.

Lige så, er jeg klar over at jeg nok aldrig kommer op på 400 kontinuerlige watt og derfor ej heller 40 watts tab.
Her nævnte jeg bare nogle simple udgangspunkter, i håb om at andre kunne bruge det.
Faktisk er mine trafoer ej heller, store nok til at kunne levere 400 watt kontinuelt.


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

anse skrev:

Fed amp, får lyst til at bygge selv når jeg ser sådan noget




Tak.

Det er bare med at komme igang.
Mine billeder kan få opgaven til at virke mindre overskuelig, end projektet rent faktisk er.
Dette skyldtes nok mest den "vel-dimensionerede" forsyning.


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 505
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt de lyder meget ens, men jeg synes nu at der er en tand mere luft i 180 ST modulerne VS 400 ST
Kører selv ren KL.A men synes UCDerne er noget af det bedste PWM der kan opdrives.
Icepower er slatten i bunden, Zap Pulse direkte hysteriske
Og skulle jeg bygge PWM blev det med sikkerhed af UCD 180 ST

Trådstarter: Fedt projekt og ja man får blod på tanden når man ser det


__________________
Jeg så præstens ged inde i kirken
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Det er meget muligt, men jeg lavede den af hvad jeg har kunne skaffe til fornuftige priser og hvad jeg ellers lagde inde med.

At det så muligvis ikke er den perfekte konstruktion, med de perfekte komponenter, på den forkerte teknologi er der ikke noget at gøre ved, da jeg ikke kan ofre for store beløber på projekter.

Hvilke lyttere ville du så foreslå?
Her skal de koste under 60 kr.- for 63v 10.000 uF, eller tilsvarende pris kontra Uf?

Og er alt andet under perfekt og lige efter bogen, så lig med uacceptabelt og utålelig?


Ja ja, jeg ved at du bare siger for at hjælpe, og det er da også dejligt at blive mindet på at der findes bedre komponenter og teknologier derude, til måske mange gange højere beløber end hvad jeg brugte.

Nu var mine intentioner jo også, at lave en guide, som folket kunne bruge som udgangspunkt.
Hvis jeg skulle læse til svagstrømsinginør, og derefter skrive teorier på tilsvarende niveau, bare for at kunne skrive en guide, tror jeg næppe folk gad læse eller kaste sig ud i et projekt i frygt for at der slæt ikke ville komme lyd ud p.g.a. "forkert" komponent sammensætning.

Uanset hvad, bliver der forhåbentlig ved med at komme dejlig musik ud i værelset.




__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 505
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Er du selv tilfreds med design, lyd osv så er det jo topdollar

Bare det man selv har lavet det er jo i sig selv noget fedt

Send endelig flere billeder når der er flere


__________________
Jeg så præstens ged inde i kirken
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen
 
anse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Tillykke!

Du har faktisk lige vist os alle, at du IKKE ønsker at komme med konstruktiv kritik, men nærmere kan at udstråle arrogance og din overlegen viden.


Hehehe.
Der er ikke ret meget "troværdighed" over dette.
Så snart der er en der roser projektet fordi det ser fedt ud, er det straks super sejt.

Hvad er det lige jeg gør forkert i at opfordre folk til selv at prøve DIY, hvis du gerne vil?
Skal min respons til folks positive kommentarer være:


"Fy føj!!! Hvor våger du at rose mit projekt, da Musik.Fan.1979 mener at det er komplet udueligt.
Du skulle skamme dig! Når Musik.Fan.1979 ikke syntes at det er noget særligt, så har du bare at syntes det samme.
Og du kan lige våge på at kommentere på noget visuelt, da det automatisk vil udnævne mig til en "Brian"
Og husk nu, i og med at jeg har lavet effektforstærkeren på anden vis, end Musik.Fan.1979 mener er korrekt, har jeg per automatik totalt afvist og benægtet mulige forbedrings punkter i min konstruktion! Bare det at jeg har lavet den, er at trodse ham og benægte alt!"


Er det sådan jeg skal svare folk, som siger noget positivt om mit projekt?


Mens konstruktive kommentarer der afslører at man måske har grebet projektet lidt uheldigt an, totalt afvises og benægtes.


Hvornår har jeg benægtet at min konstruktion ikke kunne forbedres?


Jeg kan altså ikke følge dig.
Personligt syntes jeg godt om dit indslag med modstande mm. i lytterne, og det kan folk også lære noget af.
Det er konstruktiv kritik.


Men du bruger så meget energi på at overbevise folk om hvor forkert de er på den.
Du stiller ikke spørgsmål, NÆ nej! Du fortæller os hvordan det skal være... Uanset om jeg/vi har gjort noget forkert eller ej.





__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes