Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 08:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sikkerhed DIY elektronik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hvordan sikre I jer, at jeres DIY elektronik er sikre?

Det er jo ikke normal at vi har jord i stikkontakterne, og derfor skal vi vel overholde Class II (dobbeltisolering), eller er jeg helt gal på den. Class I er det simpleste, men kræver jo en jordforbindelse til chassis.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2762
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har bygget DIY elektronik siden konfirmationsalderen. Jeg fylder 63 næste gang og har aldrig haft uheld med apparater eller menneskers omgang med konstruktionerne. Når man starter ud med at tørre rørradioens potentiometeraksel af for spindelvæv med spænding på apparatet og med et gevaldigt rap over fingrene og derved opdager betydningen af galvanisk adskillelse fra lysnettet er man startet rigtig!

Værdien af en godkendt transformator mellem lysnettet og resten af apparatet kan ikke overdrives. Dernæst skal man sikre sig mekanisk stabilitet så apparatet fortsat ikke giver anledning til stødfare eller brand efter et fald på én meter, som Demko i hine tider krævede. Trækaflastning af kabler og tilstrækkelig (gerne rigelig) afstand mellem/til strømførende komponenter. Hensyn til krybestrøm. Sikringer, som springer inden tapetet farves brunt.

Test af at det i praksis sker som det er tiltænkt. Træk og ryk. Kortslut og test at der ikke opstår brand eller overgang med stødfare. Det er med nye EU direktiver blevet producenten der har ansvaret for alt dette.

Hvilken kategori alle disse hensyn kommer ind under ved jeg ikke, men producerer man elektronikken sådan at man tør lade sine mindreårige børn (børnebørn i mit tilfælde) til at betjene den, er vi på vej til noget, som dur.


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg spørger, er at "de" på DIYaudio jævnligt diskuttere dette, og kommer altid frem til at laver man DIY bruger man Class I, hvilket jo kan være svært i Danmark. Alternativet er Class II, som så altid bliver fravalgt igen, da mange mener at ikke engang rigtige ingeniøre kan gøre det rigtigt, og reglerne er forskellige fra land til land.

Selv gør jeg også alt det du skriver. Sørger for det er skruet godt fast, og ikke kan åbnes, samt ingen huller som små pilfingre kan stikke ting ind i, eller endnu værre få fingrene ind i.

Man (jeg) kan så godt blive nervøs når ekspterterne på den anden side, siger at hvis ikke man kan lave Class I, så skal man benytte Class II, og hvis ikke man er uddannet i dette, så skal man lade være. Det betyder så at stort set ingen danskere skal lave elektronik selv.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Nu skal man heller ikke gå helt i selvsving over diverse paragraffer. Sund fornuft rækker langt.

Lovgivningen er lavet til at regulere produkter til videresalg. Produkter du laver selv, har du selv ansvaret for. Du må heller ikke
sælge hjemmebygget grej. Hvis det skal sælges, så skil det ad, og sælg løsdelene. Så er det den nye ejers ansvar at samle det
ordentlig. På den måde har du ikke ansvar for hvad de går og laver.

Til hjemmebyg er det sådan set ligegyldigt, om du laver klasse I eller klasse II sikkerhed. Det vigtigste er at ingen i dit eget
hjem, kan komme til skade på dit udstyr. Så lav det ordentlig, sørg for masser af isolering (krympeflex), sørg for gode
forbindelser som ikke kan løsne sig selv over tid, hold god afstand mellem strømførende dele og kabinettet, brug den korrekte
sikring og afbryder, og endelig brug ledninger som er godkendt til den spænding de skal føre. (ikke noget med 50Volt auto
ledning i et lysnet apparat).



Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Vi er åbenbart ikke så nervøst anlagte i DK. I princippet behøver vi vel aldrig at montere ben tre i en IEC netbrønd til chassis. Jeg plejer at gøre det alligevel, men det er vel hip som hap - eller er det forkert at montere ben tre til chassis?
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

da jeg samlede mine forstærker, har jeg isoleret  alt fra kabinettet, jeg har loddet alle mine forbindelser. og derefter masser af isolerbånd.  på lytterne er der brugt stjerne skiver og der spændt meget hårdt sammen. tænkte på at bruge låse væske, men det er ikke godt i aluminium. 

ved ikke om det er godt eller dårligt , men gjort er det, jeg har dobbelt sikring, en på fase og en på nul,  3amp sikring  samt jord på kabinettet..

har ingen tryk kontakter til at bære store strømtræk, det tager et relæ sig af.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 27 Maj 2016 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jord på kabinet - vil det sige at du har jord i huset? Jeg har endnu ikke boet et sted, hvor der var jord (kun til vaskemaskine og komfur).

Jeg gør nok lidt som dig, men lodder ikke. Jeg bruger stik istedet og crimper. Lodning er svjv ikke god praksis. Hvis du hiver f.eks. 230 volt af en IEC brønd, så er enderne jo åbne, og kan give stød gennem kabinet.

Her mener jeg man bør bruge fuldt isolerede kabelsko, og dobbeltisolering omkring kablet. Jeg har også isolering omkring selv IEC brønden, således stikkenes isolering samt yderisolering giver dobbelt lag isolering.

Hvis der rykkes for hård så stikkene kan falde ud, så er de isoleret ift at ramme kabinet.

Under forstærkermodul/SMPS forsyning har jeg et ark isolering, som først har gennemslag ved 1200 Volt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 27 Maj 2016 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Hvis der rykkes for hård så stikkene kan falde ud, så er de isoleret ift at ramme kabinet.


Hvis du kan rykke så hårdt i det stik der er sat i en IEC brønd, at selve brønden falder ud, så er det godt nok ringe materiale den brønd er lavet af, eller også er den simpelthen ikke monteret ordentligt.

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 27 Maj 2016 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Jeg skriver ikke nogle steder brønden, men en kold lodning eller det fuldt isolerede fladstik kan ved uheld gå løs og ramme kabinet som jo er strømførende.

Vi snakker worst case scenarier, hvor elektronikken væltes på gulvet, eller småbørn der rykker til og den slags. Blot så vi ikke ved et uheld får 230 volt gennem os.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 27 Maj 2016 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Nu skriver jeg det fuldt isolerede fladstik - det er jo netop sikkert, selvom det rammer kabinet. Jeg mener at man ikke bør lodde 230 volt på eller benytte uisolerede fladstik.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 27 Maj 2016 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Her et billede af hvad jeg mener, det er nok lettest.



Fuldt isoleret fladstik (der skal kunne hives rigtigt godt, uden de falder af) og kraftig krympefleks henover - så er der to lag isolering. En strømpe til kablet, så er der også to lag isolering.

Det eneste jeg lodder er signal (RCA og XLR)
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 27 Maj 2016 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

hej

 det billede du viser .. dem har jeg også loddet fast .. og med meget isolerbånd omkring.. selv om vil så  skulle falde ned vil der ikke kunne ske noget .. alle kabler er stripset fast i bunden af kabinettet.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 29 Maj 2016 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Har du evt billeder. Jeg tænker tråden kan være med til at vise andre, hvordan det kan gøres, og med billeder kan det også tænkes at de meget kyndige kan komme med pegefingeren hvis noget er galt.

Min holdning, baseret på feedback på diyaudio, er at man ikke skal både lodde og crimpe samtidige. Tidligere crimpede jeg med bidetænger, og det holdt ikke særligt godt, så jeg loddede også. Nu har jeg købt rigtige tænger til de rigtige stik, og så holder crimpningen til meget kraftige ryk i kablet.

Henvis også meget gerne til eksterne links der fortæller, hvor man skal bruge en given teknik.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 29 Maj 2016 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Min holdning, baseret på feedback på diyaudio, er at man ikke skal både lodde og crimpe samtidige.


Der er da også dumt - da en lodning "vil vandre" hvis den er belastet -   men jeg forstår ikke helt den nervøsitet der lægges for dagen - hvis man stikker et afisoleret stykke ledning gennem hullet i stikket, lodder det - og smider et stykke krympeflex på - så holder det sågu evigt -   og hvis man mener man f.eks skal brug påkrympede fladstik der er isoleret - jamen fint - hvem har sidst set sådan et "falde af" ?   - selv i et så ugæstfrit miljø som et motorrum på en bil, sidder de fladstik faktisk satans godt fast.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 30 Maj 2016 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Tak Jan for god info. Grunden til nervøsiteten, er er flere af os ikke har en årelang erfaring og må ty til viden på nettet. Og jo mere man læser jo flere holdninger er der. Derfor en denne tråd primært tænkt for de der netop er usikre, og som her kan sikre sig at de gør det rigtigt, eller smide et billede op, og spørge om det ser sikkert ud.

Herinde ved vi godt hvem der er erfarne og hvem der ikke er det, så det gør det lidt nemmere at stole på diverse udsagn.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 30 Maj 2016 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Jeg synes bestemt det er godt praksis at spørge andre hvis man er i tvivl om det man gør - som jeg altid siger til mine elever, der findes ikke dumme spørgsmål, men der er satme mange dumme svar. Og her rammer vi jo essensen af det hele - folk flest har en besynderlig evne til at udvise totalt mangel på kritisk sans, de tror blindt på det vås de læser på nettet ... og f.eks mange amerikanske sider er jo forpestet af overnervøsistet alle steder - sikkert fordi en veritabel hær af slipsedyr slippes løs, bare nogen får færten af penge ( skadeskrav og jeg ved ikke hvad )

Man har også lov til at tænke en smule selv - Hvis en forbindelse skal være af permantent art, mener jeg man skal afholde sig fra stikforbindelser

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 30 Maj 2016 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Kjeldsen skrev:
Min holdning, baseret på feedback på diyaudio, er at man ikke skal både lodde og crimpe samtidige.


Der er da også dumt - da en lodning "vil vandre" hvis den er belastet -


det er nok bare mig, er det ikke kan et problem hvis kabler som er loddet fast, ikke er kraftige nok til at komme af men varmen under belastningen.??

jeg arbejder inden for truck branchen. hvor vi lodde mange batterikabler, som trækker flere hundrede amp, uden problemer.!!


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes