Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 03:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lumin U1 vs U1 Mini streamer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
moha
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 06 Februar 2021 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:
Det lyder lækkert. Men har desværre ikke USB DAC, har det også lidt svært ved at blande computer ting ind i hifi systemmet,
men måske er det noget som man bare skal komme sig over.. Har aldrig prøvet ROON, og det er nok mest fordi jeg ikke rigtig har brug for en musik
server, men egen CD samling ligger på en USB stik, og ellers kører jeg TIDAL. Er det ikke noget med at ROON koster abonnement?


Roon har års eller livstids abonnement, og jeg har købt mig livstids abonnement. Med Roon kan du spille musik fra hvad du vil af kilder - uanset om det
er via harddisk, netværksdrev eller USB stik. Roon giver dig information og historie om bands, musikere og albums - og det gælder både din egen musik
og fra Tidal.

Jeg er helt med på din tanke om at ikke blande computer ting ind i hifi systemet, men strengt taget er Lumin også en computer Forskellen er at
både software og hardware er udviklet til udelukkende at spille musik - og det kan høres!
Til top Vis moha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moha
 
moha
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 06 Februar 2021 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

olen skrev:
moha skrev:
Jeg kan anbefale dig at prøve en NUC i7 + ROCK hvis du kan bruge USB til din DAC.


Bruger du en linear power supply til din NUC i7?


Jeg bruger en AUDIOPHONICS LPSU100
Til top Vis moha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moha
 
olen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 07 Februar 2021 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Er der en klar forbedring med din LPSU100?

__________________
Mvh
Ole
Til top Vis olen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olen
 
moha
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 08 Februar 2021 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Jeg oplevede en forbedring i form af mere fylde i bassen, bedre dynamik fra top til bund og bedre tonal dybde, men det varierer sikkert fra system til
system.
Til top Vis moha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moha
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 09 Februar 2021 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

moha skrev:
Jeg oplevede en forbedring i form af mere fylde i bassen, bedre dynamik fra top til bund og bedre tonal dybde, men det
varierer sikkert fra system til
system.


Jeg synes det er ret vildt hvis strømforsyningen på "server side" har indflydelse på lyden.. Ikke mindst fordi at audio data bliver
genbehandlet og reclocket flere gange inden de ender i D/A konverteren. Men intet er umuligt når man snakker lyd

Vil du fortælle hvilke højttalere og forstærker du spiller på?



__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 09 Februar 2021 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke har en Dac så find en brugt A1 det er klart den bedste de har lavet, har haft den alle samme flere gange.

Ellers byt en mini pc og brug Roon Audio hvis du har dac.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 09 Februar 2021 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Electrola i9 fanless pc... sådan en med linux også roon audio på, så køre det.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 09 Februar 2021 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Hvis du ikke har en Dac så find en brugt A1 det er klart den bedste de har lavet, har haft den alle samme flere
gange.
Ellers byt en mini pc og brug Roon Audio hvis du har dac.


Jeg har en DAC.. En meget god DAC   

Så derfor er det kun rent digitale streamere der er interessante..



__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 09 Februar 2021 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:
moha skrev:
Jeg oplevede en forbedring i form af mere fylde i bassen, bedre dynamik fra top til bund og bedre tonal dybde, men det varierer sikkert fra system til system.


Jeg synes det er ret vildt hvis strømforsyningen på "server side" har indflydelse på lyden.. Ikke mindst fordi at audio data bliver genbehandlet og reclocket flere gange inden de ender i D/A konverteren. Men intet er umuligt når man snakker lyd Vil du fortælle hvilke højttalere og forstærker du spiller på?


Jeg oplevede tilsvarende forbedringer med strømforsyning til min streamer som moha, da jeg legede rundt med flere forskellige 9-volts strømforsyninger sidste forår. Endda på en relativt simpel SOtM-streamer. Ændringer i klang og naturlighed samt dynamik og punch var nogle af de tydeligste attributter hos mig. Men igen tror jeg, DAC'en har meget at sige. De to DAC's jeg havde med i mine tests, reagerede ret forskelligt. Med den ene var forskellene på grænsen af det hørbare (altså, at hvis jeg synes, der var forskel, så var det indbildt, vil jeg tro) og med den anden var forskellene hørbare fra start (f.eks. med ændret klang/udklingning). Om denne forskel er stor eller lille er nok lidt op til lytteren at vurdere
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
moha
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 11 Februar 2021 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:
moha skrev:
Jeg oplevede en forbedring i form af mere fylde i bassen, bedre dynamik fra top til bund og bedre tonal dybde, men det varierer sikkert fra system til system.


Jeg synes det er ret vildt hvis strømforsyningen på "server side" har indflydelse på lyden.. Ikke mindst fordi at audio data bliver genbehandlet og reclocket flere gange inden de ender i D/A konverteren. Men intet er umuligt når man snakker lyd Vil du fortælle hvilke højttalere og forstærker du spiller på?


Jeg har selv fået mig nogle overraskelser undervejs når det gælder digital delen, senest med en ekstern USB reclocker. Når det gælder strømforsyningen, så er der en grund til at dette er en af de væsentlige forskelle på U1 og U1 Mini.

Jeg har en rørforstærker og et hornsystem fra Viva Audio.
Til top Vis moha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moha
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 11 Februar 2021 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

moha skrev:
Lars Nielsen skrev:
Det lyder lækkert. Men har desværre ikke USB DAC, har det også lidt svært ved at blande computer ting ind i hifi systemmet, men måske er det noget som man bare skal komme sig over.. Har aldrig prøvet ROON, og det er nok mest fordi jeg ikke rigtig har brug for en musik server, men egen CD samling ligger på en USB stik, og ellers kører jeg TIDAL. Er det ikke noget med at ROON koster abonnement?


Roon har års eller livstids abonnement, og jeg har købt mig livstids abonnement. Med Roon kan du spille musik fra hvad du vil af kilder - uanset om det er via harddisk, netværksdrev eller USB stik. Roon giver dig information og historie om bands, musikere og albums - og det gælder både din egen musik og fra Tidal.

Jeg er helt med på din tanke om at ikke blande computer ting ind i hifi systemet, men strengt taget er Lumin også en computer Forskellen er at både software og hardware er udviklet til udelukkende at spille musik - og det kan høres!


Hvis man har en ROON maskine som f.eks Innuos tilsluttet med USB til en DAC med USB input, kan den så modtage Apple Airplay fra f.eks et Apple TV og afspille det via dens USB udgang? Og kan den afspille alle de kendte netradio kanaler?

__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
moha
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 11 Februar 2021 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved støtter ikke Innous AirPlay som f.eks. Lumin gør. Jeg løste det ved at kombinere min ROON maskine med en Primare NP5 som jeg tilsluttet min DAC via optisk indgang.

Du kan afspille netradio direkte i ROON og den har alle de kendte.
Til top Vis moha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moha
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 11 Februar 2021 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

moha skrev:
Så vidt jeg ved støtter ikke Innous AirPlay som f.eks. Lumin gør. Jeg løste det ved at kombinere min ROON maskine med
en Primare NP5 som jeg tilsluttet min DAC via optisk indgang. Du kan afspille netradio direkte i ROON og den har alle de kendte.


Arghh.. Manglende Airplay bliver nok lidt en show stopper for mig i forhold til NUC eller Innuos med ROON.

Lumin ser ud til at dække alle mine behov, så det er nok den bedste løsning..



__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
moha
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 13 Februar 2021 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Lumin laver også rigtig gode streamere. Havde det ikke været for min «flirt» med dCS Bartok ville jeg sikkert ha haft en U1
endnu. Betjeningen på Lumin var også den bedste jeg har prøvet.

Til top Vis moha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moha
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 13 Februar 2021 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:
moha skrev:
Jeg oplevede en forbedring i form af mere fylde i bassen, bedre dynamik fra top til bund og bedre tonal dybde, men det varierer sikkert fra system til system.


Jeg synes det er ret vildt hvis strømforsyningen på "server side" har indflydelse på lyden.. Ikke mindst fordi at audio data bliver genbehandlet og reclocket flere gange inden de ender i D/A konverteren. Men intet er umuligt når man snakker lyd Vil du fortælle hvilke højttalere og forstærker du spiller på?

Enig.

Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 15 Februar 2021 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

moha skrev:
Lumin laver også rigtig gode streamere. Havde det ikke været for min «flirt» med dCS Bartok ville jeg sikkert ha haft en U1
endnu. Betjeningen på Lumin var også den bedste jeg har prøvet.



Jeg havde også en Bartok hjemme for et par uger siden, dog mest for at teste selve streamer delen, fordi jeg havde set mig lun på dCS
Network Bridge. Jeg oplevede betjeningen som lidt vanskelig og uegnet til mindre skærme. Generelt synes jeg der var flere ting der
indikerede at dCS ikke har færdig udviklet produktet helt endnu, så heldigt at de kan opdateres..



__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 18 Februar 2021 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

moha skrev:
Lumin laver også rigtig gode streamere. Havde det ikke været for min «flirt» med dCS Bartok ville jeg sikkert ha haft en U1
endnu. Betjeningen på Lumin var også den bedste jeg har prøvet.



Hvordan var dit indtryk af dCS Bartok? Kan forstå du ikke har haft den ret længe..



__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 28 Februar 2021 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  


Så kommer sandhedens time.. Lumin U1 og Lumin U1 Mini:



__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
lars37
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1320
Sendt: 28 Februar 2021 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Jeg ejer en DAC med asynkron USB input. Med andre ord tjeksummer den data.

Jeg påtænker derfor at investere i en Mac Mini, der er fuldstændig støjsvag (dødstille😀) og som skal benyttes med ITunes
sammen med softwaren Bitperfekt. En løsning til 5.000 kr. Denne løsning giver desuden uanede muligheder for at lave andre
softwareløsninger samt at kunne tilkoble løbende muligheder for streaming.

Det giver mig anledning til at stille dette Forum følgende spørgsmål:

Hvorfor give 15.000 kr. for en Lumin streamer? Er det ikke blot en overprissat PC? Kan der være en lydforskel, når jeg vil benytte
asynkron overførsel?

Lars
Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 01 Marts 2021 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Det er et godt spørgsmål.. Jeg er ikke færdig med at teste endnu, så det jeg skriver lige nu er ikke en endelig konklusion.

Jeg har monteret en USB Core på min DAC, for netop at kunne teste den løsning du der nævner. Derfor indgår der en PC med Audirvana, i min samlede vurdering af de 2 streamere.

Indtil videre kan jeg sige at streamerne lyder bedre end PC'en. Streamerne har også USB output, så der kan testes på helt fair vilkår mod PC'en, faktisk har jeg indtil videre lært at USB lyder bedre end SPDIF.

En PC med Audirvana lyder bedre end en almindelig billig Bluesound streamer, men highend lyd bliver det aldrig. Når Lumin streamerne kommer på, stiger mængden af detaljer voldsomt, bassen bliver dybere og mere præcis.. Kort sagt, alt får et kæmpe løft.

Det kunne dog være interessant at prøve en PC med en Innuos Phoenix USB reclocker, men så lander du også i +25K, og har en mere kluntet løsning.

Det hele kommer selvfølgelig an på det øvrige udstyrs niveua, men på mit system er forskellene meget store.

__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes